AKTIIVITREENAAJAT KARMEAN HUONOSSA KUNNOSSA!?

*Sisältää mainoslinkkejä

adidas-toppi

Viikko täyttyy treenistä, mutta kyykkyyn ei pääse ja kroppa kipuilee. Kyykkytangossa liikkuvat sellaiset painot, että heikoimpia huimaa, mutta lattialla istuminen tuottaa silkkaa tuskaa. Portaiden nousu neljänteen kerrokseen saa puuskuttamaan, vaikka suurin osa kultaakin kalliimmasta vapaa-ajasta hujahtaa kuntosalin uumenissa. Miten ihan oikeasti voi olla mahdollista, että kovaa treenaava ja itsestään muka huolta pitävä ihminen pystyy olemaan niin rapakunnossa ja saamaan ruhonsa niin hälyyttävän huonoon jamaan? Ja kaikki tämä huolimatta siitä, että itsestä muka pidetään huolta ja treenataan ahkerasti?

Sitten kun sillä vatsalihastreenilläkin tavoitellaan ensisijaisesti vain näkyvää sikspäkkiä, ja toistoja hakataan kasaan silmät sikkurassa tekniikasta viis. Kunhan tulee ne toistot kasaan, koska treeniohjelma niin määrää. Perillehän se menee, kun tuntee poltetta siellä jossain vatsan seutuvilla, vaikka ne oikeat ja tuiki tarpeelliset tukilihakset keskivartalosta jäävät unohduksiin. Sitten ihmetellään, kun selkää särkee ja kyykkyynkään ei saa lisäpainoja, kun keskivartalosta puuttuu kaikki tuki ”muka kovasta vatsatreenistä” huolimatta.

puma-trikoot

Kehonhuoltokin tuntuu olevan treenaaville ja itsestään huolta pitävillä ihmissieluille vain se pakollinen paha ja täysi turhake, jota ilman kyllä tuntuu selviävän melkoisen pitkällekin. Raskas rauta kyllä liikkuu, vaikka vähän kiristääkin. Toisilla taas lenkkitossu kulkee, vaikka kintut kipuilevat ja ryhmäliikuntatunneilla soija irtoaa ahkeraan, mutta illalla rukoillaan puolisolta hierontaa julmetun jumisen niskan ensiavuksi. Sitten ihmetellään, kun ei päästä enää kyykkyyn ilman jumalattomia kiristyksiä, niskaa särkee ja liikkuvuus on samalla tasolla kuin naapurin vanhuksella. Niinkun oikeasti haloo?! Ei se keho kestä kaikkea!

Hyvässä kunnossa oleminen ei välttämättä tarkoita sitä, että näyttää sporttiselta ja vahvalta. Hyvässä kunnossa oleminen ei myöskään tarkoita välttämättä sitä, että pystyy pinkomaan julmetun mittaisia juoksumatkoja tuosta vaan. Lihaksikas ja voimakas ihminen voi puolestaan olla todella jähmeä, toimintakyvytön ja lähellä fyysistä räpsätämispistettä. Pelkkä portaiden nousu voi aiheuttaa aivan tuskallista puuskuttamista ja pollan punoitusta. Järisyttäviä juoksusuorituksia kiskova hoikan urheilullinen kaveri taas voi olla fyysisesti ja henkisesti aivan loppu, ja keho viittä vaille finaalissa, puutostilassa ja nälkiintynyt.

Tässä vain muutama esimerkki, miten se ”hyvä kunto” ja ”kova urheilija” voi olla todellisuudessa aika huolestuttavassa jamassa. Ja joo kyllähän se liikkumattomuus rappeuttaa ihmiskuntaa vieläkin enemmän, mutta ääripäihin ei myöskään tarvitsisi toisessa suunnassa mennä. Niin helposti meinaan päästään syvälle oravanpyörän syövereihin, jossa keho prakaa vastaan ja junnaa niin pahasti, että joka ikinen venytys ja liikeratojen äärirajat tuntuvat täydeltä tuskalta. Näitä aletaan välttää juurikin sen epämiellyttävyyden takia, jolloin toiminnallisuus suppeutuu entistään.

Tietynlainen monipuolisuus ja peruskunto on mielestäni liikkuvan ihmisen peruspilareita. Kaikkeen ei toki kenenkään tarvitse pystyä, ja välillä olosuhteet vain pakottavat panostamaan tiettyihin asioihin jättäen taas toisille osa-alueille vähän vähemmän resursseja varsinkin, kun puhutaan kilpaurheilusta. Tämähän on ihan luonnollista, mutta ihan retuperälle ei välttämättä kannattaisi itseään päästää perustekijöiden osalta. Liikkuvuus, liikeradat, vetreys ja yleinen hyvinvointi sietäisi olla jokaisella kovaa treenaavalla edes jollain tolalla ympäri vuoden, sillä ne kyllä potkaisevat takaisin omaan nilkkaan ja lujaa jossain vaiheessa. Testattu on meinaan tämä omastakin takaa!

Pahintahan tästä hommasta tekee sen, että ihminen on huikean sopeutuvainen yksilö. Se tottuu ja turtuu moniin eri olosuhteisiin, joista kivut, jähmeys ja toiminnallisuuden puute ovat yksinä esimerkkeinä. Nyky-yhteiskunta on myös rakennettu niin nerokkaan helpoksi ja ergonomiseksi, ettei omaa rajoittuneisuutta edes kovin helposti tahdo huomata. Arjessa kun emme enää tarvitse kovinkaan suurta toiminnallisuutta suoriutuaksemme päivistä, ja sen varjoon voi jäädä monet fyysiset rajoitteet muka kovakuntoisillakin janttereilla. Turha siinä tässä vaiheessa on naureskella toimistojen jähmeille kynäniskoille.

puma-trikoot
Adidas- korkeakauluksinen treenitoppi: TÄÄLTÄ* // Puma-trikoot: TÄÄLTÄ*

Ja kyllä. Olen itsekin aikoinani herännyt siihen, että muka kovakuntoisena nuorena urheilijanaisena vähänkin hapokkaampi fyysinen meno pisti pollan tulipunaiseksi ja puuskuttamaan. Perustavanlaatuiset rapistuneet liikkuvuustekijät tuikkasivat muka notkean likan liikeradat aivan nolliin, ja piti oikeasti alkaa funtsimaan, että mihin tässä ollaan menossa. Onneksi tästä tajusin herätä, ja eihän se ole koskaan liian myöhäistä aloittaa, oppia ja kehittyä. Vielä on matkaa, mutta suunta on jo pidempään luojan kiitos oikea. Muuten oltaisiin luultavasti jääty matkan varrelle.

Niin se kuitenkin menee, että ihan oikeasti ne peruspilarit täytyisi saada eka kuntoon, jos edes haaveilee pitkäjänteisestä kehityksesta ja selkeistä tuloksista. Eikö olisikin mahtavaa, että se oma keho olisi vetreä, (ainakin melkein) kivuton ja pystyvä monitoimimasiina, joka kykenisi vähän kaikkeen sekä toiseenkin, ja olisi vielä oman erikoitusmisalueensa lyömätön tykki? Tuskin kukaan tällaisesta ruhosta kieltäytyisi. Et varmasti sinäkään. Joten mitä siinä vielä odottelet? Nyt sitä pelisuunnitelmaa rakentamaan, ja tähän tähtäämään. Loppujen lopuksi se ei ihan hirveästi vaivaa vaadi, vaan fiksua suunnitelmaa ja toteutusta. ;)

Kurkkaa myös:
Miten kehittyä loukkaantumisista ja sairasteluista huolimatta?
& Uni & palautuminen – Parempaa unta safkalla!
Edellinen juttuni:
Mies avautuu: Mikä minussa ärsyttää?!

♥  SEURAA MINUA  ♥
Bloglovin // Facebook // Instagram // YouTube
Snapchat: piiapajunen

Piia Pajunen

9 vastausta artikkeliin “AKTIIVITREENAAJAT KARMEAN HUONOSSA KUNNOSSA!?”

  1. Kiitos, Piia! <3 hyvä postaus. Tajusin vain yhtäkkiä, etten edes tiedä, mitä kaikkea kehonhuoltoon kuuluu. Venyttelyä ja sitä, että muistaa lämmitellä ennen treeniä? No, lämmittelyt kulkee mutta venyttelyt jää ja tunnistan itseni niistä, jotka kaipaa jatkuvasti niskahierontaa poikaystävältä. :( pakko alkaa tsempata kehonhuollossa!

    • Kiitos sulle kivasta palautteesta! Kehonhuolto ja nimen omaan ylipäätään kehosta huolta pitäminen on tosi monialainen käsite, mutta hyvään alkuun pääsee jo sillä, että pitää mukana monipuolista liikkumista (edes jossain määrin), lämmittelyä, jäähdyttelyä, venyttelyä, liikkuvuusharjoitteita, hierontaa edes silloin tällöin, putkirullausta, keppijumppaa mutta yhtälailla myös sitä riittävää ravintoa ja lepoa. :)

      Ei siis ole yhtä oikeaa tapaa toteuttaa kehostaan huolehtimista, ja pienistäkin asioista tulee iso virta! Ja kyllähän mäkin sitä poikaystävää hyödynnän hieronta-apuna, mutta yhtälailla sitten ravaan hierojalla ja pyrin itse huoltamaan kehoa monin eri keinoin, eli ei se miehinen apukaan väärin ole ;D

  2. Eikös mene jotenkin niin että Maratonjuoksija kaipaa lihaskuntoharjoittelua, joogaaja kestävyysliikuntaa ja bodari liikkuvuutta. Varsinkin bodaajat(ne 100kiloiset miehet)ovat järkyttäviä rautakankia, hyvä kun saa kengät päälle ja himojumppaajilla ei taas ole minkäänlaista lihasvoimaa kun ei yhtäkään puhdasta punnerrusta saa tehtyä. Onhan iälläkin merkitystä ja sairaudet, astmaatikko ei ehkä nouse 4kerrokseen yhtä hyvin kun ”terve”. Hyvin otit esille ettei kaikkea pidäkään osata, oman lajin vaatimus sen ratkaisee. Ei voi olla samaan aikaan kaikkea. Liikkuvuusharjoittelu jää kuitenkin aina viimeiseksi prioriteetiksi harmi kyllä. Itse panostan siihen nykyistä enemmän onneksi. mieluummin nyt ennaltaehkäisen kun vasta kun ongelmia tulee jos tulee. mitä mieltä liikuntapiirakasta? Kuntotestit paljastavat hyvin totuuden. Oletko käynyt? Itse testaan toisinaan kotona ja hyvin löytyy esim. ukk:n sivuilta. Off topic: mitä mieltä peck deck laitteesta? olkapäille paha? muita ”huonoja” laitteita tai liikkeitä salilla sun mielestä? tuo koskaan ei ole liian myöhäistä on NIIN TOTTA! 90v mummokin voi oppia ihan tutkittu asia. Kunpa vain saisi sen omalle mummolle86v ja vanhemmille oivallettua. any tips? ”ei tässä iässä ole enää mitään hyötyä” sanovat naiset kun taas isä ”kyllä se kunto säilyy kun on maraton/pyöräily taustaa(90luvulla pirkanpyöräilyä ja maratoneja)

    • Niinhän se yleensä menee, että tiettyjen lajien edustajilla on aina omat ”ammattivaivansa”, sillä kilpaurheilu varsinkin yleensä tuo mukanaan omaa erikoistumista ja omia haasteitaan. Tietynlainen monipuolisuus missä tahansa harjoittelussa ei kuitenkaan olisi pahitteeksi, vaikka oma erikoistumisala olisikin lopulta kapea. :)

      En ole tutustunut liikuntapiirakkaan tai tehnyt erityisiä kuntotestejä pitkiin aikoihin. Peck deck on musta oikein tehtynä oikein passeli, mutta todella usein siinä tunnutaan käytettävän nimenomaan haitallista tekniikkaa, josta ei seuraa kuin vaivoja…

  3. Vitsi oon oottanu sulta tän tyylistä postausta! 😂 Alotin muutama vuos sitte salitreenin ja sehä meni tietysti heti siihen, että lihasta piti kasvattaa. Mulla on raskaus takana sekä yliliikkuvuutta ja vedin siis selkä kipeenä väkisin kyykkyjä ja vatsarutistuksia ja ihmetytti kun aina satttu ja vihlo. Vuoden rynnin oikeasti itteeni ja sit aloin tajuumaa että jossaa on vikana kun alaselkää vihloo ja niskat aina jumissa jne monta päivää (mut sinne salille piti aina lähtä ihan niiku tossa sanoit😆) otin sitten mun hierojan/naprapaatin kanssa tän asian puheeks ja hän kyllä itsekin aina mulle vähä sanoi että yliliikkuvana mun kroppaa ei kauaa kestä tollasta, mutta en kuunellut kun vasta tosi myöhään. Mutta niin siinä kumminki kävi että oon jättänyt sen itteni ”rynnimisen” kokonaan ja ollaan hänen kanssa lähetty ihan alusta rakentaa mulle pohjaa keskivartaloon, selkään siis tukilihaksistoon. Aluks se tuntu tosi hölmöltä mutta nyt oon oikeesti tajunnu miten hirveen tärkeää se on että on se tukilihaksisto kunnossa ja kehitystä tapahtuu. Ei ehkä ulkoisesti mutta silti sitä tuntee olonsa vahvemmaksi vaikkei niitä hauiskääntöjä tällä hetkellä teekään 😀 Tekee pahaa kattoo tyttöjä esimerkiksi jotka just jotain kyykkyä vetää hirveillä painoilla väärin ja itse tein samaa joskus. Kun tukilihaksisto alkaa olee kunnossa niin sen heti huomaa esimerkiks et selkäkivut on vähentynyt ja ryhtikii parantunut, ehkä ens vuoden puolella (jo😝) pääsen vielä kyykkäämää, pikkuhiljaa eteepäin😁!

    • Hahaa! Nythän se sitten ulos pamahti! :D Sehän noissa perus tukilihaksissa ja kehonhuollossa onkin monilla se ongelma, kun se tuntuu ihan turhalta puuhastelulta eikä auta suoraan siihen omaan tavoitteeseen tai vie sitä näkyvästi eteenpäin. Vaikutukset tulee hiljalleen ja huomaamatta, ja sen yhteyttä tuloksiin on vaikeampi mitata ja havaita. Se kuitenkin on aivan saletti, että jos näihin jaksaa panostaa, niin se maksaa itsensä monin kerroin takaisin, ja loppupeleissä ne tulokset voivat olla ihan mielettömiä, kun peruspohja on kunnossa! ;)

      Tsemiä sulle vahvistamis- ja huoltoprosessiin, ja hiljaa sekä kärsivällisesti se hyvä tulee! ;)

  4. Mun lifegoal on jo pidemmän aikaa ollut se, että pääsen koko loppu elämäni ajan kyykkyyn. Tästä tavoitteesta en aijo tinkiä :D

    • Siis sama! Haluan vedellä tuolla mummonakin niin vetreänä ja pystyvänä eteenpäin, jos vain perinnöllisenä rasitteena osuva nivelrikko ei rajoita menoa liikaa. Tästäkin huolimatta tavoite on pysyä aktiivisena rajoitteiden sallimissa rajoissa ja niin monipuolisesti kuin mahdollista! ;)

  5. Niin totta! Venyttelyssä olen skarpannut ja ennen niin jäykät takareidet ei ehkä enää olen niin jäykät, olenkin tämän seurauksena innostunut mavesta ja painot noussut huomattavasti, kun venytellyt paljon takareisiä! Mutta pitäisi kyllä enemmän panostaa kehonhuoltoon ja liikkuvuuteen. Olen miettinyt, että ainakin alkuun voisi kokeilla kerran viikossa käydä salilla jollain kehonhuoltotunneilla ja saada sieltä inspistä.
    Mulla on tässä viime aikoina tullut enemmän ajatus, että olisipa kiva jos olisi sekä fyysisesti, että lihaskunnoltaan hyvässä kunnossa. Vaikka aina olen ollut todella urheilullinen ja ihan hyvän peruskunnon omaan, mutta ainahan voi parantaa:)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 63
Tykkää jutusta