PROTSKUKORNERI – NOPEAT JA HELPOT!

*Sisältää mainoslinkkejä

Massussa kurnii, ja ruokaa pitäisi saada, mutta ei jaksaisi laittaa tikkua ristiin asian eteen. Se nopea rahkapurkki jääkaapin perältä kuitenkin tuppaa jo tökkimään eikä millään jaksaisi alkaa lihojakaan kypsentämään. Edellinen vaihtoehtoisia ideoita ja vinkkejä tarjoillut Protsukornerini osoittautui suhteellisen suosituksi, ja kukapa ei välillä tarvitsisi pientä vaihtelua sekä vinkkejä omaa arkeaan ja keittiössä ähertämistä vauhdittamaan!

Tähän postaukseen kokosin muutamia vähän nopeampia proteiininlähteitä eri tarkoituksiin. Nopeasti popsittavaksi välipalana, näppärästi ruokien lisukkeeksi, vaivattomampiin aamupaloihin ja muuten vain elämää helpottamaan makunautintoja unohtamatta. Heitetäänpä siis pidemmittä puheitta lusikka jo vauhdilla tämänpäiväiseen soppaan!

NOPEAT JA HELPOT PROTEIININLÄHTEET

PULLED TURKEY

Purnasin alkukesästä jenkkireissun jäljiltä, ettei Suomesta löydy kunnon pulled porkia, mutta piru vie, kun mulle iskettiin heti suositusta käteen tästä nyhtökalkkunasta. Eipä ole rasvalla ja läärykastikkeilla tämän kanssa lotrattu, ja kyseessähän on ihan todella herkullista ja mehevää tavaraa. Suomalaista tavaraa vielä, joten propsit kajahtaa siitä! Itse olen popsinut tätä sellaisenaan lautasella, ruokaisissa salaateissa ja herkkuleipien päällä, ja kyllä muuten toimii!

nyhtökalkkuna

NYHTÖKAURA

Vaikka juuri valistelin lukijoitani siitä, että vegaanivaihtoehtoja tuskin minulta sen suuremmin löytyy, niin heti pistin asiaankuuluvasti poikkeusta kehiin! Tämän suhteen olin tarjousten uhri, ja tietty kokeilevana kokkisankarina tämä hypetetty ”nyhtis” oli jo korkea aika ottaa oikeasti testiin. Hei, tämähän oli oikeasti todella kova! Pakko antaa propsit tästä tuotteesta, sillä koostumus, maku, helppous sekä ravintosisältö oli todellakin kohdillaan, ja upposi kuin kuuma veitsi voihin myös tälle sekaanille. Itse tuli pyöräytettyä tästä snäppivihjeen pohjilta wokkia sekä uudemman kerran luovasti tikka masalaa, joka maistui erinomaisesti myös paremmalle puoliskolle vannoutuneena karnivorina, hah! :D

gold&green nythökaura

PROTSKUPANNARIMIX

Uskaltaisin väittää, että kaikki tuntemani tätä maistaneet ovat näyttäneet isoa peukkua ja kiitelleet ihka aidosta mausta. Tämä ei toki ole ihme, kun ainesosaluettelo paljastaakin tämän olevan ihan ehtaa tavaraa! Kaurajauhoa, heraproteiinia, kananmunaa ja steviaa. Tämä pyörähtää aika nopeasti pannulla (tai innovatiivisesti vohveliraudalla) valmiiksi, ja sekaan tähän mixiin ei tarvitse heittää kuin vettä tai maitoa. Oma lempparini tästä on tuo perinteinen maustamaton tai sitten vaahterasiirapin makuinen herkku. Usein heittäydyn hieman villiksi, ja hujautan taikinaan sekaan myös jäisiä mustikoita tai banaanikuutioita, niin mennään maultaan vielä uusiin sfääreihin!

fast pancake mix

KYLMÄSAVUSTETTU POROROUHE

Suomalaista eksotiikkaa! Ensimmäinen ajatukseni tästä oli, että johan on raharuhtinaiden lihaa, kun tämän kilohinnan kuulin. Tällainen kun oli jääkaappimme päätynyt, niin tätä testaillessa tuli todettua, ettei tätä paljoa kerralla tarvitsekaan popsia. Jo reilussa 30 grammassa tätä lihaa riitti erinomaisesti antamaan järkyttävän hyvää potkua esimerkiksi salaattiin tai lämpöisiin voileipiin ja tuomaan jopa pyöreät kymmenen grammaa proteiinia lautasen päälle. Loputhan voi ottaa vaikka juuston tai raejuuston kovasta kombosta. Hintavaa kyllä, mutta sitäkin tiiviimpää, maukkaampaa sekä riittoisampaa ja tietty suoraan Suomesta.

kylmäsavustettu pororouhe

MIFU-SUIKALEET

Oih! Maistuvaa ja helppoa! Mifu-suikaleista tulee ikään kuin vähän mozzarellamainen fiilis ja purutuntuma, ja tämä todellakin toimii monessakin ruuanlaitossa. Tätä testattiin viimeksi tortillalättyjen välissä, ja osui kyllä makuhermoihin sekä miehelle että minulle. Voisin kuvitella tämän toimivan aivan erinomaisesti esimerkiksi pastan kyljessä, pitsoissa, lämpöisissä voileivissä, pitaleivissä sekä pannuruuissa. Tykkään erityisesti vastaavanlaisissa tuotteissa niiden valmiiksi maustetuista versioista, joilla saa samalla mukavaa vivahdetta omiin makumaailmoihin, ja tässäkään ei ilmennyt poikkeusta! Oli niin hyvää, että sujahti suihin ennen kuin kuvaa kerkesi nappaista, haha!

FAST ROX

Voi jösses, miten on oikeasti hyvää! Tämä Nixin ja Naxin jälkeläinen on viety todellakin seuraavalle levelille. Lisättyä sokeria tässä ei ole ollenkaan, hiilihydraatteja yhden ison omenan verran ja protskua on onnistuttu upottamaan huimat 20 grammaa, joten aika täysi paketti on kyseessä. Oma lempparini näistä on ehdottomasti vaniljaversio, ja tätä ei kyllä ihan heti uskoisi perinteiseksi proteiinipatukaksi!

fast rox

aimn x casual
Aim’n-collegepaita: TÄÄLTÄ*

Löytyikö uusia näppäriä vinkkejä? Entä tuleeko puolestaan mitään jotain muita huikeita ja näppäriä proteiininlähteitä vähän vauhdikkaampaan menoon ja arkeen? ;)

Makoisaa viikonloppua jokaiselle kulinaristille!

Tsekkaa myös:
Hiilareita iltapalalla? Kyllä vai ei?
9 x Mitä hyvää sun lautaselta löytyy?
Edellinen juttuni:
Uni ja palautuminen – Parempaa unta safkalla!

♥  SEURAA MINUA  ♥
YouTube // Bloglovin // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen

SINÄ NUORI, JOKA HALUAT OLLA FIT

Fit on hei in. Timmi kroppa on kuulemma se juttu. Somessa pitää näyttää todella hyvältä, ja ryhmäpaine sekä ulkonäköhuolet ovat nuorten keskuudessa todellista totta. Joukkoon pitää yrittää sopeutua, vaikka sen toteutustavoissa ei olisi lähtökohtaisestikaan mitään järkeä. Eihän saliharjoittelussa ja terveellisissä ravintotottumuksissa ole mitään väärää vaan päinvastoin, mutta harmi vaan, että näissä homma lähtee helposti nuorilta lapasesta, kun kukaan ei ole oikeasti opastamassa ja eletään sitä kuolematonta ja kaikkivoipaista nuoruutta.

Tiedostan, että melko laajassa seuraajapoppoossani on paljon myös selkeästi nuorempia naisenalkuja. Saan toisinaan aika huolestuttavia viestejä nuorilta seuraajilta, joista paistaa suorastaan hälyyttävän vääristyneet ajatusmallit, suoranaiset pakkomielteet sekä todella epärealistiset ja jopa haitalliset tavoitteet. Osa näistä nuorista tiedostaa tämän osaltaan itsekin, ja osa taas elää eräänlaisen hämmennyksen keskellä. Kirjoitin tuossa aiemmin kesällä tekstin ”Miten söin teininä?”, ja varsinkin tämän jälkeen monenmoisia viestejä sateli tänne päin. Näistä heränneiden ajatusten pohjalta päätin pyöräyttää nyt hieman jälkikäteen tähän jatkumoa, sillä ilmeisesti kaikilla ei ole ollut eikä ole vieläkään yhtä onnekasta nuoruutta urheilun, ruuan ja ulkoisen minäkuvan parissa kuin itselläni. Omasta nuoruudestani näiltä osin olen kyllä ikuisesti kiitollinen, ja siksi halusinkin avata vähän faktoja ja asioita ”fit”-touhun takaa, ja miten ihan aikuisten oikeasti kannattaa toimia yhtään sen enempää jeesustelematta.

SINÄ NUORI, JOKA HALUAT OLLA FIT

Syö. Syö. Syö. Pliis syö. Paljon, monipuolisesti ja myös nauttien mitään erityisesti boikotoimatta. Ruoka on ystävä ja auttaa sinua jaksamaan, pysymään terveenä, treenaamaan tehokkaasti ja kehittymään. Jos et syö, et kehity. Tämä on aikalailla fakta.

Treenaa fiksusti. Älä överisti. Näillä on oikeasti vissi ero. Ominaisuudet, taidot ja lihasmassa kehittyvät nimenomaan palautuessaan treenistä, ei itse treenatessa. Panosta siis laatuun, älä määrään. (Voi kun tämä olisi itselläni mennyt teininä kaaliin, vaikka tavoitteena olikin fitin kropan sijaan taidot ja ominaisuudet)

Ymmärrä kokonaiskuva. Terveellinen ruoka ei tarkoita sitä, että se pitäisi olla pelkkää oliiviöljyä, riisiä, broileria ja maitorahkaa. Kyse on aina kokonaisuudesta. Ravinnosta nipistely sekä todella rajoittunut ja mieltä ahdistava syöminen ei ole terveellisyyttä nähnytkään. Älä siis valehtele itsellesi. Syö kouluruokasi, äitisi valmistava päivällinen ja kaverin synttäreillä huoletta tarjolla olevaa kakkua ja karkkia.

Älä sekoita päätäsi kaveriporukkasi hömpötyksillä. Jos joku ilmoittaa laihduttavansa ja syö neljä kertaa päivässä vain Skyriä sekä proteiinisheikkejä ja välttää hiilareita skipaten kouluruoan samalla treenaten kahdeksan kertaa viikossa rasvanpolttoa tavoitellen ei tarkoita, että sinunkin pitäisi. Sinun nimenomaan EI pitäisi. Ystäväsi on TYHMÄ. Ole sinä edes astetta fiksumpi.

Kuuntele järkeäsi. Älä tunteitasi tai kaverisi typeriä tempauksia. Ole siis fiksu.

Nauti. Elämään ja nuoruuteen kuuluvat myös ne herkut, irroittelu ja rento touhottaminen.

Ymmärrä, mitä ”fit” oikeasti merkitsee. Se tarkoittaa tervettä, pystyvää ja vahvaa kroppaa sekä mieltä. Se EI tarkoita laihaa, väsynyttä ja nälkiintynyttä kroppaa sekä ahdistunutta päänuppia. Fitin kropan kriteerinä ei to-del-la-kaan ole sixpäkki ja vähärasvaisuus. Fitistäkin kropasta saa kiinni jenkkakahvoilta ja rasvaa löytyy pakarasta. Mä jos joku voin vahvistaa tämän. Näpit siis irti makkaroista ja tähtäin oikeasti virkeään ja monipuolisesti toimivaan ja kykeneväiseen kehoon! Fit on vahva. Ei nääntynyt.

Elämä on sulla vasta edessä. Ja plaa plaa. Eihän tämä toki kiinnosta ketään nuorta, joka haluaa tuloksia nyt heti tänään, koska somessa muillakin on. Vaan ei muuten ole. Siellä suurin osa kapeista uumista ja tiukoista hanureista on löydetty hyvässä valaistuksessa, lihaksia jännittäen ja osuvimmassa kuvakulmassa vatsaa oikein olan takaa sisään vetäen. Nämä vartalor eivät näytä suoraan siltä Prisman kassajonossa arjen keskellä toppatakissa nököttäessä.

Mitä itse tekisin, jos lentäisin aikakoneella takaisin vaikkapa yläasteaikoihin tai lukioikään, ja innostuisin tässä vaiheessa fitnesshommista tai lihasten takomisesta:

  • Treenaisin salilla maksimissaan neljä kertaa viikossa. Keskittyisin treenitekniikkojen hiomiseen ja kohdelihaksen aktivoimiseen, sillä näillä luodaan pohja oikealle kehittymiselle.
  • Nimenomaan nauttisin treenistä, ja fiilistelisin treenipainojen kasvattamisen kanssa.
  • Keskittyisin nimenomaan voiman ja ominaisuuksien kehittämiseen kuin ulkonäöstä stressaamiseen. Kroppani ulkomuodossa panostaisin eniten juuri siihen hyvän ryhdin ylläpitämiseen.
  • Söisin ja paljon. Nauttisin äiskän sapuskoista ja imisin kouluruokaa kiduksiini, koska haluaisin kehittyä, en riutua.
  • Henkilövaaka olisi mulle täysi turhake. Jos vaakalukema nousisi, niin pitäisin tätä nimenomaan huikeana asiana. Voiman kasvu tuo lihasta, ja lihas painaa myös puntarin päällä (teininä muuten oikeasti rakastin sitä, kun vaakalukema nousi vaikken salilla käynytkään, hah!)
  • Ymmärtäisin sen, että luon tässä pohjaa koko aikuisiälleni. Jos aloittaisin nyt luokittelemaan ruokia ”noita saan syödä” ja ”noi on epäterveellisiä”, niin soronoo tasapainoiselle elämäntyylille tulevaisuudessa. Siinä hajoisi pää aika pian, ja treenaamisestakin loppuisi into ja puhti.
  • En ainakaan kiristelisi. Ymmärtäisin, että fit ei todellakaan ole sama kuin vähärasvainen. Naisessa kuuluu olla rasvaa, jotta keho toimisi ja olisi terve.

Nyt kun nuo tuohon kirjoitin, niin oli pakko todeta, että eipä tuo eroa ihan hirveästi tämän hetkisestäkään meiningistä. Toki äiti ei ole mulle ruokaa laittamassa (dämn), ja kouluruuista en ole päässyt nautittimaan aikoihin, mutta nykyään mennään muuten aika samoilla linjoilla. Kiristelyä harrastan vain kilpaurheilun vuoksi, mutta kisojen jälkeen otan avosylin vastaan normaalit kehon rasvat, koska siinä tilassa ihminen pystyy olemaan pitkällä tähtäimellä hyvinvoiva ja nimenomaan kehittyä siellä treenaamisen puolella. Lihas ja kroppa ei kehity, jos riudutellaan kanaa ja salaattia puputtaen menemään.

Ja tuo edellä esitelty lista ei toisaalta eroa hirveästi myöskään siitä, miten elin teinivuosina. Sieltä tämä nykymenoni on peräisin, vaikka yhdessä vaiheessa meinasin mennä pahasti metsään. Ajattelin, että olen parempi urheilija ja kehityn taidoissa sekä ominaisuuksissa enemmän, mitä enemmän treenaan. Päin jorpakkoa sekin homma meni, ja nyt jälkikäteen tarkasteltuna käsissäni oli ihan selkeä ylirasitustila. Tämä järjetön ja mielenvikainen tykittäminen loppui vaikeaan takareisivaivaan, josta kärsin vielä tänä päivänä, ja leikkauspöydälläkin tuli käytyä. Älä siis ole yhtä IDIOOTTI tässä asiassa kuin minä olin, vaikka oma tavoitteeni olikin olla taidollisesti ja ominaisuuksiltani lyömätön eikä suinkaan vähärasvainen tai omistaa sixpäkkiä. Sama kai se, mutta perseelleen menee, jos lähtee mopolla motarille. Enemmän ei ole enemmän, ja sillä monesti saa jopa vähemmän ja loppupeleissä vielä surkeammalla fiiliksellä.

Nauti siis nyt urheilusta ja treenaamisesta. Sali ei ole suinkaan ainut treenivaihtoehto, ja pääasia, että liikkuminen ja treeni on motivoivaa ja innostavaa! Tavoitteita saa ehdottomasti olla, mutta älä anna niiden ottaa valtaa elämässäsi tai valahtaa epärealistisuuden puolelle. Elämässä on paljon muutakin kuin ulkonäkö,syöminen ja treenaaminen, ja nuoria ollaan vain kerran! Muista elää ja pitää aina pieni pilke silmäkulmassa ja järki takataskussa, mitä tahansa sitten innostutkin tavoittelemaan ja maailma on sinun! ;)

Vauhdikasta viikon puolta väliä! Pus!

Vilkaise myös: Jos te kiinteytymistä tavoittelevat naiset vain söisitte
& Voiko olla fit, vaikka kropassa olisikin läskiä?

Edellinen juttuni: 5 x Mitä hyvää olen iltapalalla popsinut?

♥  SEURAA MINUA  ♥
YouTube // Bloglovin // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen