Kuluneen viikon treenijako

Itse treenaan tällä hetkellä nelijakoisella ohjelmalla, ja viimeiset neljä vuotta olenkin muutamaa lyhyttä ajanjaksoa lukuunottamatta treenannut salilla tuon maagisen neljä kertaa viikossa. Aloittaessani salihommat, ja saatuani ensimmäisen treeniohjelman Minnalta hanskaani, olin melko ihmeissäni, että voiko neljällä treenillä viikossa ihan tosissaan kehittyä. Tulipa tuo aika nopeasti silloin todettua, että nähtävästi pystyy. Laatu ja kokonaisuus ennen määrää.

Tällä kuluneella viikolla treenisaldoni muodostui seuraavanlaiseksi:

MA: Kevyt akrobatiatreeni + Olkapäät Jumpan kanssa
TI: Lepo
KE: Jalat
TO: Lepo (Hieronta)
PE: Porrastreeni + rinta-ojentaja
LA: HIIT-treeni Miltsin kanssa + selkä-hauis Jumpan kanssa
SU: Lepo

IMG_9248

IMG_9216

Kuluneella viikolla tehtiin myös Jumpan kanssa historiaa, kun tehtiin täsmäisku raudan pariin yhteistuumin. Treenataan monesti salilla samaan aikaan, ja joskus Jumppa on mulle erikseen treenejäkin vedellyt, mutta varmaan koskaan ei olla kaksin ihan oikeasti treenattu, jollei samaan aikaan kulkeneiden kisapreppien erittäin satunnaisia kimppa-aerobisia lasketa. Treeniä ennen olin hieman skeptinen, sillä lähinnä epäilin saisiko tuo siippa tarpeeksi näpäkkää treeniä kanssani, mutta lopputuloksesta päätellen ei ainakaan maanantain olkapäätreenissä jäänyt mies kylmäksi. Itse sain kyllä treeneissä hurjaa kyytiä ja intoa irti, ja silmäni saattoivat kevyesti kiilua, kun hakattiin olkapäitä ”Ronnie Colemanin tyyliin”. Light weight baby, haha!

Ensi viikko tuleekin fundeerata onnistuneen treeniviikon aikaansaamiseksi hyvin etukäteen, sillä viikonloppu hujahtaa isolla kirkolla Suomen fitness-skenen huipennuksessa eli Fitness Classicissa, joten loppuviikosta ei paljoa jumpalle kerkeä. Hyvin suunniteltu on kuitenkin puoliksi tehty, joten päähäni on jo piirtynyt komea suunnitelma siitä, mitä jännää tälle ruholle tuleman pitää. Taidankin napata alkuviikosta treeniin kylkeen myös El Junioriksi (lue: el hunior) ristimäni tiimin tehopakkauksen Janinan, joka on tässä vuoden kuluessa kouliintunut aika päteväksi treenikaveriksi iästään huolimatta.

Treenin lisäksi tiedossa on myös kaksin kappalein hierontaa, koska kova treeni vaatii myös kovat huollot. Tälläkin viikolla ennätin kerran möyhittäväksi, joka teki todella timoa jumisille niskoilleni. Huollosta puheenollen, käytiin eilen hyvällä porukalla testaamassa Tampesterin yksi sielunhuoltamoiden helmistä, eli Rauhaniemen kansankylpylä. Paikan päällä pääsi nauttimaan perinteisesti kunnon löylyistä ja dippaamaan itseään jääkylmään Näsijärveen. Kylmä-kuumahoitoa tuli harrastettua pariin otteeseen, ja teki kyllä todellakin terää!

IMG_9321

IMG_9320

IMG_9318
Veden lämpötila: yksi aste, heh!

Rakastan teräviä löylyjä kunnon puusaunassa yli kaiken, ja ala-asteella kaverikirjojen harrastukset-kohdassa luki kohdallani partion lisäksi myös avantouinti, jota iskän kanssa tuli harrasteltua joskus pikkulikkana tiuhaan tahtiin. Itsehän olisin siis voinut jäädä tuonne Rauhaniemeen vetämään rundia järven ja saunanlauteiden välille vaikka koko illaksi, mutta seuralaiset hyytyivät valitettavasti ennen minua. Onneksi kuitenkin ehdittiin nauttia hyvä tovi leppoisasta ilmapiiristä, ja illalla olin kyllä totaalinen ameeba totaalisen rentoutumisen jäljiltä. Täytyy ehdottomasti ottaa tuo kohde pian uusiksi!

Huikeaa tulevaa treeniviikkoa sinne ruudun toiselle puolelle oli laji sitten mikä tahansa! Boom!

xoxo,
Piia

Piia Pajunen

11 vastausta artikkeliin “Kuluneen viikon treenijako”

  1. Moi!
    Täältä tulisi postaustoiveita: my day -postaus sekä treeneistä vähän tarkempaa sisältöä. Itsellä meinaa mennä treenit aina samojen liikkeiden toisteluksi, olisi kiva saada vähän ideoita uusiksi liikeiksi!
    Mukavaa alkavaa viikkoa sinulle! :)

    • Moikka Johanna! Kiitos postaustoiveista, ja laitetaan jossain vaiheessa näitä tulemaan! Erityisesti treenisisällöistä olen ajatellutkin paukuttaa tänne jossain vaiheessa vähän enemmänkin, joten stay tuned! Huikeaa viikkoa myös sinne! :)

  2. Vitsi mä tykkään sun kirjotustavasta ja ylipäätään kielestä! :D Alkaa aina hymyilyttämään kun lukee sun blogia nää sun sanavalinnat on niin törkeen hyviä!

    • Kiitos superkivasta kommentista! Hauska kuulla, että teksti ja tyyli nappaa, eli jatketaan siis samalla mallilla! ;)

  3. Olet suuri idolini, Fitness kisaajia on niin vähän ja toivottavasti laji pysyisi hengissä. Treeniviikossasi on vähemmän kun kuvittelin. Hieronta on kyllä ihanaa. Osaatko sanoa kannattaako hierontapäivänä pysyä poissa salilta ja voiko samana päivänä hieroa treenattavaa lihasryhmää esim selkäpäivänä selkähieronta?

    • Iso kiitos ihanasta kommentistasi! Fitness on vähän uhanalainen laji niin Suomessa kuin maailmalla, mutta sitkeästi se on silti jo vuosikausia sinnitellyt. Toivottavasti nähtäisiin lajille pientä nousua lähitulevaisuudessa! :)

      Hieronnan pyrin itse pääsääntöisesti sijoittamaan lepopäivälle, ja en missään nimessä lähde hieronnan jälkeen enää treenille samana päivänä. Joskus saatan tehdä ennen hierontaa treenin, mutta pyrin tällöin kohdistamaan päivän hieronnan ja treenin eri lihasryhmille. Hierontakin on omanlainen suoritus/rasitus kohdelihasryhmälle, ja parhaimmassa tapauksessa yritän hierontaa edeltävän ja seuraavan päivän välttämään kyseisen lihasryhmän treenaamista, jotta palautuminen olisi mahdollisimman tehokasta ja hyöty hieronnasta maksimaalinen. Tämä on siis meikäläisen mutuilua, eli ei pohjaudu mihinkään faktaan. ;)

    • Moikka! Yleensä tsekkaan jonkun sopivan porraspätkän ja vedän 10-12 kertaa portaat ylös haluamallani tyylillä välillä vaihdellen, eli täysiä joka portaalle astumalla, joka toiselle portaalle astumalla, luisteluhypyillä, askelkyykyillä, tasapompuilla tms. Viimeisimmät HIIT-treenit ovat menneet lämmittelyjen jälkeen kaavalla 30sek töitä ja 30sek lepo yhteensä 20 minuuttia toistaen. Työvaiheen liikkeet ovat olleet mitä tahansa linkkareiden, punnerrusten, boksihyppyjen tai valakyykkyjen väliltä, ja mielikuvitus tai omat mieltymykset ovat tässä vaan rajana. Tässä hyvänä apuna on Tabata-kello-appi puhelimessa, joka ilmoittelee työ- ja lepoaikojen vaihtumisesta. :)

    • Kiitos vinkeistä, saa lisää potkua omiin reeneihin! Ois joskus kiva lukea blogissasi enemmän näistä sun treeneistä etenkin miten parannat räjähtävyyttä/pomppuvoimaa, jotka varmasti ovat olennaisia ominaisuuksia lajissasi. Esim.videota treeneistä jne. 😊

    • Näitä on toivottu paljonkin, ja kesällä varmasti olisi hyvät tsäänssit kuvailla ;)

  4. […] HIIT-treeniä, jotta saan vapaaohjelmaani tukevaa toiminnallisuutta lisättyä viikko-ohjelmaani. Kuluneen viikon treenijako – postauksestani näkyy aika hyvä esimerkki melko perinteisestä […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta