Rasva, fläsä, ihra, laardi, läski

sis. mainoslinkkejä

Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Rasvakudoksen eri nimityksillä tuntuu olevan kuitenkin ikävä sivukaiku, joka on mielestäni täysin turha. Kireitä kroppia ihanoidaan sokeana, ja omia jenkkakahvoja kaivetaan väkisin sormien väliin puristeltavaksi ja lähipiirille päiviteltäviksi. Tämä ei ole todellakaan mikään kilpailukauden ulkopuolella olevien elopainoa ottavien fitness-kisaajien juttu, vaan harmillisimpiin tositilanteisiin olen törmännyt ihan tavallisten ihmisten ja jopa muiden lajien täydessä tikissä olevien urheilijoiden parissa. Toisinaan tekisi mieli läväyttää avokämmenellä poskelle huutaen, että nyt niitä valoja päälle.

tampella-2

Naisessa tulee olla rasvaa. Tietenkin osa urheilulajeista muokkaavat naisen kroppaa niin, että kausittain tai jopa koko urheilu-uran ajan rasvaa on kehossa varastoituneena normaalitilaa vähemmän. Harvassa lajissa kilpailusuorituksessa ylimääräisellä elopainolla saadaan hyötyä. Pidemmän päälle terveyden ja yleisen hyvinvoinnin kannalta on silti lähes poikkeuksetta välttämätöntä, että kehosta löytyy edes jotain, mistä ottaa kiinni.

Ja uskokaa tai älkää, niin kiinni otettavaa löytyy loppupeleissä tilanteessa kuin tilanteessa, jos niitä tahdot puristella ja päivitellä. Voin laukaista vähintäänkin Seiskan etusivun arvoisen paljastuksen, että minullakin kireimmässä kisakunnossakin onnistuu esimerkiksi kuvaustilanteessa pamahtamaan esille ei toivottuja makkaroita ja niitä ”jenkkiksiä” housujen vyötäisiltä. Siinä vaiheessa sopii miettiä, että lähtisikö niitä hälytyskellot päällä kauhistelemaan ja puristelemaan vai muuttamaan ihan vain sitä asentoa ja jatkamaan elämää tyytyväisenä.

tampella
Takki: Adidas // Housut: Nike Pro (täältä)

Huikeaa syyskuun alkua aivan jokaiselle jantterille rasvaprosentista riippumatta!

xoxo,
Piia

Edellinen juttuni: Näpäkkä pakaratreenini

Seuraa minua:
Bloglovin // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen

Piia Pajunen

9 vastausta artikkeliin “Rasva, fläsä, ihra, laardi, läski”

    • No hellouu! Tämä takki on ikävä kyllä ostettu 2013 Rauman Intersportin alerekistä, eli ei taida olla ihan uusinta mallistoa. Nyyh.

  1. Voi juku, sulla on kyllä niin ihana kroppa! Ig kuviisi pitää aina pysähtyä eikä selata vain nopeasti ohi, ja tuot hirmusesti motivaatiota <3 Ihanaa syksyä :)

    • Voi kiitos ihanasta kommentista! Huikeaa syksyn starttia sinnekin! <3

  2. Voi Piia. <3
    Oon lukenut blogiasi jo vuosikausia ja tämä teksti muistutti taas miksi. Kun siirryit tän portaalin puolelle, mietin että mitenköhän käy, koska (anteeksi nyt vaan) monet fitness-blogit on aika pinnallista ja kaupallista höttöä. Turhaan pelkäsin. Oot järki-ihminen, joka suhtautuu kilpaurheiluun ja elämään ylipäänsä kunnianhimoisesti mutta sopivan rennosti. Tekstisi saa aina hyvälle mielelle, pidä tuo asenne!

    P.s. Erityismaininta jäätelöpostauksista. Saatan joutua testailemaan paketin jos toisenkin. Nimim. Toinen jäätelöfanaatikko. :D

    • Siis ei vitsit! Aivan jäätävän suuri kiitos näin ihanasta palautteesta! Kiitos sinä ihana ihminen, kun piristit mun perjantaita ja annoit mulle ihan megana lisää kirjoitteluintoa! <3 Ja uusia jäätelöitä on jo tämän viikon aikana maisteltu täällä päässä niin montaa sorttia, että olisi jo melkein aineksia uuteen jäätelöpostaukseen, joten niitä on tulossa satavarmasti taas lisää, haha! ;)

      Ihanaa syksyn alkua sinne! Pus <3

  3. Sun blogista löytyy asiantuntevaa tietoa, viihdettä ja kokemuksia; kaikkea hyvää siis. enemmänkin olisin lukenut tästä rasva%jutusta esim mikä on hyvä % off/kisakausi, miten muuttaa sitä ja erityisesti miten nostaa? Viime mittauksessa mulla oli 10%(olen alipainoinen)ja se kyllä huolestuttaa…..

    • Kiitos kivasta palautteesta ja postausideoista! :) Rasvaprosentista voin suoraan vinkata, ettei sitä kannata liikaa tuijottaa (omastani ei ole mitään käryä kisakaudella kuin sen ulkopuolellakaan), kunhan voi oikeasti hyvin. :) Sinulle ehkä suosittelisin kuitenkin lisäämään huolella apetta lautaselle päivärytmiin, ja katsoa, miten se vaikuttaa omaan hyvinvointiin ja esimerkiksi treenitehoihin. :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta