TARVITSEEKO NAISEN TREENATA TISSEJÄ?

*Sisältää mainoslinkkejä

Kuuluko naisten penkata tai treenata rintalihaksia? Eihän ne rintalihakset edes näy sieltä tissien takaa?

Itse kun salitreenin pariin eksyin, niin aika nopeasti pääsin todentamaan tilannetta, jossa oma rintavarustukseni otti aimo harppauksen kohti ryhdikkäämpää ja terhakkaampaa ulkomuotoa. Pari kaveriakin lähipiiristäkin pääsi ihmeissään kysäisemään, että onko sun tissit oikeasti kasvaneet, vai kuvittelevatko he tämän pelkästään. Rintakudoksen alle kun pamahtaa ”pulleaa pihviä” niin kyllähän siinä tulee aika ilmainen tissien kohotus.

Voin myös kertoa, etten todellakaan ole ainut nainen, joka tämän efektin on kokenut, ja ihan tässä muutama päivä sitten viimeksi sain kuulla, kuinka parin kuukauden penkkipunnertamisen jäljiltä mies oli kotona kummastellut, kuinka rintavarustus kiinteämmän näköinen. Eli mitä vielä odotat, nyt niitä tissejä pumppaamaan!

Muutenkin ihan kropan lihastasapainon vuoksi olisi ihan hyvä asia, että koko kroppaa treenataan edes jossain määrin tasapuolisesti. Rintalihakset muodostavat kuitenkin melko ison lihasryhmän yläkropan alueella, ja lihasten epätasapaino voi vaikuttaa ikävästi ryhtiin ja kehon toimintaan. Sitä paitsi mielestäni vähänkään liikunnallisen naisen pitäisi pystyä punnertamaan ”miesten asennossa” helpostikin ihan minimissään kymmenen punnerrusta. Tavallista punnerrusvoimaa voi toki kasvatella kotosalla ilman lisäpainojakin, mutta jos salilla muutenkin käyt, niin miksi et siellä rintaa yhtälailla treenaisi. Penkkipunnerrus on jokanaisen oikeus. ;)

Adidas-treenipussi: TÄÄLTÄ*

No mitkä liikkeet sitten olisivat hyviä rinnalle? Esimerkiksi penkkipunnerrus tai vinopenkkipunnerrus rintatreenissä on myös erinomainen koko yläkroppaa vahvistava massaliike, joka kaiken lisäksi on mielestäni äärimmäisen upeaa ja tyylikästä katseltavaa naisten suorittamana.

Ja ei, sinusta ei tule heti hirvittävää lihasmassaa pursuavaa mörköä vaan päinvastoin. Ryhdikkäämpi olemus ja muoto oikeissa paikoissa tekee sinusta enemmänkin entistä kurvikkaamman, naisellisemman ja sporttisemman näköisen edustavan paketin. Myös raskaiden moninivelliikkeiden treenaaminen kiristelytalkoiden yhteydessä on erittäin osuva tapa buustata rasvanpolttoa (lisää kulutusta sekä ”jälkipolttoa”) ja ylläpitää lihasmassaa (lue: muotoa), joten ei muuta kuin punnerrusliikkeitä kehiin!

Omat suosikkini rintalihastreeniin:
  • Penkkipunnerrus tangolla
  • Vinopenkkipunnerrus tangolla/käsipainoilla
  • Punnerrukset erilaisissa laitteissa
  • Yhteenpuristus ristikkäistaljassa
  • Pec Deck-laite
  • Punnerrukset kehonpainolla (erityisesti treenin viimeistelijänä)

Älä siis ensi kerralla raahaudu salille tekemään pelkkiä pakarapotkuja tai vipunostoja vaaleanpunaisilla painoilla. Tartu rohkeasti edes siihen tyhjään tankoon, ja pistä penkkipunnerrusta liikkeelle. Jokaisen on aloitettava jostain!

Tissintäyteistä loppuviikkoa joka iikalle! ;)

Tsekkaa myös: Onnistuneen dieettaamisen ainekset

Edellinen juttuni: Kukaan ei varoittanut minua aikuisuudesta

♥  SEURAA MINUA  ♥
Bloglovin // Blogit.fi // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen

Piia Pajunen

19 vastausta artikkeliin “TARVITSEEKO NAISEN TREENATA TISSEJÄ?”

