HUVITTAVIA FAKTOJA RUUASTA – TIESITKÖ NÄISTÄ?

*Sisältää mainoslinkkejä

Tättärää tötteröt! Kymppiuutisten kevennysten veroiseksi keskiviikkoviihteeksi ja sivistäväksi informaatiopläjäykseksi Piude tarjoilee tänään vähän hämmentäviä asioita sapuskasta! Aina ei homman ei tarvitse olla kovinkaan vakavaa ja tiukkapipoista ollakseen valistavaa. ;)

HUVITTAVIA FAKTOJA RUUASTA

Punaisessa maidossa on rasvaa vain 3%. Lasillinen punaista maitoa sisältää siis yhtä paljon rasvaa kuin 8 cashew-pähkinää. Punainen maito ei siis ole ihan niin kermaista ja tuhtia kuin moni luulee.

Jenkeissä pitsa luokitellaan vihannekseksi, jos siinä on tarpeeksi tomaattikastiketta. Näin ”monipuolisella” koululounaalla vihannesosastolta löytyy Ameriikan tyyliin pitsaa. Seems legit.

100 grammassa karkkia on saman verran sokeria ja energiaa kuin kilossa mandariinejä. Kuvittelepa mielessäsi millaiselta kumpikin satsi fyysisesti näyttää. :D

Tässä 100 grammassa karkkia on myös saman verran hiilihydraattia kuin 150 grammassa kaurahiutaleita. Vieläkö 150 gramman aamupuuro kuulostaa valtavalta?

Suomalaiset syövät asukasta kohti eniten jäätelöä Euroopassa ja neljänneksi eniten koko maailmassa. Itse olen ainakin tehnyt osuuteni tämän saavutuksen eteen, haha! :D

Ihmisellä ja banaanilla on 50% sama DNA. Hah!

Keskivertosuomalainen juo vuodessa noin 123 litraa maitoa.

Keskiverto suomalainen syö myös 29 kiloa sokeria vuodessa, mikä on yksi vähimmistä määristä EU-maissa. Karkit kuitenkin maistuvat täällä sitäkin suuremmalla kouralla (14 kiloa per naama vuodessa), mikä vetää meidät puolestaan kärkeen samaisessa vertailupoppoossa.

Kofeiinia sisältäviä tuotteita ei saa mainostaa tai kuvailla termillä ”piristävä”. Näin saa sanoa ainoastaan C-vitamiinia sisältävistä tuotteista.

Jäävuorisalaatti on lähinnä kuitua ja vettä. Kun tarkastelet tätä salaattikerää, voit huomata, ettei se olekaan kovin vihreää vaan itseasiassa aika valkoista. Ei siis kovin ravintorikas kasvis.

Monissa kuluttajatutkimuksissa tuloksissa saadaan, että pitäisi olla tätä ja tota, mutta todellisuudeessa nämä tuotteet eivät koskaan myy. Loppujen lopuksi hyllyiltä tarttuu ostoskoriin ne tuotteet, jotka maistuvat hyvältä ja ovat riittävän halpoja. Vaikka keinotekoisesti makeutettuja tuotteita kuluttajatutkimuksissa hyljitään, niin silti ne tuntuvat kauppojen hyllyiltä silti katoavan. Heh.

Banaani on todellisuudessa marja, ja mansikka on puolestaan hedelmä. Toisaalta väliäkös lajitteluilla, kun hyvältä maistuvat molemmat!

Heraproteiini syntyy juustonvalmistuksen yhteydessä. Valmistusprosessissa maidosta syntyy juustoa ja heraa. Ei siis mitään mystistä mömmöä, ja kaupan hyllyltä saa nykyään ihan suomalaista kuusamolaisten lehmien maidosta tehtyä heraa ilman keinotekoisia makeutusaineita. Esimerkiksi FASTin Natural-sarjan lakritsiherassa on vain kolmea ainesosaa: heraproteiinia, lakritsanjuurta ja steviaa.

100% Natural-proteiinit: TÄÄLTÄ*

Ja hiiohoi! Koodilla piia20 saat -20% koko FASTin verkkokaupasta (myös alennetuista kampanjatuotteista)! Nyt lähtevät siis heraprotskut, treenijuomat, hävyttömän herkulliset NIX- ja NAX-patukat, Celsius-energiajuomat sekä Pudix-vanukkaat sievoisen siivun verran halvemmalla. Verkkokauppaan pääset kurkistamaan TÄÄLTÄ*!

Kepeää keskiviikkoa ruudun toiselle puolelle! ;)

Tsekkaa myös: 5 x fiksumpaa välipalaideaa

Edellinen juttuni: Olympiaan reilu 3 viikkoa – Miten preppi menee?

♥  SEURAA MINUA  ♥
Bloglovin // Blogit.fi // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen

Piia Pajunen

12 vastausta artikkeliin “HUVITTAVIA FAKTOJA RUUASTA – TIESITKÖ NÄISTÄ?”

    • Huippua kuulla, että tästä irtosi viihdettä! Ajoi siis asiansa, jeij! ;)

  1. Lakritsihera kuulostaa jänskältä! Mihin kaikkeen sitä sopii käyttää?😁

    • Toi lakritsi on mun lempparihera tällä hetkellä hands down! Ite käytän sitä ihan semmoisenaan, mutta toimii yllättävän hyvin myös kaikessa muussakin, missä heraa käytetään eli smoothieissa, pannareissa, leivonnassa tms. FitFashionillakin kirjoittelevan On my way-blogin Jutta on tykittänyt tosta lakuherasta tosi hyviä reseptejä ilmoille! :)

  2. Moikka! Tosi kiva postaus, mutta asiani liittyy muihin aiheisiin. Kirjoittelit tuossa jonkin aikaa sitten, että olit taannoin kahden kuukauden täyslevossa mykoplasman takia. Mulla on nyt tänä kesänä ilmeisestikin ollut tämä samainen mykoplasma ja ei meinaa antibioottikuureista huolimatta lähteä millään kokonaan pois. Välillä, kun on ollut muutama hyvä päivä olen käynyt salilla kevyesti tekemässä kehonpainojuttuja ja liikkuvuutta, mutta heti samana iltana sitten taas alkanut yskittää. Mulla on nyt kestänyt 7 viikkoa ja alkaa usko loppua. Mieli ei pysy kasassa ilman treeniä ja muukin elämä tuntuu sen ohella ”lusmuilulta”. Kauanko sulla tämä kokonaisuudessaan kesti ja miten pääsit siitä eroon? Mikä avuksi treenittömyyteen? Kiitos, jos jaksat jotain vastailla! :)

    Kiitos huipusta blogista ja tsempit Olympiaan, You rock!! :)

    • Moikka! Aina saa kysellä aiheen vierestä! Mykoplasman kourissa pyörin 2015 onneksi ”vain” kaksi kuukautta, ja kolmen viikon saamarin tuju antibioottikuuri teki hommasta omalla osaltani selvän yhdistettynä täysilepoon. Tämän kahden kuukauden jakson ja tuon antibioottikuurin jälkeen treenin aloitin puolestaan todella maltillisella treenillä sykemittaria silmä kovana useamman viikon kyyläten. Alla olevassa linkissä oli hyvät ohjeet:
      http://www.terveurheilija.fi/materiaalit/iltaseminaarienmateriaalit/getfile.php?file=264

      Itse treenittömyyden ajan söin todella monipuolisesti ja paljon, jotta kropalla riittäisi resursseja taistella tätä infektiota vastaan. Lisäksi antibioottikuurin ajan (ja pari viikkoa tämän jälkeenkin) vedin monta annosta päivässä maailman vahvinta maitohappobakteerivalmistetta (Vivomixx). Vedin myös hävyttömän terapeuttisia annoksia lakkakääpää ihan vain just-in-case, koska tätä suositeltiin myös varotoimenpiteeksi. En tiedä olinko vain onnekas ja oliko näillä millään mitään vaikutusta asiaan, mutta selvisin onneksi ”noinkin helpolla”.

      Myko on kyllä suoraan sanottuna todella v*ttumainen, ja suosittelen oikeasti käymään yksityisellä asiaan erikoistuneella infektiolääkärillä, joka osaa asiaan suhtautua tarpeeksi ”topakasti” ja asiantuntemuksella. Monet lääkärit kun mykoplasmasta ei oikeasti tiedä ihan liikaa, ja osa sitä myös vähättelee. Älyttömästi tsemppiä sulle toipumiseen, koska tuo on kyllä pirun rasittava riesa!

  3. Kaikki faktat tuttuja paitsi tuo jenkki ilmiö; en voi uskoa. Hillo lasketaan siellä varmaan marjaksi ja samoin peruna vihannekseksi? Avokado on hedelmä, sitä monet uskoo vihannekseksi niin minäkin pitkään. Jäätelön ohella Suomalaiset taitavat myös kitata kahvia ennätysmäärän. Onneksi ruotsi ”voittaa” sentään karkinsyönnissä meidät he syövät ENITEN karkkia koko maailmassa: 16kiloa eli50kg sokeria eli1,2kg karkkia viikossa. älytöntä kilo sokeripaketti viikossa ja vain karkkia. Onnistuisiko? Suomalainen syö70suklaalevyn verran karkkia eli14kg vuodessa. Hui! Näitä faktoja löytyy kun etsii. Hauska oli.

    • Joo Jenkkilässä onnistuttiin saamaan pakollinen kasvisosio lounaslinjastolle kouluihin (muistaakseni Obaman ajama uudistus), mutta ruokateollisuus onnistui tuhoamaan tämän ja kiertämään homman sillä, että saivat läpi tuon pitsan kasvisominaisuuden. Kasvisvaatimus siis täyttyy lapsilla sillä, että linjaston salaattiosuus täytetään pitsalla. Hieno homma. :D

  4. Oletko jossain yhteistyössä Aino tai muiden jäätelöiden kanssa, ajattelin vain kun niitä syöt niin paljon, omasta mielestä eivät ole lainkaan erityisiä kun sama rakenne kaikissa.

    • En ole yhteistyössä minkään jäätelöpuljun kanssa, ja ihan rehellistä ja lahjomatonta arvostelua tulee näistä jäätelöhommista allekirjoittaneelta. Syön jäätelöä paljon, koska yksinkertaisesti rakastan sitä. :D Tässä postauksessa nyt sen takia Aino-purkit esillä, koska aiempaan jätskipostaukseen napattu kuva mätsäsi tähän postauksen aihepiiriin niin osuvasti.

      Ja pakko korjata, että vanhemmissa Aino-jätskeissä on osassa oikeasti musta huono koostumus, mutta uudemmissa Ainoissa on taas koostumus todella osuva, ja hakkaa Ben&Jerryt tämän vuoksi 6-0. Ingman Creamyissä taas koostumus on oikeastaan kaikissa aika kultaa, ja siksi ovatkin lemppareitani. ;)

  5. Moikka! Hei mulla olisi yksi ”ongelma” ja koska ihailen sun tekemisiä ja ammattitaitoa suuresti niin ajattelin kääntyä sun puoleen! Aloitin kk sitten työn jossa seistään koko ajan ja 9 tunninkin työpäivinä taukoja on vain yksi. Tämä kk on mennyt työhön totutteluun joten aikaa ei ole jäänyt juuri urheiluun. Ennen olen treenannut 6krt/vko salilla ja haluaisin ottaa tuon treenin mukaan takaisin elämään. Kysymys kuuluukin, että miten mielestäsi minun kannattaisi syödä kun tuo työpäivien ruokailut venyy niin pitkiksi? Kannattaako minun ensin tankata enemmän aamiaisella ja illallisella jotta päivän ruokailut ”tasapainoittuu”? Kiitos oikein paljon jos viitsit auttaa/neuvoa:)

    • Moikka Mari ja kiitos sulle ihanista sanoista! Kuusi salitreeniä viikossa on sen verran hurja treenimäärä, että jos tähän haluat kuluttavan työn ohessa oikeasti pyrkiä, niin suosittelen todellakin panostamaan safkailuun kunnolla ja nimenomaan siihen, että sitä ruokaa tulee oikeasti riittävästi (eli sun tapauksessa paljon). Suosittelen tankkaamaan siten aamupalalla ihan huolella ja siellä illallisella myös, jos työpäivissä tauot venyvät eikä silloin tahdo keretä syödä.

      Jos tauot töissä ovat lyhyitä, niin kannattaa panostaa vähän tiiviimpiin enegianlähteisiin, eikä kaikki suupalat todellakaan tarvitse olla niitä ”puhtaita”. Pääasia, että energiaa saataisiin koneistoon, jotta virtaa riittää, ja noin hurjalla rasituksella oleva kroppa kerkeäisi palautua ja siten mielellään myös kehittyä. :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 78
Tykkää jutusta