MITEN SÄÄSTÄÄ SELVÄÄ RAHAA RUOKAMENOISSA?

*Sisältää mainoslinkkejä

Rahan menoa ei voi estää varsinkaan, kun puhe on ruuasta. Pakkohan ihmisen on syödä, ja aikuisena se on ostettava sekä kannettava kaupasta kotiin itse. Tässä muutamia päteviä vinkkejä, miten voit säästää sievoisen summan kuukausittaisessa ruokabudjetissasi. Osa voi toki olla itsestään selvyyksiä, mutta pohdi kuitenkin jokaisen osion kohdalla toteutuuko asia itselläsi. Aina meinaan tuppaa päästä lipsumaan itse kullakin. ;)

Kaupalla on väliä

Se pieni nurkan takaa löytyvä lähikauppa ei ikävä kyllä ole välttämättä se kaikkein edullisin paikka keskittää kotitaloutesi ruokaostokset, vaikka se näppärä onkin. Itse ostan suurimman osan elintarvikkeista esimerkiksi Lidlistä, joka sijaitsee onneksi itselläni näppärästi oman kuntosalini vieressä. Kauppakuitti on huomattavasti miellyttävämpää katseltavaa ”saksan siwassa”. Myös isommista marketeissa selviää huomattavasti halvemmalla saman kauppakassin kanssa pihalle.

Isommat erät ja kuuluisa kilohinta

Ostan jatkuvasti kuluvia perushyödykkeitä aina isommissa pakkauksissa, koska ne ovat yleensä selkeästi edullisempia. Ja nyt ne rillit kohti kilohintoja. Älä haksahda halpaan hintalappuun ja houkuttelevaan tarjoukseen ennen kuin olet tsekannut kilohinnan. Näissä voi olla aivan huomattavia eroja pakkauskokojen sekä valmistuttajien välillä. Myös kauppojen omat halpismerkit ovat monesti ihan sitä samaa tavaraa kuin paremmaksi brändättyjen tuotemerkkien vastaavat. Kurkkaapa joskus huvikseen pakkauksesta halpismerkkien valmistaja, ja voit yllättyä.

saasta-rahaa-ruokamenoissa

Ostoslista kokoon ja kerralla enemmän koriin

Oikeasti. Tee se ostoslista. Olen ihan käytännössä itsekin todennut, että selkeän ja suunnitellun ostoslistan kanssa sieltä kaupasta tulee kannettua kotiin niitä oikeasti tähdellisiä elintarvikkeita kaikennäköisten turhakkeiden sijaan. Tämä edesauttaa myös sitä, ettei kauppareissulta unohdu mitään olennaista. Unohdusta lähdettäessä korjaamaan nopealla kauppareissulla siitä selkeästi kalliimmasta lähikaupasta tarttuu ostoskoriin tällä reissulla sitten niitä muita turhia heräteostoksia, ja ylimääräinen rahanmeno on taattu.

Tämä sama periaate pätee myös siihen, että osta kerralla useamman päivän ruuat suunnitellusti, ja jos vain mahdollista, kokkaa niistä kotona valmiiksi isompi satsi ruokaa useammalle päivälle. Näin ei tarvitse joka päivä käydä hakemassa jotain pientä siitä tyyriimmästä lähikaupasta, josta kuitenkin tarttuu kaikkea muutakin turhaa joka kerta mukaan.

Tarjoushaukka kärppänä!

-30% ja -50% tarrat kannattaa aina hyödyntää, ja syödä sitten heti ensimmäisenä pois. Lisäksi omia viikon ruokia voi myös suunnitella sen mukaan, mitä lihaa tai muuta järkevää pääruoka-ainetta on tarjouksessa. Älä kuitenkaan haksahda ihan jokaiseen kaikkiin tarjouksiin. ”Ostin ja säästin” ei ihan taida toimia, jos et ihan oikeasti tarvitsisi alun perinkään kyseistä elintarviketta. :D

Kasvikset ja hedelmät kauden mukaan

Kasvisten hinnat tuntuvat olleen aika pilvissä viime aikoina, joten suosi aina ensisijaisesti kauden edullisimpia kasviksia ja hedelmiä. Näitä kausituotteita hyödyntämällä saat myös mukavaa vaihtelua ruokiisi. Itse suosin paljon myös pakastevihanneksia, joiden kilohinta on hurjan paljon edullisempi kuin tuoreiden (ikävä kyllä), ja näin säästyy iso summa.

saasta-rahaa-ruokamenoissa
Resepti tähän astetta fiksumpaan ja ”edulliseen” pannariin TÄÄLTÄ

Hyvää ruokaa edullisemmista aineksista

Panosta ruokiin, joihin tarvittavat raaka-aineet saa halvemmalla tai isommissa edullisemmissa pakkauksissa, sekä joiden raaka-aineet ovat monikäyttöisiä eri ruuissa. Jos kokkaat joka toinen ilta uudella erikoisreseptillä, johon aina tarvitaan hyppysellinen kallista erikoisainesosaa, josta loppu jää kuitenkin käyttämättä, niin aika kalliiksi se tulee. Hiilihydraattien lähteet ovat muutenkin yleensä melko edullisia, joten panosta hyviin ruokiin, jossa käytetään pääraaka-aineena esimerkiksi pastaa, perunaa tai riisiä.

Tsekkaa ”turhakkeiden” kulutus. Oikeasti.

Mieti ja laske kuinka paljon olet tuhlannut esimerkiksi viikon tai parin sisällä täysiin ”turhuuksiin” eli limsoihin, energiajuomiin, herätenaposteluihin, tupakkaan, noutoruokiin, lounaisiin tms. Toki nämä ovat jokaisen oman mielipiteen alla, että ovatko nämä turhakkeita vai mukavaa luksusta, mutta ainakin näiden kulutusta tarkkailemalla säästät selvää seteliä. Yksi kahden euron energiajuoma tai limupullo päivässä tekee kuukaudessa kuitenkin 60€. Hups.

saasta-rahaa-ruokamenoissa

Tee eväät ja vältä ruokakauppoja nälkäisenä

Syö ennen kuin lähdet sinne kauppaan, koska vanha virsikin kailottaa sen puoleen, että nälkäisenä teet siellä kaupassa surkeampia ratkaisuja. Jos lähdet töihin tai päiväksi viipottelemaan pois kotoa, niin tee evääsi kotona itse. Päivittäin ulkona syöty ”edullinen” lounas voi olla kivaa luksusta, mutta jos haluaa pennostensa perään vähän tarkemmin katsoa, niin itse mukaan pakatut kotitekoiset sapuskat ovat usein pidemmän päälle huomattavasti edullisempia, ja esimerkiksi herkulliset eväsleivät saavat takuulla kaverisi kateellisiksi. Testattu on. ;)

Panosta laatuun oikeissa asioissa

En itse esimerkiksi koskaan osta broileria valmiiksi suikaloituna. Esimerkiksi Lidlissä broilerin sisäfile tai rintafile on oikeasti suhteellisen edullista, ja avatessani kotoa pakkauksen suikaloin fileet kylmän viileästi keittiösaksilla kaikki kerralla, jollen iske niitä kokonaisena uuniin. Tähän suikaloimiseen menee ehkä minuutti, mutta maku ja koostumus on täysin eri luokkaa kuin valmiissa jämäpaloista muodotetuissa suikaleissa, vaikka hyvää ruokateollisuuden hyötykäyttöähän tämä jämäpalojenkin hyödyntäminen on.

Kasviksissa ostan myös mieluummin hieman ravintorikkaampia lajikkeita kuin sitä (muutenkin kallista) kurkkua ja valkoista jäävuorisalaattia, jotka ovat käytännössä vain vettä ja kuitua. Mieluummin syön vähemmän ”oikeaa tavaraa” kuin enemmän sitä pelkkää vettä ja kuitua, jolla voi toki huijata itseään runsaaksi kasvisten kuluttajaksi.

Puma-college-paita: TÄÄLTÄ*

Tottahan toki välillä saa siihen ruokaankin tuhlata, ja kyllä silläkin saa ja kuuluukin välillä pröystäillä ja nautiskella, jos vain mahdollisuus on. Pienellä tarkkaavaisuudella voi myös tähän ruualla hevosteluunkin jäädä enemmän massia käyttöön, jos osaa säästää puolestaan oikeissa asioissa. Noh, mutta löytyykös teiltä muita päteviä vinkkejä?

Häikäisevän aurinkoista viikkoa ruudun toiselle puolelle!

Tsekkaa myös: Onko ruokasi oikeasti terveellistä?

Edellinen juttuni: Keväistä inspiraatiota kotiin

♥ SEURAA MINUA ♥
Bloglovin // Blogit.fi // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen

Piia Pajunen

18 vastausta artikkeliin “MITEN SÄÄSTÄÄ SELVÄÄ RAHAA RUOKAMENOISSA?”

  1. Heippa!
    Uteliaisuuteni heräsi, kun mainitsit, että ostelet usein mieluummin näitä ravintorikkaampia kasviksia, kuin vain kurkkua ja jäävuorisalaattia. Mitä kasviksia siis tykkäät syödä? :) Mun ehdottomia lemppareita on ainakin pinaatti ja porkkanat nam!

    • Esimerkiksi parsakaalia, ruusukaalia, paprikaa, tomaattia, babypinaattia, lehtikaalia, porkkanaa eli kaikkea missä on vähän enemmän vihreää tai väriä :) Juureksista myös punajuuri ja bataatti on myös mun suurta herkkua! Ja kyllähän mäkin toki kurkkua ja jäävuorisalaattiakin ostan, koska niistä saa kivan pohjan salaatille, muttei niihin kannata ainakaan ensisijaisesti ykkösvaihtoehtona panostaa ;)

  2. Onko sulla Lidlin valikoimassa jotain tiettyjä ”all time favourite” tuotteita? Olis jännä vertailla löytyykö samoja:) tai jotain mahtavii uutuuksia? Itsellä ainaki pakasteista sellainen grillikasvispussi, ruusukaalit, j a jäätelöt on !!!!!

    • Huikea kysymys! :D Offilla mun ihan ykköstuote Lidlistä oli palkkariksi paketti Koskikylän maksalaatikkoa, joka oli aivan puoli-ilmaista (ja niin hyvää <3) Lidlissä!

      Nuo pakasteruusukaalit on myös itsellä lemppareita, ja lidlissä on selkeästi halvimmat broilerit, pähkinät ja riisikakut. Tuoreita kasviksiakin sieltä irtoaa yleensä edullisimmin. Rakastan myös Lidlin 2% kreikkalaista jugurttia, Linessan kevyttä "ilmakuivattua" kinkkua ja sitä ihanan hapanta 200g pakkauksissa olevaa mössöraejuustoa :D Perustarpeena myös Dulanon kalkkunaleike on hyvää, halpaa ja aika täyttä tavaraa, jota tulee ostettua usein :) Niin ja täytyy antaa peukku myös niille mini-Solero-kopio-jäätelöpuikko-monipakkauksille. Erittäin hyvää! :D

    • Nuo isommat satsit ruokaa kyllä toimii! Ja jos ei halua syödä montaa päivää samaa, voi loput pakastaa annoksittain, ja voila! Käteviä ja laadukkaita pikapakasteruokia löytyy hädän hetkellä omasta pakastimesta! ;)

    • Mäkin huomaan monesti hairahtavani tähän samaan haha! :D

  3. Moikka! Ei nyt liity täman postauksen aiheeseen mutta tuli mieleen että olisi kiva jos tekisit postauksen kilpaurheilijan arjesta ja ylipäätäänsä urheilijana elämisestä :)

    • Samaa mieltä! Joku plussat ja miinukset tyyppinen juttu ois kiva :)

    • Voisin kyllä tällaisen itseasiassa riipaista joku kerta :) Kiitos osuvasta toiveesta!

  4. * Kuivia linssejä ja papuja kannattaa opetella käyttämään osana ruokavaliota, korvasipa niillä lihaa tai ei. Kilohinta kuivana n. 2-6 eur/kg (etnokaupoissa edullisinta), keittämisen jälkeen syömävalmis matsku noin 0,5-1,5 e/kg, ja erilaiset palkoset on aika täyteen pakattua ravintoa ja sopii vaikka mihin salaateista keittoihin ja aasialaisesta texmexiin. Ja jos ei dissaa soijaa, niin onhan soijarouhe ja -suikaleet superhalpaa protskua.

    * Hävikin välttäminen. Mikä on turhempaa kuin hukkaan heitetty ruoka-aine tai ruoka, joka olisi vähän aiemmin ollut syömäkelpoista? Tässä sekä omien kulutustottumusten tiedostaminen, kauppaostosten suunnittelu että muutaman lisäkikan opettelu (jämävihannekset sosekeitoksi tai kasvistahnaksi jne.) auttaa.

    Bonusvinkki niille, joilla on ylimääräistä vapaa-aikaa: itse leipomalla saa parasta ja halvinta leipää!

    • Todella hyviä vinkkejä, ja itsetehty leipä on myös uunituoreena aivan kuolettavan hyvää!

      Itsellä on hävikin välttämiseksi usein jääkaapissa ”jämälautanen”, johon laitan aina kaikki puoliksi käytetyt kasvikset/hedelmät tai muut pian pilaantuvat elintarvikkeet. Näin ne puolikkaat paprikat ja kurkun puolikkaat eivät jää mätänemään sinne vihannesboksin uumeniin, vaan tulee käytettyä vielä hyvän sään aikana pois :)

  5. en minäkään koskaan osta vesikasviksia en ymmärrä kurkkua jääsalaattia ja kiinankaalia ainut herkku kesäkurpitsa joka taivaallista paistettuna.lidlin raejuustosta en välitä se mössö mut riisikakut on kyl must halpaa.aihe tuntuu olevan pinnalla hyvä niin oli motiivi rahasäästö tai ekosyyt.vielä säästöä kun käytää kestokassia onko se tapana vai muovipussiostos?joskus miettiny ruokspiiriä tulisiko halvakdi kokemusta?

    • Riisikakut ovat Lidlissä kyllä aivan puoli-ilmaisia! Ja tuo oma kauppakassi oli muuten hyvä lisäys säästöihin, sillä yllättävän paljon niihinkin saa helposti tuhlattua. Mulla ei ole kokemuksia ruokapiiristä, sillä oma ruokavalioni ei ihan sovellu perinteisen ruokapiirin tarjonnan piiriin. Paljon olen kyllä näitä tutkaillut. :)

  6. Kyllä vain! Ollaan jo miehen kanssa ainakin 5 – vuotta harrastettu tota, että käydään aina 1 kerran viikossa tekemässä megaostokset niin että paukkuu! Ja jos viikolla tarvii jotain pientä niin sit käydään nopsaa tekee jonku miniostoksen ;D Hei ja vielä yks kyssäri, sie ”mainostit” säpissä joku aika sitten sun jotain hienoa salaatti/kasvis raastinta ja kerroit että se on Biltemasta, mie kävin siellä kattoo ni siellä oli semmone musta vekotin jossa oli monta eri terää? Onkohan kyseessä sama tuote? :) Nii ja tällei dieettiläisenä olen pitkään pohdiskellut että täytyykö kanan tai jauhelihan määrän mitata raakana vaiko paistettuna? Et jos fatsecret- sovellukseen laittaa naudanjauhelihaa 10% rasvaa ni laittaisinko sinne raaka painon? Tänx! :) Sun blogi on vaan niiiin < 3 !!!!!! ISO sydän!

    • Moikka ja kiitos kivasta palautteesta! :)

      Se meidän ”Nicer Dicer” ei ollut Biltemasta, mutta siellä tosiaan näin aivan vastaavanlaisia vekottimia, ja muistaakseni se ei ollut mustan värinen, mutta en ole aivan varma. Tuo meidän on siis aikoinaan lahjaksi saatu, ja ilmeisesti sama Nicer Dicer mitä ostos-TV:ssäkin markkinoidaan :D Ja yleensä aina kaikki mitataan raakapainona, sillä esimerkiksi liha/kana menettää kypsentäessään aika paljon sen sisässä olevaa nestettä, jolloin se on aika paljon tujumpaa tavaraa paistettuna. Raakapainoja siis kehiin vaan! :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 33
Tykkää jutusta