Kun haluut laihtuu, muttei mikään kelpaa

Sis. mainoslinkkejä

Bongasin erään massadieettipaketteja tarjoavan tahon naamakirjamainoksen alta vallan erinomaisen keskustelun. Siinä eräs henkilö ilmoitti olevansa ehdottomasti mukana, jos maidoton, munaton, vehnätön, soijaton ja pähkinätön variaatio löytyy. Perään löytyi heti komppaaja, joka ilmoitti kaipaavansa samaa, mutta lisäksi vielä ilman punaista lihaa ja hedelmiä. ”Juokaa vettä, saatana”, huudahti lähipiiriini kuuluva ”personal traineri”. True story, enkä lisännyt kommentteihin yhtään värikynää. Vinkkivitonen samaa halajaville: palkkaa itsellesi erikoisruokavaliohin perehtynyt PT.

Sitten kun jengi kertoo haluavansa pudottaa painoa, kiinteytyä, laihtua tai mitänäitänytoli, niin heti torpataan osa todistetusti toimivista yleislinjauksista tai iso osa tehokeinoista. Ei ehditä syömään edes neljästi päivässä. Ei tykätä kasviksista. Haluttaisiin syödä kahvin kanssa jotain hyvää. Rahka ja raejuusto on pahaa, mutta niin on myös kaikki muut proteiinin lähteet paitsi siivet ja ribsit.

Harmittaa niin vietävästi, kun työpaikan perjantaipitsa jättää välistä. Ja viikonloppuna olisi tarjolla ilmaiset kakkukahvit, joten ei voi vielä aloittaa. Ei myöskään ensi viikolla, koska niitä kakkukahveja on silloinkin kolmesti, ja sitä seuraavalla viikolla vielä kaveriporukan perinteinen siipibuffet. Mikään päivä töiden jälkeen ei jaksaisi lähteä treenaamaan. Lenkkitossut hiertävät. Mies syö joka arki-ilta sohvalla sipsiä. Riisi, peruna ja bataatti on pahaa kaikissa muodoissaan ja kananmunien keittäminen on niin hidasta. Lihakin tökkii. Olen nähnyt ja kuullut näistä kaikki.

Jaadelö

Jos haluat saada jotain muutosta, niin sinun täytyy tehdä muutoksia myös toimintamalleissasi. Vaihtoehtoja on kyllä lukuisia, eli voit polttaa rasvaa syömättä maitorahkaa tai treenamatta lainkaan salilla. Jos asenne on kuitenkin lähtökohtaisesti se, että joka asiassa on joku ongelma, kaikesta halutaan oikoa ja kaikki ruoka tökkii paitsi lähikiinalaisen uppopaistettu kana sokerikastikkeessa lilluvilla nuudeleilla tai kermalla ja voilla kyllästetty pekonipasta, niin silloin voi olla parempi elää nykyisessä kunnossa ja lopettaa se jenkkakahvojensa puristelu. Tiivistettynä: Jos haluat muutosta, niin sinun täytyy muuttua. Jos et halua, niin se on ihan okei.

PS. Älkää vihatko. Vähän oli realismia tihkuvaa läppää mukana.

ruokaa

Jos hankintalistallasi on gluteenittomia ja munattomia treenivaatteita, maidottomia ja soijattomia mattoja tai vähärasvaista ja hedelmätöntä syystakkia, niin nyt -50% Alekoodi Ellokselle uusille asiakkaille: 345424. 50% alennusta tilauksesi kalleimmasta tuotteesta + säästät toimituskulut! Edut koskevat vain uutta asiakasta ja uutta tilausta Elloksen valikoimasta. Alennus koskee normaalihintaisia vaatteita, kenkiä, asusteita, kodintekstiilejä, sisävalaisimia, tapetteja ja mattoja. Alekoodi syötetään kassalla. 

Edellinen juttuni: Olenko miltä vaikutan?

Piia Pajunen

11 vastausta artikkeliin “Kun haluut laihtuu, muttei mikään kelpaa”

  1. Moi!

    Olipa osuva kirjotus. Itselläni on laihdutus/ elämäntaparemontti meneillään ja kiloja on lähtenyt jo 15. Todella on kuitenkin joutunut punnitsemaan omia tavoitteita sekä vallitsevia mielihaluja illanvietoissa tai missä tahansa tilanteissa. Aina ei voi saada kaikkea, mutta kyllä tämä fiilis on vaan miljoona kertaa parempi kuin mikään suklaa maailmassa! Valintoja valintoja ihmiset.

    • No sullahan on homma lähtenyt komeasti liikkeelle! Way to go! Elämä on tosiaan täynnä valintoja, ja kaikkea ei vaan voi saada, mutta valintojen houkuttelevuuteen ja mielekkyyteen pystyy omalla asenteellaan vaikuttamaan aika roimasti! ;)

  2. Hmn… ehkä oli nyt hieman kärjistetty esimerkki. Täällä nimittäin huutelee yksi, joka oikein mielellään ottaisi maidottoman ja gluteenittoman dieetin. Painoa haluaisin viitisen kiloa tiputtaa. Treenaan salilla useita kertoja viikossa ja olen aina aiempina vuosina onnistunut pudottamaan ne halutut muutamat kilot kun siltä on tuntunut. Se on vaan vaatinut tiukkaa ruokavaliota, mutta sen noudattaminen ei ole ollut vaikeaa, kun rahka ja raejuustoja ovat olleet herkkuja. Nykyään kun vatsa ei kestä maitotuotteita ollenkaan on todella haastavaa löytää välipalalle ja iltapalalle korvikkeita. Proteiinijauheistakin sopii vain riisiproteiini ja herneproteiini. Niitä ei ole turhan hyvällä maulla pilattu, mutta kyllä ne alas saa. Ongelmana vaan tuppaa olemaan se, että päivästä toiseen kun syö niitä paria välipalavaihtoehtoa niin se munakas ja proteiinipirtelö alkaa tympiä niin pahasti, että ruoka tuntuu tulevan samaa tietä ylös kuin on alas mennyt.

    Toki on varmasti niitä ihmisiä, jotka eivät viitsi tikkua ristiin laittaa laihtumisen suhteen, mutta ei ne asiat kaikkien kohdalla ole niin mustavalkoisia. Valitettavasti meitäkin on, jotka emme vain voi syödä edes niitä terveellisiä vaihtoehtoja vaikka haluaisimme, koska vatsa ei kestä. Toivon, että muutaman vuoden maitotuotteiden ja gluteenin välttely saisi vatsani voimaan paremmin ja voisin joskus palata maitotuotteiden pariin.

    • Maidottomia ja gluteenittomia ruokavaliota on kyllä onneksi tarjolla monissakin paketeissa, ja ehdottomasti kannatan tällaista vaihtoehtoa henkilölle, jonka vatsa näitä ei kestä. Tietysti monimutkaisemmat rajoitteet/toivomukset ruokavaliosta vaativat usein erikoistuneempaa ravintovalmennusta massavalmennuksen sijaan varsinkin, jos vaivoja on, kuten tekstissäkin ajoin takaa. Tämä olikin kyllä kokonaisuutena vähän kärjistetty kieliposkella raapusteltu kirjoitus kuten sanoit :D

      Mutta isot tsempit sulle vatsavaivojen kesyttämiseen! Ei varmastikaan ole helppo asia ratkaista tai ylipäätään elää vaivojen kanssa..

  3. Napakka kirjoitus jonka jokaisen elämäntapamuutosta/laihdutusta aikova pitäisi kuulla eikä vain lukea. Selkeät ohjeet, napakka asenne ja realismi kehiin. On se kummaa kuinka mistään ei haluta luopua, ei haluta epämukavuutta. Mutta jostain pitää luopua/muuttaa jotta saa jotain tilalle eikö vaan? Mikään ei muutu jos mitään ei muuta. Aina kannattaa kokeilla, eikä tyrmätä heti kuten tuo kasvisten syönti; antaa sille mahdollisuus, kokeilla uusia makuja valmistustapoja ja antaa aikaa.

    • Kiitos kommentistasi! Ja tosiaan epämukavastakin voi yllättäen tulla sitä mukavaa, kun sille uskaltaa antaa mahdollisuuden. Muutos ja siihen tottuminen vaatii aikaa :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta