Lisäravinne, josta en päästä irti koskaan + ARVONTA

Urheilijayhteistyössä: FAST Finland

Tässä urheilu-urani aikana olen perehtynyt lukuisiin erilaisiin lisäravinteisiin, joista suurin osa ei ole jäänyt jokapäiväiseen käyttöön. Omat lisäravinnetottumukseni ovat muovautuneet matkan varrella lisääntyneen kokemuksen ja tiedon kautta itselleni sopivaksi ja toimivaksi kokonaisuudeksi. Yksi lisäravinnekombo on kuitenkin sellainen, josta en suostuisi luopumaan edes väkipakolla, ja se on treenijuoma.

Tuikatessani Snapchattiin (piiapajunen) reseptiikalla varustetun kuvan juomapulloni sisällöstä vilkkuu screenshot-ilmoitukset jokainen kerta tiuhaan tahtiin luurini näytöllä, josta viisaana likkana muodostin johtopäätöksen, että aihe mahtaa olla osalle porukasta varsin kiinnostava. Tehdään siis samainen paljastus täällä bloginkin puolella! Omasta pullostani löytyy siis jokaikisessä salitreenissä ympäri vuoden kylmään veteen sekoitettu raikas ja maistuva drinkki, joka sisältää:

palautuminen-3

palautuminen-2

Olen itse kokemukseni kautta todennut kaikista lisäravinteista juuri treenijuoman vaikuttavan kaikkein selkeimmin treenitehoihin ja palautumiseen, mikä tietenkin heijastuu luonnollisesti kehitykseen ja siten ketjureaktiona ainakin itselläni treenimotivaatioon. Kun treeni kulkee kuin öljytty käki, niin kyllähän sitä silloin haluaa tehdäkin. Jos puhti loppuu heti kättelyssä ja homma tökkii, niin ei muuten maistu.

No mitä nämä kaksi treenijuomastani löytyvää veijaria suomennettuna ovat? FAST Intra on treenin aikana nautittava hyvän makuinen treenijuoma, joka parantaa suorituskykyä ja ehkäisee kataboliaa (lihaksen hajoamista) treenin aikana. Vitargo puolestaan on hiilihydraattijauheiden ehdoton Formula 1, joka imeytyy tehokkaasti vatsalaukusta eteenpäin antaen boostia treeniin ja nopeuttaa palautumisen käynnistymistä. Vitargoa ei ole itsessään maustettu, mutta Intran kanssa se toimii lyömättömänä kombona niin tehokkuudensa kuin makunsakin puolesta. Vesimeloni on mun ehdoton lemppari!

Treenijuoman sisältämän hiilihydraatin hyödyn huomaa konkreettisimmin miinuskaloreilla, jolloin tästä hiilareiden täsmäiskusta saa kokemuksen syvällä rintaäänellä aivan huomattavan potkun treeniin. Treenitehot pysyvät ylhäällä, ja tällöin kulutuskin luonnollisesti nousee. Treenin aikana nautittuna hiilihydraatti pamahtaa juuri siihen aikaan, kun kroppa sitä eniten tarvitsee oli sitten kyse miinus- tai plussakaloreilla porskuttelemisesta.

Tällä hetkellä popsituilla plussakaloreilla hiilareita sisältävä treenijuoma helpottaa myös päivittäistä hiilihydraattien ja energian saantia, sillä 350 gramman hiilihydraattimäärän popsiminen ei treenipäivinä perinteisestä sapuskasta lautaselta suuhun lusikoituna ole aina kepoisinta touhua. Lisäksi varsinkin aamutuimaan riipaistuissa salitreeneissä Vitargo antaa hyvän buustin raudan rempomiseen puhumattakaan päivistä, jolloin päivän aikana ei ole kerennyt syödä kovinkaan hyvin ennen treeniä.

palautuminen

Olen itse käyttänyt treenijuomaa jo vuodesta 2012 (tällöin pelkkä FASTin Intra) oli kyseessä sitten sali-, porras- tai vapaaohjelmatreeni. Ensimmäistä kertaa hiilihydraattia (Vitargoa) sujautin pulloon Intran kylkeen salitreenille lähtiessäni vuonna 2013, jonka jälkeen minun ja tuon elämän eliksiirini tiet eivät ole eriytyneet paria viikkoa pidemmän aikajakson ajaksi. Käyttämäni treenihiilarin eli Vitargon määrä vaihtelee minulla kilpailu- ja off-kausien mukaan, mutta pidän Vitargon kisaprepeilläkin mukana paria viimeistä viikkoa lukuunottamatta. Tällä hetkellä treenijuomastani löytyy sitä 50 grammaa ja kisaprepin viimeisillä viikoilla se on hujahtanut 20 grammaan. Määrän yritän kuitenkin hyvin pitkään kisavalmistelun varrella pitää reilumpana, koska treenitehoista en hevillä tingi. ♥

