”Kuinka pysyt kunnossa syömällä noin usein jäätelöä?” sekä muita ravintoaiheisia kysymyksiä

Olen saanut viime aikoina paljon ihmettelyä ja kyselyitä liittyen syömiini sapuskoihin. En mitä ilmeisimmin monien mielestä edusta sitä perinteisintä mielikuvaa fitnesskilpailijasta ruokavalioni perusteella, ja sehän luonnollisesti herättää ihmetystä, että viilataanko tässä nyt jengiä linssiin. No ei viilata, ja tässä hieman vastauksia yleisimpiin kysymyksiin uteliaimmille sieluille! :D

safkaa22

Syönkö oikeasti niin paljon, mitä somessasi näkyy?

Joo ja en. Se, mitä Snapchatissa Instagramissa tai blogissa näkyy olevan lautasella, kyllä todellakin uppoaa huiviin, ja isot määrät apetta tuhoutuu myös ”kulissien takana”. Jumppakin antaa usein raikuvia aplodeja kotikeittiössä väsäämieni annosten koolle, kun puurot syödään aina isosta salaattikulhosta (ei millään mahdu normilautaselle) ja päivällisaikaan ruokalautasia tarvitaan usein kaksi kappaletta, että napaan uppoavat safkat mahtuvat tarjolle.

Monilla on edelleen kadoksissa suhteellisuudentaju ruoka-aineiden energiasisältöjen eroissa. Esimerkiksi puuroa tai perunaa saa todellisuudessa lapata alas kurkusta aika kukkurallisia annoksia, että niistä saisi lähellekään tarpeeksi energiaa. Lautasellinen perunalohkoja ei uppoa kovinkaan monelta napaan ilman ähkyä, mutta saman energiasisällön ja hiilihydraattimäärän sisältämä 100 gramman pienen pieni karkkipussi kuitenkin on tuhottu silmän räpäyksessä samalla kun käsi hamuaa jo lisää syötävää. Eli kyllä, syön määrällisesti paljon, mutta energiasisällöltä sopivasti.

safkaa

Miten pysyt kunnossa syömällä noin usein jäätelöä ja pullaa?

Päivittäin saamani energiasisältö ja makroravinnejakauma (proteiinit, hiilihydraatit ja rasvat) ovat kutakuinkin samat joka ikinen päivä. Rakastan ruokaa kaikissa muodoissaan, ja syön oikeastaan sitä mitä on tarjolla. Elelen aikamoisen herkkuhiiren kanssa (haha), ja kotoa löytyy usein jäätelöä ja muita herkkuja. Hiilihydraatteja ja rasvaa saatan siis välillä ottaa perinteisen öljyllä valellun riisin, pastan tai perunan sijaan vaikka ruissipseistä, jäätelöstä tai pullasta.

Lasken siis joka aterialla syömäni makrot (tähän olemassa helppoja applikaatioita), ja katson, että viimeistään iltapalalla makrot vastaavat päivittäisiä makrotavoitteitani. Näin ollen jäätelöä syömällä homma ei lähde käsistä, kun turhaa energiaa ei uppoa koneistoon ylimäärin, vaan juuri sen verran, mihin kehoni on päivittäin tottunut.

Laskelmia ja lukuja pyörittelen siis päivän mittaan päässä tai laskuria apuna käyttäen, mutta tällaiselle matematiikkaa ja lukuja rakastavalle viittä vaille diplomi-insinöörille tämä sopii kuin nenä päähän. Kilpailen kuitenkin lajini ammattilaisliigassa ja kilpaurheilu on itselleni sydämen asia. En koe menettäväni mitään sillä, että uhraan kahvipöydässä lojuvan pullapalan vieruskaverin suihin, jos se ei nyt sillä hetkellä ”mahdu päivän makroihin”. Usein on myös tilanteita, joissa herkkuja olisi tarjolla, niin skippaan ne ihan sen takia, koska tiedän kotona minua odottavan ”ihan oikeakin ruoka” höttöisten kakkujen sijaan. Elämä on valintoja!

Vastapainoksi herkuille yritän syödä mahdollisimman ravintorikasta ruokaa muuten, sillä jäätelöstä ja pullapitkosta ei ihan hirvittäviä määriä kuituja, vitamiinejä, hivenaineita tai muita suojaravinteita kroppaan kantaudu… :D

banaanikauralatty

Miten jaksan noudattaa ruokavaliotani joka ikinen päivä? Eikö laskeminen ja punnitseminen koskaan väsytä?

Rentous on myös erittäin subjektiivinen asia, ja jonkun toisen korvaan oma ruokafilosofiani saattaa vaikuttaa hyvinkin tiukalta. Itselleni tämä makrojen laskeminen on rentoa ja helppoa. Jos kuitenkin voin vedellä jäätelöä vaikka joka päivä, käydä ulkona syömässä keskellä viikkoa ja popsia menemään ihan sitä ”tavallista ruokaa” yksitoikkoisen menuun sijaan, niin koen tämän olevan todellakin sen arvoista.

Herkkupäiviä tai cheatmealeja ei ole paljoa enää näkynyt, koska voin herkutella niin usein kuin tahdon. Viikonlopun megamätöt ovat jääneet unholaan, sillä nykyään herkuttelen kohtuudella vaikka joka päivä! Mielihalutkin ovat pysyneet kurissa, eikä oikeastaan koskaan ole ollut enää mitään himoja, sillä syön koko ajan sitä mitä silläkin hetkellä haluan. Kanaa ja parsaa syön oikeasti todella harvoin, ja jos totta puhutaan, niin aivan liian harvoin, sillä hyvin kokattuna se on ihan oikeasti mun herkkua! Nam!

Nyt painelen tästä treenin pariin, sillä treenin jälkeen mua odottaa ah niin ihanat sushit, jotka Jumppa on mulle parasta aikaa noutamassa (poikaystäväpisteet 6/5). Kuola meinaan valuu jo!

Edellinen juttuni: Totaalikuolema selkätreenillä videomatskun kera

Piia Pajunen

21 vastausta artikkeliin “”Kuinka pysyt kunnossa syömällä noin usein jäätelöä?” sekä muita ravintoaiheisia kysymyksiä”

  1. Kuulostaapa mielenkiintoiselta toi sun makrojen pyörittely! Oon itse kanssa aikamoinen herkkupeppu ja pyöritellytkin tota IIFYM-ruokavaliota joskus mielessäni – tosin aika pitkälti sen ajatuksen tasolla vaan. Olisko sun mahdollista tehdä ihan konkreettista esimerkkiä/ruokapäiväkirjaa, tai antaa vinkkejä niistä applikaatioista, joilla noita makroja lasket (lue=postausehdotus!!)? Eli korvaatko aterioita herkuila (esim. välipaloja siis), vai onko ne jälkkäreitä? Ja miten niitä makroja olis ylipäänsä fiksua jaotella, esim. dieettaajan näkökulmasta? :) Mulla pelkona on lähinnä, koska tykkään kanssa syödä paljon, että sitä ruokaa ei sitten voikaan lappaa kunnon satseja ja jää nälkäiseksi, jos ruokaa lähtee korvaamaan herkuilla, joita karkkipussivertaukseen viitaten ei aina voi sydä kovin suuria määriä! :D

    • Rakennan yleensä aterian sen mukaan, että valitsen hyvän proteiinin lähteen (mitä kaapista löytyy) ja mietin mitä hiilihydraattia haluaisin sen kanssa syödä. Rasvaa sitten lisäilen ateriaan sen mukaan, onko sitä tullut muualta. Suurimmat hiilihydraattimäärät syön aina treenin ympärillä ja etenkin sen treenin jälkeen.

      Kun tuota makroilla leikkimistä alkaa tekemään, niin nopeasti huomaa, etteivät ne herkut pidä lähellekään nälkää niin hyvin kuin ”oikea ruoka”, eikä niitä usein saa syödäkään niin paljoa, tai jos syö, niin siinä meni päivän makrot. :D Itselläni aika hyvin valinnat osuvat tämän vuoksi niihin vähän parempiin vaihtoehtoihin, koska haluan syödä määrällisesti paljon ja laadukasta ruokaa. Lepopäivinä menee yleensä nuo mahdolliset makeat herkut, kun sokerit tuppaavat heittelemään olotilassa treeneissä melko ikävästi, ja treenin jälkeen tekee mieli taas enemmän aina oikeaa ruokaa. Tässä siis olen ainakin itse oppinut tekemään juurikin niitä jokapäiväisiä valintoja ja fiksuin perustein. :)

      Tästä voisin kyllä tehdä oman postauksen, jos vain saan asiat jotenkin fiksusti ja sopivan tiiviisti jäsenneltyä :D

  2. Ensiksi täytyy sanoa, että teikäläisen blogi on aivan 7/5! Iso KIITOS useiden päivien piristämisestä, treenimotivaatiosta ja sun aivan ihanasta positiivisesta energiasta <3! Toiseksi, mainitsit appeista makrojen laskemista auttamaan. Mitä appia olet käyttänyt, helpottaisi kiireisiä päiviä :D

    • Kiiiitos Emppu! Nyt piristit mun sunnuntaiaamua! Itse käytän pääosin tietokoneella perinteistä kalorilaskuria, mutta puhelimella se on vähän heikompi. Fatseacret on myös yksi aika passeli :)

  3. Ihmetyttää kyllä kerta toisensa jälkeen kuinka monta vuotta lajia harrastaneet kertoo, että ei oikeastaan osaa yhtään laskea makroja tai tiedä mitä mikäkin tuote sisältää, kun eletään sen paperin voimin vuodesta toiseen.
    Ite myös suunnilleen iifym meiningillä menny jo kauan, tosin dieetillä vähän tarkemmin, koska (mulle) kalori ei oo kuitenkaan kalori. Ja elämä ei tunnu rajoittamiselta, vaikka se jonkun mielestä voi jotenkin siltä näyttää. Ehkä se on tosiaan tää numeroiden rakastaminen, mikä tekee tästä helppoa :D

    • IIFYM-meininki on kyllä kova juttu, ja itellä se on iskostunut huomaamatta vuosi vuodelta oman tekemisen kylkeen yhä vahvemmin. Mutta tiedän myös ihmisiä, jotka oikeasti haluavat vain mahdollisimman yksinkertaista, ja heille varmasti passaa se paperin seuraaminen oikein hyvin, mutta kukin itselleen sopivammalla tavalla. :) Kyllä mäkin dieetillä jätän pullat ja jäätelöt pois, sillä eipä ne tahdo oikein nälkää pitää eikä kovin ravintorikkaita muutenkaan. Ja kyllä, numerot ovat parhautta, hah! T. Nörtti :D

  4. Loistava synninpäästö ja salliva ajatusmalli! Minigrippussi/ruokavaaka lomalle/totaalikieltäytyminen- fitnessihmiset ei jaksa kiinnostaa. Jos syö 80%terveellisesti ns kurinalaisesti voi 20%olla mitä vaan? Näin olen lukenut ja monet rav.asiantuntijatkin peukuttavat tuon puolesta. Sokeria max 50g/pvä jne. Tästä tuli hyvä mieli. Onko siis mielestäsi ok jos syö joka päivä esim. pullan, mehukeittolasillisen ja alpro vanukkaan kun muut syömiset on ns. terveysruokaa ja liikuntaa tulee päivässä tunti kävelyä tunti treeniä?

    • Kiva kuulla, että oli kiinnostavaa juttua! Ihan fiksulta kuulostaa sinun kokonaisuutesi, ja jos olosi on hyvä ja muutenkin homma tuntuu pelaavan, niin ei pulla päivässä pahaa tee! :)

    • Kiitos Laura kivasta palautteesta! Makroilu on kyllä tosi jees tapa toteuttaa ”tarkempaa” ruokavaliota, kun siihen pääsee jyvälle! :)

  5. Moi Piia!

    Itse yritän taas vähän seurailla ruokailuja, että kaloreita tulisi tarpeeksi. Lisäilen ateriat Myfitnesspaliin.

    Miten tulisi toimia, kun proteiinit ja rasvat alkavat paukkua nopeasti yli, kun ohjelma laskee kaikki mukaan esim. kaurahiutaleista. Lasketko itse proteiinit puhtaina proteiineina (lukuunottamatta tietysti lohta ja kokonaisia munia tms., joissa huomattavasti rasvaa) ja rasvat rasvoina, vai otatko huomioon kokonaisuuden kuten MFP?

