Osuva pakaratreeni sadepäiville

Helteinen poutasää kerkesi vaihtua ainakin täällä Tampereella jo hieman koleampaan ja kosteampaan ilmastoon. Jos asiasta jotain positiivista täytyy etsiä, niin ainakaan ei tarvitse tuntea huonoa omatuntoa painella salille sisätiloihin treenaamaan. Tästä siis testattavaksi käytännössä ihan päteväksi todettu jalkatreeni, jonka erityiskohteena on mikäpäs muukaan kuin tuo takaosasto.

Lämmittele alkuun huolellisesti. Muista availla myös lonkkia ja nivusia ennen varsinaista treeniä. Alle voit ottaa myös muutaman kyykkysarjan kepillä tai pelkällä tangolla ennen varsinaisten kyykkysarjojen pariin siirtymistä. Näillä lämmittelysarjoilla voit hakea pohjalle pakaraan puristusta ja hyvää tuntumaa.

  • Takakyykky vapaalla tangolla tai smithissä 4×6-10
  • Supersarja x3: Sumomaastaveto + pumppaava leveä kyykky T-kulmasoututangolla
  • Supersarja x3: Lantionnosto tangolla + reiden loitonnus koneessa etukenoon nojaten
  • Haarakyykkyjännehypyt 3×15-20 (leveästä haarakyykystä ponnistus ilmaan ja alas samaan asentoo)
Leveä kyykky kulmastoututangolla. Älä pysäytä liikettä sarjan aikana, äläkä ojenna liikettä ylös aivan suoraksi vaan pidä jännitys koko ajan pakaralla.

Treenissä tulee kintuille eri tyylisiä ärsykkeitä raskaasta kuormasta kevyeen ja räjähtävään, joten alakerta saa tehotulitusta vähän useammastakin suunnasta. Ajallisesti kyseinen kinttujumppa ei kuluta ihan liikaa, mutta kiirehtiäkään ei suotta tarvitse. Ensimmäisenä vuorossa olevien kyykkysarjojen välissä voi myös huoletta ottaa ihan kunnon palautukset, kun kyse ei ole mistään kevyimmästä liikkeestä.

Itse olen nyt ensimmäistä kertaa elämässäni innostunut tuosta kyykkäämisestä ihan toden teolla. Aiemmin tässä on ollut esteenä fyysiset haasteet, sillä olen tuossa aikoinani erinäisin kyykkyvariaatioin onnistunut vihlaisemaan istuinkyhmyn kohdilla sijaitsevan vanhan repeämän arpikudoksen repsalleen sekä toisella kertaa laukaissut itselleni kolmen viikon ponnistuspäänsäryn. Nyt olen toistaiseksi säilynyt ehjänä kyykkytangon alla, ja päässyt nauttimaan progressiivisesta menosta sekä huikeista endorfiiniryöpyistä jalkapäivinä. En sitten tiedä, onko määrätietoinen liikkuvuus- ja kehonhuoltotreeni tuottanut tulosta, vai onko tähtikuviot muuten vain osaltani kohdallaan. Oli miten oli, niin toivotaan, että meno jatkuu yhtä ehjänä ja nousujohteisena, jotta pääsen vetelemään jatkossakin voitontansseja kyykkyräkin sisällä!

xoxo,
Piia

Edellinen juttuni: Konttaa tai kuole

Piia Pajunen

4 vastausta artikkeliin “Osuva pakaratreeni sadepäiville”

  1. Hei jee tämäpäs oli kiva. Täytyy testata superpumppailuja :)
    Hauskaa viikonloppua, sinä kaunis!

    • Jee! Mahtista kuulla, että inspistä syntyi! Huikean hauskaa viikonloppua myös sinne! :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta