Kalorini ja makrojakaumani tällä hetkellä

Sis. mainoslinkkejä*

Off-kauteni alkaa olemaan ensi viikon jälkeen taputeltu, ja hiljalleen olisi aika lähteä kiristelmään kohti toukokuun lopussa starttaavaa kisakautta. Shieet, miten nopeasti hujahti taas tämäkin aika!

Ilman sen pidempiä alkulöpinöitä voidaan sukeltaa itse astian ääreen. Itse syön tällä hetkellä proteiineja noin 150g, hiilihydraatteja lepopäivinä 300g ja treenipäivinä 350g sekä rasvaa noin 65g. Kalorit vaihtelevat treeni- ja lepopäivien välillä noin 2400kcal-2700kcal välillä. Mitään megabulkkia en siis ole ottanut, ja omaan varteeni suhteutettuna (156cm kääpiö) tämä on ihan passeli määrä ravintoa. Treenipäivinä en varsinaisesti syö enempää hiilihydraatteja aterioiden yhteydessä, vaan otan hiilihydraatin näppärästi treenijuomassa treenin aikana, joka potkii treenitehoja mukavasti ja ilmaantuu käyttöön silloin, kun kroppani sitä eniten tarvitsee.

bomber

Edellinen kisapreppini päättyi viime vuoden maaliskuun alussa. Hiilihydraatteja olen nostanut tästä lähtien välillä viikoittain ja välillä parin viikon välein noin 5 grammaa kerrallaan, jolloin kroppa on pysynyt menossa mukana, ja rasvaa on lisätty matkan varrella muuten hiljalleen. Alussa toki tein muutamia selkeästi isompia nostoja, jotta homma lähti rullaamaan ja sain arkeen ja treeneihin lisää toivottua buustia. Tämä hiljalleen eteneminen on vaatinut ennen kaikkea kärsivällisyyttä, mutta toiminut itselläni kuin junan vessa, ja aineenvaihdunta on tehostunut hyvin edellisen kisakauden jälkimainingeista. Jos uusi kisapreppi ei lähtisi parin viikon päästä käyntiin, niin jatkaisin asteittaista sapuskan nostamista edelleen.

Nykykunnosta pääsisin erittäin edustavaan rantakuntoon ilman nälkää ja kovin alas vedettyjä kaloreitakin, mutta tuo kuivan kesän oravaksi räävittu kisakunto kesän ammattilaislavoille (tai yhtälailla ihan sinne SM-lavoille) on toki asia erikseen, ja loppuviikoilla sitä joutuukin sitten menemään vähän sinne viivan alapuolellekin. Ja tässä vaiheessa voin jo ilmoittaa (joku kysyy tätä aina kuitenkin), että kisakauden kaloreita on minulta turha kysyä, koska ensinnäkin niitä nipistetään pienillä muutoksilla pikkuhiljaa, eli ne vaihtelevat suuresti pitkin preppiä. Toisekseen ihan oikeasti porukka kopioi näitä kisaajilta, jossa ei taas ole yhtään mitään järkeä, joten haluan omalta osaltani olla sotkematta kenenkään vinttiä tältä osin.

bomber-2
Talvi-bomber TÄÄLTÄ* // Aim’n trikoot TÄÄLTÄ* // Valkoiset tennarit TÄÄLTÄ*

Se, mitä määriä minä syön, ei pitäisi missään vaiheessa vaikuttaa sinuun. Itsekin olen joskus vuosia taaksepäin sortunut vertailemaan hämilläni omia kaloreitani somessa niitä esitteleviin muihin naispuolisiin henkilöihin. Paljon on pyörinyt verkkokalvoilla kaikennäköiset vertailukohteet kuinka vähän tai paljon pitäisi syödä. Olen ajatellut olevani jotenkin tehottomampi urheilijayksilö, kun en pystykään imemään hyötykäyttöön kolmen ja puolen tonnin kaloreita samoin kuin joku superaineenvaihdunnan omaava itseni mittainen hobitti tai ihan perinteisellä aineenvaihdunnalla varusteltu 180 senttinen 80 kiloinen aktiivitreenaaja. Niinpä.

Jälkikäteen on tullut onneksi järkeä päähän, vaikka onneksi olen tuolloinkin tajunnut toimia oman tilanteeni puitteissa, enkä ole lähtenyt sohlailemaan omiaan vain siksi, että ”joku muu”. Me olemme kaikki erilaisia, ja olemme erilaisilla taustoilla liikenteessä. Pää saattaa välillä sekoittua tässä informaatiosillisalaatin epämääräisessä ristitulessa, mutta se on toisaalta ihan normaalia. Se kuitenkin ratkaisee, että luotatko omaan tekemiseen ja prosessiin, vai lähdetkö sohlaamaan omien epärealistisien vertailukohteiden tai haahuilevien tunteiden pohjalta. Siinä on vissi ero. ;)

Tällaista päässäni tällä kertaa. Leppoisaa alkanutta viikkoa! 

Edellinen juttuni: Parhaimmat treenitrikoot IKINÄ!

Seuraa minua:
Bloglovin // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen

Piia Pajunen

19 vastausta artikkeliin “Kalorini ja makrojakaumani tällä hetkellä”

    • Hih, kiitos! Viime viikolla puntarilla käytyäni elopaino näytti inasen vajaa 61 kiloa, eli onhan siinä 156 senttiin tavaraa, haha! :D

  1. Hei Piia! Sun blogi on ainoa fitness-aiheinen blogi, jota seuraan. Paitsi että vaikutat todella kivalta ja omilla aivoillasi ajattelevalta tyypiltä, kirjoitat ihan superhyvin, mitä kaltaiseni kirjallisuustieteen opiskelija arvostaa suuresti. Kiitos kaikista pätevistä vinkeistä ja inspiraatiosta – jatka samaan malliin!

    Ps. Tuo elopainosi kyllä taas paljastaa, että kiloja ei kannata kyylätä, vaan vaikkapa peiliä sen sijaan. Näytät upealta!

    • Kiitos sulle ihanasta kommentista, ja olen oikein otettu palautteestasi kirjallisuustieteen opiskelijana! ;) Ja vaaka on tosiaankin hyvä renki mutta huono isäntä! Peili paljastaa paljon enemmän, ja tapa jolla itsensä kantaa määrittää paljon enemmän kuin vaakalukema.

  2. Moi! Oon ruvennut laskemaan omat kalorini fatsecret-appilla ja huomannut, että esim. hiilarien määrä saattaa vaihdella kymmeniäkin grammoja päivien välillä. Onko se haitallista lihaskasvua ajatellen? Pitääkö ruuan määrää aina lisätä vähitellen, että lihas kasvaisi vai voiko vain syödä suunnilleen saman verran joka päivä kunhan kalorit ovat plussalla?

    • Kokonaiskuvaa ajatellen ”noin pienillä” heitoilla ei ole haittaa lihaskasvua ajatellen, kunhan keskimääräisesti ajatellen sulla tulee popsittua riittävästi ruokaa. Mullakin on päivittäin jonkin verran heittoa eri päivien välillä, mutta kokonaiskuvaa ajatellen kun ravinnonsaanti on riittävää, niin homma pelaa!

      Ruuan määrän lisäyksiä voi tehdä ihan miten itse parhaalta tuntuu, eli sen voi tehdä pieninä annoksina usein tai isoina annoksina harvemmin. Olen hyödyntänyt itse molempia tyylejä aina fiiliksen ja tarpeen mukaan. Ja tärkeintä lihaskasvussa on, että ravintoa tulee riittävästi, eli ei sitä ruokaa tarvitse koko aikaa lisätä (jollei sitä erikseen halua), jos sitä on jo muutoin tarpeeksi. :)

  3. Kiitti tästä postauksesta! Nää on aina mielenkiintosia ja nyt jo oman kropan enemmän tuntevana näihin osaa suhteutuu aina mielenkiinnolla eikä niinkään ”pakko matkia” asenteella.
    Kommentoin sun postaukseen ”jos te naiset vaan söisitte (tms)” että itsekin pienenä naisena saan vedellä yli 2500kcal eikä paino tunnu nousevan vaikka lihasta on tarkotus kasvattaa. Nyt kuitenkin kävin ostamassa ruokavaa’an, sillä vaikka kuinka syö niin paino ei vaan nouse:D ajattelin että en kuitenkaan syö niin paljon kuin olen kuvitellut, mutta hups, vaaka paljasti että esim aamupuuroon on hujahtanuy n.120g 85g sijasta :D Sainkin hinailla nuo minun ilman vaakaa summailemat kalorit samantien pikkusen ylemmäs.. vähän sitä ihmetyttää että miten paljon 162 cm runkokin voi puhdasta ruokaa vetää kun päivittäin näköjään ollaan menty yli 2600kcal tiimoilla jo pitkään, eikä silti paino ala nousta edes yli 50kilon!! 😠😅 varmaan monen naisen unelmatilanne. Pitää se vaan todeta että aineenvaihdunnat on niin erilaisia 😀
    Kiitos hyvästä esimerkistä urheilevalle naiselle 😊 olen saanut sulta niin paljon esimerkkiä siitä, millaista on terveellinen ja normaali suhtautuminen ruokaan, vaikka se tehtäisi makroja tarkkailemalla ja tavoitteellisesti :-)

    • Kiitos Silja huikeasta kommentista! Ihan huippua kuulla, että meininki välittyy ruudun toiselle puolelle! :)

      Ja hahaa! Sulla on siis positiivinen ongelma! :D Niin kuin sanoit, niin aineenvaihdunnat on tosissaankin todella erilaisia, ja jos silti haluut painoa nostaa, niin sitten vain ”supergainerghettobootyblastersmoothieta” kehiin, eli kaikkea todella energiatiheää blenderiin, hahaaa! :D Mutta eihän tietty sitä tarvitse väkisin ilman syytä nostaa, jos homma skulaa kun junan vessa ja on itse tyytyväinen! ;)

  4. Postaustoive: laita vielä kerran ruokapäiväkirja ennen prepille siirtymistä! En tiedä miksi, mutta oon digannut katsella niitä, ehkä siksi että ne tuo värikästä vaihtelua ihan liian yleisiin maitorahka- ja kanasalaattikollaaseihin :D

    Tänään salille lihasta puristamaan, kovat buustit sinnekin seuraaviin sessioihin ja alkavaan preppiin!

    • Hei itseasiassa veit mun ajatukseni, eli olin jo vähän pohtinutkin tätä ensi viikolle! Eli sun innoittamana voisin pistää todellakin toteutettavien postausten listalle! ;)

      Ja iso kiitos buusteista, ja nousujohteisia treenejä sinnekin! ;)

  5. Moikka Piia! Oon seuraillu siun tekemisiä jo pidemmän aikaa eri medioissa, ja useesti oot maininnut aineenvaihdunnan ”kouluttamisesta”. Tuli nyt vaan mieleen, että miten oot käytännössä hoitanut tän? :D Ootko nostanu kaloreita nimenomaan hiilihydraateista, vai ihan tasasesti kaikkialta? Entäs millane on ollu aikajänne; ootko tyylii kerran viikkoon nostanu kaloreita jollain tietyllä määrällä vai miten? Itelläni on pienehkö laihdutusjakso takanapäin ja haluaisin taas saada aineenvaihduntaan potkua ilman että keräisin kaiken ihran takasin, joten pikku vinkeistä oisin tosi kiitollinen! :)

    • Moikka Sohvi! Olen siis tehnyt juurikin kuten tuossa tekstissä kirjoitin, eli pääosin hiilihydraatteja nostamalla pikkuhiljaa ja yleensä 5g per viikko. Joskus joka viikkoa ja joskus parin viikon välein ihan sen mukaan miten kroppa on näyttänyt reagoivan, ja välillä olen saattanut tehdä isompiakin nostoja (varsinkin heti kisakauden jälkeen, jolloin energiansaanti on luonnollisesti selkeästi alakantissa). Rasvoja olen nostanut aina tarpeen mukaan, ja alkuun reippaamminkin eli eniten olen pelannut hiilareilla. Proteiinia syön suurinpiirtein samalla kaavalla kaudesta riippumatta, mutta toki hiilarinlähteiden mukana tuleva proteiini nostaa saadun proteiinin määrää. :)

      Ja tässä siis huomioimisen arvoista on se, että 5g viikolla tarkoitan paljasta hiilihydraattia, en hiilihydraatin lähdettä :)

  6. Tarkoittaako 65 g päivässä rasvaa sinulla pelkästään esim oliiviöljyä lisättynä vai lasketko siihen esim: piilorasvat. Minullakin on ongelma ruoan syömisessä kun sitä lihasta vain haluaisi, mutta tuntuu että ei se nouse vaikka söisi mitä. Rakastan blogiasi yli kaiken :))

    • Siis tuo 65g rasvaa tarkoittaa nimenomaan kaikkea rasvaa mitä päivän aikana saan, eli siihen sisältyvät niin lisätyt öljyt kuin kaikkien ruokien itsessän sisältämät rasvat. :) Ja kiitos sulla kivasta kommentistasi!

  7. Moikka! Pakko kysästä kun aihe liippaa läheltä, että miten suhtaudut herkutteluun off-kaudella tai minkä herkuttelutavan itse olet kokenut parhaaksi? Rajoitatko syömisiäsi offilla vai saatatko syödä pullan kahvin kanssa mikäli joku tarjoaa? :D Kerran kuukaudessa vapaasyöntipäivä vai miten? Tämä off-kausi ja sen toteutus pyörinyt mielessä, kun ei kuitenkaan haluaisi ylimääräistä ”fläsää”, mutta ei myöskään kieltää itseltä kaikkia herkkuja….

    • Itse pääsääntöisesti offilla laskin herkkuja pitkin viikkoa makroihin mukaan, eli herkuttelin käytännössä aina kun teki mieli. Oikeastaan ei edes tehnyt sen suuremmin mieli herkkuja, kun joka päivä sai tuolla ”If it fit your macros”-tyylillä syödä niitä asioita mistä itse piti, ja itselleni esimerkiksi päivittäin huiviin kiskotut herkkuvoileivät, tortillat, pastaruuat jne pitävät kyllä herkutteluhimon kurissa, ja kun viikkoon mahtuu satunnaiset pakastepitsat, pullat, jäätelöt tms. viikon varrelle ihan makroihin, niin harvemmin tarvitsi kiskoa mitään erillistä shittiä herkuttelun vuoksi. Tottakai ravintoloissakin kävin syömässä vaikken ravintosisältöjä tiennytkään tai niitä todellakaan aina laskenut ja juhlissa söin jne juhlapöydän kakkuja tms. :)

      Olen sitä mieltä, että liika väkinäinen rajoittuneisuus (ellei oikeasti koe itselleen sen sopivan) välttämättä vie kovin pitkälle, mutta who knows. Kaikille sopii omat tavat, ja ei pulla silloin tällöin maailmaa kaada :D

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 25
Tykkää jutusta