MIKÄ TÄSSÄ KIINTEYTYMISKULTTUURISSA IHMETYTTÄÄ?

*Sisältää mainoslinkkejä

kiinteytymiskulttuurissa

Hyhhyh. Haluaisin saada tätä vyötärörasvaa pois. Nämä kylkimakkaratkin ovat ihan kamalia. Voi pyhä jysäys, kun vaakalukema nousi viikonlopun syöminkien jälkeen. Haluisin polttaa rasvaa, mutta en haluisi, että rasva lähtisi tisseistä. Moni asia ihmetyttää tätä likkaa tässä kiinteytymiskulttuurissa, sillä liikkeellä on mitä ihmeellisempiä toimintamalleja ja ajatusmaailmoja. Eihän se väärin ole tuntea tai tavoitella, mutta realistisuus ja järki on melkoisen hyvä pitää matkassa mukana.

Ensimmäinen asia, mikä jatkuvasti hämmentää allekirjoittaneen sielunmaailmaa on se, että miksi sinne vaa’alle on pakko hypätä heti mättöjen jälkeen tarkistamaan tuhoja, vaikka tietää jo varmuudella, että siitä tulee vain paska fiilis. Tässä ei auta, vaikka kuinka selittäisi, että yhdessä vuorokaudessa yläkanttiin heilahtanut vaakalukema kertoo lähinnä siitä, että kroppa on sitonut itseensä valtavan määrän nestepöhöä ja eilisiltainen mättöbuffet odottaa rehellisenä kakkamassana suolistossasi sukeltamista saniteettitilojen posliinimööpelin syövereihin. Lömps.

Miksi myös niistä juhlapyhistä tehdään niin suuri haloo ruokajuttujen kannalta. Ei siitä leviämisestä tarvitse niitä pyhiä syyttää. Eri asia, jos se pikkujoulu ja jatkuva piparin mussuttaminen jatkuu sieltä lokakuun alusta välipäiviin asti tai vappumunkkeja maistellaan ja santsataan sinne juhannukseen saakka. Ei yhden tai parin päivän takia tarvitse googletella vinkkejä terveysblogeista, että ”miten selvitä vapusta ilman ruokamorkkista”, eikä heti tarvitse alkaa höyryttää kanaa pelkässä vedessä pannulla yhden herkkuviikonlopun jälkeen. Viikko taas kärvistellään ja riudutetaan morkkiksessa ja viikonloppuisin pääsee piru irti. Näppärä oravanpyörä on valmis.

Vakiohämmennykseni sekä muilla että itselläni on myös se, kun syön koko ajan ja usein niin isoja annoksia. Muita hämmentää se, että miten jaksan syödä niin isoja annoksia enkä liho, ja minua ihmetyttää se, että vastapuoli silti vetää itse vaikka ja mitä roskaa, jossa energiamäärä on todellisuudessa huomattavasti suurempi kuin omassa kukkurallisessa annoksessani perunaa, lihaa ja kasviksia. Niinpä.

kiinteytymiskulttuurissa

Sitten ne jatkuvat kiinteytymiskuurit ja dieetit. Muutos vaatii muutosta aina itsestä. Jos halutaan pysyvää muutosta, niin se loogisesti vaatii myös pysyvää muutosta omassa itsessä. Toisaalta on aika ihailtavan optimististä, että kerta toisensa jälkeen uskotaan uuden dieetin tai kuntokuurin toimivan nyt tällä kertaa, vaikkei ne edelliset 49 uutta starttia omin kikkakolmosin tepsinytkään. Jos omat rahkeet muutoksen toteuttamiseen eivät riitä, niin ehdottomasti suosittelen valmentajan pestaamista tähän hommaan, jos palava halu siihen muutokseen on kova. Siinä voisi säästää vuosien pään seinään hakkaamista, jos kerrankin malttaisi kuunnella jotain osaavaa henkilöä ja juuri sinun tarpeisiisi suunniteltua kokonaisuutta. Parhaimmillaan vaikkapa kolmen kuukauden valmennusjaksolla saisit jo ihan uudet eväät ominpäin pärjäämiseen.

Ja hypätäänpä tähän ikuisuusasiaan. Haluttaisiin kiinteämpää kroppaa, mutta vaakalukema ei vaan saisi nousta?! Pistetäänpä pientä reality checkiä kehiin. Mitä te luulette sen kiinteämmän massan kropassa olevan? Jep. Se kiinteä massa on sitä lihasta, ja se lihas painaa ja näkyy ihan luonnollisesti vaa’alla. Yleensä jos normaalipainoinen ihminen lähtee tavoittelemaan kiinteämpää kroppaa, niin se vaakalukema voi ihan aikuisten oikeasti nousta, koska tiivis pihvi ei ole mitään köykäistä tavaraa. Ei kiinteä kroppa ole välttämättä todellakaan kevyt, mutta painava ei ole yhtä kuin läski. Nainen saa myös painaa, eikä kenelläkään ole mitää maagista yleispätevää painorajaa, jonka alla olisi syytä pysyä teini-iästä kiikkustuoliin asti, että voisi olla ”hyväskyttävä” ja ”ok”.

