PROTSKUKORNERI – VAIHTOEHTOJA KANALLE JA RAHKALLE

*Sisältää mainoslinkkejä

Tökkiikö rahka? Eikö raejuusto maistu? Jokapäiväiset broileripihvit tympivät? Vaihtoehtoja fiksumpiin proteiininlähteisiin on kyselty ja paljon, joten tällä kertaa saamanne pitää! Herkkukornerin rakas sisarpostaussarja pamahtaa siis sutinalla käyntiin, ja ensimmäiseen Protskukorneriin olen kerännyt vähärasvaisempia vaihtoehtoisia proteiininlähteitä, joita itse olen omassa ruokavaliossani ahkerasti soveltanut jahdissani monipuolisempia ja herkullisempia makumaailmoja kohti. Minähän en meinaan pahaa ruokaa syö, ja rakastan itse vaihtelua sekä valinnanvapautta. Maistuva ruoka on mielestäni jokaisen ihmisen kansalaisoikeus! ;)

Valitettavasti vegaanivaihtoehtoja ei tänään ole tarjolla, mutta muita variansseja sitäkin enemmän. Ja ennen kuin asian äärelle uppoudutaan, niin vinkkaisin myös, että aterialla nautitun proteiinin ei tosiaan tarvitse tulla kerralla yhdestä lähteestä. Eri proteiininlähteitä voi rohkeasti yhdistellä omien makunystyröidensä mieltymysten mukaan, ja nämä ensimmäisessä Protskukornerissa esitellyt protskuvaihtoehdot sopivat moninaisiin yhdistelmiin kuin nyrkki silmään!

5% SULATEJUUSTOSIIVUT

Sairaan hyvää leivän tai riisikakkujen päällä, kotikutoisen burgerin välissä tai heittäessä esimerkiksi siivuina höyryävän makaronin päälle sulamaan kermaiseksi juustonannaksi. Kunnon herkkuleivät saa taiottua myös yhdistämällä tätä, kinkkua, kananmunaa ja rehuja, omnom! Yhdessä siivussa on noin 4g proteiinia, joten viidellä siivulla tulee hyvin 20g täyteen (sisältäen yhteensä 5g rasvaa). S- ja K-ryhmän puljuissa myydään myös suopeampaan hintaan ketjujen omia vastaavia valmisteita, joissa rasvaa on huimat yksi prosenttiyksikkö enemmän, mutta maku yhtä passeli.

VALMISVALKUAISET

Tämän kypsennetyn valkuaisvalmisteen sain testiin, ja vaikka alkuun epäilinkin tuotetta jossain määrin, niin täytyy todeta tämä erittäin positiiviseksi ylläriksi! Jumppakin totesi maistaessaan, ettei ensimmäisenä tule mieleen valkuainen. Omastakin mielestä koostumus- ja makumaailma muistutti enemmänkin mozzarellajuustoa. Tätä tuli maisteltua yrttisuolan (Herbamare-rakkaus) kanssa salaateissa ja sellaisenaan, ja pakkauksen tarjoiluvinkkinä esitelty jälkkäriversio hunajan ja mansikoiden kanssa ei oikeasti välttämättä olisi huono kombo. ”Puhtaimpia” tapaamiani proteiinivalmisteita markkinoilla, ja 100g on 12g proteiinia ilman hiilareita ja rasvaa. Jatkoon!

MIFU

Valion viime vuoden raejuustosta jatkettu innovaatio Mifu toimii todella hyvin lämpimissä ruuissa lihan sijaan tai sen kera. Itse olen suosinut Mifun kohdalla näitä maustettuja versioita, joista saa mukavasti lisäpotkua ruokiin. Todella hyvä proteiinin lähde laadukkaasta maitoproteiinista tuoden mukavaa vaihtelua ruuanlaittoon.

KEVYT ”FETA”

Tämä lukeutuu meikäläisen kestosuosikkeihin! Kuvassakin koreileva Apetinan 8% salaattijuusto on kyllä kovaa tavaraa, ja todellista herkkua. Sopii leivän päälle, pannuruokiin, salaatteihin ihan yksinään tai kanan, kananmunan tai tonnikalan kera. Todella pehmeää, eikä koostumus ole yhtään kumista kevyemmästä toteutusmuodosta huolimatta.

