MIKSI PAINO EI TIPU, VAIKKA RASVA PALAA?

*Sisältää mainoslinkkejä

Vaakalukema tuntuu aiheuttavan vahvoja tunnereaktioita kehonmuokkausprojekteissa, ja osalla naisista aamupaino tuntuu määrittävän myös näyttääkö peilikuva kyseisenä päivänä timantilta vai täydeltä roskalavalta. Se vaakalukeman pirulainen syö siis naista jos toistakin, koska aina ei osata ajatella sitä kokonaiskuvaa vaakalukeman takana.

Digitaalivaa’an lukemaan voivat vaikuttaa yksilöstä ja tilanteesta riippuen useat eri asiat. Esimerkiksi stressi, huonot yöunet, fyysinen rasitus (edellisen päivän raskas treeni) ja naisilla myös hormoonitoiminta voi vaikuttaa suurestikin painoon. Allekirjoittaneen omiin kokemuksiin heijastaen täytyy sanoa, että itse kuulun vahvasti siihen ryhmään, jolla paino jumittaa kiristelykarkeloissa aina pitkään kunnes se humpsahtaa usein kertaheitolla. Junnaa ja junnaa, kunnes rysähtää.

Usein meikäläisellä edeltää tätä kuuluisaa humahdusta jopa äkillinen aamupainon nousu ennen edessä tulevaa rykäystä. Suosittelen siis jokaista aina ensin hengittämään syvään aamupainoa tirkistellessä rasvanpolttotalkoiden aikana, ennen kuin epämieluisan lukeman johdosta lähtee pelihousujaan repimään ja aloittamaan 600 kilokalorin pussikeittodieetin. Myrskyn jälkeen paistaa aina aurinko.

Mitä siis kehossa tapahtuu kun rasva palaa? Miksi se paino tippuu usein sykäyksittäin ja isona rysäyksenä kerralla. Miksi toisinaan se paino junnaa jopa viikkotolkulla? Keho fiksuna koneistona pyrkii aina jonkinnäköiseen tasapainotilaan. Rasvan palaessa solun sisältä keho pyrkii pitämään tästä tasapainosta kiinni korvaamalla sieltä palaneen rasvan ensialkuun nesteellä. Vaikka rasva siis palaisi solusta, se ei näy vielä vaa’alla eikä välttämättä edes peilistäkään, vaan tämän nestevarannon poistumisessa voi mennä muutamasta päivästä jopa pariin viikkoon.

Usein nämä kehoon pakkautuneet nesteet lähtevät liikkeelle omine aikoineen tai joskus poistumisen saattaa laukaista lepo, kevennys tai muu henkisen tai fyysisen stressin lieventyminen. Itsehän menetin kerran kisavalmistautumisen alla 1,5 kiloa aamupainosta Särkänniemen pyörteissä, eli Tornado antoi sopivan rentouttavaa kyytiä tälle sähikäiselle, heh. Pieni relaaminen kaiken puurtamisen keskellä kannattaa aina. ;)

Nike-huppari: TÄÄLTÄ* // Nike-urkkatoppi: TÄÄLTÄ* // Nike Pro-shortsit: TÄÄLTÄ*

Ei siis huolen häivää, mikäli paino välillä junnaa, jos tuo lukema kiristelyvaiheessa pitkällä tähtäimellä kuitenkin alaspäin valuu. Maltti on siis valttia, ja kärsivällisyys kyllä palkitaan. Mikäli asioita tehdään kokonaiskuvan kannalta rasvanpolton suhteen oikein ja fiksusti, niin kyllä se homma edistyy, vaikkei digitaalivaa’an lukema sitä ihan reaaliajassa ilmennäkään. Säästäkää siis pelihousunne, sillä niitä vielä tarvitaan!

Mielenrauhaa huokuvaa viikkoa jokaiselle rasvavarannoista riippumatta!

Tsekkaa myös: Heitä nyt se henkilövaaka roskakoriin!

Edellinen juttuni: TOP 5 treenitrikoot tällä hetkellä

♥  SEURAA MINUA  ♥
Bloglovin // Blogit.fi // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen

Piia Pajunen

17 vastausta artikkeliin “MIKSI PAINO EI TIPU, VAIKKA RASVA PALAA?”

  1. Kiitos huipusta kirjoituksesta Piia! Olen tykännyt todella paljon lukea sinun blogiasi. Sinulla on mahtava ja terve asenne urheiluun! Paljon tsemppiä kisavalmisteluihin!

    • Kiitos sulle Salla! Mahtava kuulla, että blogin matskut osuvat! Ihanaa kevättä sinne! :)

  2. Tämä oli hyvä! Mulla dieetillä ollessa pysyy kaks päivää paino samana (mahdollisesti myös nousee) ja kolmantena päivänä, yleensä lepopäivän jälkeen, rymähtää sen puoli useamman sata grammaa alaspäin. Tähän mies aina toteaa että ”jaa, eikö se dieetti taaskaan toimi. Pitäiskö lopettaa?” Välillä loppuu kyllä itelläki usko, mutta kyllä se siitä 😁

    • Itsellä saattaa nimenomaan junnata vaikka parikin viikkoa toisinaan, ja maltilla se sieltä aina tulee alas :) Itse mietin aina asian niin päin, että jos kiristelyissä paino ei ole hetkeen tippunut, niin silloin tietää, että on koko ajan lähempänä sitä että humahtaa ;) Hehee!

  3. Niin totta. Itsellä aikoinaan laihduttaessa paino junnasi ja ei tippunut millään, vaikka liikuin ja söin omasta mielestä järkevästi. Noh, pidin ruokapäiväkirjaa syötin viikon lopussa valmiiseen laskuriin. Yllätyksekseni liikkumiseen nähden söin ihan liian vähän, varsinkin rasvan määrä paukkui punaisella, liian vähän. Vaihdoin kaikki rasvattomat ja kevyt tuotteet normaaleihin sekä lisäsin pari välipalaa päivään. Tän jälkeen paino humpsahti kuukaudessa -10kg, vaikka ei ollut kolmeen kuukauteen hievahtanutkaan.

    • Jes! Pääsit siis juuri asian ytimeen! Pistettiin tässä just frendille kanssa safkat kuosiin ja nostettiin aika lyhyellä aikavälillä safkat asteittain 1600kcal pariin tonniin ja lähti tippumaan paino puoli kiloa viikossa. ;) Normikiristelyissä ei siis vähemmän ole aina enemmän. :)

  4. Kiitos huipusta kirjoituksesta. Sun blogia on ollut ilo seurata. Pidän sun tyylistä kirjoittaa sekä aiheet ovat aina mielenkiintoisia ja todella osuvia! Kaikkea hyvää sinulle ja tsemppiä kisavalmisteluihin :)

    • Voi vitsi kiitos Paula! :) Huippujuttu, että nämä meitsin höpinät iskevät! :D Aurinkoista kevättä sinnekin!

  5. Tää liittyy nyt enemmän tuohon edelliseen painopostaukseen, mutta kumminkin. Ehkä eniten vaa’an roolia korostaa just se että objektiivisempaa mittaustapaa ei oikein ole… Itse pelkään ainakin sokeutuvani peilikuvalleni, poikaystävä ei ehkä ole objektiivinen arvioimaan ja inbodyt yms eivät ole helposti saatavilla ja niiden luotettavuuskin epäilyttää. Olen nyt treenaillut sen nelisen kertaa viikossa salilla ihan omien fiiliksen mukaan, ja nyt iski parin viikon loukkaantumis- ja kipeilytauko. Sitten menin käymään vaa alla ensimmäistä kertaa kuukausiin, ja tämä 165 cm kroppa on ennätyskorkeissa luvuissa eli 68 kg. Helpottaisi ehkä jos tietäisi syöneensä puhtaasti, mutta totuus on että kotiruuan rinnalle menee niitä äipän leipomuksia ja se mignonmunakin maistui pääsiäisenä. Joskus teini-iässä tuli stressattua painosta, ja tämä + 5 kg viime kesään palauttaa mieleen ikäviä kaikuja noilta ajoilta. Todella kaksijakoista siis tuon vaa’an käyttäminen!

    • Vaaka onkin välillä aika huono mittari kehonkoostumuksen/edistyksen arviointiin oli tavoitteet sitten mitkä tahansa, mutta se on usein se helpoin ja selkein konkreettista lukuarvoa antava vempele, joten siksi siihen varmasti niin paljon tukeudutaan. Noh, mutta sun tilannehan on siinä mielessä optimaalinen, että ensinnäkin olet oikeasti syönyt reippaasti ja etkä hönkinyt turhaa kulutusta alle, eli kehonkoostumusta saa ”tasattua” halutessaan melko pienilläkin toimenpiteillä, jos mieli tekee. ;)

      Siinä vaiheessa voisi olla eri juttu, jos olisit painanut menemään hirveällä kulutuksella ja kitukaloreilla. Ja hei muutenkin kroppasi on nyt ainakin saanut kunnolla palauduttua, joten kun treenille pääset olet täydessä iskussa tahkomaan lisää kehitystä. Hölläily ei oikeasti ole aina huono juttu, ja eikä aina tarvitse elää tietyn ruokavalion mukaan. ;) Tsemppiä loukkaantumisesta ja sairastelusta toipumiseen!

    • Voi, kiitos vastauksesta! En tajunnutkaan ajatella asiaa tuolta kantilta. 😂. Kitukalorit ovat onneksi jääneet ainakin viiden vuoden päähän, olen nykyään salaa ylpeä siitä että minut tunnetaan kaveripiirin suuriruokaisena tyyppinä. Tsemppaan jatkuvasti itseäni 20 kg painavampaa poikaystävää syömään enemmän, aika tasoissa nimittäin mennään. 😌 Hänellä tosin taitaa tulla niitä välipalakaloreita enemmän ja sieltä tasoittuu, ihan niin paljon en kuitenkaan syö….

    • Painohan tosiaan tasaantuu aika hyvin jo itsekseen sillä, että pääsee takaisin ”normaalin” treenikulutuksen pariin ja normaaliin safkoihin, eli tuohan on ihan todella ihanteellinen tilanne. Hyvin levänneenä ja syöneenä saa helposti hommat kuosiin, ja pienellä lisäsäädölläkin voi päästä arkeen palaamisen kohdalla vielä todella selkeitä tuloksia aikaiseksi. :) Ja nyt ei muuta kun kokkailemaan komeammalle puoliskolle niin hyviä sapuskoja, ettei tämä niitä pysty vastustamaan ;)

  6. Ei vitsi nää sun postaukset on aina yhtä kivoja! Hyvää asiaa pilke silmäkulmassa kirjoitettuna iskee allekirjoittaneeseen todella hyvin.

    Voisitko muuten jossain välissä kirjoittaa vähän tuosta fitness-vapaaohjelmasta? Minua kiinnostaa siinä mm. kuinka paljon aikaisemmin vapaaohjelmaa aletaan harjoittelemaan ja miten siihen valitut elementit valitaan (akrobatia yms). Toisin sanoen ihan kaikki :D

    – Jade // https://jadeyolanda.fi/

    • Voi kiitos Jade! Pilke ei kyllä katoa silmäkulmasta, ja jonkun asialinjan yritän pitää jatkossakin ;) Tuosta vapaaohjelmapuolesta on itseasiassa tulossa multa postausta varmaan ihan parin viikon sisään, joten stay tuned! ;)

  7. Hei Piia!
    Sä oot ihan huippumimmi, ilolla luen sun blogia ja oot terve esikuva ja tosi positiivisella luonteella varustettu roolimalli. Koitan treenatessa pitää yllä hyvää fiilistä, mutta hiukan tuppaa menemään masennuksen puolelle, kun kroppa muuttuu mutta ei niin positiivisella tavalla kuin kuvittelin. Olen lokakuusta saakka käynyt salilla kolmisen kertaa viikossa ja tehnyt kolmijakoista ohjelmaa. Jalat mulla on aina ollu vahvat ja kehitystä yläkroppaan oli tarkoitus saada. Sainkin hartiat ja hauista ja paremman ryhdin, mutta samalla jalat tietty on kasvaneet ja enhän mä enää mahdu mun housuihin. Silti läski ei ole sulanut pois vaan tuntuu kuin lihas kasvaisi sen läskin alla ja turvottaa vielä enemmän kuin ennen. Jenkkakahvat on näköjään tullu jäädäkseen. Oon tiimalasivartaloinen, 161cm pitkä ja painoa tällä hetkellä 57kg. Ennen salia paino huiteli 54kg. Kroppaani en ole tällä hetkellä yhtään tyytyväinen vaikka terveemmältä ja vahvemmalta tuntuukin. Ennen ylävartaloni oli pieni ja siro ja nyt lihasten myötä tunnen itseni jotenkin vääräksi ja isoksi.
    Tämä on ollut mulle aina vaikea paikka, varsinkin kun aina ollut ongelmia vaatteiden kanssa, erityisesti housujen. Kaksi vuotta sitten painoin melkein 10kg vähemmän ja tää tuntuu epäreilulta. En syö herkkuja yhtään, palan suklaata ehkä kerran kuussa ja rakastan oikeaa ruokaa, kotiruokaa. Syön normaalisti 5-6 kertaa päivässä monipuolisesti ja liikun lisäksi enemmän tai vähemmän päivittäin koiran kanssa ja puuhastelen omakotitalon touhuissa. Olen alle 30vuotias ja lisäksi työni on fyysistä, päivittäin tulee askeleita 15-19 000.
    Auta, tsemppaa mua positiivisesti. Taiteilua ruuan kanssa toki on, kun kärsin ummetuspainotteisesta ärtyneen suolen oireyhtymästä, joka junnaa aineenvaihduntani täysin. Ois vaan kiva saada tuloksia oikeastikin aikaan, millä saada läski pois kasvavien lihasten päältä? Kiitos Piia blogistasi! <3

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 53
Tykkää jutusta