SAAKO JA KANNATTAAKO TREENISTÄ OTTAA LOMAA?

*Sisältää mainoslinkkejä

Se on loman aika, ja reissua sekä säpinää pukkaa! Pitäisikö silloin treenata vai menevätkö tulokset kankkulan kaivoon, jos lomareissulla jättäisikin treenikengät kotiin tai kesämökillä nostaisi painojen sijaan vain kahvikuppia huulilleen? Tästä on ollut ilmeisen monella kova huoli saamieni kysymyksien perusteella.

Jos treenimeno on ollut viime aikoina hurjaa, ja edellisestä lepoviikosta on jo kulunut jokunen tovi, niin pieni tauko treenistä ei välttämättä tee lainkaan huonoa. Itseasiassa, tämä voi jopa auttaa sinua palautumaan ja kehittymään, vaikka monille tämä tuntuu aivan tuhoon tuomitulta ajatukselta tuloksien kannalta. Tässä kuitenkin piilee treenaajan ja ”treenaajan” ero. Treenaaja ymmärtää kokonaisuuden merkityksen, eikä ala heti ruoskimaan itseään, jos viikon viettää täysin potslojot mökin verannalla. ”Treenaaja” taas pyörii jo kolmantena päivänä rantatuolissa tuskissaan, ja pihtimittailee jenkkiksiä sormillaan pohtien, kuinka paljon laardia on jo kerennyt tulla, ja mikä on lihaskadon lopullinen saldo 10 päivän etelän reissun aikana.

Lomalla ei kuitenkaan ole kiellettyä treenata, ja se voi osalle porukasta olla jopa mielekkäintä aikaa pistää hösseliksi treenien parissa. Jumpalle voi paukata juuri silloin kuin huvittaa ja ilman normaalin kiireisen arjen rasitteita sekä väsymystä. Liikkuminen pitää virkeänä, ja soijavanojen vuodattaminen auttaa monia itseasiassa rentoutumaan. Mikäli kuitenkin treeni aiheuttaa enemmän ahdistusta ja päänvaivaa lomalla, niin silloin voi ihan huoletta jättää treenikassin lojumaan kaapin pohjalle. Reissun päällä porukalla matkustaessa ainakin helpottaa yhdessä toimimista, jos malttaa ajoittaa lepoviikon samaan saumaan, jollei matkaan ole lähdössä muitakin treeni-intoisia janttereita.

Adidas-narureppu: TÄÄLTÄ*

Toki eri asia on se, jos se treeniloma venähtääkin puolikkaan vuoden mittaiseksi, niin tässä todennäköisesti tässä jo voidaan bongata haasteita kehitykselle tavoitteellisella treenaajalla. Jos lomasi ei kestä puolta vuotta, niin no worries! Aina yhtä hyvä kysymys on myös se, että kuinka paljon kehitystä uskoisit yhden viikon aikana tekemään? Yhden viikon skippaaminen treenirintamalla näin ihan järjellä ajateltuna tuskin hidastaa kehitystäsi tai tuhoaa kovalla työllä taottuja tuloksia.

Toki huipulle tähtäävät kilpaurheilijat eivät voi milloin tahansa ottaa hengähdystä, jos kausi on kuumimmillaan tai kehitystä pitäisi takoa. Uskokaa tai älkää, mutta monet kovan luokan ammattiurheilijatkin ottavat toisinaan ihan huolettomia treenitaukoja, jolloin tossut jäävät kaapin pohjalle ja illat sujuvat ihan jossain ihan muualla kuin sorvin ääressä. Tuhoaako tämä heidän kautensa ja uransa? Tuleeko heistä heti lihavia löllyköitä? Sulavatko heidän lihaksensa, ja katoavatko heidän vaivalla hankitut ominaisuutensa joulutaolla tai viikoksi venyneellä juhannusmökkireissulla? No arvatenkin ei.

Adidas-treenitoppi: TÄÄLTÄ* // Adidas-trikoot: TÄÄLTÄ*

Treenitauon ottaminen tai lepo on myöskään harvemmin huono idea, jos sinusta tuntuu siltä, että sitä tarvitsisit. Paras ja kovin treenaaja ei ole se, joka treenaa vuodesta toiseen ilman minkään maailman taukoja, vaan se, joka osaa lukea itseään ja pitää tasapainon ja treenaamisen ilon touhussa mukana. Joskus se vaatii pientä taukoa, ja tarvittavan hengähdyksen ottamisesta ei kenenkään pitäisi itseään ruoskia.

On myös syytä muistaa, että aina taukoa ei tarvita pelkässä fyysisessä mielessä, ja tuo vinttikin voi tarvita sitä kuuluisaa lomaa ihan kaikesta. Näppärä tauko sopivassa kohtaa voi auttaa meinaan kummasti auttaa motivaation ylläpitämisessä ja antaa sille jopa tarvittaessa toivotun perspotkun. Älä siis koskaan aliarvioi myös vintin merkitystä näissä asioissa, ja suo sillekin ihmeessä välillä sitä breikkiä, jos se sitä vaatii. ;)

Rempseää viikkoa joka iikalle!

Tsekkaa myös aiheeseen liittyen: Lepoviikon tai kevennyksen paikka?

Edellinen juttuni: Onko hiilarin ajoituksella väliä?

♥  SEURAA MINUA  ♥
Bloglovin // Facebook // Instagram // YouTube
Snapchat: piiapajunen

Piia Pajunen

10 vastausta artikkeliin “SAAKO JA KANNATTAAKO TREENISTÄ OTTAA LOMAA?”

  1. Nyt osui kyllä niin sopivaan saumaan tämä postaus! Olin meinaan melkein koko viime viikon mökillä ja päätin pitää kokonaan lepoa treenistä. Pidempää taukoa en ole pitänyt 4 vuoteen joten veikkaan että ihan tarpeeseen tuli. :D Ainakin nyt löytyy taas intoa kolistelemaan painoja ja pomppimaan jumpissa! Viime viikkoina oli muutenkin tuntunut siltä että treeni hiukan tökkii joten tämä teki hyvää sekä keholle että mielelle. Toivottavasti vaikuttaa myös tuloksiin positiivisesti ;) Sun snäpit muuten motivoi aina treenaan ja piristää päivää! Hyvää alkanutta viikkoa sinne :)

    • Haha! Ehkä kerran neljässä vuodessa voi ottaa viikon chillimmin, ja vaikka tarvittaessa vähän useamminkin. :D Ja niinhän se menee, että pieni tauko voi tehdä tosi hyvää sekä kropalle palautumiseen ja ennenkaikkea siihen lisämotivaation löytämiseen. Ja uskon kyllä vahvasti, ettei tulokset ainakaan tuon levon vuoksi huonone vaan päinvastoin! :)

      Kiitos vielä huikeasta kommenista! Mahtista viikkoa ja osuvia treenejä sinnekin!

  2. Hyvä kirjotus, joka osu taas aika sopivaan kohtaan oman arjen kannalta! Viime viikolla pohdin kovasti uskallanko ja pitäisikö pitää kevennetty viikko tällä viikolla kun treenit tuntuivat epätavallisen raskailta ja väsymys alkoi painaa… Noh onneksi uskalsin ottaa tähän kohtaan kevennyksen, ensi viikolla sitten kunnon treeniä paremmilla voimilla

    • Taisit kuules likka tehdä erittäin viisaan päätöksen! Lepääminen ei ole laiskoille, vaan fiksusti toteutettuna juuri hyvän treenaajan merkki. Mukavaa kevyttä viikkoa sinne, ja voimakkaita treenejä ensi viikolle! :)

  3. Oon tapellu tän asian kanssa pitkään, ja kiitos tsemppaavasta kirjoituksestasi! Antoi taas hyvän muistutuksen, että vatsalihakset ei katoa, jos niitä ei treenaa viikkoon. Harmi vaan, että on tuplasti hankalampaa kun on läskinidentiteetti, jolloin pitää itseään läskinä mutta ei ole sitä. Sun blogi ja snäpit kuitenkin auttaa poistamaan ehdottomuutta itsensä suhteen ja piristävät päivää!

    • Lepo ja treenikevennys tekee oikeasti välillä todella terää sekä mielelle että keholle, ja eivätkä ne tulokset sieltä yhden viikon aikana mihinkään katoa. Mutta hei, sulla on selkeesti suunta oikea, koska osasit jo itsekin kommentissasi myöntää, että A) sulla on haasteita minäkuvan kanssa ja B) tiedostat, että olet kaikkea muuta kuin läski. Nyt siis kannattaa vaan rohkeasti haastaa itseään ja viedä itseään epämukavuusalueelle, eli testaapa miten käy, jos maltat ottaa tarvittavan levon lomareissujen aikana tai muuten vaan säännöllisiä lepoviikkoja. Silloin kun näitä pistää väkisin toteutukseen, niin voi huomata, että kappas, eihän siinä mitään käynyt. ;)

  4. Luulen, että tosi monilla on iso kynnys aloittaa treenaus nimenomaan, koska kuvitellaan tulosten tavoittelun olevan juuri sitä, mitä mediassa ainakin viime vuosina on nähty: herätään superdieetillä aamukuudelta aerobiselle, puputetaan pupunruokaa työpäivän tauolla ja illaksi painellaan salille. Moni tuntuu kuvittelevan, että vähäistenkin tulosten aikaansaanti vaatii uhrauksena vähintään puolet elämästä.

    Sun blogissasi puolestaan on ihan erilaisella tavalla positiivinen henki tähän kaikkeen. On ihanaa lukea suorastaan kannustavia tekstejä lepopäivien pitämiseen ja maltilliseen treeniin. Lisäksi sun – käsittämättömän – terve suhtautuminen ruokaan on luullakseni yks isoimmista valttikorteistasi lajissa pärjäämistä varten.

    Ite oon vasta alottanu salilla käynnin, mutta suorittajaihmisenä olisin luultavasti vain hakannut päätäni seinään kahden kuukauden ”tuloksettomuuden” jälkeen, jos en olisi löytänyt blogiasi. Uudet postaukset piristää aina päivää, ja pliis älä ikinä lopeta bloggaamista koska nää sun jutut on ihan kultaa :D <3

    • Kiitos ihan supermielenkiintoisesta kommentista! Tuo, mitä ensimmäisessä kappaleessa kirjoitit, on varmastikin juuri se, mikä monella tässä mättää, ja todellisuuden kuva on hämärtynyt kaiken sen informaation ristitulessa. Sehän tässä juuri onkin se, että ei se määrä vaan se laatu. Sillon kun tehdään, niin tehdään kunnolla ja kovaa. ;)

      Kiitos myös aivan ihanista sanoista, ja voin sanoa, etten ole ihan hetkeen täällä päässä hiljenemässä, hah! :D

  5. Mulla on kolme vkoa lomaa ja oon reenannu tosi kovaa, vielä on tämä ja ens vko jäljellä, sitten höllätään. Painoja on saanut laittaa tankoon reilusti lisää ja recordit paukkuu. Mutta näin on goutsan kans suunniteltukkin, lomalla on aikaa panostaa reeniin, tulee nukuttua kunnon yöunet ja muutenkin on stressittömämpää elämää. Suurperheen äitinä ja vuorotyöläisenä tavallinen arki on aika mielenkiintoista joten siksi on tietoisesti suunniteltu loma kovalle reenille. Toki on lepopäiviäkin eikä jokainen salikerta ole recordia, mutta kolmen viikon jaksossa reenit on luokiteltu koviksi. Perheen kanssa on myös lomailtu, reenit vain sovitetaan huvipuistojen ja mökkeilyn sekaan sujuvasti, ja lasten jalkapalloturnauksetkin on viety mukavasti läpi, kentänlaidalla voi tehä palauttavia venyttelyreenejä tai kipasta juoksulenkille.

    • Tuohan kuulostaa aivan täydellisestä! Joillekin loma on elämäntilanteesta johtuen juuri sitä parasta aikaa treenaamiseen, kun työt eivät ole rasitteena ja motivaatio on poltteleva! Silloin sitä kannattaakin paukuttaa ja takoa! :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 50
Tykkää jutusta