HEITÄ NYT SE HENKILÖVAAKA ROSKAKORIIN!

*Sisältää mainoslinkkejä

Kehonpaino ja vaakalukema. Puolen kilon nousu ja paniikki! Tällä viikolla on tullut käytyä useampia kehonpainoon liittyviä keskusteluita, josta sain vähän inspistä kirjoitella tästä iänikuisesta aiheesta yhdistäen sekä omakohtaisia kokemuksia sekä järkipohjaista ajattelua. Kysymyksiäkin ja postauspyyntöjä on kommenttikenttiin sadellut aiheesta, joten käydäänpä paistin kimppuun!

Henkilövaaka on hyvä renki, mutta huono isäntä. Vaakalukemiin tuntuu sisältyvän aivan harmittavan paljon puhtaasti väärää tietoa, henkistä taakkaa sekä vääristyneitä uskomuksia ja pinttyneitä ajatusmalleja. Se, minkä toivoisin salille päätyvien kehonmuokkausprojektien (joko pää- tai sivutaivoitteenaan) pariin eksyvien ymmärtävän, että onnistunut kehonmuokkausprojekti usein aiheuttaa muutosta myös siellä vaakalukemalla. Ja vastoin yleistä harhaluuloa tämä ei välttämättä todellakaan tarkoita sitä, että se vaakalukema ilmentäisi tiivistyvää ja kiinteämpää kroppaa hujahtamalla lujaa alaspäin, vaan useammilla lähtötilanteessa normaalipainoisilla ihmisillä tämä on monesti jopa toisin päin.

Lisäksi jos tavoitteenasi ei ole polttaa niinkään rasvaa vaan kasvattaa puhdasta lihasta, niin totta ihmeessä se vaakalukema silloin nousee, jos tuloksia lihaskasvun suhteen tulee. Tällöin kilon tai pari ylöspäin pamahtanut vaakalukema ei nimenomaan pitäisi olla se ahdistuksen paikka, vaan voi siinä laittaa vähän jalallakin koreaksi voiton tanssin merkeissä. Tunteet vain ikävä kyllä tuntuvat näissä asioissa lähtevän keulimaan järjen edelle, vaikka onhan se melkein jokaisen tiedossa, että se lihas painaa enemmän kuin rasva.

Itselläni tuo paino on tässä viime vuosien sisällä vaihdellut kilpaurheiluni vuoksi jotakuinkin 51-64,5 kilon välillä, ja sen se on omakohtaisesti vaatinutkin. Ilman näitä ääripäitä en olisi tänään tässä tilanteessa. 22-vuotiaana ennen salille eksymistä painoin pattiarallaa 53-54 kiloa, ja tämä lukema alkaa olemaan todella lähellä nykyistä kisapainoani, joka puolestaan vaatii tänä päivänä aika äärimmäisen rajun ja ”epäterveen” dieettaamisen. Tämän painoista kuntoa en myöskään todellakaan pysty ylläpitämään kovinkaan kauaa, sillä se on aika kaukana pitkällä tähtäimellä terveestä ja hyvinvoivasta kehosta eikä se totta puhuttuna näytä esteettiseltä muualla kuin kisalavalla.

Joskus muutokset vaakalukemissa voivat olla lyhyenkin aikavälin sisällä melkoisen rajuja. Ensimmäisen ruokavalion ja treeniohjelman käteen saatuani siinähän kävi allekirjoittaneelle normaalipainoiselle salin keltanokalle niin, että paino pamahti muutaman kuukauden aikana ylöspäin jopa 4-5 kiloa, mutta niin pamahtivat myös vatsalihakset ja pyöreät olkapäätkin. Edellisen kilpaurheilulajin kanssa tein tällöin läpystä vaihdon täydestä lennosta, eli kyseessä ei ollut mistään urheilemattomuuden tuomasta lihaskadon palautumisesta, vaan siinä luotiin kyllä luiden (ja henkilövaa’an) päälle ihan uutta. Jos siis olisin paniikin sekaisissa tunnelmissa jäänyt haikailemaan jo alussa vanhojen vaakalukemieni perään, niin olisin ollut aika nopeasti lataamossa tai urheilu-urani puolesta ehtoon puolella.

Aloittelijalla tuo muutos sekä kehonkoostumuksessa, ulkonäössä ja vaakalukemassa voi siis yksilöstä riippuen olla melkoisen hurja. Jokaisen on siis syytä ymmärtää ihan perin pohjin, mitä lihaksen kasvattaminen merkitsee kehonpainolle, niin varmasti säästyttäisiin monilta tuskaisilta hetkiltä aamupainoa vilkuillessa. Kasvava lihas yhdessä sinne kerääntyvän nesteen ja glykokeenin kera painaa oikeasti yllättävän paljon, ja silloin, jos sitä lihasmassaa oikeasti lähtee tavoittelemaan, niin niille vanhoille vaakalukemille (joko nykyhetken tai nuoruusvuosien) voi jo suoraan heittää hyvästit.

Treenitoppi: TÄÄLTÄ* // Printilliset treenitrikoot: TÄÄLTÄ*

Eli jos haluat rakentaa varteesi lihasta (tunnetaan myös termeillä pyöreämpi pakara, tiimalasivartalo ja kiinteytyminen), niin hyväksy sen mukanaan tuoma lasti myös vaa’alla. Ostaessasi kaupan lihatiskiltä pihvilihaa päivällispöytään joudut siinäkin tiskin vaakaa rasittamaan. Jos kyseinen vaaka näyttäisi nollaa tai negatiivistä, niin veikkaisin, että nälkä jäisi kyseisenä iltana ruokapöydän ääressä. Nyt siis nenä irti digitaalivaa’an näytöstä ja rautaa liikkeelle! Määritä itse itsesi, ja heitä se vaaka hetkeksi jorpakkoon!

Positiivisesti painavaa sunnuntaita ja jerkkua uuteen viikkoon! ;)

Tsekkaa aiheeseen liittyen: Miltä näyttää 156cm ja 61kg?

Edellinen juttuni: GYM LOOK BOOK – Treenivaateyhdistelmien suosikkini

♥  SEURAA MINUA  ♥
Bloglovin // Blogit.fi // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen

 

 

Piia Pajunen

16 vastausta artikkeliin “HEITÄ NYT SE HENKILÖVAAKA ROSKAKORIIN!”

  1. Hyvä kirjoitus, niin totta! Itse olen noin vuoden käynyt salilla ja painoa tullut sellaiset 12 kiloa lisää. Ja todellakin olen tyytyväinen peilikuvaani! Edelleen olen esimerkiksi vatsasta samanpaksuinen kun tusinan kevyempänä, kaupan päälle vain tullut lihaksikkaat reidet ja olkapäät, niitähän on lähdetty hakemaankin!

    • Jes mahtavuutta! Siis tuohan on paras mahdollinen lopputulema, ja eihän sillä vaakalukemalla ole mitään merkitystä siinä vaiheessa, jos tulosta tulee ja peilikuva miellyttää. Huippua! :D

  2. Siitä samaa mieltä ettei painosta pidä stressata liikaa. Mun on vähän ”pakko” seurata painoa kun sitä pitää nostaa ja alipainoa on. Sanoisin että vaakapois toimii normaalipainoisilla ihmisillä. Ja fitnesskisaajat ei vissiin tarvitse mitään painotavoitetta kun ei ole ns. painoluokkia? Miksi sitten tähdätään juuri tiettyyn esim. 52kiloon kun se voisi hyvin olla 54 tai 51 jos kunto on ”parempi” siinä tilassa? Muuten voisitko ottaa haasteeksi tehdä 10 000 calorie challenge eli 10tonni kaloreita 24h ajan youtuben tapaan? Jenkkejä on paljon muttei Suomalaisia eikä yhtään naista. Sä voisit onnistua ja olla ensimmäinen nainen Suomessa?

    • Tuo haaste ois kyl mahtava nähdä sitten kun ei oo enää kisoja edessä! :D ymmärrän kyllä jos et viiti tollasii ruveta mut hauskahan tuo on kaikessa järjettömyydessään

    • Siis olishan toi nyt kieltämättä aivan todella helmi rykäisy :D :D :D Mutta harkitaan sitten, kun kisat on tältä vuodelta kisattu, haha!

    • Tietty yli- ja alipainoisille tuo vaaka voi olla ihan hyvä työkalu, ja tuossa tekstissäkin useassakin kohtaa sen takia painotin normaalipainoisia ihmisiä. Tiettyä painotavoitetta ei fitnesslajeissa ole juuri tuon painoluokkien puuttumisen takia, eikä painoa kannatakaan yksiselitteisesti kisakuntoa tavoiteltaessa tuijotella, mutta kisadieetilläkin tuo vaaka on kyllä oikeinkäytettynä ihan pätevä apu. :)

      Pitää pistää korvan taakse tuo 10 000kcal haaste… :D

  3. Aamen ja hallelujah! Mä tarvitsin tätä kirjotusta kyllä niin paljon. Odotan sitä päivää tai hetkeä kun tajuan, että oon vihdoinnut päässyt eroon mun ”vaakaorjuudesta”!

    • Jeaaah mahtavaa että postaus osui! Peili ja oma fiilis on paljon parempi mittari kuin yksi hassu numero. ;)

  4. En nyt oikein osaa muotoilla ajatuksiani sen paremmin, mutta pakko todeta, että vaikutat ihan huippumimmiltä! Sulla on niin maanläheinen ja järkevä suhtautumistapa moneen asiaan, oot saavuttanut paljon ja jumalauta, oot fiksu myös. Sun temppuja kun katselee Instagramissa niin ei voi kun ihailla.

    Halusin muuten kysyä, ootko kirjoitellut mitään painojen nostamisesta. Oma kärsivällisyys meinaa pikkuhiljaa loppua, kun oon takunnut kyykkyjen kanssa samassa painolukemassa viimeiset puoli vuotta. Muuten on saanut kyllä latoa rautaa ihan urakalla, mutta kyykky ei vaan liiku mihinkään. Ruokaa pitäis tulla tarpeeksi, kalorit on about 2300-2500 per päivä. Turhauttaa niin helvetisti. :D

    • Siis voi vitsit kiitos! :o Tulipas hyvä fiilis tästä palautteesta! :)

      Olen noista painojen nostamisesta sivupuheina höpissyt, mutta lähinnä sillä näkökulmalla, että jos porukka vain rohkeasti uskaltaisi niitä painoja lisätä, jos sitä kehitystä haluaa. En kuitenkaan usko sulla olevan siitä kiinni (mitä nyt rivien välistä ymmärsin). Ihan pikaisena ajatuksen heittona (omakohtaisena ratkaisuna), että kyykkäiletkö vain kerran viikkoon? Mulla meinaan pitkään junnannut vinopenkki sai ihan uutta tuulta alleen, kun jaoin rintatreenin kahtia ja aloin vinopenkkaamaan kahdesti viikossa kovina sarjoina, ja jätin hetkeksi muut rintaliikkeen sivuun, että tissit kerkeävät palautua. Jumankekka, että nousi toistomäärät vanhoilla painoilla joka treenissä, ja alkoi saamaan isompia rautoja tankoon. Toinen omakohtainen kokemuksen tynkä on myös se, että jos treeniviikossa on liikaa treeniä tai kokonaisuus on sillisalaatti, jolloin kroppa ja hermosto ei kerkeä palauta missään vaiheessa ja tämä heijastuu etenkin isoihin ja raskaisiin massaliikkeisiin, kuten kyykkyyn. Kolmas oma kokema ratkaisu on junnaamisen aiheuttamaan turhautumiseen, että pistää vaikka kuudeksi viikkoa kyseisen liikkeen jäähylle, ja panostaa muihin vastaavan tyyppisiin tukeviin liikkeisiin, esim jalkaprässiin, sumomaastavetoon, hack-kyykkyyn tms. Tauon jälkeen voi taas parin kerran jälkeen lähteä homma liitoon, ja sekin on koettu. :D

      Mutta joo, pistänpä tästä korvan taakse laajempaa postausajatustakin (venyi kyllä tämäkin vastaus, haha), joten kiitos mielenkiintoisesta pähkinästä! ;)

  5. KIITOS Piia tästä!
    Erehdyin käymään tänään salin vaa’alla, jota syömishäiriöstä ennen kärsineenä vältän kuin ruttoa. Olin kuvitellut että paino on sama tai ehkä jopa hieman pudonnut mutta sehän oli pompannut syksystä runsaat viisi kiloa. Kunnollisen salitreenin (eikä enää jumppia) aloitin viime lokakuussa. Siinä sitten vedin treenin pahalla tuulella ja kotona meinasi päästä itku että mitä ihmettä mä nyt teen. Olen juuri saanut lisättyä ruokaa (ja nimenomaan niitä hiilareita) ja treenitehot on samalla (hirveän yllättäen…) pompanneet ihan uusiin lukemiin, joten mielessä pyöri vain että nälkäkurjeksiko tässä on taas ruvettava jos en halua olla ylisuuri plösö (kummasti se vaaka muuttaa peilikuvaa) :(

    Joten kiitos tästä, tuli niin täydelliseen saumaan ettei tosikaan.

    • Siis tuo sun tilanne oli täydellinen malliesimerkki tästä postauksesta, ja tuon lyhyen nykyanalyysisi perusteella pitäisi mielestäni nimenomaan riipaista tuo voiton tanssi tuon kasvaneen vaakalukeman kohdalla! Jesss! Nyt siis itkun sikseen, ja jos kerran itse nousit vaa’alle sillä ajatuksella, että paino on varmasti sama tai vähemmän (mikä näkemykseni mukaan heijastaa erinomaiseen tyytyväisyyteen omaa peilikuvaa kohtaan) niin kyllä tuo viiden kilon lisäys on nimeomaan sitä positiivista nousua, eikä tosiaankaan läskiä. Kasvanut lihasmassa (optimoitu salitreeni) ja lihaksiin kertynyt paine (lihasta treenattu oikein ja ravinto optimaalista), joka muodostuu siitä varastoituneesta hiilihydraatista ja siihen sitoutuneesta nesteestä voi painaa aika hemmetisti :D

      Jos minäkin 156 senttisen ruhoni kanssa onnistuin muutamassa kuukaudessa kanssa samaan painonnousuun ilman sen suurempien läskikilojen kerryttämistä, niin näin voi ihan hyvin käydä muillekin, ja tuossahan joku jo kerkesi tokaista saaneen 12 kiloa vaa’alle lisää ilman että vyötärö olisi paksuuntunut sentilläkään :D

      Nyt annan sulle käskyn, että nälkäkurkeilut sikseen ilman mitään typeriä ravinnosta nipistelyjä kerran olet hyvään vauhtiin ruuan lisäämisessäkin päässyt. Jos treeni kulkee hiton hyvin, kehitystä tulee, peilikuva oli ennen vaa’alla käyntiä upea ja fiilis on muutenkin ollyt hyvä, niin nyt se vaaka oikeasti roskakoriin ja lisää ruokaa koneeseen kovien treenien kera! ;) Niin, ja voitontanssia kehiin!

  6. Kiitos tästä jälleen kerran! Aina ilo lukea hyvin kirjoitettuja järkipostauksia. Tuli tämäkin taas niin oikeaan saumaan, se on kumma juttu, että vaikka tietoa aiheesta on, fiilikset ei järkihommia aina mukaile. Kevään mittaan on itsellä treeni kulkenut tosi hyvin, sarjapainot nousseet hyvin, fiilis mainio ja peilikuvakin alkanut näyttää yllättävän miellyttävältä. Sitten pari viikkoa ostin henkilövaa’an ja punnitsin itseni – paino olikin noussut ennätyslukemiin sitten joulun ja hajosin ihan täysin! Edelleen peilikuva tyydyttää (vaikka aina voi parantaa mutta jo tämänasteinen tyytyväisyys on itselleni harvinaista herkkua) mutta se typerä kilomäärä vaan jyskyttää takaraivossa. Tekee ihan hyvää lukea muistutus asiasta, jonka itsekin tietää ja tuhahdella vaan huvittuneena moisille vaakahömpötyksille. Tän kun muistaisi vielä huomennakin!

