HIILIHYDRAATTEJA ILTAPALALLA? KYLLÄ VAI EI?

Pitäisikö iltapalalla tyytyä pelkkään rasvaan ja proteiiniin, vai olisiko kyljessä syytä popsia niitä ah niin ihania hiilareita? Tässä siis hiilareita käsittelevän postaussarjani neljäs vähintäänkin tajunnan räjäyttävä spektaakkeli (heh), ja suosittelen myös tsekkaamaan alle ehdottomasti nuo aiemmat osat, jotta tästä saisit oikeasti jotain irti:

Saako iltapalalla syödä hiilihydraatteja?

Myytti, jonka mukaan iltaisin syödyt hiilihydraatit lihottaisivat, on elänyt pitkään ja sitkeästi. Lyödäänpä tämä nyt heti kättelyssä tuhannen pirstaleiksi toteamalla, että iltapalalla syöty hiilihydraatti ei imeydy sen erityisemmin mystisesti vyötäisillesi rasvakerrokseksi. Päinvastoin iltapalalla nautittu hiilihydraatti voi auttaa sinua nukahtamaan paremmin ja syventämään unesi laatua. Jos siis haluat kiskoa öisin sikeämpiä hirsiä, niin iltapalahiilarit eivät suinkaan ole pahitteeksi. Laadukas uni tehostaa myös palautumista, lihaskasvua sekä rasvanpolttoa, ja antaa lisäksi mukavasti potkua sekä virtaa ihan perinteisen arjen härdellin pyörittämiseen. Tehokkaana unibuusterina toimivaa hiilihydraattia ei siis iltapalalla välttämättä kannata skipata.

iltapala-hiilarit

Mitä iltapalalla olisi hyvä syödä?

Iltapalalla täysiä sokeripommeja voi olla hyvä välttää, ja itse voisin näppituntumalta suositella esimerkiksi puuroa, leipää, mysliä, kasviksia, juureksia tai muita hieman hitaammin imeytyviä ja kuitupitoisia hiilarin lähteitä. Nämä kuitupitoiset hiilarinlähteet myös hidastavat proteiinin imeytymistä makoisten unien aikana. Erityistä hiilarin megatälliä ei kuitenkaan tarvitse unien alle kiskaista, ja pienempikin määrä riittää varsin hyvin. Hiilihydraattien kylkeen kannattaa ehdottomasti nappaista kuitenkin myös sitä proteiinia ja hieman rasvaa myös iltaisella. Omia henkilökohtaisia lemppareitani iltapalalla ovat perinteinen kaurapuuro marjoilla tai kunnon herkkuleivät mehevillä täytteillä. Omnom!

Mitä jos myöhäisen treenin jälkeen syön vain iltapalan?

Jos treeni pamahtaa sen verran myöhäiselle kellonlyömille, että treenin jälkeen kerkeää nauttimaan vain yhden aterian ennen yöunia, voi olla syytä panostaa tämän aterian hiilihydraatteihin oikein kunnolla. Pikkuisella välipalamuotoisella iltapalalla koneistosi tuskin pääsee palautumaan optimaalisesti yön aikana raskaan treenisession jäljiltä, joten iltapalalla voi hyvinkin popsia menemään isommankin päivällistyyppisen satsin sapuskaa. Tämä voi siis olla iltahönkijän kokonaiskuvalle todellakin paikallaan. Jos raskaalla täydellä vatsalla tuntuu ilkeältä mennä nukkumaan, niin hiilaritälliä voi kokeilla kohdistaa myös ennen treeniä hyvissä ajoin popsittavaksi tai lisäillä hiilaria jo treenin aikaiseen juomaan esimerkiksi malton tai vitargon muodossa. Tästä itselläkin käytössä olevasta treenijuomasta voit lukea lisää täältä.

Iltapalalla voi syödä myös kunnon aterian, jos treeni venähtää myöhälle.

Kaikkea elämässä ei kuitenkaan tarvitse eikä kannatakaan usein optimoida, mutta pienillä arjen ja ruokailun parannuksilla voi saada mukavasti lisäpotkua. Yksinkertaisesti lisäämällä iltapalalle pienen määrän hiilihydraattia voi kuitenkin saada mukavan suotuisia hyötyjä irti, joten tätä kannattaa kokeilla, jos hiilareita ei vielä iltapalalautaselta löydy. Ja hei, onhan iltapalalla nyt ihana nauttia kunnon ateria kotisohvalla katsellen Netflixiä. Silkkaa parhautta sanon minä! ;)

Hiilaririkasta keskiviikkoiltaa ja maukkaita unia!

Kurkista myös: Jatkuva kiinteytymisen tavoittelu vie vain turmioon

Edellinen juttuni: Asiat, joita kisakaudella rakastan

♥  SEURAA MINUA  ♥
Bloglovin // Blogit.fi // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen

Piia Pajunen

10 vastausta artikkeliin “HIILIHYDRAATTEJA ILTAPALALLA? KYLLÄ VAI EI?”

  1. Hyvä postaus jälleen :) Postasitkin juuri eri tavoista saada ruuasta maukkaampaa. Olisko sulla kenties lisäksi jotain hyviä reseptejä joita voisit jakaa? :) välipala, kevyt herkku/proteiinileivonnainen yms.

    • Moikka ja kiitokset! Reseptejä on kyllä suunnitteilla väsäillä tänne blogin puolelle, ja kun kerran heitit toivetta kehiin, niin yritän mahdollisimman pian niitä purkittaa ulos! Blogin sivupalkista löytyy myös ”resepti”-tägi, jonka alta löytyy muutamia päteviä reseptejä ja ruuanlaittovinkkejä, ja itseasiassa sain sen linkattua tähän allekin :)
      http://piiapajunen.fitfashion.fi/avainsana/resepti/

  2. Kunnon hiilaritankkaus illalla takaa hyvät yöunet😍 Paras hetki päivästä on se,kun tekee kunnon herkkuiltapalan (tällä hetkellä suosikkina kauraleipää reiluilla päällisillä,omppua,pähkinöitä) ja katsoo jotain ihan aivotonta ohjelmaa, kuten temptation island tai bachelor😂 Sitten nukkumaan,niin aamulla jaksaa herätä pirteenä uuteen päivään ☺️

    • Mä pystyn niiiin komppaan tätä! Illalla sohvalle kunnon tunteella rakennetun iltapalan kanssa, hiilareita kohti ääntä ja aivot nollaantumaan ruudun äärelle. Pa-ras-ta!!

    • Hahaa! Ei musta ole ehkä ihan noin rajuihin notkeushommiin, ja ainut paikka, joka mulla vähän enemmän antaa periksi on tuo selkä, ja muuten vain hämään tehokaasti, hehe ;)

  3. Omg yes! Vihdoin joku sanoo tän! Oon lueskellu paljon bodarifoorumeita ja tosi monet vannoo vähähiilihydraattisen iltapalan nimeen. Mulla itse asiassa kunnon kaurapuuro-munanvalkuaisiltapalan jälkeen tulee jo 2-3 tunnin päästä nälkä ja siksi nukunkin usein huonosti kun en viitsi kuitenkaan enää toista iltapalaa syödä :/ Pitäs varmaan yrittää ajottaa se iltapala lähemmäksi nukkumaanmenoaikaa… muistan ku söin vielä viime kesänä jotain pari palaa riisikakkua ja vähän parsakaalia ni nukkuminen oli tosi heikkoa.

    • Tuo iltapalojen hiilarittomuus on kyllä jäänyt elämään tiukastikin, ja tietty joillakin se voi toimia. Suosittelen kyllä lykkäämään tuota iltapalaa lähemmäksi nukkumaanmenoa, tai vastaavasti lisätä rohkeasti ruokaa muutenkin joko iltapalalle tai ihan päivän varrelle, jos nälkä iskee noin voimakkaasti vielä iltaisinkin. :)

  4. Hyvä ja ajankohtainen aihe! Postaustoiveena tähän vielä jatkoa: kirjoittaisitko oman näkemyksesi hiilareiden ajoituksesta? Paljon puhutaan, että hiilarit vain urheilun ympärillä ja iltaisin, mutta entäs kun sitä hiilaria pitää syödäkin enemmän…?

    • Erittäin osuva postaustoive, ja tästä onkin mulla tulossa varmaan ensi viikolla postausta ulos, joten pysyhän kuulolla ;)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 48
Tykkää jutusta