MITÄ PITÄISI YMMÄRTÄÄ ”SOPIVISTA” KALORIMÄÄRISTÄ?

*Sisältää mainoslinkkejä

Paljonko pitäisi syödä miinuksella että laihtuisi? Mikä olisi hyvä määrä kaloreita lihaksen kasvattamiseen? Antavatko kalorilaskurit sopivan arvion energiantarpeesta? Perehdytäänpä tänään tähän aiheeseen!

Energiatarpeeseesi vaikuttavat lukuisat eri tekijät. Kehonmuokkaustavoiteita ajatellen sinulle sopivaan kalorimäärään voi vaikuttaa mm. pituus, paino, lihasmassa, rasvamassa, geneettinen aineenvaihdunta, ”opetettu” aineenvaihdunta, treenimääräsi (kesto, määrä, tiheys), treenilaatusi (minkälaista treeniä, millä intesiteetillä), arkiaktiivisuutesi, työsi, stressin määrä, näiden kaikkien erilaiset kombinaatiot sekä paljon muita tiedostamattomia ja tiedostettuja tekijöitä. Näin ollen pelkkä pituus, tämän hetkinen paino ja tieto tavoitteesta ei riitä sanomaan sinulle sopivaa kurkusta alas nieltävää päivittäistä kalorimäärää, vaikka toki arvioita voi aina antaa.

AINEENVAIHDUNTA ON VEKKULI KAVERI

Keho myös jossain määrin pyrkii sopeutumaan nykytilanteeseensa, ja aineenvaihdunta on toisinaan aikamoinen akrobaatti taipuen monenlaiseen asentoon. Se kuuluisa säästöliekki on yksi hyvä esimerkki ihmiskoneiston sopeutumiskyvystä, eli liian pitkään liian niukalla ravinnolla ollessaan keho pyrkii kynsin hampain pitämään kiinni niistä rasvavarannoista, vaikka kulutus ylittäisi päivittäisen energiansaannin. Tämä sama ainenvaihdunta voi myös oikein koulittuna pystyä myös nielemään uumeniinsa selkeästi suurempia määriä energiaa, jos sitä siihen lähdetään totuttamaan. Määräänsä enempää sitä aineenvaihduntaa ei pysty usein kouluttamaan, mutta yksilöstä riippuen mahdollisuuksia on melkoisenkin paljon, jos asioita tehdään oikein.

Otetaan tähän väliin elävä esimerkki todellisesta elämästä. Tuo tämän talouden komeampi liharekka ja tuleva sulho ajatteli toteuttaa pienen kiristelyn. Sokeri ja rasva oli maistunut tämän omaan makuun vähän turhankin hyvin, ja muutama kilo olisi ollu kiva saada pois ilman kitupommidieettiä ja niin, että treeni edelleen kulkisi. Mies syötti erääseen sapuska-aplikaatioon nykyiset strategiset mittansa ja tavoitepainonsa. Laskuri pyöräytti ilmoille kalorimäärän, joka vaikutti melkoisen pieneltä. Mies lähti protestoimaan, ja asetti itselleen selkeästi korkeamman kalorimäärän, jolla aplikaatio ilmoitti tämän jantterin lähinnä turpoavan kuin pesusieni. Noh, miten kävi? Kilot lähtivät silti karisemaan, vaikka sovellus ennusti toisin.

Nämä erilaiset aplikaatiot ja niiden sisältämät energiantarvelaskurit ovat usein tarkoitettu suuntaa antaviksi apuvälineiksi, eivätkä ne tarjoa suoraa yksiselitteistä totuutta. Yleensä ne ovat myös suunnattu niin sanotulle ”keskivertoihmiselle”. Jos oma aktiivisuustasosi on luokkaa ”3 salitreeniä, fyysinen työ ja 2 HIIT-treeniä viikossa”, niin villi veikkaukseni onkin, että et välttämättä kuuluu tähän kategoriaan.

Adidas-narureppu: TÄÄLTÄ*

MIKÄ OLISI SITTEN HYVÄ ENERGIANTARVE?

Minä en myöskään pysty automaattisesti sanomaan kenellekään sopivaa yksilöllistä energiantarvetta oli tavoite sitten mikä tahansa. Tähän tarvittaisiin laajempi lähtötilanteen ja lähihistorian kartoitus, ja tällöinkin tämä energiamäärä olisi vain arvio, jota toteuttamaan lähtiessä nähtäisiin, että miten kroppa reagoi. Toki sen osaan sanoa, että mitä luultavimmin 1600 kcal päivässä popsimalla et kovin pitkäjänteistä ja tehokasta lihaskasvua saa aikaiseksi ja puolestaan 3500 kcal syömällä et naisena hyvin todennäköisesti lähde rasvaa polttamaan pitkällä aikajänteellä. Nämä asiat eivät myöskään ole ihan näin simppeleitä, ja joku genetiikkahirmu voi noilla luvuilla jopa onnistuakin olettaen, että muu toiminta tukee tavoitteita.

Toisella naisella 2000 kilokaloriin korkeammalta pudottaminen saattaa altaa polttamaan hiljalleen rasvaa ja toisella naisella samaan päivittäiseen energiamäärään kitukaloreista nostamalla saattaa käynnistää aineenvaihdunnan ihan uuteen uskoon, ja lähteä myös tiivistämään kroppaa ennennäkemättömällä tahdilla. Ensimmäisellä esimerkillä puolestaan 1600 kilokaloriin romauttamalla rasva saattaa palaa huikeaan tahtiin, mutta jaksaminen, treenitehot ja motivaatio saattaa romahtaa kertaheitolla. Jälkimmäisellä valmiiksi aineenvaihduntansa kanssa jumissa olevalla naikkosella muutosta ei välttämättä 1600 kilokalorilla näy mihinkään suuntaan, sillä tämä on elänyt niukoilla kaloreilla jo vuosikaudet ja kroppa jumittaa. Historialla on siis merkittävä ero.

Ja ettei nyt vedettäisi jokaista hämmentynyttä silmäparia ruudun toiselta puolelta kahta kauheammin ajatuksissaan sekaisin, niin eivät nämä hommat niin vaikeita ole. Tylsästi tiivistettynä sanottakoon, että jokaisen omiin tavoitteisiinsa sopiva mussutettava energiamäärä löytyy vain kokeilemalla. Tätä voi rohkeasti kokeilla suorittamalla ihmiskoetta itsellään tai vastausta voi halutessaan lähteä toteuttamaan myös valmentajan avulla, jos tavoitteet ovat selkeät ja korkealla. Kivenkovan ammattitaidon ja kokemuksen omaava valmentajakin joutuu toki yhtälailla jokaisen asiakkaansa kohdalla tätä lähteä kokeilemalla etsimään, ja se mikä on syytä tosiaankin ymmärtää on se, että ammattimainen valmennuskin on jatkuvaa ihmiskoetta ja testaamista.

Adidas- korkeakauluksinen treenitoppi: TÄÄLTÄ* // Adidas- tekniset trikoot: TÄÄLTÄ*

Täytyy vielä lopuksi huikata, että lukuisista kyselyistä huolimatta valitettavasti rahkeeni eivät tällä hetkellä riitä ruokavalioiden ja treeniohjelmien laatimiseen. Voi vitsit, kun ihmisen voisikin vain näppärästi monistaa, mutta tällä hetkellä resurssini pörräävät aika tiukasti kilpaurheilun, nykyisten duunikuvioiden sekä diplomi-insinöörin opintojen viimeistelyn parissa. Huhheijaa, hommaa on, mutta haluan vielä varmistaa, että aikaa jää myös rehelliselle höntsäilylle sekä levolle. Eilisen tykityspäivän kruunasi Pleikkari ykkösen hakkaaminen Spyron merkeissä (haha, huikeaa!), ja tänään meitsi pamahtaa Ratinan Stadionille krebaamaan ja fiilistelemään Robbie Williamsia. Uujea!

Huikeaa torstaita!

Kurkkaa myös: Voi jos te kiinteytymistä tavoittelevat naiset vain söisitte

Edellinen juttuni: Kun kaikki muut kehittyvät, mutta sinä junnaat

♥  SEURAA MINUA  ♥
Bloglovin // Facebook // Instagram // YouTube
Snapchat: piiapajunen

Piia Pajunen

15 vastausta artikkeliin “MITÄ PITÄISI YMMÄRTÄÄ ”SOPIVISTA” KALORIMÄÄRISTÄ?”

  1. Hyvä ja hyödyllinen postaus! Tiedän että esim minun kohdalla (alipainosta massan kasvatukseen) laskurit eivät pidä ihan paikkaansa, koska tarvitsen ruokaa anyway enemmän, treenasin tai en.
    Olispa huippua törmätä suvun konsertissa, toivottavasti niin tapahtuu! :’D Kivaa iltaa❤

    • Kiitos kivasta palautteesta! Ja eihän nuo laskurit todellakaan kaikille toimi, vaan pystyvät antamaan vain jotakin arvioita ja suuntaa ”keskivertoihmiselle”. Ja jee muitakin Robbieta tsekkaamassa olleita ruudun takana! Oli kyllä huikeaa menoa konsertissa! :D

  2. Sori, nyt on pakko avautua, mutta positiivisissa merkeissä :D Minulla aineenvaihdunta alkoi osoittaa jämähtämen merkkejä, minkä vuoksi ryhdyin toimeen. Energiasaannin lähtötaso oli järkyttävän matala, en edes kehtaa mainita muuta kuin alle 1500 kcal. Ja jo tuossa vaiheessa tuli liikuttua paljon. Älä kysy miten tämä on mahdollista..huonoihin tapoihin turtuu. No, viime jouluna tein päätöksen nostaa päivän energiamääriä hiljakseen, ja puolen vuoden aikana on päästy reilusti yli 1700 kcal:n! *whee!!* Projekti jatkuu ja vähintään muutama satanen saa tulla lisää, mieluummin vaikka neljä tai viisi :) Hidas rytmi on mahdollistanut sen, että homma muuttuu tavaksi eikä lipsahduksia tapahdu. Nyt sitten havahduin muutamiin parantuneesta aineenvaihdunnasta kieliviin ”oireisiin” (tai sitten aikaistuneesta menopaussista XD). Vaikka tämän puolen haasteista ja lipsahduksista puhutaan mielestäni liian vähän, prosessi ruokaremontissa etenee aivan samaan tapaan kuin miinuskaloreille yltämisessä. Meille laiskoille herkuttelijoille tuollainen 200 kcal lisää on oikeasti haaste, mutta tämähän jatkaa kamppailua kunnes parin tonnin raja menee rikki ja ylikin \o/ aliisantarinakirja.blogspot.com

    • Niinhän sitä pitää toimia, minkä itselleen etenkin henkisesti toimii parhaiten. Toisille toimii hitaat muutokset ja toisille taas nopea kelkan kääntäminen, ja parhaita tuloksiahan sillä saa kun tunnistaa jo itse, mikä toimii omalla kohdalla parhaiten. :) Mahtava kuulla, että siellä on ruokamäärät kasvaneet ja kehokin alkaa pelittämään entistä paremmin! Tsemiä sinne ”ruokaremonttiin”! :)

  3. Hei Piia!
    Tuo on varmasti totta että itsehän sitä täytyy kokeilla. Mietin vain, että kauan jotain tiettyä määrää kannattaa oikein kokeilla, jotta huomaa toimiiko se?

    -Ella

    • Heips! Tuokin on yksilöllistä, mutta usein nyt ei muutamassa päivässä kovinkaan selviä tuloksia monesti pysty havaitsemaan. Nämä ilmentymät riippuvat myös usein ”peliliikkeiden” laadusta ja suuruudesta, mutta kyllä neuvoisin pari/kolme/neljä viikkoa seurailemaan ainakin, ja tunnustelemaan oloa, jolloin jotakin suuntaa yleensä pitäisi alkaa näkymään. Pitkän ajan vaikutukset näkyvät vasta myöhemmin, joten tämä seuranta-aikakin täytyy vain itse kokeilla. :)

  4. Hei Piia! Olen hiljattain alkanut lukemaan blogiasi ja myös treenaamaan ahkerammin salilla. Kiitos kivoista lukukokemuksista, blogisi on mielenkiintoinen ja hauska! :) Oon käynyt läpi paljon myös aiempia postauksiasi ja saanut sieltä paljon vinkkejä ja ajateltavaa (itsellä tavoitteena hoikkana ihmisenä lihasmassan lisääminen). Teen nyt yhtä puolen vuoden treeniohjelmaa, ja eilen tein salilla jalat ja treeni oli NIIIIN hyvä ja sen jälkeen oli aivan euforinen fiilis. :D Päätin silloin että mun täytyy kirjoittaa sulle sekä Ida Jeminan blogiin ja kiittää motivaatiosta ja ylipäätään blogista! :)

    • Voi vitsit kiitos ihan huikeasta palautteesta, ja huippua, että nämä rustaukset nappaavat! Mahtava myös kuulla, että vanhempia postauksia on tullut koluttua läpi, ja niistä on irronnut ajatuksia ja informaatiota hyötykäyttöön asti. Jes! :)

      Hurjasti treeni-intoa sinne!

  5. OLET HUIKEA PIIA! Olet ollut sellainen inspiraatio ja suoraan sanoen ”idoli” minulle jo pitkään! Ajatuksesi ovat huikeita!
    Onko sinulla suositella hyviä pt:itä? Hakusessa on uusi ja yritän löytää vaihtoehtoja. Asun itse pK seudulla mutta voi olla myös muualta! :)

    • Jösses, KIIIIITOS!!! <3 Tulipa huikea fiilis tästä kommentista! Jeij!

      Yritän olla blogissani tuomatta esille erityisiä PT-suosituksia, koska silmäpareja ruudun takana on jo sellainen määrä, että menisi jo aikamoiseksi mainostamiseksi, enkä halua suosia erityisesti ketään, enkä pysty varmasti myöskään takaamaan, että ne kaikille varmasti sopivia olisi, kun personal trainereitakin on niin monia eri tyylisiä eri tyylisiin tarpeisiin. :) Tsemppiä PT:n metsästykseen, ja varsinkin PK-seudulla on paaaljon hyviä vaihtoehtoja! :)

  6. Spyro!! Ihan huikee peli! :D Meillä ei oo pleikka ykköstä mut kaveri asensi jotenkin tietsikalle sen ja pystyn pelaamaan sitä telkkariin yhistettynä. Kunnon nostalgiat tulee! Pienet on elämän ilot :’D

    • Spyro on kyllä kova, ja varmaan on pakko pelata tuo vielä läpi lähestyvän syksyn pimenevinä iltoina! Hah! :D Ja olet niin oikeassa, että elämän pienet ilot on niitä, jotka ovat kaikkein parhaimpia! :D

  7. Ja pieni lisäys, kiitos blogistasi, se on tsempannut kovasti ”rempassa”! Ihanaa kun viimeinkin saa tekstiä siitä miten paljon tulee syödä, eikä miten paljon saa syödä. Ja päälle liikkumisen ilo :-) Ihailtava asenne sulla, olen varma että olet saanut sitä tarttumaan moniin! :-)

    • Voihan video, miten mahtavaa palautetta! <3 Nyt on kyllä tämä likka aivan otettu näin huikeista sanoista! Kiitos sulle miljoonasti, ja vitsit miten mahtava tunne on, kun oikeasti saa positiivista vaikutusta ja muutosta aikaiseksi ihmisten mielissä. Jeaaahhh! Tsemppiä ja intoa sinne "remppahommiin"! ;)

  8. Itse en jaksa enää laskureista innostua koska ei sitä oikeasti tiedä paljonko keho tarvitsee energiaa ja paljon kuluttaa sen päivän aikana. Ja miten ruoat imeytyy esim. manteleista sanottu että vain30%kaloreista imeytyy tiedä sitten onko totta. Tuo arkiaktiivisuus ja työ vaikuttaa tosi paljon ja monet ei sitä tule ajatelleeksi. ”enhän minä harrasta liikuntaa” sanoi äitini joka koko päivän siivoaa kotona, tekee puutarhatöitä ja käy vähintään2x30min koiralenkillä päivittäin periaatteessa koko ajan liikkeellä. Onko niin että jos lisää syömisiä myös kulutus lisääntyy ns. lämmöntuotto kehossa? Silloin luulisi olevan aika vaikea lisätä esim. painoa koska pitäisi syödä vaan enemmän. Hyvä teksti kuitenkin ja juuri sanoma ”saat syödä” eikä ”tätä et saa syödä”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 61
Tykkää jutusta