KUINKA IG-KUVAT HÄMÄÄVÄT? SPORTTINEN VAI EI?

*Sisältää mainoslinkkejä

Ne täydellisyyttä hipovat vartalot Instagramissa. Pullistuvat lihakset ja silmille pamahtava pyykkilautavatsa. Tai vastaavasti ihanan kapea uuma ja taivaaliset pakarat kauniilla kaarilla. Ja sitten siihen kuumottelevaan kysymykseen: Miksei se oma vartalo näytä samalta tai edes lähellekään siltä?

Ensimmäisen kerran havahduin tähän dilemmaan vuosia sitten. Eräs tuttavani jakoi pettymyksellä kuorrutetun somepostauksen, johon iski vierekkäin kehityskuvaansa. Katkeruus purkautui syystä, ettei kuvissa näkynyt juuri mitään muutosta. Ei, vaikka hän oli kuukausitolkulla noudattanut tiukkaa ruokavaliota ja treenannut määrätietoisesti ”fitimpää” ja urheilullisemman näköistä kroppaa tavoitellessaan. Hämmennyin, sillä bongasin heti ongelman ytimen. Nuori nainen könönötti molemmissa kuvissa huonossa ryhdissä suoraan kameraan päin alusvaatteillaan. Niin epäedustava ja epäatleettinen asento kuin olla ja voi. Ihan kenelle tahansa.

Hypätäänpä siis suoraan asian ytimeen, ja otetaan esimerkki omasta takaa. Tässä vieri vieressä kaksi kuvaa viime perjantailla täsmälleen samasta tilanteesta:

ig-kuvat hämäävät

Ja mitä näemme. Kaksi melkoisen erinäköistä kroppaa. Ensimmäisessä pullistuvat lihakset ja reidetkin näyttävät melkosilta tehopakkauksilta. Jälkimäisessä taas kintut ovat aika tasapaksut ja pönäkät tunkit, joista ei voi suoraan sanoa onko niiden päällä enemmän röhnötetty sohvalla vai mussutettu makkaraperunoita nakkikiparin äärellä. Sisäreidetkin hankaavat komeasti yhteen ja käsistäkään ei välttämättä uskoisi, että olen viime syksynä kilpaillut vapaaohjelmafitnessissä ammattilaisliigan kovimman kerman kyljessä Olympiassa. Etenkin lihaksikkaan habituksen kannalta on siis todellakin väliä seisotko ryhdissä ja fleksaatko sitä pihviä.

Kun muokataan kroppaa etenkin lihasta hankkimalla, on melko turhaa touhua seurata kehitystä ja jakaa itselleen niitä ihmisarvopisteitä peilin tai kameran edessä nököttämällä rinta lysyssä. Ihmisyyspisteitä nyt en muutenkaan suosittele muodostamaan itselleen ulkoisen habitusten puolesta muutenkaan, mutta kenenkään sporttista ulkoasua ei ikinä mitata huonolla ryhdillä vatsa edessä nököttämällä.

Jos vielä puhutaan vähän kehityskuvista, niin on vissisti eri asia tavoitella suurien ja silminnähtävien rasvamäärien polttamista ja seurata sitä könöttelykehityskuvilla. Jos kuitenkin erityisen näkyviä rasvakertymiä et omista, niin tämä on aivan turhaa ja oman mielenrauhan haaskausta. Jos haluat seurata pihvin kasvua tai näyttää treenisi tuloksia kuvien kautta, niin ota pala esiin ja pullista niitä lihaksia. Ja mitä siihen keskivartalorasvaan tulee, niin vaikka ne olisi räävitty äärimmäisen pieneksi, niin vatsa voi silti pullottaa sisältä päin. Pömppis katoaa usein jo ihan sillä, että vedät sen ryhdin perksules pystyyn.

ig-kuvat hämäävät

Ei siis kannata ottaa hirveää stressiä siitä, ettei näytä samalta kuin IG:n fitnesstähdet kuvissaan. Ja vaikka keho olisikin äärimmilleen hiottu ja nainen kuin veistos, niin niitä on tosi elämässä ihan to-del-la harvassa. Näillä helteillä kun painelet uimarannalle itseäsi dippailemaan, niin vilkaisepa huvikseen ympärillesi. Kuinka monta IG:n tavoitevartaloasi siellä näet? Aivan.

Moni voi myös livenä näyttää jokseenkin eriltä kuin huolellisesti valituissa Insta-kuvissaan. Ja varmasti minäkin, jos mut bongataan bikineissä röhnöttämässä rantaviltin päällä jätskitötterö kourassa. Ja en nyt haluaisi tässä lähteä jeesustelemaan, sillä ei mun mielestä jengin tarvitse laittaa säännöllisesti erikseen aina itsestään kuvia, jossa näyttävät rehellisesti karmealta tai muuten vain epäedustavalta. Miksi tarttisi? Pointtina tässä itselläni oli juurikin se, että realistisuus olisi hyvä pitää somea tuijottavien silmien takana mukana. Ja tarkennettakoon vielä, että realistisuus myös erityisesti itseään kohtaan.

Jokainen meistä on vain ihminen, ja emme me kukaan voi näyttää aina parhaimmalta joka kulmasta, joka asennossa ja jokaisessa asussa. Kyllä mullakin liian tiukkojen shortsien lahkeista tursuavat reisifläsät ja pakaran alle pamahtaa komeat makkarat. Note to self (and others): Osta sopivan kokoiset shortsit. Mullakin matalavyötäröisistä napakoista trikoista ja farkuista pursuaa makkaraa ja jenkkistä, ja tässä sama vinkki. Osta sopivan kokoiset pökät tai valitse varma korkeavyötäröinen malli. Vaatteillakin on ihan totta isosti väliä, ja on todella pienestä kiinni, näytänkö minäkin arkikuteissa pönäkältä päärynältä vai tyylikkään atleettiselta naishenkilöltä.

Adidas-treenitoppi: TÄÄLTÄ*

Jos siis haluat kapean uuman, niin vedä ryhti pystyyn ja vatsa sisään. Jos haluat muodokkaamman hanurin, niin käännä alaselkää hetkeksi notkolle. Jos haluat näyttää vahvalta, niin fleksaa pumpissa olevia lihaksiasi hyvässä valaistuksessa treenin perään ja näytä vaikka palaa. That’s it. Kukaan ei näytä juuri miltään puolialasti huonossa ryhdissä peilin edessä könöttämällä, joten älä revi pelipöksyjäsi saati treenitrikoitasi, jos sinäkään et tällöin veistokselta vaikuta.

Realistista viikonalkua just sulle!

VILKAISE MYÖS:
Feikkivartalot ja ostetut IG-seuraajat
& Lihaskimppu vai rimpula? Kuinka kuvat hämäävät?

EDELLINEN JUTTUNI:
3 x Kevyet kastikkeet ja lisukkeet ruuille!

♥  SEURAA MINUA  ♥
YouTube // Bloglovin // Facebook // Instagram

Piia Pajunen

7 vastausta artikkeliin “KUINKA IG-KUVAT HÄMÄÄVÄT? SPORTTINEN VAI EI?”

  1. Itse olen luovuttanut hyvien kuvien suhteen kokonaan, koska kamera ei tunnu hellivän vaikka yrittäisi poseerata 😂
    ..mutta olen myös kasvanut yli siitä, että murheellisena katselisin muiden täydellisiä kuvia. Kuvia ja ihmisiä on monenlaisia :)

    Täällä odotellaan jo kieli pitkällä sitä sun valmennus pakettia – josko siitä saisi järkeä treenaamiseen. Vaikka liikkuu ns normaalin ihmisen tapaan niin suunnitelmallisuus puuttuu, tiedän sen.. Ne selkeät tavoitteetkin puuttuu kyllä, jos rehellisiä ollaan. (Jos mun TOSI selkeää ja ”järkeviin” välitavoitteisiin pilkottua kokonaistavoitetta olla hoikka ja voimakas ei lasketa😁 haha)

    • Nimenomaan meitä on monenlaisia, ja usein itse sitä on kriittisin omien kuviensa suhteen. Muutama vuosi sitten luovutin kanssa ”täydellisyyden jahtaamisen” ja vaihdoin muutoin edustavimmat kuvat itsestäni niihin, missä on yksinkertaisesti paras fiilis tai aidoin nauru. :D

      Tänään(kin) olen itseasiassa työstänyt tuota valmennuspakettia tuntikaupalla, ja uskon kyllä vahvasti, että siitä saa omaksuttua sitä selkeää punaista lankaa siihen treenaamiseen. Ja tarkoitus ei ole pelkästään se, että treenaaja saa käteensä valmiit paperit, vaan haluan myös opettaa kahden vaihtuvan ohjelman avulla (sekä muuten oheismateriaaleilla), miten sen punaisen langan saisi säilytettyä valmennusjakson päätteeksikin. :)

  2. Putosin täysin tolle makkaraperunalauseelle 😂😂 mut joo hyvä teksti jälleen!

    • Hahahah! Mut onhan ne makkispekkikset hyviä! :D :D Ja kiitos!

  3. Tää on tärkeä aihe ja hyvä että siitä kirjoitetaa. Pisti kuitenkin silmään tuo ihan ensimmäisen lauseen ”täydellisyyttä hipovat vartalot”. Tekstistä päätellen se tarkoittaa kutakuinkinkin fitnessmallikroppaa pyöreillä ja erottuvilla lihaksilla. Vaikka tää ei ollutkaan tekstin pääpointti, niin musta on välillä hyvä kyseenalaistaa, minkälaista kuvaa me levitetään (joko tietoisesti tai tiedostamatta) ”hyvästä” kropasta. Kuka määrittelee, millainen on täydellinen keho? Onko olemassa jotain ideaalia ja mitä kriteerejä sille on? Onko kaikille sama ideaali edes tavoiteltava, vai olisiko hedelmällisempää vahvistaa ihmisten tyytyväisyyttä itseensä ihan kehon koosta ja muodosta riippumatta? Tällaisia ajatuksia tuli mieleen…

    • Tämä on itseasiassa erittäin hyvä pointti ja mielenkiintoisia ajatuksia. Toin kuitenkin heti kättelyssä kaksi eri tyyppistä ”täydellistä” vartalovaihtoehtoa, sillä jokaiselle se täydellinen ihanne vartalo voi tarkoittaa eri asiaa. Tässä tekstissä jokainen saa myös itse päättää, mitä pitää täydellisenä, sillä esimerkiksi nuo ”pullistuvat lihakset ja silmille pamahtava pyykkilautavatsa” ja ”ihanan kapea uuma ja taivaaliset pakarat kauniilla kaarilla” eivät välttämättä todellakaan kohtaa samassa vartalossa, ja voivat olla osittain myös kuvakulmien luomia illuusioita, jota halusinkin tässä pointtina tuoda esille.

      Veikkaan vahvasti, että minunkin oma ihanteeni voi olla täysin erilainen kuin monen muun, ja toisaalta omien ihanteideni skaala on todella laaja, eikä todellakaan yksioikoinen. Osa myös ihailee omaa vartaloani, ja osan mielestä se on jopa kuvottava. Täydellisyys on siis jokaisen oma näkemys, mutta veikkaampa villisti, että ylemmässä vertailukuvassa poseerattu versio hipoo atleettista vartaloa ihannoivien mieltymystä enemmän kuin ei poseerattu.

      Lisäksi tässä yritin juuri kumota sitä ”täydellisen vartalon” muottia, sillä se katsojan silmään täydellinen vartalo voi olla toisesta näkövinkkelistä aivan erilainen. Siispä se juuri, että täydellisyys on katsojan silmissä sekä tilanteessa, ja on osittain illuusio.

      Kiitos analyyttisestä ja pohdiskelevasta kommentistasi, ja on mahtava, että nämä asiat herättävät keskustelua!

  4. Varsinaisesti ei liity aiheeseen, mutta kerroit jokin aika sitten että crosfitt kiinnostaa ja lähdet kokeilemaan sitä. Sehän on kovin monipuolinen laji ja monia vaikeita liikkeitä mitä
    jotkut eivät opi vaikka kuinka yrittää. Voisitko kertoa blogissa, Mitä osa alueita tykkäät harjoittaa ja kehittää itsessäsi näiltä osin?
    Voimaa, kestävyyttä, ketteryyttä, aerobista kuntoa, jotain tiettyjä tekniikoita ja liikkeitä jne. Lisäksi, oletko harjoittelut erillisillä voimaohjelmilla salilla? Millaiset on sun maksimit perusvoima liikkeissä? Kiitos blogista, inspiroivaa ja rehellistä sepustusta :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 134
Tykkää jutusta