MAAILMAN TYPERIMMÄT KILPAURHEILULAJIT

*Sisältää mainoslinkkejä

Kilpaurheilu on hullujen hommaa. Joku on aikoinaan määrittänyt erilaisia tapoja ottaa mittaa toisistaan joko yksilöinä tai ryhminä, ja keksinyt säännöt, joilla porukka laitetaan paremmuusjärjestykseen. Kunnianhimo on kasvanut, ja hauskoista leikeistä onkin muodostunut totista vääntöä ja suuren luokan bisneksiä. Katsomot täyttyvät uteliaista ihmisistä, jotka maksavat itsensä kipeiksi ihan vain siksi, että pääsevät näkemään, kun ihmiset juoksevat viivalta viivalle. Usein itse suorittajat uhraavat tälle koko elämänsä, ihan vain siksi, että voisivat antaa kaikkensa menestyäkseen.

Jos lähdetään pohtimaan eri lajeja…

Jalkapallo: Juostaan nurmikolla pallon perässä ja isketään kehiin parhaimmat teatteritaidot, jos joku vähän hipaisee.

Jääkiekko: Sujautetaan ketarat tossuihin, joissa pohjassa kimmeltävät terävät metalliveitset. Otetaan kepit käteen ja vedetään jäällä jahdaten kilpaa pientä kumikiekkoa. Yritetään saada se pieneen verkkokopperoon, ja koko kansa sekoaa, jos tässä onnistutaan. Tähän saatetaan yhdistää myös nyrkkejä ja rähinää niin jäällä kuin kisakatsomoissakin.

Telinevoimistelu: Kieputaan alun perin aika mielivaltaisen näköisesti valituilla lukkoon lyödyillä leikkitelineillä ja yritetään kieppua ja pyöriä mahdollisimman vaarallisia temppuja ilman (kohtalokkaita) virheitä.

Paini: Väännetään vastapuolen eritteet omalla naamalla toista kanveesiin. Halutaan tuhota, mutta ei kuitenkaan nyt ihan.

Adidas-treenipussi: TÄÄLTÄ*
Keihäänheitto: Heitetään keppiä. Katsotaan kuka saa sen pisimmälle.

Kuulantyöntö: Sama homma, mutta tätä metallikönttiä ei ihan niin pitkälle rempaista. Rajansa hei kaikella!

Bodyfitness: Nostellaan salilla raskaita rautoja. Lopulta kärvistellään silmät sikkurassa säälittävillä eväillä nälkää nähden, jotta päästään viettämään minuutti lavalla ihan vain sitä varten, että tuomaristo pistää sinut paremmuusjärjestykseen (kuulemma ulkonäön perusteella).

Fitness: Tehdään sama, mutta isketään tähän näivettyneeseen lopputulokseen erittäin loogisena kombinaationa parin minuutin akrobaattinen tai tanssillinen koreografia. Seems legit.

Maratonjuoksu: Juostaan ja pitkään, ja katsotaan kuka selviää ensimmäisenä maaliin. Siis katsotaan, jos jaksetaan, sillä suoritushan on niin hävyttömän pitkä, ja katsojat pystyvät näkemään siitä vain pieniä välähdyksiä sieltä täältä jos sieltäkään, ja monet päätyvät loppupeleissä mieluummin lähikuppilaan ohrapirtelölle parin tunnin ajaksi.

Pikajuoksu: Juostaan viivalta viivalle.

Treenitoppi: TÄÄLTÄ* // Adidas-trikoot: TÄÄLTÄ*

Järjettömästä täytyy löytää jotain järjellistä, että sitä jaksaa ja haluaa tehdä. Tunteet ovat aitoja, ja ne pitää itse kokea, ja siinä se urheilun osuvin suola ehkä onkin. Se, että onko järkevää istua joka päivä stressilevelit tapissaan kahdeksasta puoli viiteen näyttöpäätteen äärellä ja menettää yöunet odottavien sähköpostien takia, ei välttämättä ole järkevää tai sitten on. Kaikki järjellinen ja järjetön on suhteellista, ja vain hullut eivät sekoa tässä maailmassa. ;)

Muikeaa ja ei-niin-vakavaa viikon alkua!

Kurkkaa myös: Paljastuksia minusta, joita hävettää sanoa ääneen

Edellinen juttuni: Miten treenata kun aika on kortilla?

♥  SEURAA MINUA  ♥
Bloglovin // Facebook // Instagram // YouTube
Snapchat: piiapajunen

Piia Pajunen

13 vastausta artikkeliin “MAAILMAN TYPERIMMÄT KILPAURHEILULAJIT”

  1. Siis tää on niin totta. Ei missään lajissa ole varsinaisesti mitään järkeä, kun lajin purkaa osiin niin, että vain se itse kilpailusuoritus jää jäljelle. Mut piru jotain tavattoman jännittävää kilpaurheilussa (niin kilpailijan kuin katsojankin silmin katsottuna) on! :D

    • No näinpä! Eihän siinä järkeä ole, mutta piru vie, kun tuppaa aina jännittäväksi ja kutkuttavaksi menemään. :D Ehkä ne parhaat asiat juuri elämässä ovatkin niitä ”järjettömiä” :D

  2. Voi luoja kuinka hyvä postaus!! Hyvä, etten alkanut ääneen nauramaan täällä yksinäni – varsinkin kun oma lajini paini tuli vastaan listalla. :D
    Mutta niin se vain on, joku asia kun sydämen nappaa, niin ei siitä irti päästä, vaikka kuinka järjettömältä se voisikin joltakin kantilta katsottuna vaikuttaa.

    Kiitos tästä huipusta maanantai-illan piristyksestä! Plus hurjasti tsemppiä valmistautumiseen kohti Olympia-karkeloita!! :)

    • Hahaa! :D Iso kiitos myös sulle! Järjettömät asiat yleensä aiheuttavat ne kovimmat kiksit, ja silloinhan juuri sitä pitää tehdä. ;)

  3. En ole aikaisemmin edes ajatellut tätä näin ”syvällisesti” Joitakin lajeja jo entuudestaan pitänyt järjettöminä lähinnä penkkiurheilun kautta. Siis kuka jaksaa katsoa jalkapalloa, koripalloa, jääkiekkoa, ringetteä jossa pallo/kiekko siirtyy pelaajalta toiselle ja siitä taistellaan? Entä golf, pingis, tennis, sulkapallo? puhumattakaan curlingista, shakista ja biljardista? siis nekö urheilulajeja? Seuraatko itse jotain lajia tai telkkarista? Kauniimmat/jotain järkeä lajissa ovat mielestäni tanssit, luistelu etenkin pariluistelu, laskettelu, yleisurheilulajit ratsastus ja hiihto.

    • Laji kuin laji, niin eihän niissä järkeä ole, hah! :D Itsekin tykkään seurailla myös eniten noita ”esteettisiä” koreografialla/vahvalla taito-osaamisella varustettuja lajeja ehkäpä juuri omasta lajitaustastani johtuen. :)

  4. Hei Piia!

    Sulla kun on tota cheertaustaa, niin ymmärsinkö oikein, että siinäkin lajissa keskitytään lähinnä aerobisen(?) kunnon ylläpitoon ja kehittämiseen, eli kestävyyteen?

    Itse lopetin n. vuosi sitten hyvin kestävyyskeskeisen lajin ja vaikka salilla tuloksia tulee, tekee pahaa menettää hyvä juoksukunto, vaikka olenkin yrittänyt ehtiä silloin tällöin lenkkipolullekin.

    Käsittääkseni lenkkeily ja saleilu eivät oikein käy yks yhteen, vai onko mahdollista kehittää tai ylläpitää molempia? Ei kuulosta enää realistiselta tunkea sekä neljää salitreeniä että lenkkiä samalle viikolle ainakaan keskelle kiireisintä arkea, vai mitä mieltä olet?

    Kiitos taas ihanista postauksista muuten, tää blogi on ihan paras! :) <3

    • Moikka! Cheerin parissa tehtiin kyllä paljon kestävyysharjoittelua, mutta itse kilpasuorituksen puolesta sitten huideltiin enemmänkin tuolla anaerobisilla vyöhykkeillä sykkeet katossa. Salitreeni ja kestävyystreeni ei missään tapauksessa poissulje toisiaan, ja jos molemmista oikeasti tykkää, niin kyllä niitä voi huoletta yhdistää, mutta neljä kipaletta molempia viikkoon on jo aika hurja määrä yhdistelmänä.

      Salitreenissäkin vähemmällä kuin neljällä voi saada kehitystä, mutta tällöin ei aerobisella treenillä kannata liikaa lähteä mehustelemaan, vaikka sitäkin voi pari treeniä viikkoon hyvin mahduttaa. Se kuitenkin kannattaa muistaa, että tarpeeksi vain ruokaa koneeseen kovalla kulutuksella ja lepopäiviä ja kevennyksiä säännöllisesti. Koko ajan yli oman palautumiskapasiteetin treenamalla ei meinaan niitä tuloksia tule. :)

      Ja kiiiitos ihanasta palautteesta ja ahkerasta kommentoinnista! Pus! <3

    • Haha! Kaikki ei ihan tähän settiin mahtunut… Onneksi! ;D

  5. Kuulostaa niin oudolta nuo kaikki lajit kun ne on hajoitettu osiin. Mutta kaikki kivoja. Itse harrastan yleisurheilua❤️

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 68
Tykkää jutusta