Eniten silti ihmetyttää, että miksi täysin normaalipainoiset, terveet ja upeat naiset haluavat väen vängäten polttaa rasvaa jatkuvalla syötöllä. Mikä siinä normaalissa rasvakerroksessa vyötäisillä tai hanurissa on niin kamalaa? Miksi alli ei saisi vavahtaa, ja kuka tänkin vitsin on joskus keskinyt, ettei heiluttaessa mikään paikka saisi höllyä tai puristaessa sormien väliin ei saisi jäädä edes nahkaa?

Suuresti tässä itseäni huolestuttaa minulta kiinteytysvinkkejä kyselevien nuorten naisten määrä. Jo yläasteikäiset pohtivat, miten saisi vatsarasvaa pois tai kiinteämmät reidet. Päässä pyörivät jo ruokien kalorit ja niiden kiristäminen sekä sopivat kotitreenit rasvan polttamiseksi. Treenimuodoista ei valita sitä, mikä tuntuisi mukavimmalta vaan se, mikä kuluttaa eniten kaloreita. Voi miksi?

kiinteytymiskulttuurissa

adidas-huppari
Adidas-huppari: TÄÄLTÄ* // Adidas-treenitoppi: TÄÄLTÄ* // Saumattomat trikoot: TÄÄLTÄ* // Tennarit: TÄÄLTÄ*

Katsokaa nyt jumaliste noita munkin kinttuja. Joo mä tykkään niistä, mutta kyllä niissä on sitä höllyvää ja tatinaa, niinkun juuri mun vartalossa kuuluukin. Onhan siellä nyt pihviä ja jerkkua alla, ja kyllä niistä lähtee pomppua ja voimaa. Päällä niissä on silti sitä rehellistä silavaa ja sitä faktaa ei muuta mikään. Ei ne ole kovinkaan sirot ja näytä joka kulmasta kovinkaan edustavalta, mutta ne ovat silti juuri täydelliset mulle. Mun genetiikka imaisee tuonne hanuriin sen isoimman lastin rasvaa, ihan kuten monella muullakin naisella, joten miksi taistelisin sitä vastaan, koska olen terve, voin hyvin ja treeni kulkee.

Pliis naiset. Hyväksykää itsenne pehmokohtineen päivineen. Rasva kehossa on ihan normaalia. Lisätkää vaikka Instagramiin casualisti joku kerta niistä 38 selfiestä se kuva, jossa et näytäkään hoikimmalta, vaan missä hymysi on kaunein. Tämä voi oikeasti olla aika terapeuttista. Älä hyppää väkisin siellä vaa’alla, ja heitä se vaikka roskalavalle, jos se aiheuttaa joka kerta vain paskan fiiliksen. Valitse treenityyli, joka sua houkuttaa eniten ja tuntuu hauskalta sen sijaan, että mikä polttaisi kuuleman mukaan tehokkaimmin rasvaa. Lopeta se itsesi vertaaminen Instagram-feedisi muihin naisiin. Syö välillä herkkua ja välillä salaattia. Nauti elämästä ja olemisesta omissa nahoissasi. <3

Ihanaa keskiviikkoa joka rasvasoluun!

Vilkaise myös:
Jos te kiinteytymistä tavoittelevat naiset vain söisitte
& Lähtikö syöminen taas lapasesta?

Edellinen juttuni:
Kun naama alkaa rupstahtamaan jo parikymppisenä

♥  SEURAA MINUA  ♥
YouTube // Bloglovin // Facebook // Instagram

MITÄ PITÄISI YMMÄRTÄÄ ”SOPIVISTA” KALORIMÄÄRISTÄ?

*Sisältää mainoslinkkejä

Paljonko pitäisi syödä miinuksella että laihtuisi? Mikä olisi hyvä määrä kaloreita lihaksen kasvattamiseen? Antavatko kalorilaskurit sopivan arvion energiantarpeesta? Perehdytäänpä tänään tähän aiheeseen!

