Miten palautua kovasta treenistä tehokkaammin?

Sis. mainoslinkkejä*

Jos et palaudu, et myöskään kehity. Puolestaan mitä tehokkaammin palaudut, sitä kovempaa ja tehokkaammin pystyt treenaamaan ja sitä parempia tuloksia voit saada aikaiseksi. Tässä muutama periaate, joita itse noudatan omassa arjessani treenaamisen ja palautumisen tukena.

1. Treenin määrä ja laatu

Todella moni luulee minun paukuttavan painoja salilla joka ilta ja vähän päälle vielä aamullakin, mutta viimeisen viiden vuoden aikana olen treenannut salilla ”vain” neljästi viikossa, ja tulosta on tullut omaan makuuni aika hemmetin hyvin. Kun treenaan, niin treenaan oikeasti, enkä käy vain mätkimässä menemään treenejä sen vuoksi, että vähempi treenimäärä aiheuttaisi minulle morkkiksen. Laatu ennen määrää.

Hyvä treeni ei mielestäni ole myöskään sellainen, jossa olen vetänyt itseni ihan piippuun, mikään evä ei enää liiku ja aamupala meinaa nousta ylös ruokatorvesta lävähtäen keskelle salin lattiaa. Jos jatkuvasti jokaisessa treenissä vetää itsensä aivan överitilttiin, niin keholla on aikamoinen homma palautua toistuvasti oman suorituskyvyn totaalisesta ylittämisestä.

2. Riittävä ravinto ja lepo

Ketäähänhän eivät ne perusasiat kiinnosta pätkääkään. Vaikkei ne perusteet siellä pohjalla olisi missään määrin kunnossa, niin mieluummin lähdetään etsimään ratkaisuita jostain aivan muualta. Ihan oikeasti syö siis ihan ensimmäisenä riittävästi ja mielellään myös laadukkaasti ennen kuin lähdet hakemaan palautumisen tehostamista jostain muualta tai edes pohtimaan hiilarien ajoitusta, superfoodeja tai treenibuustereita. Riittävän ravinnon olen kokenut ihan äärimmäisen olennaiseksi tekijäksi palautumisessa ja jatkuvasti kovaa treenaava henkilö ei kyllä 1700 kilokalorilla ympäri vuoden popsittuna kovin pitkälle pötki ainakaan, jos mietitään optimaalista palautumista ja kehittymistä.

Unen kanssa itse pyrin pyhittämään joka yö 8-9 tuntia kunnon yöunille. Nykyään unen määrän ollessa itselläni vakiona kunnossa, niin olemme Herra Leivoksen kanssa panostettu vielä enemmän tuohon nukkumiseen, ja investoimme puolitoista vuotta sitten kunnon sänkyyn. Kannatti pulittaa, vaikka samalla rahalla oltaisiin päästy lomareissulle Aasiaan ja varmaan vielä kahdestikin. Elämä on valintoja täynnä. Makuuhuone vedetään myös joka ilta pilkkopimeäksi pimennysverhojen avulla ihan näin talvisaikaankin. Toimii.

Lepo ei myöskään tarkoita pelkkää nukkumista, sillä jos päiväsi ja viikkosi on aamusta yön pikkutunneille saakka pelkkää tykittämistä sadan eri projektin parissa, niin on kyllä se syö treenistä palautumistakin. Ihminen on kuitenkin kokonaisuus, joka on käynnissä 24/7 tavalla tai toisella.

3. Kehonhuolto

Käyn hieronnassa todella usein ja oikeastaan tällä hetkellä joka viikko. Joinakin viikkoina käyn tarpeen mukaan jopa kahdestikin hieronnassa. Eräs kokeneempi kehonhuollon ammattilainen kerran tuossa totesi, että minun on ymmärrettävä, että näillä treenimäärillä ja -tehoilla satunnainen kehonhuolto ei todellakaan riitä, ja säännöllisin väliajoin huoltoon tarvitaan vähän jyreämpiä aseita ja osaavampia käsiä.

Tarpeen tullen olen hyödyntänyt myös kiropraktikkoa ja jäsenkorjaajaa, ja mieluummin investoin pennoseni toimivaan ja hyvinvoivaan kehoon kuin merkkilaukkuihin, ulkona syömiseen tai etelänmatkoihin. Omatoiminen kehonhuolto on myös merkittävässä roolissa, ja aloitan lähes jokaisen treenin joko lyhyemmällä tai vähän pidemmällä kehonhuoltossessiolla. Huolellisella lämmittelyllä kehokaan ei saa niin kovaa shokkia jokaisen treenin alussa ja tämän olen myös kokenut helpottavan treenistä palautumistakin. Kovassa käytössä on myös putkirulla, fasciapallo (kova pieni hierontapallo) ja krapa.

4. Maalaisjärki, joustavuus ja yksilöllisyys

Jos tunnen kehoni todella väsyneeksi ja huonosti palautuneeksi, siirrän yksinkertaisesti päivän treenin huomiselle. Jos tätä jatkuu useamman päivän, niin skippaan loput viikon treenit, annan kehon palautua ja teen elämälläni jotain aivan muuta. Kilpailujen alla joustaminen ei ole kuitenkaan aina joka tilanteessa mahdollista, mutta yritän kompensoida tätä tällöin muilla jo aiemmin mainituin keinoin. Vastaavasti kilpailukauden ulkopuolella yritän rauhoittaa ja palauttaa kehoa sitten senkin edestä jättämällä tarpeettomat treenihöntyilyt pois ja keskittymällä syömään sitäkin paremmin ja riittävästi.

Jokaisella on myös oma yksilöllinen palautumiskapasiteettinsä, joka kehittyy ajan kanssa ihan kuten mikä tahansa muukin ominaisuus. On siis hyvä ymmärtää, että aikuisiällä treenaamiseen hurahtaneella henkilöllä ei välttämättä ole suoraan tai edes useamman vuoden treenitaustallakaan kykyä palautua yhtä tehokkaasti kuin koko lapsuutensa ja nuoruutensa kilpaurheilleella ikätoverilla. Sitä suuremmalla syyllä kortit on hyvä pelata oikein, ja ilman julmettua treenitaustaakin voi päästä aivan mielettömiin tuloksiin, jos asioita tehdään fiksusti ja ”oikein”.

Treenitoppi: TÄÄLTÄ* // Trikoot: TÄÄLTÄ* // Kengät: TÄÄLTÄ*

Ja olen nyt parina päivänä saanut ihan ennätysmäärän kyselyitä Snäpissä (piiapajunen) tuosta kuvissa komeilevasta korkeampi kaula-aukkoisesta treenitopista, ja se on tosiaan Junkyardilta (linkki tuossa yllä, itsellä koko XS). Voin rehellisesti sanoa, että törkeän osuva leikkaus, istuvuus ja laatu kaiken kaikkiaan, vaikka merkki oli itselleni tätä ennen aivan vieras. Heittämällä suosikkitreenitoppieni joukkoon!

Aurinkoista viikonloppua joka jantterille!

Edellinen juttuni: Hävettääkö salilla…?

Seuraa minua:
Bloglovin // Blogit.fi // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen

Hävettääkö salilla…?

Sis. mainoslinkkejä*
…et ole varma miten uutta laitetta käytetään, joten pysyt siitä kaukana?

Mene ihmeessä tutkailemaan, jos kokeileminen kuumottaisi. Näin minäkin aina uusia laitteita pyörittelen ja pumppailen ensin tyhjällä laitteella, jotta löytäisin hyvän liikeradan ja tuntuman. Testailen eri painoilla muutaman toiston kerrallaan, jotta löydän sopivan, jolla lähteä liikkeelle. Aina voi myös kysyä asiasta joltain muulta salikävijältä, vaikka se ei kuulukaan ihan perinteiseen suomalaiseen sosiaalisuuteen.

…kun treenihousuihin pamahtaa hikiläntit?

Eikös salilla ole ihan sallittua hikoilla? Joskus minäkin säilyn kuivana, mutta useimmiten en todellakaan, ja hikilänttejä löytyy mitä kummallisimmista paikoista, hah! Kuka niitä edes laskee ja seuraa, ellet sinä itse?

…et jaksakaan koko sarjaa kyseisillä painoilla?

Mistä kukaan tietää montako toistoa niillä olit aikonut tehdä? Vähintään kerran tai pari viikossa mullakin jymähtää sarja aivan kesken. Itsellänikin jymähti hack-räkki pohjaan kolmen toiston jälkeen muutama viikko takaperin (yritin hevostella painoilla ja testailla rajojani, haha) ja vinopenkissä ennätyspainoja testaillessa sain myös vaivaiset kolme toistoa plakkariin. Haha! Ei siellä salilla kukaan toistojasi laske, ja välillä tulee itse kullekin virhearviointeja tai tekniikka pettää kesken sarjan.

…laite jymähtää pohjaan kesken sarjan, etkä saa sitä voimillasi enää liikkeelle?

Jep, käy mulle aina säännöllisin väliajoin. Mitä sitten? Laitteen välistä pois, painoja pienemmälle ja homma jatkuu. Ei siellä kukaan oikeasti toisten touhuja seuraa.

…alushousujesi saumat näkyvät housujen läpi?

Tämä on toki makuasia, ja tämä asia mietityttää ilmeisen monia naisia. Aiheeseen liittyviä kysymyksiä saan meinaan jatkuvalla syötöllä. Itse en ole koskaan asiaa sen suuremmin edes ennen ajatellut, ja eihän siellä salilla nyt kukaan alushousujen saumoja ala muilta tuijottelemaan. Kyllähän treenitopin alta paistavat urkkatopinkin rajat ja usein vielä olkaimetkin, ja arkena tiukkojen trikoopaitojen läpi näkyy rintsikoiden rajat. Ehkä eri asia, jos salilla koko komeus näkyy päivän väriä ja materiaalia myöten läpikuultaen, mutta saumojasi tuskin kukaan siellä alkaa tarkastelemaan.

…teet pienemmillä painoilla kuin muut?

Jos saat kyseisellä painolla väsytettyä lihaksesi loppuun ja annettua sille tiukan ärsykkeen, niin eihän sillä ole mitään väliä. Jokainen kehittyy eri tahtiin. Tekniikoissa on myös suunnattomasti eroja, ja kyllähän sen isonkin käsipainon saa heilautetta leuan alle, mutta se on eri asia onko se tehty käsitreenissä nimenomaan hauiksella vai koko kropan tuottamalla liike-energialla. Kun treenipainoista puhutaan, niin takana voi olla monen monta tekijää, joten on aivan turha lähteä vertailemaan omia painoja muiden vastaaviin.

Pitkähihainen treenipaita TÄÄLTÄ* // Treenitrikoot: TÄÄLTÄ*

Voimakasta loppuviikkoa ja kovia treenejä! Muistakaahan laittaa myös mun snäppi (piiapajunen) seurantaan, sillä ensi viikolla tulossa taas päteviä treenivinkkejä jakoon ;)

Edellinen juttuni: Raikasta ilmettä kotiin sisustustauluilla

Seuraa minua:
Bloglovin // Blogit.fi // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen

Kuvat: Emma Suortti