  1. Hmm, musta kun on juuri tuntunut siltä et jos treenaan rintaa niin pienet rintani katoavat ihan näkymättömiin… sen takia olen tuon rintojen treenaamisen jättänyt pois. :/

    • Onko sulta palanut samaan aikaan rasvaa kehosta, eli oletko kiristellyt kuntoa samanaikaisesti? Tällöinhän rinnat luonnollisesti monilla pienenevät, mutta ei rintojen lihaskasvun osalta pitäisi rintaa pienentää. :o

  2. Mulla jää yleensä rinnan treenaaminen valitettavasti yhteen liikkeeseen (vinopenkki).. Treenaan nelijakoisella ohjelmalla ja treenaan samana päivänä rinnan kanssa olkapäitä ja ojentajia. Olkapäille teen yleensä 4-5 liikettä, ojentajille kaksi, joten tuntuu, ettei rinnan treenaamiselle jää tilaa/ aikaa :/

    • Itse treenaan kanssa nelijakoisella ohjelmalla, ja treenaan suurimman osan lihasryhmistä nyt kahdesti viikossa. Itse olen ratkaissut tuon saman rintaongelman sillä, että teen olkapäiden kanssa juurikin yhden raskaan liikkeen (yleensä myös vinopenkki ja tätä 5-6 sarjaa) ja toisena yläkropan päivänä teen supersarjana (3 sarjaa) kaksi liikettä putkeen. Näin rinnan saa aika tehokkaasti ympättyä mukaan niiden entistä ”oleellisempien” ja ”näkyvämpien” lihasryhmien kylkeen, ja kuitenkin niin, ettei tarvitse rinnan kehityksestä tinkiä, eikä se pidennä muita treenejä kovinkaan merkittävästi. :)

  3. Siis kyllä, todelkakin! :) Olen 48 vuotias nainen ja olen aina ollut sitä mieltä että kaiken muun paitsi tissit ja lärvin ;) saa ahkerasti treenaamalla tiukkaan kuosiin. Kun rinnat on D/E kokoa, ne väkisinkin alkavat tässä iässä ns roikkua.. Mutta, ilokseni ahkerasti rintalihaksia treenanneena tein saman havainnon että treenaamisen myötä sain kaupanpäälle ’rintojenkohotuksen’ ;) Toki tähän vaikuttaa myös ryhdin parantuminen. Älkää siis naiset jättäkö tissejä reenaamatta!

    • No nyt ollaan asian ytimessä! Ihan huippuja tuloksia siis rintatreenin myötä! :D Ja joo lärviähän ei treenillä saa fiksattua, mutta kyllä se aika monesti sitä hymyä lähtee naamatauluun lisäämään, heh :D

  4. Pitää koittaa lisätä rintatreenin määrää.. Mietin teetkö sä yhtä jalkapäivää..? :) Mulla on kaks eri jalkapäivää. Eli toisena yläkroppapäivänä teen selän, haukat ja usein pohkeet.

    • Sähän voit tuohon selkäpäivään tai toiseen jalkapäivistäkin ottaa yhden liikkeen rintaa mukaan. Esimerkiksi selkätreeniin vaikka vuorosarjana jonkun selkäliikkeen kanssa, niin säästyy aikakin :)

  5. Mulla on rinnassa, siis tissien yläpuolella tosi vähän rasvaa vaikka sitä muualta löytyy oikein mukavasti ja ite oon huomannut et jos en treenaa rintaa niin luut rupee paistaa aika nopeasti, plus kyllä se chest splitin alku on vaan niin hieno kun oikeassa valossa vilahtaa ;)

    • Jep, ja sillä pyöreällä lihaksella saa ”pehmeämmän” näköisen rintakehän, eli lihaa vaan luiden ympärille sinne tisseihinkin, jos niitä ei ole sattunut muuten siunaantumaan. ;) Ja mun mielestä tuo puristus ristikkäistaljassa on kyllä niin mieltä ylentävää katseltavaa aina peilistä, kun pääsee itse toteamaan, että sieltähän ne rintalihakset oikeasti pullistuvat hahaa! :D

  6. Tässä kyllä hyvin huomaa naisten kaksinaismoraalin…miehille naureskellaan kun treenaavat vain habaa ja rintaa, mutta sitten naiset itse eivät treenaa rintaa koskaan. Jalkapäiviä kyllä ehditään tehdä vähintään kahdesti viikkoon, mutta rintaa tehdää ehkä kerran kuussa kolme sarjaa pec decissä. Tekstisi olisi siis täyttä asiaa.

    • Pakko olla kyllä aivan samaa mieltä! Siinä vaiheessa jos nainen käy salilla treenaamassa lähinnä pakaraa (joka on toki ihan fine), niin on aivan turha alkaa naureskelemaan RHP-kavereille :D :D :D

  7. Mun A-tissit ei kyllä valitettavasti kasva, vaikka en siis samalla painoa pudota tai mitään… Veikkaan että jos treenaisin rintoja enemmän niin tulis ehkä vaan muhkuraisemmat tisut (ensin rintalihas minkä alapuolella tyhjää ja sitten pikku tissi) :D

    • No joo ei tuolla rintatreenillä nyt ihmeitä pysty tekemään, eikä omakaan vajaavainen rintavarustus ole tuossa varsinaisesti niinkään liikoja kasvanut vaan enemmänkin ryhdistynyt ja noussut ”paremmin tarjottimelle” haha :D Rintalihas on kuitenkin niin iso ”levy” tuossa kropan etuosassa, ettei se kyllä muhkuraksi sinne yläosaan nouse, vaan nostaa koko rintaa ylös ja eteen kasvaessaan :)

  8. kyllä jokaine aloittaa jostain nimim.pelkällä tangolla20kg penkkipunnerrusta tekevä.mikä olis muuten sellainen hyvä penkkitulos hoikalle50-60kg naiselle?peckdekistä fyssari varoitti ettei suosittele kenellekään koska olkapäät jää siinä jotenkin väärään huonoon asentoon toisaalta en edes tykkää. vinopenkki smithis oma suosikki ja avaavat liikkeet koska hartiat tuppaa eteenpäin kääntymään esim ristilläistalja venyttää hyvin.kannattaisiko tehdä se ja penkki vai toisinpäin järjestys?nyt teen rsitikkäisen ensin.entä rinta+hartiat vai rinta+kädet samas treenis?selkä+rinta ei toimi tulee liian raskas treeni jotenkin.

    • Pec deckissä on tosissaan osattava tekniikka, ja jos sen tekee väärin (kuten penkkipunnerruksenkin), niin siitä tekee kyllä tuhoa olkapäille. Ei se kuitenkaan oikein tehtynä kenenkään olkapäitä suoraan tuhoa, mutta harmittavan usein tätä näkee tehtävän päin prinkkalaa. Penkkituloksissa on todella vaikea asettaa mitään yleisesti hyvää tulosta, koska aina kannattaa näissä muistaa heijastaa oma tuloksensa omaan treenitaustaan, tavoitteisiin, kehonpainoon sekä mahdollisiin rajoitteisiin.

      Itse suosittelen tekemään penkin/vinopenkin aina ensimmäisenä yläkropan treenissä, sillä kyseessä on kuitenkin raskas massaliike, joka vaatii keholta ja mieleltä täysiä resursseja parhaimman lopputuloksen saamiseksi. :) Muuten treenijaot ovat pääosin ihan makuasioita, ja rinnan kanssa voi yhdistää hyvinkin esimerkiksi selän, selän+hauiksen, olkapää+kädet, olkapää+ojenta tai pelkät olkapäät.

  9. kuinka monta liikettä suosittelisit tehtäväksi esim. 3 tai 4 jakoiselle ohjelmalle? mietin onko kaksi tarpeen vaiko viisi liikettä jokaikisestä kulmasta? :D itsellä rinta menee työntävien liikkeiden kanssa, mut huomaan et olkapäiden ja ojentajien jälkeen se rinta ei kiinnosta, ehkä penkkipunnerruksen ja pec deckin suostun kärsimään, mut suihku pyörii jo mielessä.. :’D

    • Itse teen rinnan aina ihan ensimmäiseksi olkapäiden ja ojentajien kanssa, niin eipähän jää tekemättä. Nykyään teen 4-jakoisessa ohjelmassani vielä niin, että teen viitisen sarjaa vinopenkkiä (raskailla painoilla) yhden treenin alkuun ja toisessa yläkropan treenissä teen sitten 3x supersarjana rintaa enemmän hapottavammin ja puristellen. :) Ennen tein siis nuo samassa treenissä, mutta huomasin, että itselläni toimi paremmin jakaa tuo kahteen eri treeniin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 40
Tykkää jutusta