ONKO HIILARIN AJOITUKSELLA VÄLIÄ?

*Sisältää mainoslinkkejä

Kannattaako hiilaria syödä iltapalalla? Entä miten on aamupalahiilareiden laita? Makroravinteista juuri hiilihydraatit ovat niitä, joiden ajoituksella voi oikeasti saada ihan osuvaa etua aikaiseksi kehitystä treenirintamalla metsästäessä tai kehonmuokkausprojektia toteuttaessa. Hiilarin ajoittaminen ei myöskään vaadi itsessään ruokavaakaa, vaan asettelemalla päivän varrella pottua, pastaa tai karjalanpiirakkaa sopivissa kohdissa antaa päivän treeniin mukavasti lisäpotkua.

Jos kuitenkin käsityksesi hiilihydraateista, niiden toiminnasta, merkityksestä ja järkevistä määristä on vielä jokseenkin hakusessa, niin suosittelen lukemaan aiemmat postaukseni hiilaripostaussarjastani. Tietty sehän olisi kiva saada yksinkertaiset vastaukset ilman pidempää lukemista ja oppimista, mutta jos oikeasti haluat ymmärtää enemmän suuhusi uppoavasta sapuskasta, niin kurkkaapa edes osa alla olevista raapustuksistani, sillä niistä on kuulemma tykätty! ;)

Tsekkaa aiemmat hiilarisarjan postaukseni:

Aamupala

Osalle aamupalahiilarit sopivat ja osalla ne taas väsyttävät. Mikäli koet, ettei aamupalalla maistu puuro eivätkä muutkaan hiilarin lähteet, niin suosittelen silloin panostamaan proteiini- ja rasvapitoiseen aamupalaan vaikka kuitupitoisten kasvisten kera. Tässä kuitenkin kannattaa ottaa huomioon, että aamupalalla syötyjä hiilihydraatteja ei kannata siis skipata, vaan nimenomaan siirtää ne myöhemmälle päivälle. Jos aamupuurosi tai kerrosvoileipäsi saa sinut hymyilemään koko päiväksi, niin anna palaa!

Itse olen syönyt vähähiilihydraattista aamupalaa jo pidemmän aikaa, ja koen sen sopivan itselleni paremmin. Munakkaat, keveät smoothiet tai maitotuotteet pähkinöiden tai avokadon kera ovat se oma juttuni aamuisin, mutta muilla päivän aterioilla menee normaalitilanteessa melkoiset satsit hiilihydraatteja. Poikkeuksena on aamupäivällä suoritetut treenit, jonka alle otan kyllä aina hiilareita sisältävän aamiaskombon, että löpöä löytyy hurjassa menossa.

Ennen treeniä

Aktiivitreenajalla suurin tarve hiilihydraatille pamahtaa treenin ympärillä, joka olisi hyvä ottaa huomioon hiilihydraattien ajoittamisessa. Treeniä edeltävällä välipalalla ei siis hiilihydraattien kanssa kannata nipistellä, ja noin 1-2 tuntia ennen treeniä voi olla hyvä aika syödä helposti imeytyvä hiilaripitoinen välipala. Liian isoa sokeritälliä kuitenkin kannattaa välttää, ja sillä treeniä ennen nautittu kilon säkillinen hedelmiä saattaa heittää ilmoille nopean verensokeripiikin, ja puhti voi lässähtää täysin kesken treenin.

Ennen treeniä ajoitettua hiilaria ei kuitenkaan kannata vetää liian kirjaimelliseksi. Hiilaria kannattaa vetäistä nassuun myös muillakin aterioilla antaen koneistolle löpöä päivän touhuihin ja myöhemmin edessä olevaan treenian latautumiseen. Pääpointtina tässä onkin, että älä närpi ennen treeniä pelkkää maitorahkaa ja pähkinöitä, vaan muista napsia kyljessä myös sitä ah niin ihanaa hiilaria.

Treenin aikana

Treenin aikana nautittu treenijuomaan heitetty hiilihydraattijauhe voi antaa toivottavaa lisäbuustia treenitehoille ja jaksamiselle pitkissäkin treeneissä oli kyseessä sitten laji kuin laji. Jos tuntuu, ettei hiilihydraatteja tahdo saada mitenkään uppoamaan, ja niitä silti pitäisi saada ruokatorvesta alas, niin suosittelen tässä tapauksessa ehdottomasti treenijuomaan tai palkkariin sujautetua lisähiilihydraattia, joka tulee treenitehojen puolesta erittäin optimaaliseen aikaan helpottaen myös palautumisprosessia.

Omasta treenijuomastani löytyy ympäri vuoden FASTin Intraa* sekä hiilarina 20-50g FASTin Vitargoa* tai Supermaltoa*, ja sehän hujahtaa naamariin alle aikayksikön. Treenihiilarin hyödyt nousevat itselläni konkreettisimmin esille etenkin kiristelyvaiheessa pitäen treenitehot edelleen kovassa iskussa vähäisemmästä hiilarinsaannista huolimatta sekä aamun aikaisissa salitreeneissä, kun keho ei ole kerennyt vielä hirveästi imaista itseensä löpöä. Myös päivinä, jolloin syöminen on ollut vähän niin ja näin, kulkee treeni kuitenkin leikiten treenijuoman siivittämänä.
(Koodilla piia20 saat muuten -20% alennuksen koko FASTin verkkokaupan* valikoimasta)

Treenin jälkeen

Treenin jälkeen kroppa tarvitsee rakennusaineita palautuakseen kovasta treenistä, ja tämän vuoksi yleensä isoimmat hiilihydraattimäärät nautitaankin heti treenin jälkeisellä aterialla. Tässä ei siis kannata säästellä, sillä mitä paremmin palaudut, sitä tehokkaammin kehityt. Massu täyteen sapuskaa, niin homma pelaa!

Treenin jälkeen monet tykkäävät nauttia hiilaripitoisen palautusjuoman tai esimerkiksi banaanin jo pukuhuoneessa ennen kotimatkan starttaamista. Jos kuitenkin pääset melko pian treenin perään isoimman aterian ääreen, niin palkkarihiilareita ei välttämättä tarvita. Palkkarihiilaria ei myöskään välttämättä tarvita, jos treenijuomastasi löytyy jo valmiiksi hyvä satsi hiilihydraatteja.

 

Iltapala

Iltapalahiilareista olen jo tujauttanut ilmoille oman postauksenkin, mutta annetaanpa tulla asiaa tiivistettynä tähänkin. Pitkään valloilla ollut trendi ja ajatus, että iltapalahiilarit lihottavat tai heikentävät lihaskasvua yön aikana, on todettu aikalailla täydeksi potaskaksi ja pajunköydeksi. Pieni määrä hitaasti imeytyvää kuitupitoista hiilihydraattia nimenomaan parantaa unenlaatua useimmilla ja auttaa nukahtamaan. Makoisten unien metsästäjille esimerkiksi kaurapuuro tai pari palaa leipää voi tehdä eetvarttia iltapalaa mussuttaessa. Ei hiilareita iltakuuden jälkeen. In my *ss. :D

Kroppa ei toimi kello kaulassa

Treenin ympärillä aktiivitreenajalla hiilarin tarve on toki suurin, mutta keho kuitenkin toimii ja palautuu ympäri vuorokauden. Hiilihydraattia on kiristelyvaiheessakin ihan suotavaa olla myös päivän mittaan, jos sitä vain on mahdollista jakaa laajemmalti. Itse tykkään dieettaillessa varsinkin lepopäivinä jakaa normaalisti treenin ympärille keskittyneitä hiilariannoksia tasaisemmin päivän varrelle, jolloin kroppa saa sitä mitä tarvitsee tasaisemmin ja laajemmin käyttöönsä päivän aikana. Kisakauden ulkopuolella taas tykkään mussuttaa hiilaria tasaisesti pitkin päivää, mutta yleensä iltasyömärinä isoimmat satsit tulee vedettyä päivän lopuksi Netflixin ääressä päivän touhottamisen jälkeen. ;)

Ja edelleenkin, älkää hei kitsastelko sen hiilarin kanssa. Hiilihydraattien avulla jaksetaan, palaudutaan, kehitytään, voidaan oikeasti hyvin ja ihan oikeasti näytetään myös hyvältä. Jos vielä vieroksut hiilareita tai pelkäät niiden turvottavan sinut manaatiksi, niin lue oikeasti edes muutama noista alkuun linkkaamistani postauksista. Toivottavasti tämän jälkeen olisit edes hieman eri mieltä. Hiilari on ystävä. Hiilari maistuu hyvältä. Hiilari on parasta ikinä!

Aim’n- toppi: TÄÄLTÄ* // Aim’n-trikoot: TÄÄLTÄ*

Hiilaririkasta alkavaa viikkoa! Omnom! 

Tsekkaa myös: Tuloksia ilman tarkkaa ruokavaliota? Miten syödä?

Edellinen juttuni: Nyt se tapahtui – Kosinta! 

♥  SEURAA MINUA  ♥
Bloglovin // Facebook // Instagram // YouTube
Snapchat: piiapajunen

Piia Pajunen

6 vastausta artikkeliin “ONKO HIILARIN AJOITUKSELLA VÄLIÄ?”

  1. Kiitos, että olet olemassa. Tuot maanläheistä kuvaa näihin aiheisiin ja palauttelet tällaisia minun kaltaisia tavis-saleilijoita takaisin terveeseen ruokasuhteeseen. Juuri ehdin aivopeseytyä toisen pidetyn bloggaajan iltahiilari-Netflix -kritiikistä ja myönnettäköön, että jopa stressailtua, voinko jatkaa samaan malliin. Pah, kultainen keskitie kaikessa tekemisessä ja kokonaisuus ratkaisee. Olet inspiraation lähde. <3

    • Kiitos sulle ihanasta palautteesta! Toki jokainen tekee itselleen parhaalla tyylillä, mutta itse näen, että ne ilta-Netflix-hiilarit ovat huomattavasti parempi, kuin jättää ne syömättä. Ja keho kun ei muutenkaan toimi kello kaulassa, niin en näe syytä, miksei sillon illalla saisi syödä mahaansa täyteen, jos siltä tuntuu (ihan nyt kantaa ottamatta kenenkään mielipiteisiin). Toki päivän paastoilua tätä ennen en ehkä suosittele :D

      Kyse on kuitenkin AINA kokonaiskuvasta, ja jos homma isommassa mittakaavassa toimii, niin miksi ei. Ja elämässä kuuluu olla nautintoa, ja liioilla rajoituksilla hajoo lopulta jokaisen pää. :)

  2. Olisi kiva jos tekisit postauksen liittyen rasvoihin ruokavaliossa :) vai oletko jo tällaisen tehnyt jossakin vaiheessa?

    • Moikka Irene! Tätä on itseasiassa toivottu jo pariin otteeseen, niin jossain vaiheessa täytyy tällainen ehdottomasti tykittää ilmoille. :)

  3. Kiitos(varmaan100kerran…)tuli monta asiaa selkeäksi ja oikaistua. Ei tullut mieleenkään karjalanpiirakat hiilarilähteenä, hyvä vai huono? Mulla taas hiilarit ei jostain syystä maistu treenin jälkeen vaikka kirjoitit että pitäisi treenin ympärillä ”tankata” Samoin tuo välipala 1-2h ennen treeniä ei sovi. Mä pystyn treenaamaan täydellä vatsalla ihan hyvin vaikkei sitä suositella, syön aamupalan(puuroa, marjoja, soijaproteiinia, chiaa tai kookosöljyä)8.30 ja joskus olen jo 9-9.30 treenissä. Proteiinipitoisen lounaan syön tunnin kuluttua treenin päätyttyä. Ei okein hiilarit maistu mut proteiiniin on himo. Iltapala on sit hiilaripitoinen koska treenaan usein tyhjällä vatsalla. Mitä mieltä; kannattaisiko kokeilla proteiinipitoista tyyliin tuo munakas+avokado puuron sijasta vaikka treenaa sitä ennen? Palkkareita en harrasta kun haluan syödä ns. kunnon ruokaa mieluummin. Mitä mieltä? Vitargo on vissiin aika kallista mitä eroa siinä on Maltoon? Maltoa joskus käyttänyt nostaakseni painoa, tuntui vaan että verensokeri nousee siitä liikaa. Sori kysymystulva…. Luotan vain sun asiantuntevuuteen vastaat aina niin korrektisti.

    • Niinhän se sitten kannattaa tehdä, kuten itselle parhaaksi sopii, ja jos kokonaisuus toimii ja hiilaria tulee päivän aikana riittävästi, ja muutoin säännöllisesti, niin turha sillon on vekslata :) Suosittelen lämpimästi kuitenkin pysyttelemään siinä puurossa pelkän rasva/protskupainoteisen sapuskan sijaan treenin ympärillä, jos se hiilari vain millään uppoaa.

      Malto ja Vitargo käyvät hyvin toistensa korvaavina tuotteina. Vitargon hyödyt kuitenkin tulevat etenkin herkkävatsaisten kohdalla tai sitten isompina annoksina nautittuna, sillä Vitargo imeytyy kovassakin fyysisessä rasituksessa paremmin vatsasta eteenpäin, eikä jää vatsaan hölskymään. Malto on siis oikein hyvä, jos sen kanssa ei tunnu olevan ongelmia. :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 62
Tykkää jutusta