Tämän kertaisesta aiheesta innostuneena päätin pyöräyttää pystyyn pienen arvonnan! Yhdelle onnekkaalle lähtee lyömätön treenijuomakomboni, joka sisältää FASTin sheikkerin, Vitargon sekä Intra-aminohappojuoman valitsemassaan maussa (palkinnon arvo 57,90 €). Osallistumaan pääset heittämällä kommenttiboksiin minkä kolmesta makunystyröitä hellivästä mausta haluaisit testiin (appelsiini, vesimeloni ja sitruuna) ja näpyttelemällä sähköpostiosoitteesi sille varattuun kenttään kommenttia jättäessäsi. Osallistumisaikaa sunnuntaihin 15.1. klo 23.55 asti.

EDIT. Arvonta on päättynyt. Arpaonni suosi nimimerkkiä ”tuuuulie”, ja voittaja on kontaktoitu sähköpostitse. :)

Onnea arvontaan ja huikeaa viikonloppua joka iikalle! Boom!

Edellinen juttuni: Viekö valmentaja vain sun rahat?

Jos te kiinteytymistä tavoittelevat naiset vain söisitte

hyylihydraatit-kiinteytyminen

Suurimmalla osalla naisista tavoitteena on kiinteytyä. Harva kauniimman sukupuolen edustaja haluaa tarkoituksella suurta määrää rasvaa ihonsa alle, vaan nimenomaan päästä hieman timmimpään kuntoon yleensä vielä pyöreämpien pakaroiden kera. Tässä on tullut viime aikoina nähtyä jos jonkin näköistä ruokapäiväkirjaa naispuolisilta henkilöiltä. Paria ikävän harvinaista tilannetta lukuunottamatta yleinen trendi näyttää olevan se, että kiinteytymistä tavoittelevat naiset eivät uskalla syödä tarpeeksi. Heitin hatusta tähän alle kuvitteellisen Neiti X:n päivittäisen ruokavalion, jota hän on noudattanut jo vuoden päivät. Tämä ei siis ole tositapahtuma, mutta ikävä kyllä liippaa läheltä yllättävän monen päivittäisiä ruokailutottumuksia.

Aamupala:
40g kaurahiutaleita
150g 2% raejuustoa
Mehukeittoa
Vadelmia
Kahvia

Lounas:
Kanasalaatti ilman kastiketta

Välipala:
Kahvia
Ruispala kevytjuustolla (16%) ja kinkulla
Omena

Päivällinen:
3 perunaa
120g broileria tilkassa öljyä
Kasviksia

Iltapala:
Maitorahka
Marjoja ja mehukeittoa
20g pähkinöitä

Hmm… katsellaanpa. Heitetäänpä tämä ruokapäiväkirja laskuriin, ja voila! Päivän energiasaanti näyttäisi pyörivän pattiarallaa 1250 kilokalorissa! Silläkö meinataan kiinteytyä? No siitä en tiedä, mutta aineenvaihdunnan tällä ainakin saa takuuvarmasti jumiin. Tähän päivän varrelle jos heittää 600 grammaa perunaa, niin tällöinkin liikutaan vasta 1600 kilokalorissa, joka on sekin ympärivuotiseksi ruokavalioksi aktiiviselle treenaajalle aivan järkyttävän vähän, ja seurauksena tästä suurimmalla osalla on se kuuluisa säästöliekki. 1600 kcal menee ehkä hetkellisesti, mutta ei pysyvänä ruokavaliona. Jos ylläoleva ruokapäiväkirja muistuttaa etäisesti omaa päivittäisiä ruokatottumuksiasi, niin suosittelisin ihan ensimmäiseksi tarkastelemaan omaa päivittäistä energiansaantiasi. Se voi avata silmäsi.

ruokapaivakirja-2

Eniten itseäni harmittaa tässä hommassa se, että tavoitteet ovat korkealla, ja tämän eteen uhrataan paljon vaivaa niin ajallisesti, henkisesti ja fyysisesti. Salilla käydään ahkerasti ja tämän päälle painetaan niitä kuuluisia aerobisia useampana aamuna. Halutaan kiinteytyä eli suomenkielellä polttaa rasvaa ja saada lihasta oikeisiin paikkoihin. Siinä vaiheessa kun päivästä, viikosta, kuukaudesta ja jopa vuodesta toiseen painetaan menemään samalla rundilla popsien 1600 kcal päivässä (ja monesti jopa tämän alle) toivoen kiinteytymistä, niin lopputulos on, noh, ei mitään. Ei pala rasva, eikä lihaskaan sieltä pyöristy. Voi jos te ”terveellisestä ja puhdasta” ravintosuunnitelmaa toteuttavat kiinteytymistä tavoittelevat naiset vain uskaltaisitte edes syödä, niin teille voisi tapahtua edes jotain. Voisitte jopa oikeasti kehittyä ja saada sinne pakaraan lihasta ja pyöreyttä. Parhaimmillaan päivittäistä energiasaantia edes hieman nostamalla aineenvaihduntanne lähtisi käyntiin, ja kehonne voisi lähteä ihan oikeasti ”kiintetymään”. Näin olen nähnyt tapahtuvan aika monta kertaa, uskokaa pois. Pliis, syökää rakkaat naiset, syökää!

Keho sopeutuu tehokkaasti nykytilaansa, ja liian pienellä energiasaannilla keho pyrkii pitämään kaikesta kiinni kynsin ja hampain. Kun keho alkaa huomata saavansa riittävästi ravintoa elintoimintoja ja tiukkaa kulutusta kohden, niin se alkaa jopa uskaltamaan päästää vararavinnosta (eli rasvasta) irti. Koneisto siis huomaa, että ravintoa tulee suun kautta nyt mukavasti, jolloin vararavinnon säilöminen on turhaa. Ja jos pelkäät esimerkiksi lisätyn hiilihydraatin lihottavan, niin huolesi on mitä luultavammin turha. Painoa puntarin päällä se voi toki lisätä, mutta siihen on syynsä. Yksi gramma hiilihydraattia voi sitoa itseensä noin kolme grammaa nestettä. Siinä kun tämä varastoituu ja pakkautuu lihaksiin, niin muotoa alkaa usein näkymään aika nopeasti, ja treenitehoissakin voi nähdä toivottua nousua. Hiilihydraatti on siis treenaajan paras kaveri, ei lihottaja.

Pahin mitä aktiivinen treenaaja voi puolestaan reilummin yli syömällä (esim. 2000 kcal on harvalle treenajalle yli) saada aikaan on se, että rasvaa lähtee kertymään. Mikäli tätä kuitenkin ajattelee hieman pidemmälle, niin saisitte kuitenkin edes jotain eli muotoa (lihasta). Rasvan saa kuitenkin äärimmäisen helposti lyhyelläkin aikavälillä pois, mikäli pelikortteja (reilusti ruokaa) on käytössä. Sitä paitsi, ei kenellekään pamahda oikeaa ruokaa syömällä jenkkakahvoja yhdessä yössä, vaan rasvakin kertyy pikkuhiljaa viikkojen ja kuukausien kuluessa. 1600 kilokalorista energiasaantia nostamalla ei nyt kuitenkaan ihan helposti lähdetä ”puhtaalla ruualla” ylilyömään.

iifym-ohje

Mitä sitten kannattaisi tehdä, jos huomaat päivittäisen energiasaantisi olevan jatkuvalla syötöllä liian alhainen? Tässä muutama vinkki:

  1. Lisää ruokaa. Aloita vaikka 1800 kilokalorista. Tämäkin on vielä melko vähän aktiiviselle treenaajalle, mutta jo huomattavasti parempi kuin 1600 kcal vuoden ympäri. Muutaman viikon päästä voit kokeilla lisätä ruokaa vaikka 50-100kcal lisää.
  2. Nollaa nyt edes hetkeksi ne aerobiset.
  3. Keskity progressiiviseen salitreeniin. Tähtää kasvaviin treenipainoihin, ja muista pitää palautukset sarjojen välillä. Hiki ja hengästyminen ei ole välttämättä merkki onnistuneesta salitreenistä. Tästä voit lukea lisää Treenaatko paljon ja kovaa, muttet silti kehity?
  4. Malta mielesi! Älä hätäänny ja pompi tavoista ja tyyleistä toiseen. Kehonmuokkaus ei tapahdu päivässä tai viikossa, jonka vuoksi sinun on uskallettava pitää kiinni päätöksistäsi pitkäjänteisesti. Luota prosessiin.

Kesään on vielä aikaa. Jos polttavin tavoitteesi on esitellä rannalla bikineissä timmiä keskivartaloa ja pyöreämpää pakaraa, niin kerkeät vallan hyvin vielä aloittaa. Se kuitenkin tarkoittaa sitä, että joudut nyt hetkeksi lopettamaan sen kiinteytymisen tavoittelemisen nykykonsteillasi (joita olet käyttänyt jo viimeisen pari vuotta putkeen) ja joulukinkkujen sulattamisen hönkivällä hikijumpalla. Syö, niin saat tulosta. ;)

Edellinen juttuni: Meidän parisuhteen erikoiset faktat

Seuraa minua:
Bloglovin // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen