HIERONTA – VAIKUTUS KROPAN ULKONÄKÖÖN?

*Sisältää mainoslinkkejä

Voiko hieronta vaikuttaa lihaspyöreyteen? Mitä hierojalle tulisi pukea? Miksi hierojalla kannattaisi tai pitäisi ylipäätään käydä ja kuinka usein? Näitä kiperän visaisia kysymyksiä pamahtelee meikäläisen korviin tiuhaan tahtiin, joten taitaakin olla korkea aika jysäyttää tehokas kooste hierontaan ja kehonhuoltoon, koska kukaanhan niihin ei oikeasti jaksa tarpeeksi panostaa, vaikka jokainen tietää kyllä sen merkityksen, hah! Kehonhuolto ja varsinkin hieronta on mielestäni jokanaisen sekä -miekkosen oikeus edes joskus tai jouluna, joten keskitytäänpä tällä kertaa siihen vähän eri näkövinkkeleistä!

Voiko hieronta tosiaan vaikuttaa lihaksen ulkonäköön?

Tämä erittäin erittäin mielenkiintoinen kysymys tupsahti blogini kommenttiboksiin jokin aika sitten, ja tätähän olenkin sitten tentannut useammaltakin alan ammattilaiselta. Epäilyni osoittautui omienkin kokemuksien lisäksi oikeaksi, ja aika selkeää puoltoa tuli myös näiden näppituntumien taitajilta siitä, että hieronnalla voidaan todellakin vaikuttaa sekä suoraan että välillisesti lihasten ulkomuotoon.

Tiukat jumiset lihasmöykyt kiskaisevat usein pihvin lyttyyn sekä lihaksen päällä kiristävät kalvot myös tuppaavat vetämään lihaksen kasaan, ja tällöin pyöreys sekä muoto usein lähtee jumien olemassa olon ajaksi kärsimään. Juminen ja jähmeä sekä toiminnaltaan rajoittunut lihas myös ottaa treeniä huonommin vastaan, ja tietty pahojen kireyksien aiheuttaman rasitusvaivat saattavat jopa estää koko treenin pidemmäksikin aikaa. Liian tiukkaan iskostuneet jumit saattavat myös kiristää kroppaa virheasentoihin ja lähteä esimerkiksi vetämään ryhtiä kasaan tai lantiota vinkkuraan, mutta nämä voidaan yleensä korjata jumeista riippuen näppärästi kehonhuollolla ja hieronnalla. Joskus jopa yksikin kerta ammattilaisen näpeissä saa homman takaisin urilleen ja vapauttaa lihat tukalasta tilanteesta.

Kuulemma muutama oikein ”järkyttävä” tapaus oli muuttunut hieronnan aikana aivan silmissä, ja voin kyllä myöntää, että itsekin olen kokenut muutaman kerran vastaavanlaisen tilanteen omalla kohdallani. Erään olkapäiden tehoavauksen jälkeen päivittäin käytössä ollut toppatakki alkoi kertaheitolla kirrailemaan hartioista, ja etenkin pakaran sekä etureiden jumien avaamisen jälkeen ulkomuodossa on pamahtanut ihan silminpistävää ja välitöntä muutosta erottuvuudessa ja pyöreydessä. En juksaa nyt yhtään!

mitä hierontaan päälle

Mitä hierontaan puetaan päälle ja mitä siellä tapahtuu?

Jos hieronnassa kohteena on yläkroppa, niin tavalliset selästä aukeavat rintsikat ovat tällöin hyvä valinta. Ristikkäiset olkaimet tai urheilutopit voivat olla haasteena, joten niitä en suosittele pukemaan yläkroppaa möyhittäessä. Jalkojen hierontaan puen housujen alle aina string-malliset alkkarit, jotka ovat vähiten tiellä esimerkiksi pakaraa hierottaessa.

Jos olet ensimmäistä kertaa menossa hierojalle, niin voit rohkeasti huikata hierojalle heti paikalle saavuttuasi, että tämä on ensimmäinen kertasi hierojalla, ja että olet aivan kujalla, mitä täällä tapahtuu. Näin varmasti hieroja osaa selostaa sinulle homman nimen, ja tämä helpottaa varmasti hänenkin toimintaansa. Yleensä kuitenkin yhdessä hieronnan kohdealueen sovittuanne hieroja kehottaa riisumaan päällysvaatteet kohdealueelta (eli jalkahieronnassa pikkuhoususilleen ja yläkropan kohdalla rintsikoilleen) ja käymään hierontapöydälle.

Kutian niin sairaan helposti. Kuolisin hierojalla heti!

No äläpäs nyt ala vielä hautakiveä varaamaan. Vinkkaa asiasta hierojalle heti kättelyssä, niin tämä osaa ottaa asian huomioon. Yleensä hierojien otteet ovat sen verran ”jykeviä”, ettei siinä paljoa tajua herkkäkään kutista. Eikä siellä mitään kainaloita tai kylkiä sipsutella, vaan avataan olennaisia lihaksia ammattimaisin ja ei-niin-kutkuttelevin ottein. Ehkä kaverisi näpit saavat sinut kutiamaan, mutta hän tuskin onkaan hieronta-alan ammattilainen. ;)

Häpeän mennä hierojalle selän aknen, jalkojen selluliitin tai järkyttävän pahojen jumien vuoksi. Nolottaa ihan sairaasti!

Eiköhän hierojat ole ammattilaisina nähneet vaikka ja mitä sekä lähes kaiken. Tuskin olet ensimmäinen, jolla on selluliittiä hanurissa (vaikka sitten runsaammallakin kädellä) tai aknea selässä. Eipä se heitä mihinkään hetkauta, ja kysehän on ihan luonnollisista asioista, joten sinne vaan!

 

mitä päälle hierontaan

Kuinka usein hierojalla kannattaisi käydä?

Rankka treeni vaatii rankat palautumisotteet. Itse kilpaurheilijana ravaan hierojalla toisinaan jopa kerran viikossa, sillä kroppani on minulle rakas ja tärkeä työkaluni, joka prakatessaan voi pistää homman kokonaan stoppiin. Pyrin siis itse ennaltaehkäisemään ongelmien syntyä avaamalla kroppaani säännöllisesti sekä hoidattamassa mahdollisia syntyneitä jumitiloja heti pois alta ennen niiden pahenemista.

Itse voisin suositella tavoitteelliselle treenaajalle ihan hyvin edes sitä kertakäyntiä kuukauden välein. Oikeastaan kun tarkemmin mietin, niin kerran kuussa voisi olla oikeasti passeli myös kevyemmällekin harrastelijalle ja jopa ihan kuntoliikkujalle tai rehelliselle sohvaperunalle. Meillä on vain yksi keho, ja sen jumit sekä kiputilat kyllä heijastuvat jokapäiväiseen touhottamiseemme sekä jopa vintille asti. Kyllähän kaikki tietää sen, kuinka siinä menee kasetti ihan jumiin, kun niska vetäisee tuhannen juntturaan? Aivan. Ei ole kiva, joten ei kannata odottaa aina sinne asti, vaan antaa omalle ruholle edes vähän rispektiä, ja pitää siitä huolta jo ennen kuin se leviää alle.

Mitä hierojalla voi hierottaa?

Hierojalla voi hierottaa melkein mitä tahansa aluetta jalkapohjista pakaroihin ja rintalihaksista kyynärvarsiin. Yleensä kipu- ja jumitilojen hoidossa ei keskitytä pelkän ongelmakohdan hoitoon, vaan samalla käsitellään laajempi alue tämän ympäriltä. Ongelmat ovat harvoin täysin paikallisia, vaikka kipu ja kireys tuntuisikin vain tietyssä kohtaa. Esimerkiksi kipu alaselässäsi voi johtua kireistä pakaroista tai niskan jumit voivat olla lähtöisin myös osittain ihan muualta. Kannattaa ottaa hierontaa varatessa, ettei tunnissa kerkeä todellakaan käymään koko kroppaa läpi muuten kuin pintapuolisesti. Itse pyrin varaamaan usein jopa parin tunnin hieronta-aikoja, sillä esimerkiksi yksi pyöreä tunti ei yleensä riitä esimerkiksi kinttujani kokonaan avaamaan.

 

mitä hierontaan päälle
Aim’n-treenipaita: TÄÄLTÄ* // Get stronger-trikoot: TÄÄLTÄ*

Tällä likalla alkaa kyllä olemaan ruho kevyessä juntturassa viime viikkojen treeneistä, ja täytyy myöntää, että omalla kohdallani edellisestä hieronnasta on vierähtänyt liian monta viikkoa. Hups. Onneksi asia korjaantuu huomenissa, ja pääsen taas hierontapöydälle antaumuksella möyhittäväksi. Siinä sitten yläkropan lihoja taas leivotaan pehmeämpään ja joustavampaan muotoon, ja voi jehna, että tulee tekemään höpöä, ja kroppa kyllä kiittää!

Ja pssst! Kehonhuollosta vähänkään kiinnostuneet (tässä vaiheessa oletan jokaisen nostavan käpälän ilmaan, hah) olkaahan muuten viikonlopun alla blogin puolella kuulolla, sillä teille on luvassa aivan himskatin osuvaa ja kovaa settiä! Stay tuned! Boom!

Letkeää tiistai-iltaa joka jantterille!

Vilkaise myös: Etkö palaudu treenistä? Missä vika?
Kehonhuolto on täysi turhake

Edellinen juttuni: Suuri ruokahaluisen naisen ongelmat

♥  SEURAA MINUA  ♥
YouTube // Bloglovin // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen

Piia Pajunen

15 vastausta artikkeliin “HIERONTA – VAIKUTUS KROPAN ULKONÄKÖÖN?”

  1. No nyt! Hierojaopiskelija täällä vaan myhäilee teikän sanoille, kiitos! Loistava postaus asiakkaan näkökulmasta, näistä hommista puhutaan ihan liian vähän ja monia juurikin pelottaa hierojalla tai muilla hoitajilla käymisessä se tietämättöömyys ja epävarmuus – koska mennä, minne mennä, minäkö, mitä päälle, mitenpäin, mihin, mikä on normaalia?

    Komppaan Piiaa ja muistutan: ihmiskeho kaikkine hienouksineen ja hurjine ”kammotuksineen” on meidän vastauksemme ammatinvalintakysymykseen. Rohkeasti vaan kokeilemaan ja etsimään itselle oikeaa hoitajaa ja hoitomuotoja! :-)

    • Jep juuri näin! Kyllä ammattilaiset hommansa osaavat ja kaiken ovat nähneet, eli eipä tarvitse kenenkään ujostella. :)

      Ja btw tuohon postaukseen olisi voinut kyllä myös korostaa sitä vielä näin yrittäjänaisena itsekin, että hieronnassa tukee myös oman hyvinvointinsa lisäksi myös suomalaista yrittäjyyttä. Boom!

  2. kyllä itsekin huomannut että hieronnan jälkeen lihas näyttää oikeasti pyöreämmältä. Itse pyrkinyt käymään sen paristi kuussa, mutta välilä valitettavasti saattaa venyä pitempään. Ja sen kyllä sitten huomaa.

    Mua kiinnostas että kuka piudea hieroo? 😊

    • Kyllä sillä möyhinnällä vaan annetaan sille lihakselle vapautusta ja lisää tilaa, ja se kyllä näkyy että tuntuu! Itse käyn näin ”lukuvuosien” aikana tiiviisti Tampereen urheiluhierojakoululla, ja täällä Tampereella myös toisinaan mun luottohierojalla Jaakko Vänttisellä ja Jyväskylässä porukoilla käydessäni Turusen Matti on myös todella kova taitaja, jota tulee myös hyödynnettyä. :)

  3. kyllä itsekin huomannut että hieronnan jälkeen lihas näyttää oikeasti pyöreämmältä. Itse pyrkinyt käymään sen paristi kuussa, mutta välilä valitettavasti saattaa venyä pitempään. Ja sen kyllä sitten huomaa.

    Mua kiinnostas että kuka piudea hieroo? 😊

  4. Mun luottohieroja sanoi että kannattaa ottaa hieronta kevyemmille viikoille, koska toki se vaikuttaa seuraavaan päivään ettei kannata mennä repimään salille täysillä juuri auottuja jumeja.
    Mitä mieltä itse oot, kovialla viikolla mielelläni kävisin hieronnassa mutta ittellä kyll seuraava päivä menee siitä toipuessa.

    • Jos käy harvemmin, niin silloin kyllä ajoittaminen kevyelle viikolle on varmasti viisasta. Jokainen toki reagoi yksilöllisesti hierontaan, ja tähän tietty vaikuttaa myös hieronnan tyyli ja hierotettavat kohdelihakset. Jos esimerkiksi kinttuja avataan rajusti, niin silloin ei ehkä pariin seuraavaan päivään niitä kannata lähteä kovaa rasittamaan, eli kannattaa tässä pitää vähän pelisilmää mukana ja tunnustella miltä itsestä tuntuu. :)

      Salitreenin kohdalla pyrin kyllä välttämään juuri sitä, etten hierottuja lihaksia heti seuraavana päivänä treenaisi, ja jos on oikein kovaa otettu, niin tällöin useampi päivä väliä. Olen kyllä huomannut, että oma kroppani ja lihakseni ovat aika hyvin sopeutuneet tuohon hierontaan, eikä se juurikaan tunnu merkittävästi vaikuttavan treenitehoihin, mutta toisinaan vähän kovempi möyhintä tietty on eri juttu. :)

  5. Monesti hierojat suosittelevat akuuttiin tilanteeseen tiukempaa hieromisjaksoa, muutama kerta 1-2 viikon väleillä. Kerran kuukaudessa on enempi ylläpitävää. Tietysti kerta on parempi kun ei mitään!

    • Aivan asiaa puhut, ja siksi nimenomaan minäkin siellä yleensä jopa kerran viikkoon ravaan. Monille tuo kerta kuukauteen on kuitenkin jo iso muutos nykyiseen ”ei koskaan”-tahtiin, joten tällä on mielestäni hyvä lähteä liikkeelle. :)

  6. KYllä nuo selluliitit ja aknet on ihan pikkujuttuja, niihin me ei huomiota kiinnitetä! Eriasia on sitten enemmän tai vähemmän kuivat kakkakikkareet kankkujen välissä, been there noin niinkuin hierojan näkökulmasta :D

    • Juuri näin! Ja hahaha kakkakikkareet! En kestä! Mutta voin kuvitella, että näitäkin tulee vastaan :D :D :D

  7. Hei olisko mahdollista saada sun omat vinkit kehonhuoltoon? Miten huollat kroppaa kotona? Jotain venyttelyvinkkejä tms olis huikeaa saada! Nimim. sohvaperuna ja jäykistynyt selkä

    • Kotihuollossa putkirulla ja hierontapallo ovat itselläni kova sana, ja esim. telkkaria tuijotellessa näillä aika menee kuin siivillä!

      Huomenna mulla on tulossa just tästä venyttelystä ja kotihuollosta todella osuvaa settiä ja käytännönjeesiä blogiin, eli pysyhän kuulolla!

  8. Itsellä ollut ihan nuoruudesta asti pelko mennä hierojalle juurikin selän aknen vuoksi, vaikka ongelma onkin jo vuosien saatossa poistunut. pelkkä ajatuskin, että joku koskettaisi paljasta selkääni saa niskavillat ylös, vaikkei hieroja itse olisi moksiskaan. ihme jäänne noilta ajoilta, ehkä jalkahieronnan voin jouluksi pyytää, mutta muuten oon toisten kosketuksen kanssa tosi epävarma ja vältän sitä :’D rahakin on se juttu, en vaatteita kovin usein voi ostaa, salimaksu on pienimmästä päästä, ruokaostoksia täytyy rajata, joten hieroja on surullisesti itselleni pois kysymyksestä. 😥

  9. Moi Piia! Olis kiva kuulla taas sun ruokapäiväkirjaa tms. kisojen jälkeen. Kuinka sun kroppa reagoi palautumiseen, että uskallatko nostaa heti dieetin päätyttyä reippaasti kaloreita ylös vai pikkuhiljaa? Mulla itsellä on dieetti menossa ja kun sen loppu lähenee miettii hirveästi sitä paluuta normaaliin. Kun takana ei ole kokemusta, että tietäisi mikä homma itselle toimii niin pistää jännittämään! Ja etenkin se kuinka korkealle kaloreita uskaltaa nostaa, sillä itse ainakin rakastan syömistä ja haluaisi syödä suuria määriä hyvää ruokaa ja totuttaa kroppa siihen! Mutta eipähän siihen muu auta kun kokeilu. Tosiaan olis kiva kuulla sulta jotain kokemuksia!:)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 65
Tykkää jutusta