MERENELÄVÄT

Katkaravut ovat henkilökohtainen herkkuni, ja niitä tulee toisinaan vedettyä myös proteiinin lähteenä. 100g katkarapuja on hieman vähemmän protskua kuin esimerkiksi lihassa tai kanassa, mutta sehän tarkoittaa vain sitä, että niitä saa syödä enemmän. Hehee! Katkaravuista kun pyöräyttää hyvät salaatit, herkkuleivän täytteet tai paistelee pannulla kasvisten kanssa, niin kyllä maistuu. Merenelävissä on myös paljon muitakin päteviä proteiininlähteitä, joten jos niistä tykkäät, niin ei kun valikoimaa tutkailemaan!

TÄYSIN LUONNOLLINEN HERA

FASTin Suomalaisesta Kuusamon lehmien maidosta valmistettu täysin luonnollisesti maustettu heraproteiini on kyllä kolahtanut meikäläisen makumaailmaan aivan täydellisesti. Laku- ja salmiakkiversiot ihan mistä tahansa elintarvikkeesta saavat aina kiinnostuskäyräni huikeaan nousuun, ja tässäkin tuotteessa lakuversio on saanut makunystyräni tanssimaan. Lakuvariantissa annettakoon vielä plussaa siitä, että ainesosia löytyy tasan kolme: kuusamolainen heraproteiini, luontainen lakritsiuute ja stevia. Ei huano! Toimii sellaisenaan välipalana tai palkkarissa, puurossa, smoothiessa ja lätyissä.

 

FAST Natural Heraproteiini: TÄÄLTÄ(alekoodi lopussa)

KEVYTJUUSTOT

Oltermannin kevyin versio ei ole mielestäni kovinkaan herkkua, mutta esimerkiksi 5% Polar ja 5% Kadett toimii yllättävän hyvin myös kevyttuotteisiin tottuneille. Näissä roheiini on tosissaan aika tiiviissä muodossa, ja 100 grammassa juustoa laadukkaan proteiinin määrä pyörii huiman 34g hujakoilla. Siten siis vaivaiset 60 grammaa juustoa popsimalla pamahtaa jo täysin pätevä 20 grammaa proteiinia yhdelle aterialle. Ja jos tapanasi on päivittäin popsia enemmän rasvaa, niin mikä jottei myös rasvaisemmat juustot olisi päteviä vaihtoehtoja!

PROTEIINIVANUKKAAT

Herkuttelu on ihmisen perusoikeus, joten huippua, että sitä pystyy nykyään toteuttamaan myös astetta paremmilla vaihtoehdoilla! Jess! Ainesosaluettelo näissä protskuvanukkaissa vastaa aikalailla mitä tahansa sokeroimattomia rahka- ja skyr-tuotteita, ja nämä proteiinivanukkaat kaikkinensa ovat mielestäni aivan älyttömän kova lisä välipalarahkahyllylle ravintoarvojensa, helppoutensa ja etenkin makumaailmansa puolesta.

Kaupan hyllyjen lisäksi FAST Pudixia saa lavoina TÄÄLTÄ* (alla alekoodi)

Ja koska meikäläisen ensimmäisen skabaan Torontossa on tasan viikko aikaa, niin tämänkin postauksen aiheeseen liittyen täräytän ilmoille alekoodin FAST Finlandin verkkokauppaan. 20% alennuksen ostoskorin sisällöstä saat siis koodilla piia20, joten nyt täyttämään suopeaan hintaan palkkari-, välipala-, treenijuoma- ja herkkuvarastot! Nam! Isojen säkkien hintaa on juuri pysyvästi alennettu, joten alekoodilla lähtee isommatkin satsit entistä halvemmalla. Ostostelemaan pääset TÄÄLTÄ*!

Mahtavan maistuvaa lauantaita!

Tsekkaa myös: Helpot kikat paremman makuiseen ruokaan

Edellinen juttuni: Hyvä dieetin kesto? Ja muita lukijoiden kysymyksiä!

♥  SEURAA MINUA  ♥
Bloglovin // Facebook // Instagram // YouTube
Snapchat: piiapajunen

Piia Pajunen

18 vastausta artikkeliin “PROTSKUKORNERI – VAIHTOEHTOJA KANALLE JA RAHKALLE”

  1. täytyy sanoa että nuo kevytjuustot ovat aivan kamalan makuisia enkä muutenkaan ole kevyttuotteiden puolestapuhuja. jos juustoa syö sen pitää olla vähintään15%. eikä5%todellakaan sula kunnolla ainakaan oma kokemus. ainakin kadett on todella kumimaista ja mifu samoin. Mifu on mielestäni ylihinnoiteltu ja ajaa samaa asiaa kun raejuusto ainakin hyvin läheltä. Nuo valkuaiset sen sijaan alkoi kiinnostamaan, tosin nekin ylihinnoiteltu kun valkuaiset saa halvemmalla ostamalla 10kpl kananmunakeon. Hyvä vinkki tuo mansikka+valkuainen, huomasin että netissä on paljon valkuaisreseptejä etenkin kakkuja. Mitä näistä itse käytät? Tai jos kaikkia mitä eniten mikä suosikki? Sori pieni valitus alussa. tämä on vain oma mielipiteeni kevytjuustoista.

    • Mäkin olen ennen vihannut kaikkia kevyttuotteita, mutta tuo Kadett ja Polar on mennyt todella hyvin kevytversioina, mutta kevein Oltermanni ei kyllä allekirjoittaneelle osu eikä upoa kumisuuden vuoksi. :D Mifu on toki hieman hintavaa, mutta toisaalta taitaa liikkua lihan kanssa samoissa hintaluokissa. Itselleni tuo Mifu maistuu juurikin silloin tällöin kivana vaihteluna ja juurikin vain noissa maustetuissa muodoissa, jolla saa kivaa lisäpotkua sapuskoihin.

      Valkuaistuotteet olivat itselleni omassa keittiössäni ihan uusi tuttavuus, ja tuo kyllä ei millään tavalla muistuttanut valkuaista koostumukseltaan, eli tuollaista ei kyllä kovin helposti taida saada kotikeittiössä tehtyä. :D Siksi tykästyinkin tuohon tuotteeseen suuresti, ja toivon, että tuossa osuisi hinta kaupoissa kohdilleen, niin tohtisi kärrätä tuota jatkossa kotiin. :)

      Yleensä siis syön valkuaiset valkuaisina (keitettynä, paistettuna tai puuron seassa), eli en kokkaile niistä mitään ihmeempiä, koska tykkään niistä sellaisenaan. :)

    • Samalla kannalla kuin Ninna, kevytjuustot ja rasvattomat tuotteet ei oo mikään terveellisin vaihtoehto, siinä missä rasvaton maitokaan ole. Mutta edelleen on kovin pinttyneesti mielessä ihmisillä että rasvainen liha ja maitotuotteet on se mitkä ihmisiä lihottaa ja samalla puputtavat meneen hiilareita huonoista lähteistä. Todellisuudessa mitä rasvattomampi maitotuote sitä lihottavampaa. Hapantuotteet kuten rahka ja maustamaton jugurtti sen sijaan ovat terveellisempiä vähärasvaisia tuotteita.

    • Kannattaa tsekata isoimmat K-ryhmän liikkeet. K-ryhmälle tulee aina uutuustuotteet yleensä jouhevimmin myyntiin, kun kauppiaat voivat itse valita uutuustuotteita pitkin vuotta valikoimiinsa. :)

  2. Olinkin ihan unohtanu noi sulatejuustoviipaleet :) Nami!

    Yritin tässä yks päivä etsiä noita New Whites juttuja kuapsta: Mistä hyllystä nnitä voisi hakea? Onko pakasteita vai kenties valmisruuissa?

    Superpaljon tsemppiä kisamatkalle!!!

    • Varmasti on kauppakohtainen juttu, mutta kylmähyllystä (ei siis pakasteesta) nuo ainakin myydään. Veikkaan, että tuote on sen verran uusi, ettei sitä ole vielä joka kauppaan eksynyt. :)

      ja KIIIIIITOS tsempeistä! :)

    • Siis valmisvalkuainen ei ole uusi juttu vaan sitä on saanut ihan kotimaisena Latilan Proegg ”pötkö” versiona jo jonkin aikaa. Itse olen bongannut sitä voihyllystä, mutta varmaan vaihtelee kauppojen mukaan.

  3. Ihan superhyvä postaus, toivottavasti saa jatkoa myös vegetuotteista! Juustohyllyltä en ollut tähän mennessä löytänyt kun fetan. Hieman aiheen ohi kysyisin, mikä on kantasi, kumpi on parempi, makeutusaineet vai aito sokeri? Myös ihan postauksen voit aiheesta raapustella jos jaksat (tällöin voin antaa myös lisäkysymyksiä) :)

    • Kiitokset! :) Ohi saa aina kysyä, ja tuosta voisi ehkä olla ideaa joskus riipaista tosiaan omankin postauksen. Lyhyesti sanottuna, makeutusaineille ja sokerille on molemmille omat paikkansa (ainakin minulla) ja nautin itse kyllä molempia kohtuudella. :)

  4. olis mielenkiintoista nähdä sulta myös jotain härkis/nyhtökaura testiä! en tuputa kellekään mitään täyspäivästä kasvisruokavaliota, mutta vegetarjonta on ihan älyttömän monipuolinen nykyään, + ravintoarvot monessa kohdallaan, eli miksei kokeilisi :D

    • Voisin kyllä joskus pistää näitäkin testiin! :)

  5. Heips! Ei liity aiheeseen, mutta mitä hiilaria suosittelisit palkkariin? Olen käyttänyt nyt banaania 30g:n heran kanssa. 2014-2015 käytin (muistaakseni Star Nutritionin) maltoa, mutten muista yhtään tuliko siitä esim. vatsakipuja, turvotusta tms. Nykyään kun otan tuon heran, oli se sitten isolaattia tai konsentraattia, banaanin kanssa niin tulee jonkin verran turvotusta. Kärsin siitä kyllä muutenkin (mahdollisen) ärtyvän suolen takia. Eli lähinnä siis olisi kiva saada semmonen hiilari, mistä ei tulisi mitään överiturvotteluja ja olisi kuitenkin kohtuuhintainen :) Ja siis, ei banaania enää, kiitos! :D Eli vaihtoehdot ovat sitten ilmeisesti malto, vitargo ja osmopure. Voisitko myös sanoa jotain hiilarimäärää grammoina kuinka paljon sitä pitäisi treenin jälkeen saada? 1 g/painokilo? 0.5 g/painokilo? Riippuuko määrä mahdollisesti treenin kovuudesta (kädet/jalat)?

    Kiitoksiii!

    • Heips! Aina saa kysellä ohi aiheen! Itse olen käyttänyt Vitargoa (treenijuomassa) juuri sen takia, että se imeytyy parhaiten isoinakin määrinä eikä jää vatsaan hölskymään. Mun mielestä kuitenkin sekä malto, vitarfo ja osmopure ovat jokainen ihan päteviä hiilareita, joten niiden soveltuvuus sun vatsallesi löytyy toki vain testaamalla. :)

      Hiilarin tarve riippuu toki yksilöstä ja ravintopuolen kokonaisuudesta, mutta monet naiset käyttävät 20-50g hiilarilisää treenin ympärillä. 20 grammalla saa jo pätevästi korvattua sen banaanin, ja enemmän hiilareita voi sitten syödä treenin jälkeisellä aterialla, jos tykkää niitä mieluummin syödä kuin juoda palkkarissa. :)

  6. Kiitos vastauksesta, Piia! Mul ois tohon vielä jatkokysymys: eli oisko siis ns. mahollista jättää se hiilari (banaani, malto…) kokonaan pois palkkarista? Mietin tätä ihan vaan banaanin säästön ja vatsan vuoksi :D Tästä palkkariasiasta saa niin ristiriitasta tietoa joka paikasta, ja tiedän kyllä, että se on ehkä vähän turhaakin miettiä liikaa tätä… Syön aina normaalisti sellaset 60g hiilaria tunnin päästä palkkarista. Söisin varmasti normaalin aterian suoraan treenin jälkeen, mutta usein aikaa venähtää, joten olen todennut palkkarin kuitenkin ihan hyväksi vaihtoehdoksi :)

    • Jos ateria treenin jälkeen venähtää, niin palkkari voi tällöin olla ihan passeli! Jos kuitenkin tunnin päästä pääset kunnon safkojen ääreen, niin ei se ole niin justiinsa, ja hiilarit voi nauttia sitten siellä oikean ruuan muodossa. :) Ei siis kannata jättää hiilaria just syömättä, vaan vaikka sitten syödä juurikin reilummin ruualla. Tässäkin on siis kyse juurikin siitä kokonaiskuvasta, eikä pienillä yksityiskohdilla ole niin väliä. :)

  7. Moi!
    Menee ehkä vähän tän tekstin aiheen ohi, mutta oon jo monessa postauksessa kattellu tota sun paitaa että miten hyvännäköinen se on xD Oiskohan niitä vielä jossain myynnissä :)

    • Ohi aiheen on saa aina heittää! :D Tuo vihreä paita on H&M:ltä, mutta taisi olla jo alkukeväästä ostettu, että en tiedä löytyykö enää ainakaan samaa valikoimista, mutta noita vastaavia on varmasti yhä myynnissä, ja hyvällä mäihällä saman värisenäkin! :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 54
Tykkää jutusta