RUOKAKORNERI – OMAT LEMPPARINI VALMISRUOISTA!

*Sisältää mainoslinkkejä

Vähän fiksummat ja hyvät valmisruoat etsinnässä? Mitä itse tykkään valita eineshyllyltä ostoskoriin, ja löytyykö sieltä oikeasti hyviäkin vaihtoehtoja? Ainakin itsellä välillä tulee vain tilanteita, jolloin tarvitsee tukeutua johonkin nopeaan ja näppärään safkaan, ja töihin lounaaksi en ole kerennyt kikkailla kotikyökin puolella minkään näköistä (köyhempääkään) master chef-luomusta. Tässä siis katsaus, mitkä hyvät valmisruoat ovat tarttuneet viime aikoina matkaan arjen kiireessä jeesimään, ja saaneet tältä likalta peukkua perään!

6 x HYVÄT VALMISRUOAT

CHEF SELECT – CHILI CON CARNE

Tän hetken kovimpia lemppareita, ja rakastan muutenkin chili con carnea yli kaiken! Tämä Lidlin valikoimista bongattava chili con carne on lautasella ihan ehdan näköistä ja makuista tavaraa, josta ei tule ainakaan itselläni kovinkaan einesmäistä vibaa. Ravintosisältö yhdessä annoksessa myös täysin nappi, ja siksi tämä onkin helppo napata esimerkiksi lounaaksi töihin mukaan. Btw tästä samasta sarjasta löytyi Lidlin hyllyltä pari muutakin ainakin ravintosisältöjen perusteella osuvan oloista vaihtoehtoa, mutta näitä en ole vielä kerennyt maistelemaan.

hyvät valmisruoat

ATRIA – KANA & SPELTTI SALAATTI

Kanaspelttisalaatti on ihanan ruokaisa, rouhea ja laadukkaan oloinen koko paketin pakkaus osuvalla ravintosisällöllä varustettuna. Ruoka sisällä on selkeästi sitä, mitä pakkaus antoikin olettaa. Erinomainen ravintosisältö kokonaiseksi ateriaksi sekä raikas ja ruokaisa sapuska nopeastikin mukaan napattavaksi. Plussaa pakkauksesta löytyvästä aterimesta, ja siitä, ettei tätä tarvitse lämmittää.

hyvät valmisruoat

VIA – PASTA CHEVRE & POLLO

Ah! Rakastan vuohenjuustoa kaikissa muodoissa, ja tämä tomaattinen vuohenjuustokanapasta vain osui omaan makumaailmaani täydellisesti. Laadukkaan oloinen kokonaisuus, joka maistui ja tuntui suussa siltä, miltä nimensä mukaisen pastan voisi olettaakin maistuvan. Tämä taisi olla tämän postauksen ruuista kalleimmasta päästä kylmähyllyn puolelta, mutta välillä voi panostaa. Ravintosisältö myös annoksessa osuva ”koko paketin” lounasvaihtoehdoksi.

hyvät valmisruoat

KITCHEN JOY – THAI CUBET

Näiden mussuttamisen oon oppinut mieheltäni, hah! Mutta toden totta näistä löytyy todella maistuvia ja vähän fiksummalla ravintosisällöllä varusteltuja kuutioita monilla eri makukomboilla. Oma lempparikseni osuu kuvan Red Curry Chicken, jossa broileri on oikeasti tunnistettavissa broileriksi ja kasvikset kasviksiksi. Näitä voi bongailla kaupoista pakastealtaan puolelta, ja on helppo napata hätätilanteen sattuessa kotoa aamulla pakastimen varastoista töihin matkaan. Kröhöm. Puhun kokemuksesta. :D

RIISIPUURO

Riisipuuro! Mun lemppari! Rakastan riisipuuroa myös kaupan valmisversioina, ja usein vielä syön ne kylmänä suoraan purkista, hah! Riisipuuro ei mene itselläni kuitenkaan kokopaketin safkana, vaan kylkeen joutuu huitaisemaan vähän lisäproteiinia esimerkiksi Skyrin tai protsku-Pudixin merkeissä, mikä ei sinänsä haittaa, ja kokonaishinta osuu tällöin usein samaan skaalaan muiden tämän postauksen esimerkkien osilta.

MAKSALAATIKKO

Tadaa! Mua pidempään seuranneet tietävät oman maksalaatikkohulluuteni, joten tämäkään postaus ei voinut kulkea ilman maksalaatikon mukaan nostamista. Edelleen yksi omista suosikeistani, koska vain rakastan maksalaatikkoa! Kylmänä tai lämpimänä ja rusinoilla tai ilman! Lisäksi yhden pakkauksen ravintosisältö on aika suotuisa kovaankin energiatarpeeseen riittävä proteiinintarve huomioiden sekä ilman turhaa rasvalla lotraamista.

PS. Pakko huomauttaa, että esimerkiksi Saarioisten/Pirkan maksalaatikossa on lähes neljä kertaa enemmän rasvaa kuin Atrian, Koskikylän tai Kotimaista-brändin vastaavissa. Nämä kaksi eri ääripäätä tulevat siis keskenään samoilta tehtailta, ja kuten tuosta alla olevasta kuvasta voikin zoomailemalla huomata, että tämä Koskikylän maksalaatikko tulee Atrian tehtaalta.

Itse määritän hyvät valmisruoat (kokonaisuutena) seuraavanlaisesti:

  • Rasvaa olisi mielellään alle 15g koko annoksessa (rasvan määrissä ihan älyttömiä eroja, joskus itsekin joustan tästä ylöspäin)
  • Proteiinia olisi mielellään noin 20g annoksessa
  • Hiilihydraattia ”tarpeeksi”. Itselläni tämä merkkailisi tilanteesta riippuen pattiarallaa 40-100g per annos, ja tämä ei ole itselläni niin merkittävä tekijä, kunhan sitä vain on. Ja lisäsantsia voi ottaa vaikka hedelmistä kylkeen.
  • Se näyttää ruualta.

Huomionarvoinen asia on, että yksittäinen valmisruoka on vain pieni osa ruokailusi kokonaiskuvaa. Eli jos syöt päiväsi aikana neljä ravintorikasta ja monipuolista ateriaa/välipalaa, niin yksi vähän ravitsemukseltaan ”heikompi” ateria ei tässä kokonaisuutta kaada.

Nykyään eineksistä voi löytyä myös todella ravitsevia vaihtoehtoja, ja monet tuntuvat tuomitsevan ne vähän laadukkaammatkin vaihtoehdot ihan vain siksi, että ne ovat valmisruokia tai ”valmiiksi sekoitettuja”. Usein samoista tomaattikastikkeista, riisistä, pastasta, broilerista tai pavuista nekin on tehty kuin kotikeittiössäsi vastaavaa valmistaessa.

Puma-crop paita: TÄÄLTÄ*

PROVE by Piia -valmennusten* extramateriaaleissa jaetaan myös paljon lisää käytännönvinkkejä näihin arjen helpottajiin safkapuolella, sillä fiksusti toteutettu hyvinvointia edistävä ruokavalio ei koskaan pitäisi kiinni siitä, että ehtiikö joka hetki keittiön ääreen rakentamaan alusta loppuun asti itse kokattua ruokaa pakattuna eväsrasioihin. Toki ei sekään ole huono asia, mutta joskus vain elämä yllättää, ja kaikkeen ei aina pysty repeämään. Minä jos joku tiedän tämän, hah! ;)

Tuleeko sulla mieleen jotain omia todella osuvia lemppareita valmissafkojen puolelta! Heitäpä ne kommenttiboksiin, koska rakastan saada uusia tärppejä, ja onhan niitä nyt hyvä jakaa muillekin tätä blogia lukeville nälkäisille silmäpareille!

Maukasta alkuviikkoa joka napaan!

KURKKAA MYÖS:
Ruokakorneri – Parhaat murot ja myslit!
& Nainen! Syö jumankekka sitä hiilaria!

EDELLINEN JUTTUNI:
PROVE by Piia PRO nettivalmennus – Ulkona nyt!

♥  SEURAA MINUA  ♥
Instagram // YouTube // Bloglovin // Facebook

Piia Pajunen

31 vastausta artikkeliin “RUOKAKORNERI – OMAT LEMPPARINI VALMISRUOISTA!”

  1. Nää sun (kaikki mahdolliset) ruokakornerit on kyllä ehdottomasti parhaimpia postauksia! Erityis kiitosta siitä, että lähestulkoon aina on kyseessä ihan tavallista ruokaa ja perus tuotteita, sekä niiden tuominen hyväksytysti esille. Keep going :)

    • Ei vitsit kiitos mahtavasta palautteesta! Huikea kuulla, että nämä nappaavat, ja hyvä niin, koska tykkään itekin tehdä näitä konkreettisia safkatärppipostauksia! :D

  2. Tän hetkinen lemppari on atrian italialainen kasvis bolognese täydellistä riisin, qunoan tai perinteisen pottu muusin kanssa.

    • Uii enpä ole tollaisesta kuullutkaan! Oon intoutunut paljon nykyään myös kasvisruuasta, niin pitäis kyllä nuuhkia niitä myös valmishyllyltä. :)

  3. Ehdottomasti Lidlin paistopisteen pulla (ja vielä neljä lisää) passaa hypärillä ja toimii treenin jälkeen myöhään illalla ja no toki aina välillä aamupalallekkin jää muutama… Voi tätä elämää, maistuu nimittäin😍

    • Hhahha! Siis rakastuin tähän sun kommentiin (ja ehkä vähän suhunkin) ihan satasella. :D :D Mut Lidlin korvapuustit on vaan jotain niin hyvää! Palkkaripulla on testattu moneen otteeseen, sillä oman kotisalin vieressä on Lidl, ja porraskäytävässä leijailee aina paistopisteen tuoksu! <3

  4. Itselläni tarttuu pakastealtaasta Finduksen Dagens Special Paahdettu Broilerinfilee. Vähän tyyriimpi mutta ihan ykkönen sillä maistuu hyvälle ja näyttää oikealta ruoalta :)

    Luen hyvin vähän blogeja mutta sinua tulee seurattua lähes joka kanavalta, oot niin mahtava persoona 💜

    • Mun pitäis kyllä enemmän tutkia tuota pakastealtaan puoliskoa noista valmisruuista, ja toi sun tärppis kyllä kuulostaa todella houkuttelevalta! :)

      Ja kiitos sulle ihan mielettömästä palautteesta! Mahtava kuulla, että meno nappaa eri kanavissa! Sait kyllä just hymyn mun naamalle, joten KIITOS! <3

  5. HK:n kalapaistos on erittäin jees ja terveellinen. Makunsa puolesta Vian sitruunakanarisotto ja Tikka Masala ovat myös todella hyviä (terveellisyydestä en osaa sanoa). Pakastealtaasta taas Apetitin kalakeitto on ihan 6/5!

    • Hei tulipa täsässä hyvä läjäys osuvia vinkkejä! Pitääpä käydä nuuhkimassa ja testaamassa uusia aterioita. :)

  6. Rupes tekemään mieli kylmää maksalaatikkoa :D vaikka parin päivän safkat on lämmitysvalmiina kaapissa..

  7. Ruokakornerit on kyllä huippuja. Oma suosikkini tällä haavaa:
    Vaissin kasviskaalikääryleet! …Riippuu tietysti siitä, mikä on alunperin mielipide kaalikääryleistä. :D

    Itse diggaan moisista, joten olin ihan äimänä kun ostin: mielestäni tosi hyviä (parempia kuin itse teen), 350g paketissa noin 350 kcal / protskua n. 19,5 grammaa, rasvaa 4 grammaa, kasviksia 80% tuotteen painosta ja vieläpä ainekset lähes täysin kotimaisia – kaalia, kauraa, härkäpapua. Sopii myös gluteenittomille ja vegaaneille.

    Ei muuta kuin mikroon, puolukkahilloa päälle (nojoo, tästä kohdasta meillä on puolison kanssa oppikiista…) ja nam!

    • Hei mä rakastan kaalikääryleitä ihan missä muodossa tahansa! <3 Pitää äkkiä etsiä näitä testiin, koska oon alkanut muutenkin syömään vähän enemmän kasvisruokaa, ja ajosyy tähän muutokseen on juurikin siinä, että nykyään löytyy niin todella hyvänmakuisia, ravitsevia sekä ravintoarvoiltaan todella osuvia kasvisruokavaihtoja ja valmisteita kaupan hyllyiltä! Kiitos ihan megana tästä tärpistä, ja tää menee 100-varmasti testiin!

      PS. Ei todellakaan puolukkahilloa! :D :D :D :D

  8. Aah, thank god taas tästäkin postauksesta. Paljon treenaavan (25h/vko) teinin äitinä oon välillä ihan pulassa ravitsevan ruuan kanssa kun vielä pitäisi olla sellaista mikä kulkee koko päivän mukana tai saa ostettua valmiina kaupasta. Yhtälö ’aamu kasilta treenit, kouluun syömään, koulua neljään ja suoraan treeneihin josta illalla vasta kotiin’ ei vaan toimi jollei ole ravinteikasta lämmintä ruokaa + hyviä välipaloja mukana. Aina ei ole mahdollista saada ruokia jääkaappiin, onneksi sentään salilla on mikro jota voi käyttää. Tästä sain taas hyviä vinkkejä jos oon unohtanut tehdä kaikki ruuat seuraavaks päiväksi tai en vaan joskus jaksa kokata. Varsinkin tuo pakastejuttu kuulostaa hyvältä, se kun voi päivän mittaa hiljaa sulaa repussa ja on varmasti ihan ok sit iltapäivällä.
    Paljon on kokeiltu kaikkea, yleisesti ottaen Kokkikartanon ruuat on olleet ihan ok, samoin Hetki-salaatit kun niihin liittää purkin tonnikalaa.
    Ihan helmi rasia on muuten Frozzypack rasia, jonka kansi on kylmävaraaja.

    • Varsinkin nuorella urheilijalla (varsinkin jos treenimäärät 25h/viikko) ensisijaisesti tärkeintä olisi, että sitä ruokaa tulisi oikeasti riittävästi ja todellakin paljon! Suosikseni onkin, että kun perusruokailu ja ravinteikkuus tulee hoidettua, niin päälle vaan vähän energiatiheämpää sapuskaa päälle (vaikka sitten hillojen, kastikkeiden, korvapuustin, tuoremehujen tms. muodossa), että energiaa tulee riittävästi. Suhteellinen energiavaje on meinaan urheilijoilla nykypäivän haaste varsinkin, jos kiinnittää huomiota liikaa terveellisyyteen ja ”puhtauteen” (jolloin yleensä energiasaanti voi jäädä vajaaksi hurjilla kulutusleveleillä). Eli murua rinnan alle vaan, ja nuo thai-cubet ovat kyllä käteviä!

      Ja aivan ihana huomata, että siellä vanhempi on tukemassa nuorta urheilijaa noin tiiviisti ja ilmeisen aidosti mukana. <3

  9. Toi riisipuuro kylmänä + Skyr oli jossain vaiheessa hyvinkin tuttua hätäevästä :D Myös ohrapuuro ja speltti-kaurarouhepuuro toimii erittäin hyvin tässä yhtälössä.

    Vähän ruokaisampana vaihtoehtona Saarioisen härkäruukku on todella toimiva!

    • Toi riisipuuro on vaan niin hyvää ja loistava kombo Skyrin kanssa! :D Pitääkin käydä nuuhkimassa tota härkäruukkua, tänks!

  10. Maksalaatikko on kyllä todellä jees :p postauksessa oli joku Vian ateria, niin täytyy sanoa että en suosittele ainakaan lafkan pekoni-parmesaanipastaa D: oli sellaista limaista ja pahaa huttua. Muista heidän aterioista ei olekaan kokemusta kun ensimmäiseksi osui kohdalle täys floppi :D

    • Siis toi on kyllä niin kuraa, kun ekalla kerralla osuu joku ihan täysi floppi eteen, niin silloin jää usein muutkin testaamatta. :D

  11. Finduksen indian tikka masala ja indonesian chicken ovat myös hyviä. Kanaa ja riisiä ja vihanneksia.

    • Hei pitääkin nuuhkia näitä! Finduksella on ainakin todella jees pakastevihanneksia, mutta noi valmiit kokonaisuudet taitaa multa olla testaamatta! :)

  12. Just bongasin lidlin(<3) uudesta lehdestä et on tullu kans jotai valmiita aasialaisia annosaterioita, chef select merkiltä! Makuina näyttäs olevan red thai curry, sweet sour ja exotic curry. Ja koska kyseessä lidli ei hintakaan päätä huimaa, 2,99€! Ravintoarvoista ei kyllä hajua vielä, mutta jos nekin natsaa tässä aika edukas valmisruoka!

    • Siis meillä mies oli just bonganut noita samoja ja ostanut testiin! Meni kyllä jatkoon! :D

  13. Veriohukaiset ovat muuten ihan paras raudan lähde ja muutenkin fiksua valmisruokaa. Naisilla raudan tarve on vuorokaudessa 15 mg ja puolesta paketista (200 g) Atrian veriplättyjä saa huimat 43,2 mg rautaa. Proteiinia tulee 26 g, hiilareita 38 g ja rasvaa 10 g. Vertailun vuoksi esim. naudanlihassa on 100 grammassa rautaa 3,1 mg ja broilerissa vain 0,4 mg.

    • Verilätyt! Niin hyviä! Olinkin jo unohtanut ne, ja joskus niitä tuli syötyä enemmänkin. Ne oli myös harvoja eineksiä, mitä meillä kotiin nuorena ostettiin. :) Aika kova muuten toi ravintosisältö ja raudan määrä!

  14. Muuten hyvä postaus, mutta yllätyin, ettet mainitse suolan määrää missään kohtaa? Eineksissä suolan määrä on usein moninkertainen kotiruokaan verrattuna ja jo yhdestä annoksesta saattaa paukkua suolan päiväkohtaiset saantisuositukset (5g). Suomalaiset saavat suolaa yleensä ihan liikaa, mikä altistaa sydän- ja verisuonitaudeille verenpaineen kautta. Valmisruuista löytyy toki hyviäkin vaihtoehtoja suolan suhteen, tällöin kannattaa metsästää sydänmerkkiä paketin kyljestä.

    • En mainitse suolan määrää ihan jo sen takia, koska itse haluan ajatella aina kokonaiskuvaa yksittäisten aterioiden sijaan. Jos yhden kerran viikossa (tai vaikka kolme) syö aterian, jossa suolaa olisikin gramma (tai kaksikin) enemmän, kuin normaalissa annoksessa, niin se hirveästi vaikuta kokonaiskuvassa. En myöskään nostanut näiden aterioiden tarkkoja ravintoarvoja (isojakin heittoja), kaloreita tai kovan ja pehmeän rasvan suhdetta samasta syystä. Kokonaiskuva ratkaisee aina, enkä toivo saati oletta, että kukaan söisi kolmea valmisateriaa joka ikinen päivä. :D

      Toisekseen suomalaiset kansanterveydellisesti saavat suolaa ehkäpä liikaa, mutta blogini isoin kohderyhmä aktiivisesti liikkuvat naiset jotka syövät pääosin terveellisesti, eivät tästä kovinkaan suuresti kärsi. Kun aamupalalla menee smoothie (marjoja, hedelmiä, siemeniä kauraa, heraa tms) ja välipala on rahkaa, hedelmiä ja pähkinöitä, saattaa suolan saanti jäädä jopa melko niukaksi. Kun syödään pääosin fiksusti ja itse laittamia ruokia, niin se suola pysyy usein melko jämptisti kurissa ja jopa joissain tapauskessa jopa liian alhaisena. Aktiivisesti treenaava ihminen myös menettää hikoillessaan suoloja, joten tässä kohderyhmässä suolan käyttö ja verenpaine ei luultavimmin ole se isoin ongelma. Paljon on haastetta siinä, ettei uskalleta poiketa siitä tutusta, ja kaikki valmisruuat pistetään täysin pannaan väärien mielikuvien vuoksi ilman järjellistä syytä. Toki on aivan eri asia, jos ne eivät ylipäätään edes maistu.

      Tämä oli musta silti todella hyvä pointti, ja toitkin todella konkreettisesti esille tuon sydänmerkin bongaamisen tämän asian selkeyttämiseksi. Mahtava kuulla, että nämä postaukset herättävät keskustelua ja ajatuksia!

  15. Valmisruokien ”vika” on vaan usein se, että annoskoko on niin säälittävän pieni. Perinteinen on ehkä just se max 400 g ja sillä ei kyllä treenin jälkeen nälkä lähde :(. Kasviksia saisi olla monessa ruoassa rutkasti lisää tuomaan sitä volyymia annokseen.

    • Toi onkyllä totta! Siksi lisäilen monesti kasviksia esim. nappaamalla kaupasta mukaan minitomaattipakkauksen, jälkkärihedelmää tai nappaan kotoa pari porkkanaa mukaan kylkeen varsinkin, jos puhutaan treenin jälkeisesstä safkasta! :)

  16. Jokaiselle panang curry on parasta ikinä. Kiireisenä työviikkona niitä voi mennä eväänä muutamakin… hups :D

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 64
Tykkää jutusta