Miten palautua kovasta treenistä tehokkaammin?

Sis. mainoslinkkejä*

Jos et palaudu, et myöskään kehity. Puolestaan mitä tehokkaammin palaudut, sitä kovempaa ja tehokkaammin pystyt treenaamaan ja sitä parempia tuloksia voit saada aikaiseksi. Tässä muutama periaate, joita itse noudatan omassa arjessani treenaamisen ja palautumisen tukena.

1. Treenin määrä ja laatu

Todella moni luulee minun paukuttavan painoja salilla joka ilta ja vähän päälle vielä aamullakin, mutta viimeisen viiden vuoden aikana olen treenannut salilla ”vain” neljästi viikossa, ja tulosta on tullut omaan makuuni aika hemmetin hyvin. Kun treenaan, niin treenaan oikeasti, enkä käy vain mätkimässä menemään treenejä sen vuoksi, että vähempi treenimäärä aiheuttaisi minulle morkkiksen. Laatu ennen määrää.

Hyvä treeni ei mielestäni ole myöskään sellainen, jossa olen vetänyt itseni ihan piippuun, mikään evä ei enää liiku ja aamupala meinaa nousta ylös ruokatorvesta lävähtäen keskelle salin lattiaa. Jos jatkuvasti jokaisessa treenissä vetää itsensä aivan överitilttiin, niin keholla on aikamoinen homma palautua toistuvasti oman suorituskyvyn totaalisesta ylittämisestä.

2. Riittävä ravinto ja lepo

Ketäähänhän eivät ne perusasiat kiinnosta pätkääkään. Vaikkei ne perusteet siellä pohjalla olisi missään määrin kunnossa, niin mieluummin lähdetään etsimään ratkaisuita jostain aivan muualta. Ihan oikeasti syö siis ihan ensimmäisenä riittävästi ja mielellään myös laadukkaasti ennen kuin lähdet hakemaan palautumisen tehostamista jostain muualta tai edes pohtimaan hiilarien ajoitusta, superfoodeja tai treenibuustereita. Riittävän ravinnon olen kokenut ihan äärimmäisen olennaiseksi tekijäksi palautumisessa ja jatkuvasti kovaa treenaava henkilö ei kyllä 1700 kilokalorilla ympäri vuoden popsittuna kovin pitkälle pötki ainakaan, jos mietitään optimaalista palautumista ja kehittymistä.

Unen kanssa itse pyrin pyhittämään joka yö 8-9 tuntia kunnon yöunille. Nykyään unen määrän ollessa itselläni vakiona kunnossa, niin olemme Herra Leivoksen kanssa panostettu vielä enemmän tuohon nukkumiseen, ja investoimme puolitoista vuotta sitten kunnon sänkyyn. Kannatti pulittaa, vaikka samalla rahalla oltaisiin päästy lomareissulle Aasiaan ja varmaan vielä kahdestikin. Elämä on valintoja täynnä. Makuuhuone vedetään myös joka ilta pilkkopimeäksi pimennysverhojen avulla ihan näin talvisaikaankin. Toimii.

Lepo ei myöskään tarkoita pelkkää nukkumista, sillä jos päiväsi ja viikkosi on aamusta yön pikkutunneille saakka pelkkää tykittämistä sadan eri projektin parissa, niin on kyllä se syö treenistä palautumistakin. Ihminen on kuitenkin kokonaisuus, joka on käynnissä 24/7 tavalla tai toisella.

3. Kehonhuolto

Käyn hieronnassa todella usein ja oikeastaan tällä hetkellä joka viikko. Joinakin viikkoina käyn tarpeen mukaan jopa kahdestikin hieronnassa. Eräs kokeneempi kehonhuollon ammattilainen kerran tuossa totesi, että minun on ymmärrettävä, että näillä treenimäärillä ja -tehoilla satunnainen kehonhuolto ei todellakaan riitä, ja säännöllisin väliajoin huoltoon tarvitaan vähän jyreämpiä aseita ja osaavampia käsiä.

Tarpeen tullen olen hyödyntänyt myös kiropraktikkoa ja jäsenkorjaajaa, ja mieluummin investoin pennoseni toimivaan ja hyvinvoivaan kehoon kuin merkkilaukkuihin, ulkona syömiseen tai etelänmatkoihin. Omatoiminen kehonhuolto on myös merkittävässä roolissa, ja aloitan lähes jokaisen treenin joko lyhyemmällä tai vähän pidemmällä kehonhuoltossessiolla. Huolellisella lämmittelyllä kehokaan ei saa niin kovaa shokkia jokaisen treenin alussa ja tämän olen myös kokenut helpottavan treenistä palautumistakin. Kovassa käytössä on myös putkirulla, fasciapallo (kova pieni hierontapallo) ja krapa.

4. Maalaisjärki, joustavuus ja yksilöllisyys

Jos tunnen kehoni todella väsyneeksi ja huonosti palautuneeksi, siirrän yksinkertaisesti päivän treenin huomiselle. Jos tätä jatkuu useamman päivän, niin skippaan loput viikon treenit, annan kehon palautua ja teen elämälläni jotain aivan muuta. Kilpailujen alla joustaminen ei ole kuitenkaan aina joka tilanteessa mahdollista, mutta yritän kompensoida tätä tällöin muilla jo aiemmin mainituin keinoin. Vastaavasti kilpailukauden ulkopuolella yritän rauhoittaa ja palauttaa kehoa sitten senkin edestä jättämällä tarpeettomat treenihöntyilyt pois ja keskittymällä syömään sitäkin paremmin ja riittävästi.

Jokaisella on myös oma yksilöllinen palautumiskapasiteettinsä, joka kehittyy ajan kanssa ihan kuten mikä tahansa muukin ominaisuus. On siis hyvä ymmärtää, että aikuisiällä treenaamiseen hurahtaneella henkilöllä ei välttämättä ole suoraan tai edes useamman vuoden treenitaustallakaan kykyä palautua yhtä tehokkaasti kuin koko lapsuutensa ja nuoruutensa kilpaurheilleella ikätoverilla. Sitä suuremmalla syyllä kortit on hyvä pelata oikein, ja ilman julmettua treenitaustaakin voi päästä aivan mielettömiin tuloksiin, jos asioita tehdään fiksusti ja ”oikein”.

Treenitoppi: TÄÄLTÄ* // Trikoot: TÄÄLTÄ* // Kengät: TÄÄLTÄ*

Ja olen nyt parina päivänä saanut ihan ennätysmäärän kyselyitä Snäpissä (piiapajunen) tuosta kuvissa komeilevasta korkeampi kaula-aukkoisesta treenitopista, ja se on tosiaan Junkyardilta (linkki tuossa yllä, itsellä koko XS). Voin rehellisesti sanoa, että törkeän osuva leikkaus, istuvuus ja laatu kaiken kaikkiaan, vaikka merkki oli itselleni tätä ennen aivan vieras. Heittämällä suosikkitreenitoppieni joukkoon!

Aurinkoista viikonloppua joka jantterille!

Edellinen juttuni: Hävettääkö salilla…?

Seuraa minua:
Bloglovin // Blogit.fi // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen

Piia Pajunen

6 vastausta artikkeliin “Miten palautua kovasta treenistä tehokkaammin?”

  1. Mikä sali toi on? Keskustan vai Tampellan Wolf? Toi rata/matto näyttää hyvältä!

    • Toi on keskustan Wolfilta! Siellä on tehty ryhmäliikuntasalista kokonaan toiminnallinen tila, ja toi on tosi jees, vaikka onkin vielä vähän keskeneräinen! :)

  2. muistutit jälleen tärkeistä asioista itselleni jolla vaikea levätä. hieronnassa käyn minäkin 1-2krt viikossa vaikka maksaa ja tuntuu välillä ”en ole sen arvoinen” mutta on kyllä auttanut. nyt miettinyt testata kuumakivihierontaa onko kokemusta? myös shiatsu kiinnostaisi. Kirjoitit: treeni ei mielestäni ole myöskään sellainen, jossa olen vetänyt itseni ihan piippuun ja se pätee itselläni. Olen sanonut itselleni että salilta lähden aina omin jaloin pois, treenin tulee antaa eikä ottaa energiaa. Sen sijaan siirtää treeniä en pysty. Mieluummin teen kevyen lyhyen treenin kun jätän kokonaan väliin. mikä on krapa?

    • Mihinkäs muuhun sitä rahojaan laittaisi, kuin itseensä ja omaan hyvinvointiin ;) En ole koskaan kokeillut kuumakivihierontaa, mutta tekisi kyllä mieli joskus myös kokeilla!

      Krapa on sellanen pieni raapan tyylinen välinen, jolla ”rapsutellaan/räävitään” etenkin kehon pienempiä lihaksia. Toimii itselläni erityisen hyvin etenkin forkuille ja pohkeille/penikoille. :)

  3. Mulle tuli nyt uusi valmentaja (lajina bikini fitness) ja hänen lähes ensimmäiset sanat oli mulle.. ”Kyllä sulle riittää 4x viikossa salitreeniä, 5 kertaa on jo oikeasti todella paljon kenelle tahansa”. Lisäksi mun nykyisen valmentajan ajatus on myös tuo sama, kun sulla. Ei siellä salilla tarvi joka kerta painaa ihan viimeiseen asti niin, että konttaat salilta pois. Kun perusteet on kunnossa, se peruskova treeni riittää.
    Oli kiva lukea sun suusta samoja juttuja. :)

    Tsemppiä dieettiin!

    • Itse olen kyllä tykännyt tuosta neljästä salitreenistä viikossa, ja kun sillä on sitä kehitystäkin tullut aika passelisti, niin en ole sitä halunnut lähteä vaihtamaan, että rahkeita riittää vapaaohjelmankin puolelle ja näistä kaikista vielä palautumiseenkin (ja siten kehittymiseen). Toki viisi salitreeniäkin voi olla oikeasti hyvä ja kohdillaan kovemmalle tekijälle, mutta ei mielestäni yksiselitteisesti parempi kuin neljä tai mitenkään pakollinen kehityksen saamiseen. :)

      Ja kyllä sieltä salilta pitää munkin mielestä omin jaloin päästä pois, ja eikä se tarkoita sitä, etteikö salilla voisi treenata kovaa. Kovalla treenillä ja överillä on vissi ero. :D Kiitos sulle ja osuvia treenejä myös sinne! :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 12
Tykkää jutusta