TAVOITTEENA PAINOINDEKSI: LIEVÄSTI LIIKALIHAVA

*Sisältää mainoslinkkejä

Jehei! Meitsi lihoo nyt! On tullut aika pistää pikkuhiljaa vatsalihakset piiloon ja kerryttää peräsimeen rehellistä laardia. Kuulostaako hieman omituiselta naisen suusta? No minusta ei.

Tämä vuosi on pitkälle pötkitty omalla kohdallani aika alhaisissa rasvaprosenteissa kilpaurheilun vuoksi, mutta tämä tilahan ei ole tarkoitettu missään tapauksessa pysyväksi. Pienenä selontekona kajautettakoon, että en minä oikeasti näytä siltä, mitä Instagramini sekä blogini kuvat ovat viimeisen puolen vuoden aikana syytänyt ilmoille. Sori hei vaan, jos olen niin antanut olettaa. Oikeasti minulla on pyöreämmät posket ja muhkeampi hanuri eivätkä vatsalihaksenikaan pompsahtele rautaisina esille paidan helman alta. Tsekkailkaa vaikka kuva materiaalia somestani viime talvelta. Sieltä löytyy se tavallinen Piia.

Oma genetiikkani pyrkii hakeutumaan mieluiten hieman persevämpään ja lievästi rehevämpään olomuotoon, ja tällaisessa minulla on parasta olla. Vähärasvaisuus ei ihan oikeasti tee ihmistä onnelliseksi, ja ihan rehellisesti sanottuna mun mielestä on aika ihanaa saada vähän hanuriin pehmeyttä. Samalla kun saa treenitehot taas kasvuun, naaman upotettua isompaan puurokattilaan, ja vihdoin taas kiristämisen sijaan pääsee treenissä kehityksen makuun kiinni, niin kyllä tälle likalle maistuu. Rauhassa siis kuitenkin edetään, eikä tavoitteena ole viettää viikkoa glukoositippa suonessa Lidlin paistopisteellä eläen. Normisafkaa enenemissä määrin naamariin, ja palautetaan pikkuhiljaa kroppa ja aineenvaihdunta tavalliseen tilaansa. Jau!

Ihan turha mun olisi haaveilla pienistä vaakalukemista tai XS-kokoisista farkuista ympäri vuoden, koska en siihen pystyisi. Siinä mentäisiin jo kohdallani aika heilahtaen hyvinvoivan ihmisen rajapyykin alitse, ja se ei todellakaan olisi sen arvoista. Pahoinvointi ei ole hyvinvointia, vaikka jatkuva riuduttaminen (ja sen terveellisiksi elämäntavoiksi mainostaminen) tuntuukin ilmeisen yleistä olevan. Toki joillakin onnekkailla pirulaisilla tuo kehon luontainen rasvaprosentti on geeniperimän myötä asettunut alemmaksi, mutta minä en tähän poppooseen kuulu (eikä kovin moni muukaan nainen), ja sillä sipuli. Ja jos totta puhutaan, niin en ole tästä genetiikastani kovinkaan pahoillaan. Miksi sen ihon alaisen ihan normaalin rasvakudoksen pitäisi muka olla niin pelottavaa?

Omaa genetiikkaa vastaan ei kannata väkisin taistella, eikä ulkonäkö ole todellakaan sen arvoista. Jos elämää eläisi vain Instagramissa esiteltävien vatsalihasten ja kireiden kinttujen vuoksi, niin jossain on vika. Olen sanonut tämän blogissani ehkä sata kertaa, mutta kertauksena heitettäköön, että se rasvaprosentti ei vaikuta ulkoiseen minääsi juuri millään lailla, vaan isoin tekijä ihan oikeasti on se, miten itsesi kannat. Ryhti ja nokka pystyyn, ja itsevarmuus kyllä huokuu rasvaprosentista huolimatta. Sitäpaitsi, mitä täällä hyisessä Suomessa edes vatsapalikoilla ja kireällä hanurilla oikeasti tekee? Voin paljastaa, ettei kovin paljoa… :D

Ja mitä siihen painoon ja painoindeksiin tulee? Olen teini-iästä asti omistanut hieman tanakamman rakenteen, ja tähän päälle kun on tuota pihviäkin tullut taottua, niin sehän tietää sitä, että tähtäimessä oleva vaakalukema on luonnollisesti hieman korkeampi kuin samaa pituusryhmää (lue: 156cm kääpiö) edustavalla peruslikalla. Vielä tuossa reilu parikymppisenä urheilijana painoni huiteli jossain 53-55kg:n välillä, mutta nykyään se sopivin ja luonnollisin lukema vaa’an päällä taitaa huidella siellä 61 kilon paikkeilla. Painoindeksin mukaan tuossa vaiheessa mennään jo lievän liikalihavuuden puolella. Eihän siinä, kun tuolla tämän talouden komeammalla kaiffarilla sama mittaristo huutaa tällä hetkellä merkittävää lihavuutta, hah!

Aim’n-collegepaita: TÄÄLTÄ* // Aim’t-trikoot: TÄÄLTÄ*

Mitä tästä opimme? A) Vaaka sekä BMI ovat toisinaan aika turhia veijareita B) Rasva hanurissa on oikeasti jees C) Jos treenaat pihviä, niin sinusta tulee usein painavampi ja D) Painava ja lihava on vissisti eri asia.

Painokasta keskiviikkoa! ;)

Kurkkaa myös:
Miltä näyttää 156cm ja 61kg?
& Miksi normaalipainoset pelkäävät painonnousua?

Edellinen juttuni: Missä tilanteissa skippaan treenin?

♥  SEURAA MINUA  ♥
YouTube // Bloglovin // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen

Piia Pajunen

24 vastausta artikkeliin “TAVOITTEENA PAINOINDEKSI: LIEVÄSTI LIIKALIHAVA”

  1. Moro! Kiinnostais tietää, kuinka raudanlujan fitnessammattilaisen reverse etenee. Voisitko siitä laatia jonkinlaista postausta?
    Ja onnittelut vielä näin jälkijunassa Vegasin huikeasta vedosta :D

    • Hola ja kiitosta vain! :) Voisin tästä omasta reversestä jossain vaiheessa kirjoitella, kunhan se itsellenikin omana ihmiskokeenaan taas selviää. :D Periaatteessa samalla kaavalla menen kuin aina ennenkin, eli nostin kerralla sapuskan määrää reippaammin ylemmäs, ja lähden tästä sitten nostelemaan tasaisen varmasti hiljalleen safkoja ylöspäin kropan reagoinnin ja yleisen fiiliksen mukaan. :)

  2. Jotenkin tuntui aika huojentavalta nähdä tuo 61kg vaikka tiedän ettei ajatukset saisi pyöriä liikaa lukujen ympärillä. Kilpaurheilijana ja entisenä syömishäiriöpotilaana on välillä haastavaa olla sinut numeroiden kanssa, mutta isoihin lukuihin ja reilumpaan lihasmassaan tottuu vähitellen. Kiitos taas hienosta tekstistä, sun blogin jutut on auttanut paljon löytämään tasapainoa ja rentoutta omaan syömiseen ja treenailuun!

    • Numeroihin ei tosiaan kannata liikaa keskittyä, ja tämä oma esimerkkini olikin tästä mielestäni ihan hyvä esimerkki. :) Ja kiitos sulle aivan mielettömästi ihanasta palautteesta, ja tuo on ehkä parasta palautetta mitä minä voin täällä blogissani saada! Älyttömästi potkua treenien pariin ja huikeasti hyvää fiilistä tekemiseen! Pus! <3

  3. Kiva lukea sun henk.koht ajatuksia ja teet juuri niin kuin itsestäsi tuntuu. tee asioita jotka mielestäsi tuntuvat hyvältä ja osuvat arvomaailmaasi. Rachel Brathen sanonut hyvin Do not harm but take no shit. Love yourself so you can love others. Mielestäni pitää elää omannäköistä elämää, olla vertailematta muihin ja olla välttämättä(terveellä itsekkyydellä)mitä muut ajattelevat. Varmasti mieskin tykkää kun on vähän ”persettä mistä ottaa kiinni” Samaa mieltä ettei liian alhainen rasva%ole naiselle hyväksi, kuukautiset on varmaan aika hyvä ”mittari”? Vähän epävarma tästä: Ryhti ja nokka pystyyn, ja itsevarmuus kyllä huokuu rasvaprosentista huolimatta. Koska oma rasva%keikkuu vakavasti alhaalla en ole itsevarma, en tiedä tosin olisinko normaaleissa lukemissa. Loistava lopetus kaikki totta mutta mitä on treenaat pihviä, niin sinusta tulee usein painavampi? Painava ja lihava on vissisti eri asia->kyllä kehonrakentajat ovat esimerkki tästä. terveyttä pitäisi katsoa laajemmin kun vain painoa vai mitä mieltä?

    • Kuukautiset ja hormoonitoiminnan reagointi on monilla tosi yksilöllistä, ja sen käyttäminen mittarina voi olla välillä harhaanjohtavaa, sillä kaikilla esimerkiksi kuukautiskierto ei hyvinvoivassa normaalitilassakaan ole säännöllinen tai häiriintyy osalla huomattavasti helpommin kuin toisilla. Hyvää osviittaa se voi toki antaa, jos sen osaa suhteuttaa oikein omaan normaalitilaansa heijastaen. :)

      Tuolla painavalla tarkoitin juuri sitä, että jos lihasmassaa onnistuneesti haluaa tahkoa, niin se näkyy myös vaa’alla. Lihasmassa tuo sitä painoa myös puntarin päälle, eikä se tarkoita sitä, että olisi lihonut. :)

  4. Olisi kiva nähä millaiset inbody-tulokset sulla on :D sun kroppa on omaan silmään niin kivan näkönen, että olisi kiva tietää paljonko lihasta siihen konkreettisesti vaaditaan :)

    • Itseasiassa Inbodyssä olen käynyt viimeksi 2013, joten tämän hetken tilanteesta ei ole kyllä mitään käryä. Voisin kyllä joku kerta käydä huvikseen ottamassa informaatiot irti tuolla mittauksella! :)

  5. Kiitos tästä!! Oot paras, inspiroivin ja esimerkillisin urheilija jota Suomesta tällä hetkellä löytyy. Paljon rispektiä 💕

  6. Ihana kirjoitus, tuli tosi hyvä mieli tästä :)

    Mulla on vaikeuksia just tossa, että en oikein osaa hyväksyä isompaa rasvamäärää kropassa.. Mulla kun on pituutta 165 cm ja painoa alle 50 kg (ja painavimmillani olen tällä hetkellä kuin koskaan aiemmin), niin en tiedä, onko tämä sopiva tila keholleni kun ei kokemusta ole painavammasta kropasta.. Treenaan salilla raskailla painoilla ja syön paljon, mutta en uskalla syödä enempää, kun pelottaa että kaikki ylimääräinen tulee rasvana kroppaan.. Lukioikäinen olen eikä hormonitoiminta pelaa.. Ähh, en todellakaan tiedä mitä pitäisi tehdä, mutta jospa tää tästä ajan kanssa..

    Oot oikeesti ihan huikee mimmi ja uskomaton esikuva! Ihailen sua valtavasti, kun pystyt ajattelemaan niin fiksusti, jospa itsekin pystyisin joskus ajattelemaan samoin :)

    • Veikkaan ihan mutuillen, että sulla kehon rakenne voi siis olla luontaisesti aika keveähkö, mutta ei sitä painonnousua kannata pelätä, ja antaa sen tulla jos on tullakseen. Heitän sulle pienen pähkinän jatkokysymykseksi, eli mitä kamalaa voisi tapahtua, jos saisitkin vähän lisää painoa (joko lihaksen tai rasvan muodossa) kehoosi? Muuttaisiko se sinua ihmisenä? Miten tämä vaikuttaisi elämääsi? Mitä pahaa voisi tapahtua, jos kroppaasi tulisi esimerkiksi kilo lisää rasvaa?

      Ajatusmaailman työstäminen ottaa aina myös oman aikansa, ja hiljaa hyvä tulee. Jo pelkästään se, että tiedostat, että omassa ajatusmaailmassa on työstämistä, on jo iso askel! Itse kannustan sua rohkeasti haastamaan omaa itseäsi, ja testaamaan mitä käy, jos lisäät edes pikkaisen lisää safkaa päivien varrelle. Tässä monesti meinaan pätee se ihan sama kuin esimerkiksi treenamisessa, eli mukavuusalueelta poistuessaan ja itseään haastaessaan pääsee edistymiseen ja kehittymiseen käsiksi. :)

      Kiitos sulle aiiiivan ihanasta palautteesta, ja ihan julmetusti tsemppiä syksyyn! Muista se, että olet paljon vahvempi kuin luuletkaan, ja näytä itsellesi närhen munat! Elämä ei ole niin vakavaa, eikä sitä siksi kannata ottaakaan liian vakavasti. Pus <3

  7. Olipa taas fiksua tekstiä. Täytyy yrittää pitää mielessä nämä(kin) opit, kun rasvattomuuspropaganda iskee päin näköä ja sumentaa järjen ;) Otin neuvosta vaarin ja skrollailin sun insta-kuvia sinne viime talveen – huh huh, en muistanutkaan, miten mielettömän näköinen muija olet astetta ”rehevämpänä” (ei sillä, etteikö kisakuntokin hyvältä näyttäisi) :D Onnea vielä hienosta kauden huipennuksesta ja kiitos inspiraatiosta. You rock! <3

    • Megaiso kiitos aivan huikeasta kommentista! <3 Ei se rasvattomuuden jahtaaminen (tai saavuttaminen) ole oikeasti sen arvoista, ja voin sen ihan muutaman kerran kokeneena rehellisesti todeta. :D Itse henkilökohtaisesti ihailen juurikin enemmän niitä vahvoja ja snadisti pehmeämpiä naisvartaloita sekä ihmisiä niiden sisällä. Tässä kiinteytymisen ja näkyvän sixpäkin tavoittelun kyllästämässä maailmassa näitä saisi kyllä enemmän olla esillä. :)

  8. Mä niin rakastan lukea sun blogia kun oot niin jalat maassa- tyyppi ja sulla on terve ajatusmaailma :) oot mahtava!

    • Kiitos sulle Tepa aivan mielettömästä kommentista! Pus!! <3

  9. Moikka, tosi hyvä kirjoitus jälleen kerran! Mutta voiko bmi:kään väittää sinua lievästi LIIKAlihavaksi 61 kiloisena? Vai tarkoititko lievästi ylipainoinen?
    Anyway ymmärrän kyllä, että sinä(kään), et pysty BMI:stä päättelemään juuri mitään, koska lihasmassasi on niin paljon perus pirjoa isompi :D

    • Ainakin tuon BMI-laskurin, jota itse käytin, termistö näin minulle kertoi. :D Näissähän on olemassa termistöä moneen lähtöön, ja mun mielestä tuo kyseinen oli vain niin huvittava, että oli pakko käyttää sitä. :D

  10. Piia! Oot kyllä ihan jumalasta seuraava, huikee, fiksu, upee ja aivan älyttömän upee 😍 siis sä oot mun girl crush 😁💪 kuulostaa nyt vähä pelottavalta, sori, mut oot kyl aivan mahtava inspiksen lähde ja osaat laittaa lukijallekin järkeä päähän. Kiitos siitä!

    • Jösses! Siis eihän tähän voi muuta sanoa kuin että KIITOS! <3

  11. Aika mielenkiintosta! Kuten muutkin on jo toivonu, ois kiva kuulla lisää tästä prosessista! Mulla on kans tavotteena nostaa painoa, mutta vaikka oon lisännyt normaaliruuan määrää, paino näyttää jopa laskevan.. onneks on pian terveydenhoitajalle aika, jos tähän saisi jotain tolkkua! Tsemppii painonnostoon ja painon nostamiseen!

    • Tästä olisi kyllä tehdä ihan oma postauksensa! Sulle vaan sitten lisää safkaa kehiin, jos meinaa tippua vaan (ja tavoite toinen). Ja jos safka ei meinaa upota, niin ei kaiken tarvitse tulla niistä ”puhtaista ruuista”, vaan seassa saa olla vähän tiiviimpääkin tavaraa ja herkkuja. Helpottaa kummasti energian saamista eikä pieni nautintokaan siinä ohessa ole huono homma ollenkaan. ;)

  12. Komppaan kyllä edellisiä kirjottajia; oot aivan huikee ja jos pystysin niin rutistasin sua ja lujaa!<33 Et oikeesti tiedä, kuinka paljon oot vaikuttanu näillä sun teksteilläs yms. ulosannillasi mun syömishäiriöstä parantumiseen ja suhtautumiseen ruokaan: sä muistat aina toitottaa että kokonaisuus ratkasee, joskus on ihan ok syödä jätskiä ja tavallista ruokaa ei tarvitse pelätä! Vielä on itsellä pitkä matka edessä täydelliseen rentouteen syömisen kanssa, mutta aina kun stressaa, että on syönyt jotain "omaan ruokavalioon sopimatonta" tai herkutellut nii tää blogi on kyllä parasta terapiaa morkkikseen!! Oot vaan paras ja minunkin girl crush! :DD P.S. Miten olis nyt se syömishaaste? ;-))

    • Härreguud! Aivan mieletön KIITOS aivan ihanasta palautteesta! Ihan mieletöntä kuulla, että näillä jutuilla voi olla noinkin iso merkitys, ja vitsi sun kommentista tuli hyvä fiilis. <3 Aivan älyttömästi tsemppiä sulle toipumiseen ja ajatusmaailman työstämiseen, ja muista, että hiljaa hyvä tulee. Ihanaa ja aurinkoista syksyä sinne, ja antoisia lukuhetkiä, PUS! <3

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 149
Tykkää jutusta