Olen huono treenaaja, koska…

voimalaitos
…treenaan vain kolmesti viikossa?

En tiedä missä vaiheessa tämäkin asia on lähtenyt vääristymään sille raiteille, että kehitystä voisi saada vain treenaamalla vähintään 5-7 kertaa viikossa. Treenaamisessa ja kehittymisessä enemmän ei aina todellakaan ole enemmän, ja päinvastoin liika touhottaminen voi jopa hidastaa kehitystä, jos palautumiselle ei jää resursseja ja koko treenipaletti on yksi sillisalaatti. Mieluummin kolme keskittynyttä ja nousujohteista treeniä kuin kuusi treeniä väsyneellä kropalla ilman mitään kultaista lankaa.

…en halua kiristellä kesäkuntoon, vaikka kaikki muut ympärilläni niin tekevät?

Miksi pitäisi? Jos treeni kulkee, ja olo on suorastaan loistava, niin miksi tätä pitäisi lähteä muuttamaan, koska muut.

…kun kovat sarjat menevät aina plörinäksi kaverin tsempatessa, vaikka muilla se tuntuu auttavan?

Wrong. Jokaisella meistä toimii omat juttumme, ja ne voivat poiketa hyvinkin paljon muiden tavoista. Jollain toimii paremmin kova ulkopuolinen paine, ja jollain taas paremmin se, ettei paineita ole. Se mikä saa kaverisi suoriutumaan tiukasta paikasta paremmin, voi tuhota sinun suorituksesi täysin.

…treenaan pääasiassa siksi, että saisin lihasta ja muotoa ulkomuotooni?

Miksi tämä olisi huono asia? Raskailla painoilla treenaamisessa tulee mukana lukuisia muitakin terveyttä ja yleistä olotilaa kohentavia ”sivuvaikutuksia”, joten eipä sillä ole sinänsä väliä miksi salille olet eksynyt. Turha tässä asiassa on jeesustella, ja jokaisella on oikeus omiin motiiveihinsa. Tästä lisää: Eikö ulkonäön vuoksi saisi treenata?

voimalaitos-5

…mulla ei ole kisatavoitetta tai muutakaan kiveen hakattua tavoitetta? Tykkään silti treenata kovaa ja saada kehitystä salilla.

Jos tykkäät treenaamisesta, niin onko sillä väliä. Osa ihmisistä tarvitsee itselleen selkeän tavoitteen saadakseen itsensä liikkeelle ja treeneissä itsestään tehoja irti, mutta osa saa taas paremmin kehitystä ja tehoja irti ilman ylimääräisiä paineita.

…treenaan pienemmillä painoilla kuin vähemmän aikaa salilla treenanneet?

Sillä ei ole aina välttämättä väliä mitä ja millä painoilla tekee, vaan miten sen tekee. Kyllähän raskaan käsipainon saa heijattua ilmaan vaikka millä liikkeellä, mutta se on eri asia meneekö käsitreenisi nimenomaan käsille ja suoritatko liikkeen oikeasti kohdelihaksella. Jokainen myös kehittyy eri osa-alueissa eri tahtiin, ja jos itse menet kehityksessä kuitenkin koko ajan eteenpäin, niin se riittää.

…en koskaan kyykkää?

Vaikka kyykkääminen on todella tehokas moninivelliike, niin jalkojen voimaa ja lihasmassaa voi kasvattaa myös ilman kyykkäämistä. Kaikilla kroppa ei kestä kyykkäämistä esimerkiksi vammahistoriansa puolesta, osalla vartalonhallinta ei vielä riitä tähän tai osa ei yksinkertaisesti tykkää kyykätä.

…skippaan treenin, jos olen aivan puhki?

Tämä voi joskus olla ihan hyväkin juttu. Lepopäivän ja treenipäivän paikkaa voi olla tarvittaessa ihan hyväkin vaihtaa, jos tiedät jo valmiiksi, ettei treenistä tulisi sinä päivänä yhtään mitään.

voimalaitos-2

 Muikeaa loppuviikkoa ja kovia treenejä! Boom!

Edellinen juttuni: Lepoviikon tai kevennyksen paikka?

Seuraa minua:
Bloglovin // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen

Piia Pajunen

12 vastausta artikkeliin “Olen huono treenaaja, koska…”

  1. Kiitos synninpäästöstä! 😉 Just mietin ja poden hirveitä tunnontuskia, kun en tänään kertakaikkiaan saa itteeni raahattua salille. 😭 Oon vaan fyysisesti ja varsinkin henkisesti työpäivän jäljiltä niin loppu, etten pysty ku makaan sohvalla. Tänään siis. Muina päivinähän oon käyny vetään ihan onnistuneet reenit. 😞Kyse on siis korvien välistä, ku tuntuu että kaikki lössähtää samantien sen yhden tai kahden päivän aikana, mitä tulee taukoo…
    Tätä ajatusta koitan kovasti työstää..nyt enivei otan sohvan takas selkään, enkä tasan liikahda tänään mihinkään. ☺

    • Jos tiedät itsestäsi, että normaalisti treeneille lähteminen ei ole mikään ongelma, niin turha soimata itseään tästä. Ja välillä elämä heittää eteen aikamoisia päiviä, jotka kuluttaa naista oikein olan takaa fyysisesti ja/tai henkisesti, ja on ihan okei ottaa silloin pientä happea, ja jatkaa seuraavana päivänä paukutusta siitä mihin jäätiin. Kroppa tarvitsee kehittymiseen myös lepoa, ja sitä on ihan okei (ja pakkokin) antaa sille kropalle välillä, eli ei ylimääräisinä lepopäivinä homma siihen lösähdä, jos homma pyörii muuten mallikkaasti treenipäivinä :)

      Itsekin skippaan aika useinkin treenejä näin, ja teen sitten väliin jääneen treenin lepopäivänä, eli vaihtelen lennosta viikolle suunniteltuja lepo- ja treenipäivien paikkaa, jos tuntuu, ettei treenistä tule yksinkertaisesti sinä päivänä yhtään mitään. :)

  2. Eipä mulla ookaan mitään kiveen hakattua viikkosysteemiä tms. kun en oo niin pro, ettenkö vois lepo- ja treenipäiviä vaihdellakin. Vaikkakin tässä vaiheessa aamua tuntuu kyllä vielä h y v i n kaukaiselta ajatukselta olla ehtoopäivällä rykimässä rautaa täydellä teholla, mutta ehkä se sieltä tulee kunhan saa kaffeet koneeseen ja silmät auki.. =D

    Hyvää viikonloppua! :)

    • Ja mähän nimenomaan olen ”pro”, eikä mullakaan ole kiveenhakattua viikkosysteemiä, ja vaihtelen aika useinkin lennosta treeni- ja lepopäiviä. ;)

      Ja tuo aamuvaikeus on aivan tuttua täälläkin, mutta kahvi auttaa, ja usein vielä treenikaveri, jonka kanssa on sovittu yhteistreeni aikaiselle kellonlyömälle, niin kyllä muuten herää viimeistään lämmitellessä :D

      Mahtavaa viikonloppua sinnekin, ja osuvia treenejä sinne! Boom!

  3. Kiitos Piia tästä postauksesta! En ole koskaan aiemmin kommentoinut, mutta nyt tuli tarve avautua :-D Itse voin allekirjoittaa monta kohtaa, etenkin tuon että 3 treeniä on liian vähän. Joskus treenaan jopa jokaisena päivänä viikossa ja siihen päälle opiskelu ja työ (ravintolassa, paljon seisomista), niin ei siinä kroppa paljoa lepoa saa. Ja sitten jos treenimäärä tippuukin vain siihen kolmeen kertaan tai alle, tulee kauhea morkkis. Ilmankos on välillä motivaatio hukassa kun treeneistä on tullut lähinnä suorittamista. Ihan mahtava blogi sinulla, kiitos siitä! :-)

    • Hahaa! Täällä saa avautua :D Härreguud älä nyt itseäsi polta loppuun! Ja mieluummin oikeasti vaikka se 3-4 tehokasta ja järjellä rakennettua treeniä, kuin seitsemän väkisin puurrettua sillisoppaa! Tähän voisit ottaa itsellesi säännön, että ei yli viittä treeniä viikkoon, niin tämä voisi tehdä ihmeitä treenimotivaatiolle, palautumiselle, kehittyiselle ja tuloksille. Veikkaan, että kun tämän säännön sopii itsensä kanssa lukkoon, ja opettelee pysymään siinä, niin voi morkkiksetkin alkaa helpottamaan. ;)

  4. Olen huono treenaaja: koska en saavuta tavoitettani, en treenaa tarpeeksi monipuolisesti, kotitreenistä ei välillä tule mitään kun alan selaamaan lehtiä tms.

    • Tavoitteissa on hyvä asettaa välietappeja, ja silloinhan homma on oikealla radallaan, jos kehitys kuitenkin kulkee oikeaan suuntaan. Välillä monipuolisuudesta voi olla suotavaakin tinkiä, jos silmissä siintää selkeä tavoite, johon tähdätä. Silloin liiallinen monipuolisuus voi vaan sotkea kuvioita. Jos kotitreenit keskeytyvät helposti, niin skippaa kotitreenit ja keskitä energiasi esimerkiksi tehokkaaseen salitreeniin, jossa häiriötekijöitä ei ole niin paljoa ympärillä.

  5. Sä kyllä onnistut päivästä toiseen kirjottamaan tosi hyviä juttuja! Myös sun snapchattiä seuranneena vaikutat tosi reippaalta ja mukavalta persoonalta -sun pitäis aloittaa oma youtube-kanava!

    • Minä kiitän! :) YouTubeen voisi joskus yrittää väsäillä kyllä jotain ;)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 24
Tykkää jutusta