    Mites kasvisten kanssa? Itse olen laskenut hedelmät ja marjat mukaan kaloreihin, mutta tulisiko kasvikset ottaa myös huomioon?

    Kiitos tosi informatiivisesta blogista! :)

    • Heips NooraT, ja kiitos kivasta palautteesta! :)

      Itse en niinkään tarkkaile proteiineja gramman tarkkuudella. Pyrin siihen, että jokaisella aterialla tulisi n.20g laadukasta proteiinia (esim. lihasta, kalasta, kanasta, maitotuotteista, munista, herasta) ja se proteiini joka tulee esimerkiksi leivän/kaurahiutaleiden tms. mukana on viikkotason vaihteluissa aika vakio. Jonain päivänä tulee hieman vähemmän ja jonain hieman enemmän, ja viikkotasolla heitot proteiineissa ovat aika häviävän pieniä, enkä halua liikaa ”neuroottisuutta” syömisiin, vaan säilyttää mukavan rentouden. :)

      Kasviksia tai järkevissä rajoissa olevia kevyitä kastikkeita (sinappi, sokeroimaton ketsuppi, sokeriton chilikastike) en koskaan laske mukaan makroihin, sillä menisi omaan makuuni liian tarkaksi touhuksi, ja kuten proteiinien kanssa äsken mainitsin, niin marginaaliset heitot päivien välillä tasoittuvat kyllä viikkotasolla, eivätkä vaikuta kokonaisuuteen. Marjat ja hedelmät lasken kyllä mukaan, ja toki jos kasvisruokia syön (esim. kasvissosekeitot, uunijuurekset, maissi- ja papuruuat), niin silloin lasken nämä kasvikset mukaan, koska ne tuovat tällöin jo merkittävän osan hiilihydraateista.

  6. Itselläni ruokavaliossa hankaluutta tuottaa makrojen laskeminen varsinkin silloin, jos syö hieman ”ohi” ja herkuttelee. Sanoit, että makrojen laskemiseen on jotain sovelluksia? Oletko käyttänyt niitä tai kokenut hyödylliseksi? Olisiko antaa joitakin esimerkkejä? :)

    • Itse olen käyttänyt Kalorilaskuria sekä FatSeacretia, ja etenkin Kalorilaskuri on ollut koneella todella kätevä. Tykkään itse mieluummin kirjata safkat koneelle Kalorilaskuriin kuin näpyttää puhelimella, koska se on huomattavasti nopeampaa ja näppärämpää. Yleensä päivän mittaan kirjaan niitä ylös, kun koneelle pääsen tai sitten illalla tuikkaan kaikki safkat kerralla, ja katson mitä on syötävissä vielä illan yhdellä tai kahdella viimeisellä aterialla. :)

      Appstoresta löytyy myös näppäriä englanninkielisiä appeja, mutta ne ovat toki siitä köyhiä, että niissä harvoin on tarjolla suomalaisia elintarvikkeita, kun esim. Kalorilaskurista löytyvät lähes kaikki suomalaisten brändien tuotteet laidasta laitaan.

      Ohi syödessä makroja voi hieman tasata muutamien päivien heitoilla, eli jos hiilareita tuli popsittua 80g enemmän, voit esimerkiksi ympäröiviltä neljältä päivältä vähentää 20g hiilareista. Itselläni sapuskaa on sen verran päivässä tarjolla, ettei suuremmin ole tarvinnut päivien välillä lähteä säätämään. Ja toki välillä on päiviä, jolloin pidän käytännön syistä taukoa makrolaskennasta, esim. perhejuhlat, jolloin nautiskelen ihan hyvällä omatunnolla kahvipöydän antimista ;)

  7. Heippa Piia!

    On pakko kysyä tuosta kuvasta jossa sinulla on subway kädessä, että onko ihan ok korvata jonkun päivän aterioista puolikkaalla tai kokonaisella subwaylla? 😄 Olen vielä melko alkumetreillä tämän uuden elämäntyylin kanssa ja rakastan subia, joten siksi tämä kysymys 😄

    • Moikka Maria! Itse tykkään kyllä silloin tällöin popsia subeja menemään, ja sieltähän löytyy oikein fiksuja vaihtoehtoja, kun täytteetkin saa itse valita. Subwayn nettisivuilta löytyy tarkat ravintosisällöt eri Subeille, joten kannattaa käydä sieltä kurkkimassa, jos kiinnostaa. Itse olen kokenut erityisesti kananrintasubin hyväksi vaihtoehdoksi, ja jos ei kermaisimmilla kastikkeilla lähde läträämään, niin aika passelin setin sieltä saa aikaiseksi ;)

  8. Moikka Piia! Tänään ensimmäistä kertaa eksyin sun blogiin ja täytyy sanoa että vaikutat ihanan positiiviselta ihmiseltä ja sun postaukset mitä oon tänään kerennyt jo ahmimaan ovat ihanan maanläheisiä.:)
    Tätä postausta lukiessa tuli mieleen sellainen kysymys, että kuinka paljon makrot tai kalorit voivat vaihdella kahden eri ruuan (esim kaurahiutaleet ja riisi) välillä, jos esim riisin haluaa korvata kaurahiutaleilla? Hankala selittää mitä haen, mutta siis onko olemassa mitään ”tähtiin kirjoitettua sääntöä” siitä kuinka monta grammaa makrot voivat vaihdella että vaihdos pysyy silti järkevänä:D. Itse lukeudun juuri tällä hetkellä niihin, jotka lukevat lappua eivätkä osaa tai uskalla lähteä kokeilemaan uusia vaihtoehtoja makrojen rajoissa, koska ei tiedä kuinka paljon ne saavat vaihdella. Olisi ihanaa saada hieman vaihtelua sille riisille ja pastalle:)
    Ihanaa sunnuntaita!<3

    • Moikka Helena ja huippua, että eksyit sekaan lukemaan! :)

      ”Makrovaihteluissa” ideana siis on, että ne makrot nimenomaan pysyisivät samoina, mutta ruoka-aineiden määrät vaihtelisivat sen mukaan, kuinka paljon eri makroravinteita ne sisältävät. Nämä makroasiat ovat ihan laskennallista tavaraa, eli jos hiilihydraatin lähteen haluat korvata toisella, niin vastaus löytyy elintarvikepakkauksen ravintosisällöstä. Näihin löytyy myös hyviä applikaatioita, ja esimerkiksi voisin suositella Fat Seacertia tai Kalorilaskuria tähän, ja näiden avulla ei tarvitse päätään niin paljoa vaivata. Suosittelen myös lämpimästi kääntymään tuon sinun lappusi luojaan, joka varmasti osaa myös näitä vaihtoehtoja esittää. :)

      Itse laskutoimituksilla voi myös pyöritellä samoja asioita (mikä pidemmän päälle voi olla toki hieman raskaampaa). Esimerkiksi jasminriisissä hiilihydraatteja on 80g/100g tuotetta ja kaurahiutaleissa puolestaa noin 56g/100g. Tällöin esimerksi 50g riisiä sisältää 40g hiilihydraattia, ja sinun pitäisi selvittää määrä X, josta toista ravinnonlähdettä syömällä tulisi tuo sama määrä hiilihydraattia. Jos tämän 50g riisiä (40g hiilihydraattia) halutaan syödä kaurahiutaleiden muodossa, niin tämä tarkoittaisi n.71g kaurahiutaleilta (56g/100g = 40g/x, ja yhtälön pyöräyttällä auki 100g*40g / 56g = 71g). Jos matikka on täyttä hepreaa, niin applikaatioilla pääsee oikeasti huomattavasti helpommalla :D

  9. Pakko kommentoida! Luin sun tissipostauksen ja se oli niin hyvä et päädyin lukemaan ainaki 10 edellistä postausta tän saman päivän aikana. :D
    Oot tosi inspiroiva ja selkeesti jalat maassa- tyyppi ! Tuntuu et nykyään entistä enemmän tänki tyyppisiä ruokapostauksia varsinki naiset tarvii :) sait kyllä kertaheitolla uuden lukijan, haha.

    • Kiitos Salla ihanasta kommentista! Tervetuloa lukemaan mun höpinöitä! ;)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta