KUN IG-TÄHTI TAI BLOGGAAJA KUSETTAA JENGIÄ

*Sisältää mainoslinkkejä

Bloggaajien ja somevaikuttajien rehellisyydestä on jo käyty jo säännöllisesti ja pitkään keskustelua etenkin kaupallisissa merkeissä. Tästä ilmeisesti heräsi lisää keskustelua vastikään julkaistun Docventures-jakson perusteella, jossa käsiteltiin markkinoinnin sekä vaikuttajamarkkinoinnin villiä verkostoa, ja minusta hyvä niin. Sainkin juuri viikonloppuna neuletakkilemppareitani listaamaani asupostauksen mielestäni todella mielenkiintoisen, aidon ja osuvan kommentin:

”Ihan mielenkiinnosta kyselen, että onko mikään näistä vaatepostauksissa esitellyistä vaatteista oikeasti vanha suosikki, tai sellainen joka on hankittu blogiyhteistyötä silmälläpitämättä? Ei siis negatiivinen palaute, mietin vaan kun esitellyt vaatteet löytyvät aina suht samoista nettikaupoista myynnistä.
Mukavaa syksyä sinne!”

Tämä vastaukseni oli jo melkein yhden blogipostauksen mittainen, ja tähän tiivistetysti muillekin ilmaisen, että jos sanon vaatteen olevan jo pidempiaikainen suosikki, niin sellainen se on, ja tässä postauksessa kerron myös miksi haluan olla rehellinen ja myös paskoja keissejä, jota itselleni on osunut vastaan. Koko kattavan vastauksen nimenomaan tähän ylläolevaan kysymykseen voit lukea TÄÄLTÄ. Ja edelleenkin, musta tämä oli pirun hyvä kommentti ja kysymys lukijaltani! Huikeeta, että jengi on hereillä ja vaatii aitoutta!

KUN MENIN ITSE HATKAAN

Itse kerran ostin erään puhelimen, jota monet somevaikuttajat kehuivat nimenomaan kuvauspuolella kaupallisten yhteistöiden merkeissä. Puhelimen kamera osoittautui kuitenkin ihan todella tehottomaksi vähänkään hämärässä kuvatessa sekä videon laadun osalta myös hyvässä valossa, ja päädyin myymään puhelimen parin käyttöviikon jälkeen, ja ostamaan tilalle uuden kännykän vanhalta tutulta hyväksi toteamaltani brändiltä.

En silti syytä näitä vaikuttajia siitä, että suosittelivat tätä tuotetta. Uskon, että varsinkin osalle tuote oli oikeasti käytössä hyvä, mutta minun tarpeisiini kamera ei vain toiminut. Tiedän meinaan monen muunkin tuttavani kehuvan kameraominaisuutta näissä puhelimissa, vaikkei heille mitään ole maksettukaan ja ovat itse halunneet ostaa puhelimen. Tämä keissi kuitenkin kirkasti todella kovaa sitä, että minun on pakko pystyä seisomaan suosittelemieni tuotteiden takana, vaikka näin olen aina pyrkinytkin tekemään.

Olenhan minäkin pistänyt stopin yhteistöille siinä vaiheessa, jos tuote ei ole vastannut odotuksiani tai osoittautunut huonolaatuiseksi. Ja kyllä. Stopin olen laittanut, vaikka minulle olisi maksettu siitä, että olisin nostanut tuotetta esille, eikä olisi edes tarvinnut hehkuttaa. Kaikkea ei vain kannata tehdä hyvänkään palkkion eteen, ja ihmisten kusettaminen ja harhaanjohtaminen on minulle tällainen asia, johon en suostu, vaikka maksettaisi.

PERSEELLEEN MENNEET YHTEISTYÖT

Olen pari kertaa joutunut pistämään jäihin yhteistöitä, jossa tuote on yksinkertaisesti ollut aivan sysisurkea. On ollut kyse elektroniikasta, kosmetiikasta ja vaatteista. Osa on ollut vielä laajempia yhteistöitä, joista olisin voinut saada vastineeksi melkoisen mukiin menevät palkkion. Lisäksi olen kieltäytynyt lukuisista yhteistöistä, joissa en itse pystyisi seisomaan homman takana. Erityisesti kaikenlaiset ihmeelliset ravintolisät, joilla ei ole käytännöllistä tai tieteellistä toimivuusperää on lähtenyt kohteliaalla kieltävällä vastauksella takaisin, tai olen ehdottanut yhteistyöhön valikoimasta olennaisempia ravintolisiä (kuten D-vitamiinilisää) näiden sijaan.

Kerran sain postissa yhteistyöhön liittyvän rikkinäisen elektroniikkatuotteen, ja asiakaspalvelun kautta tuotteen vaihtaminen uuteen oli aivan äärimmäisen hankalaa ja asiakaspalvelun laatu todella huonoa. Peruin yhteistyön ensinnäkin siksi, että vaikka uskoinkin rikkinäisen tuotteen olleen vain yksittäistapaus ja huonoa mäihää, mutta jos jollekin seuraajalleni vastaavanlainen osuisi, niin en haluiaisi kenenkään saavan käsilleen yhtä nihkeää vaihtoprosessia vielä sen päälle, että olisi rikkinäisen tuotteen saanut. Jäi surkea fiilis, enkä vaan voinut viedä yhteistyötä loppuun. Toinen keissi liittyi myös elektroniikkaan, joka ei osoittautunut lupaamiensa speksien mukaiseksi käytössä ja oli äärimmäisen epäkäytännöllinen. Kommunikoin asian tahon toisen puolen kanssa yhteisymmärryksessä keskeytykseen, sillä en vain voinut suositella tällaista tuotetta.

MIKSI HALUAISIN KUSETTAA?

Itse ajattelen kaikkea aina etenkin pitkällä tähtäimellä. Jos suosittelen tai edes tuon esille nyt tuotetta/palvelua, joka on todellisuudessa mielestäni todella huono, niin sehän veisi uskottavuuden minulta täysin. Kuka hemmetti uskoisi minua vastaisuudessakaan missään asiassa, jos omat vinkkini olisivat osoittautuneet aivan sudeksi. Kusisin tällöin vain omiin muroihini. Toisaalta tämähän ei poista sitä mahdollisuutta, että joku ei vain pidä jostain, minkä itse olen kokenut oikeasti hyväksi oli kyse sitten tehokkaaksi kokemastani treenivinkistä tai yhteistyössä rehellisesti suosittelemassani kosmetiikassa. Makuasiat ovat aina makuasioita, mutta niitä ei voi rahalla muuttaa.

Myös oma etiikkani pistää tässä kapuloita rattaisiin, enkä voisi olla ylpeä työstäni ja mennä seesteisenä puhtain mielin nukkumaan, jos kusettaisin jengiä paskoilla suosituksilla ”vain rahan takii”. Jos en ole käyttänyt vaatetta pitkään, niin miksi kertoisin sen olevan vanha suosikkini, kun voisin hehkuttaa uudempaa rakkautta ihan muilla argumenteillä, jos todella pitäisin paidastani. Muutenkin kyllä uskallan väittää, että alalla oikeasti ammattimaisesti toimivat ja itseään kunnioittavat someyrittäjät kyllä pitävät näistä eettisistä periaatteista kiinni. Tietty poikkeuksia voi aina mahtua joukkoon.

ENTÄS MUUT SUOSITUKSET

Välillä kyllä suoraan sanoen vituttaa, kun tuntuu, että entä jos oikeasti tykkään ihan hävyttömän paljon jostain tuotteesta (oli kyseessä sitten yhteistyö tai ei mitään sinne päinkään), niin voinko sitä hehkuttaa, jos jengi luulee, että sanon vain niin, että saan siitä rahaa. Aina en todellakaan saa, ja en mä yhtä treenitoppia tai kahvipakettia vastaan itseäni myisi. Vähän myös jäi myös aiemmin mietityttämään, sillä olen vinkkaillut IG:ssä pari kertaa saamieni kyselyjen vuoksi urheiluhierojaa, jolla itse käyn maksavana asiakkaana, että luuleeko jengi, että mä sain tämän ilmaiseksi tai alella. Todellisuudessa haluan vain buustata yksityisyrittäjää, joka hoitaa hommansa yksinkertaisesti pirun hyvin, ja aina saan niitä kysymyksiä, että kenellä käyn hieronnassa.

Ja kun suurimmaksi osaksi nykyään varsinkin isommilla tekijöillä (joiksi itseni voisin kutsua) kampanjat valikoidaan jo lähtökohtaisesti hyvinkin tarkkaan henkilölle sopivaksi. Jengi meinaan haistaa muutenkin aika hyvin kusetuksen ja vilungin maun, eikä muutenkaan kukaan vaikuttajayhteistöistä vähänkään tietävä lähde vaatimaan vaikuttajalta hehkutuksia ja ylistäviä kehuja tuotteesta saati muutenkaan käsikirjoittamaan hommaa liikaa.  Monesti laadukkaissa yhteistöissä onkin se juju, että tuote/palvelu voisi jo valmiiksi olla vaikuttajalle tuttu ja käytössä entuudestaan. Vielä pakko sanoa, että hitto olen ollut fiilareissa esimerkiksi Löfbergin ja OP Vakuutusten kanssa tehdyistä yhteistöistä, koska näihin olin tyytyväinen jo tuotteen ja palvelun laatuun ennestään.

Lisäksi jäin Storytelin äänikirjoihin tilaajaksi yhteistyön jälkeenkin, sillä tykästyin äänikirjoihin todella lujaa (nyt kuuntelussa Cheekin elämäkerta). Becel oli minulle myös aiemmin tuttu, mutta yhteistyön jälkeen olen ostanut Becelin levitteitä säännöllisesti ja ACOn aurinko- ja kasvotuotteet ovat olleet kovassa käytössä yhteistöiden jälkeen. Lisäksi mulla on tulossa myöhemmin syksylle pari yhteistyötä, jossa olen päässyt tutustumaan täysin uuteen palveluun/tuotteeseen, ja todennut ne niin hyväksi, että aion käyttää yhtä palvelua myös yhteistyön jälkeenkin aivan taatusti ja yhdestä taas luultavasti lähtee omin rahoin pakettia pukinkonttiin lähipiiriin lähempänä joulua.

ÄLÄ OLE NAIIVI!

Tämä ei todellakaan koske todellakaan somevaikuttajia ja bloggaajia, joiden osalta kenttää on (kaikkien onneksi) selkeytetty ihan lakisääteisesti. Huomautuksia ja varoituksia puuttuvista yhteistyömerkinnöistä on tullut jo valvontaelimiltä. Silti on paljon muita medioita, joissa tällaisia ”tuote on saatu”, ”kaupallinen yhteistyö” tai ”sisältää mainoslinkkejä *-merkinnöin” ei ole, ja homma ei ole todellakaan läpinäkyvää.

Oletteko sattumalta pistäneet merkille Netflixiä tai muita sarjoja ja elokuvia tuijotellessanne, että tietyt brändit vilahtavat hämmentävän usein saman sarjan sisällä ruudulla oikein fokusoituneena. On autonmerkkejä, läppärivalmistajia, merkkikuulokkeita ja toistuvasti samaa vaatebrändiä. Kyllä niistä on siinä maksettu ja isoja summia, mutta kyllähän tuotanto tarvitsee rahaa toimiakseen samoin kun yrittäjänä toimivat somevaikuttajat.

Myös naistenlehdissä hehkutettavat tuotteet ovat monesti lähetetty toimitukseen PR-toimistoilta, ja esiteltävät tuotteet valkkaillaan saatavilla olevista ilmaistuotteista ja osa esille nostettavista uutuuksista saattaa kuulua jopa laajempaan markkinointiyhteistyöhön. Eipä niissä lue mitään tarkempia ”kaupallinen yhteistyö” tai ”tuote saatu”-tägejä, joita me somevaikuttajat käytämme.

kusettaa jengiä
Neule: TÄÄLTÄ*

On kuitenkin hyvä olla valveilla ja sopivan kriittinen erilaisia kaupallisia sisältöjä kohtaan oli sitten kyseessä mikä tahansa media telkkariohjelmista Instagram-tileihin. Viestintä ja markkinointi voi kuitenkin olla parhaimmillaan vastaanottajalleen mielenkiintoista ja lisäarvoa tuottavaa. Itsekin olen monissa yhteistöissä toteuttanut sellaisia suuritöisempiä lukijoiden palautteen tai toiveiden perusteella kiinnostavia postauskokonaisuuksia tai avannut asioita itsestäni, joita en muuten ehkä olisi saanut aikaiseksi pyöräyttää pöydälle.

Somevaikuttamisessa ja blogeissa se kaupallisuus on elintärkeää sen elossa pysymiselle, kehittymiselle ja laadukkaalle sisällölle. Ihan kuten myös radiolle, musiikille ja tv-tuotannolle. Sen tulisi kuitenkin olla vain sivupiirre, ja hyvä sisältö puhuttelee seuraajaa oli kyseessä sitten kaupallinen yhteistyö tai täysin fiilispohjalta luotu mielenkiintoinen tuotos. Ei massat seuraa vaikuttajia tai kanavia, jossa ei oikeaa ja aidosti kiinnostavaa sisältöä ole.

Häikäisevää ja sopivan kriittistä maanantaita joka kuuppaan!

TSEKKAA MYÖS:
Miten säästää rahaa ruuanlaitossa?
& Kun säännöistä ja rajoitteista tuli hyvinvointia

EDELLINEN JUTTUNI:
Mitä päälle syksyyn? 5 x ihana neuletakki

♥  SEURAA MINUA  ♥
Instagram // YouTube // Bloglovin // Facebook

KAIKKI TYÖPAIKKANI – MITÄ OLEN TEHNYT ELÄÄKSENI?

*Sisältää mainoslinkkejä

kaikki työpaikkani

Tahna, tuohi, rahnuli ja massi. Kilisevä, kahina, hillo ja pätäkkä. Rahalla on monta nimeä, ja seteliä yleensä napsahtaa sille, joka työnsä tekee. Tässä paljon on viime aikoina pyörineet työkuviot mielessä ihan siksi, että niiden parissa on tullut tehtyä melko isoja muutoksia sekä duunia on kyllä ollut (näin lievästi sanottuna) ihan riittämiin, hah! :D

Ajattelin ottaa tähän väliin koostetta siitä, että mitäs kaikkea sitä on tullutkaan touhuttua vuosien varrella. Miten elätin itseni opiskelu- ja kilpaurheiluvuosinani, ja mitä kaikkea olenkaan tehnyt elämäni aikana rahnulin eteen, että leipä on saatu pöytään tai omat kulut katetuiksi?

KAIKKI TYÖPAIKKANI

Nuorempana tehdyt keikat

Jyväskylässä päädyin teininä kaverin kautta nuorten yrittäjyyspoppooseen, jossa organisoitiin narikoita tapahtumiin, hoidettiin puutarhoja, pätkittiin pensasmäntyjä, myytiin juomia tapahtumissa, suoritettiin inventaarioita ja mitä vain ”tilauksia” meille tupsahteli, ja markkinointiin itseämme ohjaajan kanssa koordinoidusti. Lisäksi naapurin taloakin olen ollut projektina maalaamassa, jolla olen tienannut rahoitusta ulkomaan kisareissuille.

Käytännössä olen siis tarttunut aina kaikkiin duuneihin ja keikkoihin, mitä on vaan ollut mahdollista paukuttaa. Urheiluseuran kanssa tuli myös tehtyä vaikka minkälaisia talkoohommia lahjapaketoinneista ja inventaarioista maskottihommiin ja ilmapallojen jakamiseen, jotta pennosia sai kokoon urheilukustannusten kattamiseen.

Valmentaja ja urheiluseura-aktiivi

Valmennushommat aloitin 15-vuotiaana, ja tämän jälkeen hommaa on tehty vuosien varrella eri muodoissa niin joukkue- ja yksilöurheilun puolella lapsista aikuisiin ja harrastajista kilpaurheilijoihin. Homma, josta olen tykännyt kuin hullu puurosta, ja vieläkin nautin siitä, että saan tehdä valmennushommia osana työnkuvaani.

Valmennushommien lisäksi urheiluseurassa tuli jo nuoresta pitäen toimittua erilaisissa vastuutehtävissä. Loin tyhjästä ja pidin yllä urheiluseuran nettisivuja, hoidin koko urheiluseuran seuravaatehankintoja sekä olin mukana järkkäilemässä yhdysvaltalaisvalmentajien vetämiä leirityksiä urheiluseuralle. Moninaista puuhaa!

Tiskaaja & blokkaaja

Tällä blokkaamisella tarkoitan siis tyhjien tuoppien (sekä lautasten) keräämistä ravintolasta, ja lisäksi tuli blokkaamisen ohessa myös vietettyä paljon aikaa keittiön puolella tiskikoneen ääressä täysi-ikäisyyden kilahtaessa mittariin. Tämä oli varsinkin kiireisinä päivinä oikeastaan aika kivaa hommaa, ja terassilla oli jotenkin tosi kiva painaa menemään huojuva tuoppitorni kädessä ihmismassan välissä puikkeloiden. Parasta on, kun tekemistä riittää ja saa kipittää vauhdilla! :D

Hallivalvoja

Tampereen teknillisen yliopiston urheiluhallilla Tamppi Areenalla tuli vietettyä yliopistoaikoina monet illat ja viikonloput hallivalvojana tsekkaillen, että halli tuli avattua ja suljettua sekä hoidettua asiakaspalvelua liikuntapuolen osilta. Tämä oli ihan mukavaa hommaa varsinkin, kun koulu, sali sekä työ olivat samassa yhteydessä ja asustettiin ihan tässä yliopiston vieressä. :D Opiskelun ohessa tuli välillä tehtyä myös satunnaisia promokeikkoja sekä joitakin siivouskeikkojakin vuokrafirmojen kautta.

Paperitehtaan pituusleikkuri

Yksi mun lemppariduuneista ikinä! Kolmivuoroduunia Raumalla valvoen ja pyörittäen paperitehtaan pituusleikkurin toimintaa, ja kesä jolloin opin juomaan kahvia, hah! Rauman UPM herättää kyllä huikeita muistoja, ja siellä vasta olikin mukavaa porukkaa töissä. Lisäksi työhaalareissa ja turvakengissä ahertaminen toimi itselleni hyvin, sillä diggailen myös ruumiillisestä työstä ja tuollakin joutui toisinaan pistämään ”kätensä likaiseksi”. Tykkäsin ihan todella lujaa!

Laskujen käsittelijä

Toinen kesä paperitehtaalla, ja miehen kanssa puolestaan vedettiin Mäntässä kesäduunia. Pääsin tutustumaan SAP-järjestelmän metkuihin ja näkemään paperitehtaan toimintaa toimihenkilöpuolelta. Enemmän kyllä silti nautin tuosta varsinaisen paperimiehen hommasta tehtaan puolella, vaikka täälläkin kyllä työkaverit vauhdittivat mukavasti päiviä.

Vaikuttajavastaava ja somekoordinointi

Vastasin elintarvikeyrityksessä vaikuttajayhteistyön käytännön pyörittämisestä sekä lopulta myös sosiaalisen median materiaalin luomisessa. Monipuolista hommaa, jossa tuli opittua paljon myös elintarvikealasta yleensäkin.

Yrittäjä

Alun perin tarkoitus toiminimen perustamisessa oli enemmänkin alkaa valmennushommiin, ja käytännössä osittain siitä pakosta, että halusin pystyä toteuttamaan kilpaurheilua mahdollisimman ammattimaisesti ilman ”kasista neljään” rajoitteita. Painopiste siirtyikin yllättävän nopeasti valmennuspuolelta blogin ja sosiaalisen median puolelle, kun se lähtikin vetämään panostuksen ja intohimon sytyttyä melkoisen hyvin, ja kaikkeen ei ollut resursseja kilpaurheilun sekä diplomityön kirjoittamisen yhteydessä. Toiminnasta tulikin ihan täysipäiväinen työ, ja valmistuttuani halusin ehdottomasti jatkaa yrittäjänä tällä toimialalla.

Tänä syksynä sitten tulikin tehtyä hieman laajennuksia ja perustettua osakeyhtiö toiminimen rinnalle sekä laajennettua toimintaa myös verkkovalmennusten puolelle. Tämä päätös on ollut ehkä paras ikinä, enkä voinut kuvitellakaan, kuinka antoisaa valmentaminen myös tässä muodossaan voisi olla!

Yrittäminen on vaan musta sairaan siistiä ja koukuttavaa! Onhan tämä välillä melkoisen kuormittavaa, sillä intohimon viedessä mennessään saattavan päivät venyä todella pitkiksi. Täytyy silti sanoa, että rakkaudesta lajiin, enkä vaihtaisi enää yrittämistä mihinkään muuhun, vaikka muutama vuosi takaperin en edes voinut kuvitellakaan yrittäjäksi ryhtymistä. Elämä sitten teki omat kepposensa ja ohjasi minut sattumien kautta tälle polulle, ja parista kuoppaisesta kiertotiestä huolimatta olen tästä kaikesta todella kiitollinen.

Kaikki työpaikkani
Neule: TÄÄLTÄ* // Superstretch-farkut: TÄÄLTÄ*

Multa on monesti kyselty, että meinaanko tehdä jossain vaiheessa vielä oman alan duunejani tuotantotalouden diplomi-insinöörinä, niin vastaus on, että koen omalla tavallani tekeväni niitä jo nyt. Valikoin jo opiskeluaikana kurssejani keskittyen mm. projektinhallintaan, palveluliiketoimintaan, puheviestintään ja markkinointiin sekä koen, että tuotantotalouden opit liiketoiminnassa ja yritysmaailmassa ovat koko ajan joko suoraan tai sovellettuina käytössäni koko ajan. Opiskelu kantaa hedelmää silloin, kun opittua tietoutta pääsee soveltamaan ja muovaamaan osaamiseksi siellä työelämän tai yrittäjyyden puolella.

Toki teollisuuden ja teknologian parissa suunnitelmissani ei ole työskennellä, joten luultavasti yrittäjäpuolella tulen jatkamaan aika pitkään. Se mitä tapahtuu tulevaisuudessa jääkin nähtäväksi, eikä ikinä pidä sanoa ”ei ikinä”. ;)

Tomeraa torstaita!

KURKKAA MYÖS:
Kuinka ison osan työ muodostaa sinusta?
7 x Huvittavia muistoja lapsuudesta!

EDELLINEN JUTTUNI:
Miksi leipää ja margariinia ei saisi nykyään syödä?

♥  SEURAA MINUA  ♥
YouTube // Bloglovin // Facebook // Instagram