    • Kiitos sulle puolestaan ihanasta palautteesta! :) Näinhän se menee, että monesti ne kuohuvat tunteet tuppaavat tukahduttamaan sen oman järjen äänen. Pieni flippaaminenhan on kuitenkin aina aika ajoin oikeasti ihan normaalia (asiassa kuin asiassa), ja kuuluu aivojen työstämisprosessiin ja henkiseen kasvuun. :D Se on sitten eri asia, että lähteekö näiden säikähdysten ehdoilla elämään (eli tässä tapauksessa esim. vähentämään ruokaa) vai pyrkiikö silti tunnekuohujenkin kanssa sinne järkitoteutuksen puolelle ;) Eli juuri täsmälleen kuten sanoit, niin vaakahömpötyksille tuhahtelua kehiin, ruokaa naamariin, rautaa liikkeelle ja ennätyksiä tulille! Boom!

  7. Mahtavaa teksitä jälleen kerran! Itse todella harvoin käyn vaa’alla juurikin sen takia, ettei se kerro koko totuutta, mutta kerran siihen sitten nousin ja paino oli muutaman kilon noussut. No ajattelin sitten, että johtuu lihaksesta, koska kovasti on salila ravattu jo pidemmän aikaa. Pari viikkoa eteenpäin niin kävinkin InBody mittauksessa joka kertoikin, että lihaksen määrä on pysynyt ihan samana kuin edellisessä mittauksessa (puoli vuotta sitten) ja rasvaprosentti noussut muutamalla prosentilla. Tosi hyvät ne lukemat on jokatapauksessa, mutta kyllä se pikkasen pisti miettimään. Voisko johtua siitä että oon treenannu liikaa eikä ehdi palautua? Ruokaa olen lisännyt, koska mielestäni söin aiemmin liian vähän vai olenko sitten lisännyt liikaa sitä? Tai voiko olla sitä että söisin edelleen liian vähän, mutta sitten ei kyllä varmaan rasvamassa nousisi? En siis odota, että osaisit vastata mikä nyt on syynä tähän, mutta jos jotain ajatusta olisi sulla asiasta niin ois kiva kuulla!

    Ihanaa alkanutta viikkoa sulle! :)

    • Oma kokemukseni Inbodysta on, että se voi antaa välillä todella harhaanjohtavia lukuja, ja mittaustuloksiin vaikuttaa moni muuttuva tekijä. Itsellä on meinaan tullut myös tulokset välillä aivan päin prinkkalaa (vaikka mittausolosuhteet olivat samankaltaiset), eli en itse henk. koht. usko niihin suoraan sanottuna enää lainkaan. :D Varmasti ne voivat pitää paikkansa osalla, mutta jos itsestäsi tuntuu, että olet kehittynyt ja tulokset ovat nousseet, niin luulen, että mittaustuloksissa on ollut sullakin häikkää joko ensimmäisellä tai jälkimmäisellä kerralla. Toisaalta jos olet treenannut kuin hullu, tehnyt paljon kuluttavaa treeniä tai treenistäsi puuttuu punainen lanka, niin tällöin tuloksessa voi tietty olla totuuden hyvää, ja tässä vaiheessa voisi olla hyvä pohtia treeni- ja ravintosuunnitelman toimivuutta kokonaisuutena ja pestata ammattitaitoinen PT-apuihin, jos sellaista ei vielä ole.

      Mutta oli miten oli, niin peilikuvaahan tämä mittaustulos ei muuta, eli jos olet ollut tyytyväinen peilikuvaan ennen tätä mittaustulosta, niin ei kannata pelihousuja repiä. ;) Kiitos sulle vielä kommentista, ja mahtavaa viikkoa sinnekin! :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 75
Tykkää jutusta