JÄRISYTTÄVÄN HYVÄÄ! 2 x KASVISSOSEKEITTO

*Sisältää mainoslinkkejä

Ai samperi! Nyt osui makuhermoihin! Sosekeittoa popsimalla saa varmasti vatsan täyteen, ja kyllä tässä syksyn viilentyessä alkavat kuumat keitot kummasti maistua. Sosekeitot ovat muutenkin mitä parhaimpia hiilihydraatin lähteitä maun, täyttävyyden sekä ravintorikkautensa puolesta, ja vilkaisepa huvikseen koko kattilallisen ravintosisällöt reseptien lopussa. ;)

Itsehän olen tällä viikolla kärvistellyt pari päivää kaktus kurkussa kotona, ja pöpöilyhommissa nuo maukkaat sosekeittokulhot ovat suorastaan huutaneet meikäläisen nimeä. Ja hei, onko muutenkaan mitään parempaa kuin pistää viilenevinä syysiltoina lusikkaa viuhumaan ja suomalaisia juureksia kohti ääntä? No ei. Tässä siis jakoon kaksi todella hyväksi todettua kasvissosekeittoa tämän kokkikolmosen lieden ääreltä! Aijai!

PUNAJUURISOSEKEITTO

  • n. 400g punajuuria
  • n. 400g perunaa
  • n. 200g lanttua
  • 10 cm pätkä purjoa
  • kasvisliemikuutio
  • 1 dl kevytmaitoa
  • valkosipulinkynsi murskattuna
  • suolaa maun mukaan

Kuori ja pilko kasvikset kattilaan, ja lisää vettä niin, että kasvikset peittyvät. Heitä sekaan suolaa ja kasvisliemikuutio, ja keitä hiljalleen niin pitkään, että kasvikset ovat kunnolla pehmenneet. Kaada suurin osa liemestä pois, ja soseuta blenderissä tai sauvasekoittimella. Heitä lopuksi sekaan maito, murskattu valkosipuli ja tarvittaessa lisää suolaa sekä ylijäänyttä keitinlientä sopivan maun sekä koostumuksen saavuttamiseksi.

Koko kattilallisen ravintosisältö:
(P17g, H100g, R6g, 550 kcal)

Kylkeen raejuustoa, niin kyllä toimii!

PERUNAPARSAKAALISOSEKEITTO

  • n. 600g perunoita
  • n. 300g parsakaalia
  • 7dl vettä
  • kasvisliemikuutio
  • suolaa maun mukaan
  • tuoretta timjamia
  • 100g 10% sulatejuustoa

Toimi valmistaessa samoin kuin ylläolevan keiton kanssa, ja lisää tuore timjami sekä sulatejuusto vasta lopuksi.

Koko kattilallisen ravintosisältö:
(P41 H85 R12, 634 kcal)

Maailman mukavin velour-onesie: TÄÄLTÄ*

Kasvissosekeitoissahan ylivoimasta parhautta on se, etteivät nuo ainesosien suhteet ja tarkat sisällöt ole niin justiinsa, eli nipottamaan ei tarvitse tässä hommassa suotta ruveta. Oman sisäisen Gordon Ramseyn voi siis päästää valloilleen ja soveltaa rohkeasti sen mukaan, mitä ainesosia jääkaapista löytyy!

Vinkkivitonen! Älä heitä ylijäänyttä kasvilientä pois, vaan tämän voi käyttää esimerkiksi riisin, pastan tai suolaisen puuron keitinvetenä. Tulee meinaan aivan laittoman hyvää tavaraa tässä liemessä keitettynä, ja tällä viikolla sainkin maistella kasvissosekeiton lisäksi aivan mielettömän hyvää suolaista punajuuripuuroa sekä punajuuririisiä! Nam!

Maukasta ja sitäkin rentouttavampaa viikonloppua joka kyökkiin!

Tsekkaa myös: Miten säästää selvää rahaa ruokamenoissa?

Edellinen juttuni: Merkit, joista tiedät olevasi aikuinen

♥  SEURAA MINUA  ♥
YouTube // Bloglovin // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen

Piia Pajunen

10 vastausta artikkeliin “JÄRISYTTÄVÄN HYVÄÄ! 2 x KASVISSOSEKEITTO”

  1. Itse oon parhaillaan kolmatta päivää kotona sairaana.. Ja naureskelen tässä, että kun muut valittaa sairastaessaan aina, ettei mikään ruoka maistu ja väkisin saa jotain pientä tungettua suuhunsa. Niin omalla kohdallani ruokahaluni vaan kasvaa sairastaessa, tuntuu että koko ajan olis nälkä ja ruokaa uppoaa paljon enemmän kuin terveinä päivänä! Onkohan mussa joku isompikin vika? :D

    • Haha! Sehän on vaan hyvä, että safka maistuu! Itselläni on yleensä sama tilanne kuin sulla, eli ruokahalu ei katoa oikeastaan koskaan, haha! Nyt on kyllä itselläni maailmankirjat sekaisin, kun tämän hetken flunssailuissa ei ihme ja kumma kyllä ole nälkää eikä erityistä ruokahalua, vaikka aloittaessa safkaamaan sitä ruokaa silti lähtee uppoamaan. :D

  2. Miten tuntuu että kaikilla on flunssa? No keitothan ovat parasta flunssaruokaa. Kiva kun olet kasvisruokien ystävä ja Suomalaisen ruoan kannattaja, ehdottomasti sesonkiajattelua. Energiasisällön kannalta pitäisi syödä tuo koko annos! Joskus mietin miten keitto-ohjeiden annosmäärä on niin pieni, 4hengen annos riittää ehkä kahdelle. Tietysti riippuu syökö lisukkeita sen kanssa. Harmi ettei punajuuri ja sipuli vatsalleni sovi. Muutenkin sosekeitot ei oikein uppoa tai sitten niissä pitää olla suutuntumaa ja sattumia haluan syödä ns pureskeltavaa ruokaa jotenkin soseruoat ei houkuttele. ehkä siksi kun niistä ei tule samanlaista kylläisyyttä.Hyvä neuvo säästää keitinvesi, samoin jos keittää perunaa/kasviksia keitinvesi säilöön koska vitamiinit ovat liuenneet siihen.

    • Suutuntumaa keittoihinhan saa lisäämällä vaikka raejuustoa, kananpaloja tai vaikka paahdettuja kasviksia. :)

      Mutta komppaan kyllä, että sesonkisapuskat houkuttelevat lähes aina myös allekirjoittanutta, ja niillä saa mukavaa vaihtelua omiin safkoihin, kun yleensä kerran vuodessa tulee panostettua tiettyjen raaka-aineiden hyödyntämiseen ennen kuin uusi sesonki ja uudet sapuskat nousevat jälleen esille. :)

  3. Minäkin harrastan säännöllisesti sosekeittoja. Puolisolle olivat vaan alkuun turhan höttöistä kamaa ravinnoksi. Asia korjaantui lisäämällä joukkoon pari pakettia fetaa ennen soseuttamista. Jo kelpasi ja myönnän itsekin että hyvin täytti! Toinen kätevä tapa järeyttää keittoa on lisätä esim. kikherheitä tai papuja :-)

    • Meilläkään ei tahdo tuolle paremmalle puoliskolle erityisemmin upota, vaikka kelpuuttaa nekin. Itse taas kyllä vedän joko ihan mega-annoksen kerralla naamariin (menisi helposti koko kattila kerralla) tai sitten kylkeen leipää. Näiden kanssa kyllä aina raejuustoa, broileria tms. kyljessä, niin pysyy nälkä kunnolla poissa. :) Pavut kyllä osuisivat täydellisesti mun makuaistiini, eli täytyypä ensi kerralla heittää sekaan!

  4. Vitsit! En ookkaan tajunnut, että kasviksissakin tosiaan on sitä proteiinia ja ihan reilustikin näin keiton muodossa. Aina lapannut kauheat määrät raejuustoa tai tonnikalaa päälle :D Punaiset linssit on kans todella hyvä lisä tekemään keitosta täyttävämpää, varsinkin oransseihin keittoihin ne häviää sujuvasti viimeistään soseutusvaiheessa. Keitot on kyllä parhautta, varsinkin kun niitä voi tehdä vielä noista sun esimerkkiannoksista tuplat tai jopa triplat ja maistuu kolmantenakin päivänä vielä mikrotuksen jälkeen oikein mainiolta.

    • Kyllähän kasvikunnan tuotteissa (myös riisi, peruna, kaurapuuro tms.) on yleensä aina jonkin verran proteiinia mukana. :)

      Oi punaiset linssit kuulostavat kanssa todella osuvilta, nam! Ja sosekeitto maistuu myös parin päivän päästä edelleen todella osuvalta, ja niitähän voi myös pakastaa paremman päivän varalle, jos ei kerralla maistu. ;)

    • Heissulivei vaan! Tuo on mulla kokoa XS, ja tuo on kyllä valehtelematta ehkä ihaninta materiaalia koskaan! Tuntuu iholla ihanalta, joustaa aivan ihanasti mutta silti pysyy ”ryhdissä” <3

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 30
Tykkää jutusta