KYSY

Katselin, että nyt olisi oikein passeli sauma pistää tulille vanha kunnon kysymyspostaus. Eli pidemmittä puheitta, antakaahan kommenttikentän laulaa, niin minä tuikkaan piahkoin vastakaikua tulemaan omana postauksenaan. :)

Olen siis erakoitunut Jyväskylän laitamille tänne porukoille lapsuudenkotini talovahdiksi, joten heittäkäähän nyt oikein visaisia kysymyksiä (ja saa pommittaa useammallakin kerralla), niin mulla riittää tekemistä. Tai noh, ihan kuin siitä puute olisi, heh!

piia-pajunen-q-2

piia-pajunen-q

xoxo,
Piia

Edellinen juttuni: Eikö ulkonäön vuoksi saisi treenata?

Seuraa minua:
Bloglovin // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen

Piia Pajunen

31 vastausta artikkeliin “KYSY”

  1. Heipparallaa!

    Pommitan heti useammalla:
    -Mikä on sun suosikkilihasryhmäsi salilla?
    -Jos sun pitäisi valita joku muu kasvattilajiksesi näin jälkikäteen, niin mikä se olisi ollut?
    -Milloin olet viimeksi ollut humalassa?

  2. Jos haluaa treenata salitreenin ennen kunnon aamupalaa kannattaako syödä jotain pientä, vai käyttää jotain treenibuusteria vai mitä?
    Mikä mahtaa olla kun selkätreenissä ei saa kunnon pumppia, mutta yleensä seuraavana päivänä kyllä tuntuu että treeni on mennyt perille :D
    mitä liikkeitä rakastat ja inhoat?
    Teetkö aerobista, kuntopiiriä yms ja miten sijoitat ne viikkoosi?
    Lempi kuukautesi ja miksi? :)

  3. Sinä kun niin kovasti olet myös vihkiytynyt IIFYM (ja muutenkin avatarin kelmien) klaaniin, niin täräyttäisin:
    Muonillasi vätteletkö silti rasva-hiilu komboja (eli menetkö abauttia rallaa prot-hiilarit ja prot-rasvat yhdessä) vai meneekö ihan puhdasverisellä IIFYMillä (pasmat eivät mene sekaisin, jos pötyssä makrot esim. Prot 30,hh 80 ja rasvat 25)?
    Varsin nörtti kysymys, mutta siinäs on ;)

  4. Miten treenata vatsalihaksia parhaiten salilla?
    Käytätkö salin jälkeen palautusjuomaa ja mikä olisi hyvä palkkari?
    Milloin aloitit salilla käymisen ja miten treenisi on siitä muuttunut?
    Mikä treenijako on mielestäsi paras?

  5. Moi Piia!

    Kiitos kiinnostavista ja hyödyllisistä postauksistasi! Pidän positiivisesta ja myönteisen rennosta asenteestasi ja suhtautumisestasi elämään! :) Jatka samaan malliin!

    Sitten käytän tilaisuuteni hyväkseni ja esitän muutaman kyssärin:
    – Parhaimmat liikkeet ja vinkkisi pakaran sivuosan treenaamiseen?
    – Esimerkkisetti tehokkaasta, 3 – 4 liikkeen core-treenistä?
    – Lemppari terveellinen herkkusi? ;)

  6. -Kuinka usein syöt kunnon herkkuja (karkkia, sipsiä, leivonnaisia yms)?
    -Lempiruuat?
    -Haluaisitko lapsia?
    -Paras muisto tältä kesältä?

  7. Laitanpa muutaman sekalaisen kyssärin. :)
    Mitä teet työksesi? Teetkö PT:n hommia?
    Kuinka pitkään (/kuinka monet kisat) fitneksessä voi mennä samalla vapaaohjelmalla? Millä perusteella teet biisivalinnan?
    Lempi herkku?

  8. Kuinka paljon kaloreita sulla on korkeimmillaan offilla ja kuinka paljon matalimmillaan ennen kisoja? Myös makrojakauma molemmista olisi kiinnostava tietää. Ihanaa loppukesää sinulle! :)

  9. Miten päädyit opiskelemaan sitä alaa mitä nyt opiskelet? Miten oot onnistunut yhdistämään kilpaurheilun ja opiskelun? Ootko kuinka hyvin päässyt sisään ns. Teekkarikulttuuriin lajivalinnastasi huolimatta (juhliminen ja juominen kun siinä on aika oleellisena osana…) :)

  10. Mitä sä yleensä syöt, että pysyt noin tikissä?
    Paljon on maastavedon ennätys?
    Onks joku terveellinen ruoka, mistä et tykkää?
    Mikä on sun rasvaprosentti?
    Lempi urheiluvaatteesi?

  11. Kuinka usein pidät lepopäiviä? Ja entä pidätkö lepoviikkoja?
    Juotko paljon zero juomia tai muutenkaan limuja?
    Kuinka usein venyttelet?
    Minkälainen oli sun ja Jumpan ensitapaaminen?

  12. Miten voi syödä dietillä ravintolassa vai voiko? Ei mitään hajua joidenkin paikkojen kaloreista saati sitten makroista, jos ei ole netissä kunnolla esillä. Vaikka söis jotain terveellistä, niin mistä tietää mitä on kuinkakin paljon…vai voiko sitä koskaan tietää? :D

  13. Punnitsetko offilla ihan yhtä grammalleen kaiken mitä menee suusta alas kuin diettiläkin? Vihanneksetkin?

  14. Heippa! Kiitos aivan mielettömän inpsiroivasta blogista ja siitä, että oot noin jalat maassa. :)

    – mimmosta salitreeniä vedät tuon vaparin ohessa, isoilla painoilla lyhkäsiä vai pienemmillä pidempiä sarjoja?

    – mistä otat sun kalorit kun syöt offilla niin isoja annoksia? Mulla siis ongelmana kun kaloreita nostaa sinne kolmeen tonniin että en jaksa syödä sitä hiilarimäärää :D syötkö paljon hedelmiä päivässä, vai miten sun napas vetää kaiken?

    – olisko sulla kertoa joku hyvä loikkatreeni se vois sisältää, ja kuinka usein semmosta vois salin lisäksi tehdä? Innostuin hiukan kokeilemaan ja yllätyin miten kipeeks reidet tulikaan!

    Kiitos paljon etukäteen! Oot aivan huikee, kasvokkainkin kun on jutellut niin sun positiivisuus vaan tarttuu :)

  15. Lemppari viikonpäivä?
    Mistä ruoka-aineesta et luopuis?
    Monet zero pointit(sukat/säärystimet) omistat? :D

  16. Miten kauan yleensä sinun salitreenit kestää?
    Pidätkö miten pitkän tauon syömisen jälkeen ennen treenaamista?

  17. Millä tapaa toteutat kalorilaskennan käytännössä? Jos menet offilla niinsanotusti ”IIFYM”-tyylillä? onko sulla siis jotkut ”makrohaarukat” minkä väliin päivän makrot tulis asettua, vai meetkö sillee ttä syöt ku on nälkä?=D

  18. Moikka ja kiitos ihanan pirteästä blogista!

    Vähän erilaista kysymystä: fellow-tutalaisena (toiselta paikkakunnalta tosin!) olen miettinyt uravalintojasi. Miten olet päätynyt liikkumaan ammatiksesi, vaikka vaihtoehtoja – ja aika koviakin – olisi varmasti tarjolla; vai työskenteletkö jossakin liikunnan ohella, mutta se jää vain blogin ulkopuolelle? Aiotko urheilu-uran jälkeen työskennellä koulutusta vastaavalla alalla, tms? Olisi kiva kuulla taustoja valintojen takana, sillä mietityttää urheilun priorisointi elämässä nyt nuorena, kun kilpailuissa vielä pärjää, mutta jolloin urheilu saattaa syödä muulta uratulevaisuudelta pohjaa.

    • Kiitos kivasta palautteesta! :)

      Heitän suoraan pari vastakysymystä:
      Miten määrittelet ”kovan vaihtoehdon” ammatillisessa mielessä?
      Miten määrittelet koulutusta vastaavan alan tutan kohdalla?
      Miten määrität termin uratulevaisuuden? Onko se jotain tiettyä?
      Pitäisikö minun olla mielestäsi huolissani?

      Nämä olivat vain tiivistettyä pohdintaa, jota kysymyksesi herätti. Kuulostavat kysymyksinä tönköiltä, enkä tarkoita olla töykeä, vaan ihan mielenkiinnosta kysyn. :)

      Voin jo siis toki vastata, että enhän ole edes vielä valmistunut (paitsi tekniikan kandidaatiksi). Olen siis vielä ihan DI-opiskelija (sekä urheilija että yrittäjä), joten eihän tässä ole edes vielä keretty edes koulunpenkiltä pihalle karmeaa tulevaisuuttani ja tekemiäni virhevalintojani kohtaamaan. :D Ja työkokemusta löytyy urheilu-uran ohella mm. kahdesta suuresta metsäteollisuuden yhtiöstä (sekä tuotanto- että toimihenkilöpuolelta) sekä eräästä elintarvikeyrityksestä markkinoinnin puolelta. Ei siis tarvitse olla huolissaan tulevaisuudestani, kiitos vain.

      Minulla on kyllä kaikessa epämääräisyydessään oikein selkeät sävelet, mutta ne saattavat näyttää hieman erilaiselta kuin sinun ja osan meidän molempien opiskelutovereistamme. Pari vuotta sitten olisin kyllä pohtinut samoja kysymyksiä osaltani kuin sinä, mutta onneksi elämä on opettanut ja huomattuani eläneeni aiemmin yksitoikkoisessa kuplassa, osasin poistua sen sisältä. :)

      Enkä siis todellakaan pahalla tarkoita tätä vastausta, ja vähän kieli poskessa sen kirjoitin. Elämässä on vain muitakin vaihtoehtoja kuin tietty tähtiinkirjoitettu ura, jonka pitäisi meidän koulutuksemme määrätä. En halua mainetta ja mammonaa, vaan haluan olla ihan minä vain ja onnellinen sellainen toteuttamalla sellaista elämää, kuin itse näen itselleni parhaaksi.

    • Ääk eieiei! Pointtina ei todellakaan ollut kritisoida tai sanoa pahalla, vaan päinvastoin ihailla, olisi pitänyt paremmin muotoilla kysymys!

      Idea taustalla oli se, että usein ainakin meillä tuntuu olevan muutama vakiintunut urapolku, joista ei moni uskalla poiketa. Eli mietin sitä, mistä oot saanut itsevarmuuden kulkea omaa polkua :)

      En todellakaan tarkoittanut, että sinun pitäisi olla huolissaan! Anteeksi mahdollisesta mielipahasta, tarkoitus oli lähinnä hakea inspiraatio unelmien toteuttamiseen, mitä tunnut elämässäsi vahvasti tekevän.

    • Aijaiii sori sori sori myös omasta puolestani :D En siis suoraan kritiikkinä tuota ottanutkaan (ymmärsin että olit ihan hyvällä asialla), mutta olen vain joskus törmännyt tuolla opiskelijaympäristössä pieneen kauhisteluun omista ratkaisuistani, tai että muut olisivat tilanteessani suorastaan kauhuissaan :D Suurimmaksi osaksi olen kyllä kohdannut pelkkää positiivista asennetta, mutta kaikennäköisiä osuu aina välillä tielle. :D

      Mutta totta tosiaan, ajattelen niin, että elämä kyllä kantaa, jos vain oikeasti touhuaa ja tekee aktiivisesti jotain, ja varsinkin asioiden parissa, joihin itsellä on polte ja intohimo. En edes tiedä mistä se luotto omaan tekemiseen kumpuaa, mutta kun sitä on onnistuneesti tehnyt kävystä ja kepistä atomipommeja useammassakin eri tilanteessa matkan varrella, niin ehkä sitä jo osaa luottaa omaan pelisilmäänsä ja kykyynsä muokata keskinkertaisesta tilanteesta suorastaan loistava. :D Olen myös lähipiirissä ja sen ulkopuolella törmännyt lukuisiin eri tapauksiin, jossa oma ”urakohtalo” on muokattu kokonaan uusiksi aika näppärästi, kun on vain tartuttu härkää sarvista, niin tiedän, ettei mikään ole mahdotonta, lopullista eikä liikaa kannata omaa tietään pelätä. Kyllä se vaan kantaa, vaikka se voi viedä välillä yllättäviin paikkoihin, jotka loppupeleissä ovat parempia kuin olisi voinut kuvitellakaan. :)

      Mitään ovea en halua ikuisesti sulkea perässäni enkä siltoja mihinkään polttaa, mutta välillä on tehtävä valintoja, jotka voivat vaikuttaa toisiin asioihin positiivisesti ja toisiin ehkä hieman heikentävästi. Kaikkea ei voi kuitenkaan koskaan saada, ja silloin on punnittava mikä on itselleen oikeasti tärkeää. Elämää ei voi kuitenkaan elää peläten kaikkien tekojensa mahdollisia seurauksia, ja ne negatiiviset seuraukset on usein aivan liian liioiteltuja omassa pään sisällä (senkin olen oppinut). Jos onnistuu, niin voi olla hemmetin tyytyväinen, jos epäonnistuu niin oppii, ja ensi kerralla tietää miten hoitaa homma oikeasti maaliin. Eli win-win-tilanne :)

      Ja valtava kiitos sulle ihanasta palautteesta, vaikka ehkä hieman väärin sen omalta osaltani ensin tulkitsinkin (sori vielä)! <3 Annoit kyllä osaltasi mulle nyt vielä vähän ekstrapotkua ja luottoa itseeni (etenkin kun jouduin pohtimaan vastausta tuohon itsevarmuutta koskevaan kysymykseesi), joten KIITOS!

    • No worries, my bad, oli todella huonosti muotoiltu kysymys :) Oot kyllä oikeassa, elämä kantaa aina ja suurempia muutoksia pystyy tehdä missä vaiheessa elämää vain! Kiitos vastauksesta!

  19. Siis opiskeletko vai ootko töissä nyt? Ja mitä opiskelet/oot opiskellu ja missä oot töissä? (tai millä alalla, ei nyt tarvii kertoa tasan että missä :D)

  20. Miten edistät selän liikkuvuutta, ja onko sun selkä aina ollu notkee? :) Saisko sun skorpparista joskus kuvaa, vai antaako takareiskat sitä tehdä? :D Sit jos viittisit vielä vinkata miten pääsisin parhaiten jyvälle siitä tasaponnisteisesta siltakaadosta eteen ja taa mitä oot johonkin tänne someenki kuvannu? 😍

  21. Heippa! Aluksi täytyy sanoa että oot kyllä aivan huikea mimmi ja urheilijana mun aivan ehdoton suosikki, sun kroppas on niin mieletön (ja musta on ihanaa kun et piilottele muhkeampaa kuntoas vaan rakastat kroppaas terveellä tavalla, mutta et myöskään laita someen mitään heruherukuvia :D) Jatka samaan malliin, oot ihanan freesi ja huumorintajunen! :)

    Sitten kysymykseen, jota en oikein osaa edes muotoilla mitenkään järkevästi. Lähinnä haluaisin kuulla vähän sun mielipiteitä ja ajatuksia sun lajissa käytettävistä kielletyistä aineista joilla edesautetaan lihaskasvua. Ja nyt selvennys varmuudeksi, en missään nimessä epäile sun käyttäneen mitään :D Mutta kuitenkin lajin kärkiporukan fysiikkaa katsoessa ainakin mun silmään ei ole pelkkä kaurapuuro enää ollut käytössä. Jostain syystä myös mulla laittaa niin vihaksi, koska olishan se ihanaa ja reilua, jos kaikki vaan kisaisivat ilman mitään apuja ja yhtä rehellisesti ja lähtökohdat olisi samat. Itse en kisaa, käyn salilla omaksi iloksi ja ruokavalio pysyy siistinä ihan vaan sen hyvän olon takia. Seuraan kuitenkin tiiviisti fitness-lajeja ja käyn kisoja katselemassa. Monesti ajattelen, että jos kisaisin niin luultavasti iskisi jonkinlainen turhautuneisuus tämän asian takia, koska ne hyvin menestyjät eivät ole ihan puhtaat jauhot pussissa ja sinne kärkeen on melko vaikea päästä. Ootko ite miettinyt näitä asioita? Ja mitä mieltä oot tästä yleistyneestä fitness-kisabuumista, kun paljon nuoria tyttöjä melko vähällä kokemuksella hyppää mukaan? Toivottavasti saat jollain tapaa mun ajatuksesta kiinni ja keksit jotain kommentoitavaa :)

    Oot kyllä hyvä esikuva nuorille ja osaat tuoda hyvin esille mikä on normaalia ja mikä ei (offi vs preppi). Toivepostauksena heittäisin vielä vinkkejä rullaukseen ja kehonhuoltoon, sekä miten liikkuvuutta vois kehittää! Ihana Piia, kiitos :)

    • Kiiiiiiiitos ihan mielettömän ihanasta palautteesta! <3 Yritän toteuttaa tässä pikkuhiljaa näitä toivepostauksia, ja noista mulla on juurikin ollut ideoita jo takaraivossa jonkin aikaa! :)

      Mä itseasiassa tiedän lukuisiakin tapauksia ihan tästä lähipiiristä, jotka ovat ihan puhtailla jauhoilla vieneet homman komeasti maaliin (timanttinen kunto ja kovat sijoitukset) ilman mitään vippaskonsteja. Kokonaispaketti on se mikä ratkaisee, ja suurinta osaa tähän vaikuttavista tekijöistä ei mömmöillä saa aikaiseksi. Pelisilmällä ja ihan niihin perusasioihin panostamalla voi päästä huomattavasti pidemmälle, ja siinä monesti mennäänkin vihkoon, kun ajatellaan pelkän lihasmassan ja kireyden olevan yksiselitteisesti sijoitusten takana, ja unohdetaan se kokonaisvaikutelma. Loistava fysiikka voidaan pilata esimerkiksi huonolla poseerauksella, jolloin fysiikkaa on vaikea tuomarinäkökulmasta arvostella. Varsinkaan naisilla amatööripuolella roinaaaminen ei tosiaan ole oikotie onneen, sillä tällä ei pysty esimerkiksi omaan luontaiseen rakenteeseen ja ulkoiseen kokonaisuuteen määräänsä enempää vaikuttamaan, vaan pääasiassa vaikutukset ovat juuri lihasmassassa ja kireydessä, jonka pystyy tiettyyn pisteeseen asti (joka amatööripuolen vaatimuksiin on täysin mahdollista saavuttaa) myös ihan luontaisia keinoja käyttämällä saavuttamaan. Omalta valmentajaltakin usein tullaan kysymään, mitä hänen urheilijansa käyttävät (kun pärjäävät niin hyvin) ja mitä kysyjän kannattaisi itse ruveta käyttämään, kun haluiasi kisata. Vastaus on aina sama: ei mitään.

      Ihmisellä on myös taipumus välillä (sorrun siihen itsekin omassa päässäni toisinaan, myönnetään) pyrkiä selittämään erinomaista kehittymistä ja pärjäämistä kielletyillä aineilla, mutta fakta on, että jotkut ovat lajiin luonnostaan lahjakkaampia kuin toiset tai tekevät oikeita asioita enemmän kuin toiset. Olen myös kyliltä kuullut huhuja (joihin ei pitäisi kyllä sokeasti koskaan uskoa) jengistä, jotka testauksen alaisissa lajeissa ovat lähteneet kielletyillä aineilla keulimaan, mutta näiden tapausten kohtalo kisakentillä on ollut tähän nähden oikeasti aika heikko. Eli siellä heikoilla sijoituksilla lojuvissa voi ihan yhtä lailla olla näitä "kikkailijoita".

      Ja fitness-boomiin liittyen, niin vähällä kokemuksella mukaan lähteminen ei välttämättä ole aina huono asia, jos oma mentaliteetti ja ohjaus(valmennus) on kunnossa. Samasta lähtötilanteesta voi päätyä niin ojanpohjalle kuin vuorenkin huipulle riippuen siitä millaista polkua lähdetään kulkemaan ja miten. :) Fitness-lajit voivat olla parhaimmillaan todella opettavaista, palkitsevaa ja kasvattavaa mutta pahimmillaan taas todella tuhoisaa, jos kortit pelataan huonosti.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta