Miten saada salilaitteista enemmän irti? Lifehackit salilla!

*Sisältää mainoslinkkejä

Tuntuuko välillä siltä, että oman kotisalin laitevalikoima on koluttu läpi jo hyvän päivää sitten? Niistä joka treeneissä jyystetyistä laitteista ja tutuista taljoista voi saada huomattavasti enemmän irti pienellä luovuudella, eikä kotisalia tarvitse heti pistää vaihtoon, vaikka laitteet kävisivät jo liian tutuiksi. Tässä muutama hyväksi kokemani vinkki, joilla voi tuoda vaihtelua salitreeniin suppeallakin laite- ja taljavalikoimalla!

Lisää pieniä painoja taljoihin

Onko sullakin sama ongelma, että taljassa nykyinen painomäärä alkaa olemaan liian pieni, mutta seuraava paino onkin jo liian suuri? Etenkin taljassa tehtävissä vipunostoissa viiden kilon painolaattojen väli on itselleni kertahyppäyksenä aivan liian suuri. Näissä tilanteissa tappiin voi laittaa roikkumaan vaikka 1,25kg:n tai 2,5kg:n levypainon, jolloin haastetta tulee juuri sopivasti lisää. Lisäys se on pienikin lisäys!

sali-talja-liian-raskas

Kahvan tai otteen vaihto

Samaan liikkeeseen voi saada aivan erilaista tuntumaa ihan vain kahvaa tai otetta vaihtamalla. Esimerkiksi selkätreenissä ylä- tai alataljaan voi vaihtaa perinteisen tangon sijaan esimerkiksi kapean kahvan, narut, lapiokahvan tai vaikka yhden käden kahvan. Ottetta voi myös kokeilla perinteisellä tangolla vaihtaa kapeampaan tai vaikka tarrata kiinni vastapuolelta kapealta. Pienillä muutoksilla tuntuma voi olla aivan erilainen.

selkatreeni-kahvat-ylatalja-3
Tässä muutama kahvavariaatio selkätreeniin ylä- tai alataljan kohdalle!

 

selkatreeni-kahvat-ylatalja

Ehdoton lempparikahvani! Vetolenkkiin voi ”hirttää” ranteet kiinni, ja voiman voi kohdistaa puristusotteen sijaan työtä tekeville lihaksille. Sopii erityisesti vetoliikkeisiin selälle, takaolkavetoihin tai pystysoutuun.

Kahvojen modaaminen yhdistelemällä

Eikö salin kahvavailikoima riitä? Kaipaatko vaihtelua taljoihin? Yhdistämällä esimerkiksi perinteisiin naruihin tai vetolenkkiin yhden käden kahvat saat luotua aivan erilaisen vimpaimen, joka mukautuu omiin liikeratoihisi esimerkiksi selkä-, käsi- tai olkapäätreenissä.

selkatreeni-kahvat-ylatalja-2
Esimerkki itse moodatusta kahvasta, joka mukautuu taljassa omiin liikeratoihin

Laitteiden ”väärinkäyttäminen”

Hyvinkin useita salivimpaimia voi käyttää useaan eri tarkoitukseen kuin hieman käyttää mielikuvitusta. YouTuben ”you are doing it wrong”-idioottivideoihin ei kuitenkaan tarvitse pelätä pääsevänsä, jos on vähänkin järkeä päässä.

Omat suosikkini väärinkäyttöön:

  • Pakarapotkut reiden ojennus tai koukistuskoneessa (video)
  • Ylhäältä tulevien selkävetolaitteiden käyttäminen seisten (video)
  • Pystypunneruskoneessa väärinpäin istuminen (tämän teen lähes aina väärinpäin, video)
  • Pystypunnerrus kyykkykoneessa (kuva alla)
  • Reiden loitonnuskone väärinpäin (ehdoton lempparini! Kuva alla)
pystypunnerrus-variaatio
Tekemällä pystypunnerruksen kyykkykoneessa (tai istuen väärinpäin pystypunnerruskoneesssa) saat painon pysymään suoraan päälläsi, jolloin työntö kohdistuu tasaisemmin olkapään eri lohkoille, eikä mene niin selkeäti etuolalle tai rintalihaksille.

 

tehokas-jalkatreeni-5
Pitkähihainen treenipaita (täältä) // Nike Pro-trikoot (täältä) // Kengät (täältä)

Tuleeko teille mieleen muita hyviä vinkkejä tai kikkakolmosia salilla?

Edellinen juttuni: Jätskiä riisin tilalta? Pikaopas IIFYM-ruokailuun!

Piia Pajunen

10 vastausta artikkeliin “Miten saada salilaitteista enemmän irti? Lifehackit salilla!”

  1. Tuo kyseinen ”kyykkykone” on nimenomaan tarkoitettu myös pystypunnerrusten tekemiseen tuolla otteella. Eli ei tuo mikään oma innovaatio ole.

    • Kappas! Niinhän se varmaan muuten onkin! Itse luin/katsoin videolta tästä alunperin muistaakseni (?) Hietalan Utin tuotoksista, ja itselle tuo ei olisi kyllä muuten tullut mieleeni. Eikä näistä toki muutkaan mitää omia innovaatioita ole, vaan kaikki olen jostain itsekin matkan varrella hyötykäyttöön napannut! ;)

  2. Tota vikaa pakaraliikevariaatiota ajattelin et oisin voinu testata ens jalkatreenissä.. Kunnes älysin, et meidän salilla siinä laitteessa on sellanen levyseinä, että eihän siihen väliin kontilleen mahdu > : ( murr. Onko sulla jotain hyviä liikeideoita ETUreisitreeneihin? Meidän salilla ei ole hackia ja se on aika iso miinus, smithissä olen tehnyt erityisesti etureisiin ottavaa kyykkyvariaatiota, mutta polvet ei aina oikeen tykkää siitä.

    • Tuon pystyy tekemään myös useammissa laitteissa myös puoliseisten, eli ei tarvitse mahtua kontilleen! Eli seisomaan niille jalkatuille, polvet polvituille ja käsillä kiinni selkänojasta! ( https://www.youtube.com/watch?v=HWcqD7EfWHs )

      Oletko kokeillut etureisille erilaisia sissy-kyykkyvariaatioita? Pistäpä Googleen tai YouTubeen, niin sieltä voisi löytyä hyviä variaatioita. :)

  3. Lantionnosto reidenojennuslaitteessa on mun lemppari! Ei tarvii säätää levypainojen, tangon alle ryömimisen tai pehmusteiden kanssa :) nappaan sulta ton pakarapotkun kyllä ens treeniin mukaan, kiitos! Sulta opin myös ton taljaan levypainojen lisäämisen, alkaa nimenomaan vipunostoissakin saada uusia tehoja, jee!

    • Tuo lantionnosto on kyllä myös erittäin pätevä, ja säästyy tosiaan aikaa ja vaivaa turhalta räpellykseltä! :D Ja huikeeta kuulla, että vinkeistä oli apua! :)

  4. Moikka!

    Tämä ei ole sulle kritiikkiä, mutta toi fitfashionin (argh) palkki joka sivun päälle tulee on niin raivostuttava, että en enää seuraillut yhtä blogia sen takia. Sun juttuja tuun varmaan siitä huolimatta lukemaan, mutta enemmän tosta tulee voimakasta ärsytystä kuin mitään mainosta FitFashionia kohtaan. Niin kuin ois roska silmässä kun lukee, häiritsee visuaalisesti muuten kauniita ja kivoja kuvia!

    • Moikka Anna! Rakentava palaute on kultaakin kalliimpaa, ja pistän tosta kyllä palautetta menemään eteenpäin! Kiitos siis sulle! :) Tosta samasta asiasta on kyllä tullut pari muutakin palautetta, niin veikkaan että se korjataan tässä jossain vaiheessa. Muutenkin ison saittiuudistuksen kohdalla vikoja ja rasitteita varmasti vielä hetken aikaa esiintyy, ennen kuin saadaan hiottua homma kuosiin. :)

  5. oma lempparini on hack-kyykky vinottain,ottaa aivan törkeesti perseeseen :D samaten toi pull down liike laitteen vieressä seisten tehtynä on hyvä,saa hyvän venytyksen ja hyvän tuntuman. välillä joku kattoo vähä hassusti salilla et mitähän tou muija duunaa, mut antaa kattoa:D mukavaa joulua sinulle, oot kyl niin motivoiva tapaus että sun postauksia odottaa innolla (vaikkakin tää uus ulkoasu fitfashionilla on hanurista,toi samperin palkki varsinki joka liikkuu ku puolukka blenderissä).

    • Voi kiitos Miltsu ihanasta kommentista! Ja joo veikkaan että tuo palkki menee kyllä uusiksi, kun siellä kerkeävät hioa uudistetun paketin kuosiin!

      Nuo laitteiden väärinkäyttämiset on kyllä parhautta, ja kuten sanoit, niin antaa jengin tuijotella :D Sillon kun menee oikeaan osoitteeseen niin että nasahtaa, niin ei muulla väliä :D

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 3
Tykkää jutusta