KUINKA PITKÄÄN KANNATTAA DIEETATA JA KUINKA USEIN?

*Sisältää mainoslinkkejä

Onko kesäkunto jo hiljalleen saavutettu? Milloin kiristelytalkoista olisi hyvä päästää irti ja kääntää kalorit nousuun? Näistä asioista on kyselty ja paljon, joten nyt tärähtää ilmoille asialle omistettu postaus, jolle jatkoakin varmasti piisaa. Uhrataanpa nyt tällä kertaa hetki ajatusprosessille, jossa etsitään vastausta kysymyksiin, kuinka pitkään kannattaa dieetata ja kuinka usein.

Pamautan heti alkajaisiksi ilmoille asiaa vauhdittamaan suuntaa antavan ”check listin” pähkinänkuoressa. Tässä muutamia pointteja, joiden kohdalla voisi olla hyvä pohtia, pitäisikö rasvavarantojen karistaminen pistää siltä erää jäähylle:

  • Olet päässyt tavoitteeseesi tai riittävän lähelle sitä
  • Dieetti ei enää pure toteutuksen kiristämisestä huolimatta
  • Ollaan jo tilanteessa, josta energiansaantia ei kannata enää kiristää tai kulutusta lisätä
  • Pää alkaa väsyä dieettaamiseen, ja homma alkaa maistua kaakelilta
  • Dieetti alkaa selkeästi terrorisoimaan treenitehoja ja motivaatiota
  • Dieetti alkaa imemään voimia arjesta ja vaikuttamaan mielialaan sekä vireystilaan negatiivisesti
  • Viimeistään siinä vaiheessa, kun kehon rasvat alkavat olemaan todella alhaiset
  • Hikoilu treenissä loppuu kokonaan
  • Hormoonitoiminta alkaa häiriintyä

Nämä edellä mainitut tekijät ovat toki suuntaa antavia vinkkejä, ja jokainen reagoi liian alhaiseen energiansaantiin tai fyysiseen sekä henkiseen rasitukseen yksilöllisesti. Jos kuitenkin huomasit pistäväsi rastia ruutuun useammankin kohdalla, niin suosittelisin ehdottomasti punnitsemaan, onko vähärasvaisen kropan tavoittelu sen arvoista tai voisiko tavoitteen jahtaamista siirtää edes hieman myöhemmäksi ja ottaa siltä erää pieni aikalisä. Itse tykkään ajatusmallista, jossa hommat lopetetaan hyvän sään aikana, vaikka tavoitteiden saavuttamisen eteen välillä joudutaankin käymään siellä kuuluisalla epämukavuusalueella.

Vaikka et olisi päässyt suoraan tavoitteeseesi, voi olla hyvä antaa keholle välillä hetken hengähdys ja antaa sille lepoa ja riittävää ravintoa. Pieni tauko rasvan käryttämisestä ei välttämättä tee huonoa niin kehollesi kuin päällesi. Kun sapuskan määrää nostelee ja turhaa soijatreeniä minimoi väliaikaisesti, niin keho voi jopa lähteä toimimaan uudella buustilla, joka näkyy positiivisesti myös kehonkoostumuksessa ja etenkin henkisessä sekä fyysisessä olotilassa.

Dieetin loppuminen ei välttämättä tarkoita sitä, että kaikki pudotetut kilot tulisi samantien takaisin. Toki paino voi (ja todella alhaisten rasvojen tapauksessa kannattaakin) hiljalleen nousta, ja esimerkiksi lisätyn hiilihydraatin määrä ruokavaliossa voi nostaa kehonpainoa, sillä hiilari varastoituu lihaksiin ja sitoo itseensä nestettä. Tästä olen kirjoittanut oman postauksenkin: Miksi paino nousee, kun syö hiilareita?

Pelkästä fläsästä tämä painonnousu ei siis välttämättä johdu, joten heti pienestäkin painoheitosta ylöspäin ei kannata repiä pelihousuja ja suunnata buffetlounaalle mättämään, koska ”peli on jo muutenkin menetetty”. Paino ei kuitenkaan välttämättä kaikilla edes lähde nousuun, vaan kiristyminen voi jopa jatkua kaloreiden nostamisenkin jälkeen jopa uudella tarmolla, jos suunnanvaihdos toteutetaan oikein ja kropassa on vielä varaa kiristyä. Lepo ja sopiva hengähdys auttavat välillä kropan muokkaamisessakin.

Kuinka usein kannattaa dietata?

Tämä yllätys yllätys riippuu ja roikkuu myös monesta asiasta. Itse näkisin asian niin, että palautuneella kropalla kiristelyhommien aloittaminen on ensinnäkin kaikkein tehokkainta, ja toisekseen se on silloin huomattavasti mukavampaa touhua. Jos rajuilla miinuskaloreilla ja päätä huimaavalla treenikulutuksella on painettu menemään kuukausitolkulla, niin tästä palautuminen voi kestää jonkin aikaa. Kropan siis kannattaa antaa ladata akkuja huolella kiristelysessioiden välissä, ja se vaatii kehon haltijalta konkreettisia toimia. Kaloreita on uskallettava nostaa ja ylimääräisiä rasvanpolttotreenejä vähentää. Raskas lisäpainoilla suoritettu treeni salilla kyllä pitää kulutusta yllä riittävän hyvin ja lisäksi auttaa kropan muokkausprojektissa edelleen eteenpäin, vaikka kiristelyt olisivatkin toistaiseksi jäähyllä.

Oman näkemyksen mukaan on parempi antaa kropan levätä mieluummin liian pitkään kuin juosta kiireellä pakarat edellä puuhun. Pääkin kaipaa lepoa ja latautumista, ja sitä ei näissä hommissa koskaan kannata unohtaa tai vähätellä. Motivaatio ja henkinen vireys on hyvinkin ratkaisevassa asemassa, sillä mieli ja keho toimivat aika näppärästi keskenään tiimipelaajina. Uuden dieetin aloittamiseen vaikuttaa siis monenmoiset tekijät, ja tässä on listattuna muutamia kiperiä apukysymyksiä, joiden avulla voi pohdiskella, olisiko sopiva ajankohta lähteä rasvantiristelyhommiin:

  • Onko sinulla varaa kiristää dieettiä varten? Onko sinulla riittävästi ruokaa nykytilassa, josta kiristää? Onko treenikulutuksesi jo valmiiksi tapissa?
  • Tuntuuko tuleva dieetti enemmänkin motivoivalta ja innostavalta kuin pakolliselta taakalta?
  • Koetko joutuvasi tekemään uhrauksia, jotka harmittavat jo valmiiksi?
  • Onko stressitasot, unensaanti ja elämäntilanne tätä projektia tukeva?
  • Tuntuuko kroppa virkeältä ja toimivalta vai väsyneeltä ja uupuneelta?
Marmoritoppi: TÄÄLTÄ* // Marmorishortsit: TÄÄLTÄ* (Molemmat kampanja-alessa! Tsekkaa koko sporttiale TÄÄLTÄ*!)

Kehoa ja mieltä sekä niiden signaaleita kannattaa siis opetella kuuntelemaan, vaikka tämän informaation ristitulen tulkitseminen voi olla toisinaan kuin hepreaa kuuntelisi. Pieni pohdiskelu ja oman nykytilan analysointi ei kuitenkaan koskaan ole sopivalla annoksella pahitteeksi, koska olemme kuitenkin jokainen omia uniikkeja yksilöitä, ja vastaukset moniin kysymyksiin löytyvät jo meistä valmiiksi itsestämme. Maalaisjärki sekä selkeä pelisuunnitelma sopivalla tilanteenlukutaidolla höystettynä vievät usein parhaimpiin pitkäkestoisiin tuloksiin.

Tällaista tällä kertaa, ja tulossa myös lähiaikoina pari pätevää postausta siitä, miten dieetti kannattaisi lopettaa ja jälkipelit hoitaa, ettei saavutetut tulokset valu suoraa tietä viemäristä alas. Pysyhän siis kuulolla, jos kiristelytalkoot ovat mielen päällä! ;)

Muikeaa Helatorstaita!

Tsekkaa myös: Jatkuva kiinteytymisen tavoittelu vie vain turmioon

Edellinen juttuni: Torontosta moro! 3 yötä kisaan!

♥  SEURAA MINUA  ♥
Bloglovin // Facebook // Instagram // YouTube
Snapchat: piiapajunen

Piia Pajunen

4 vastausta artikkeliin “KUINKA PITKÄÄN KANNATTAA DIEETATA JA KUINKA USEIN?”

  1. Moi!
    Ravintoon liittyvä kysymys: onko mahdollista syödä liikaa kasviksia? Olen laiska tekemään salaatteja, joten korvaan salaatin usein kasviksilla.

    • Moikka! Kasviksia voi huoletta popsia menemään! Jos kuitenkin joskus tuntuu, että vatsa on aivan jumissa, niin kannattaa tsekata, että onko kasviksia tullut syötyä niinkin paljon, että niiden sisältämät kuidut ovat pistäneet pakin jumiin. Muuten en näe mitään huonoa siinä, että kasviksia pistelee reilummin menemään :)

  2. hei, Tavoitteenani on lihaksen kasvatus, mutta olen ollut plussa kaloreilla jo kauan ja sitä löysää on hieman kertynyt toki lihastakin. Kannattaako minun ryhtyä nyt ”dietille” ja syön tällä hetkellä noin 2000 kcal , joten pitäisikö nämä laittaa miinukselle vai kokonaisenergiankulutukseen sopivaksi, sillä haluaisin ylläpitää lihaksia ja niiden kasvua. Lisäänkö cardion määrää vai mennäänkö pelkällä salitreenillä? Kiitos.

    • Moikka! Näihin on vaikea sanoa tiettyä pätevää neuvoa tietämättä kokonaiskuvaa yhtään sen laajemmin. Jos kiristellä haluat, niin pieni nipistys ruuasta ja herkkujen sivuun laittaminen yhdessä parin cardion kanssa varmasti jo saa rasvanpolton liikkeelle. :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 30
Tykkää jutusta