Energiatarpeeseesi vaikuttavat lukuisat eri tekijät. Kehonmuokkaustavoiteita ajatellen sinulle sopivaan kalorimäärään voi vaikuttaa mm. pituus, paino, lihasmassa, rasvamassa, geneettinen aineenvaihdunta, ”opetettu” aineenvaihdunta, treenimääräsi (kesto, määrä, tiheys), treenilaatusi (minkälaista treeniä, millä intesiteetillä), arkiaktiivisuutesi, työsi, stressin määrä, näiden kaikkien erilaiset kombinaatiot sekä paljon muita tiedostamattomia ja tiedostettuja tekijöitä. Näin ollen pelkkä pituus, tämän hetkinen paino ja tieto tavoitteesta ei riitä sanomaan sinulle sopivaa kurkusta alas nieltävää päivittäistä kalorimäärää, vaikka toki arvioita voi aina antaa.

AINEENVAIHDUNTA ON VEKKULI KAVERI

Keho myös jossain määrin pyrkii sopeutumaan nykytilanteeseensa, ja aineenvaihdunta on toisinaan aikamoinen akrobaatti taipuen monenlaiseen asentoon. Se kuuluisa säästöliekki on yksi hyvä esimerkki ihmiskoneiston sopeutumiskyvystä, eli liian pitkään liian niukalla ravinnolla ollessaan keho pyrkii kynsin hampain pitämään kiinni niistä rasvavarannoista, vaikka kulutus ylittäisi päivittäisen energiansaannin. Tämä sama ainenvaihdunta voi myös oikein koulittuna pystyä myös nielemään uumeniinsa selkeästi suurempia määriä energiaa, jos sitä siihen lähdetään totuttamaan. Määräänsä enempää sitä aineenvaihduntaa ei pysty usein kouluttamaan, mutta yksilöstä riippuen mahdollisuuksia on melkoisenkin paljon, jos asioita tehdään oikein.

Otetaan tähän väliin elävä esimerkki todellisesta elämästä. Tuo tämän talouden komeampi liharekka ja tuleva sulho ajatteli toteuttaa pienen kiristelyn. Sokeri ja rasva oli maistunut tämän omaan makuun vähän turhankin hyvin, ja muutama kilo olisi ollu kiva saada pois ilman kitupommidieettiä ja niin, että treeni edelleen kulkisi. Mies syötti erääseen sapuska-aplikaatioon nykyiset strategiset mittansa ja tavoitepainonsa. Laskuri pyöräytti ilmoille kalorimäärän, joka vaikutti melkoisen pieneltä. Mies lähti protestoimaan, ja asetti itselleen selkeästi korkeamman kalorimäärän, jolla aplikaatio ilmoitti tämän jantterin lähinnä turpoavan kuin pesusieni. Noh, miten kävi? Kilot lähtivät silti karisemaan, vaikka sovellus ennusti toisin.

Nämä erilaiset aplikaatiot ja niiden sisältämät energiantarvelaskurit ovat usein tarkoitettu suuntaa antaviksi apuvälineiksi, eivätkä ne tarjoa suoraa yksiselitteistä totuutta. Yleensä ne ovat myös suunnattu niin sanotulle ”keskivertoihmiselle”. Jos oma aktiivisuustasosi on luokkaa ”3 salitreeniä, fyysinen työ ja 2 HIIT-treeniä viikossa”, niin villi veikkaukseni onkin, että et välttämättä kuuluu tähän kategoriaan.

Adidas-narureppu: TÄÄLTÄ*

MIKÄ OLISI SITTEN HYVÄ ENERGIANTARVE?

Minä en myöskään pysty automaattisesti sanomaan kenellekään sopivaa yksilöllistä energiantarvetta oli tavoite sitten mikä tahansa. Tähän tarvittaisiin laajempi lähtötilanteen ja lähihistorian kartoitus, ja tällöinkin tämä energiamäärä olisi vain arvio, jota toteuttamaan lähtiessä nähtäisiin, että miten kroppa reagoi. Toki sen osaan sanoa, että mitä luultavimmin 1600 kcal päivässä popsimalla et kovin pitkäjänteistä ja tehokasta lihaskasvua saa aikaiseksi ja puolestaan 3500 kcal syömällä et naisena hyvin todennäköisesti lähde rasvaa polttamaan pitkällä aikajänteellä. Nämä asiat eivät myöskään ole ihan näin simppeleitä, ja joku genetiikkahirmu voi noilla luvuilla jopa onnistuakin olettaen, että muu toiminta tukee tavoitteita.

Toisella naisella 2000 kilokaloriin korkeammalta pudottaminen saattaa altaa polttamaan hiljalleen rasvaa ja toisella naisella samaan päivittäiseen energiamäärään kitukaloreista nostamalla saattaa käynnistää aineenvaihdunnan ihan uuteen uskoon, ja lähteä myös tiivistämään kroppaa ennennäkemättömällä tahdilla. Ensimmäisellä esimerkillä puolestaan 1600 kilokaloriin romauttamalla rasva saattaa palaa huikeaan tahtiin, mutta jaksaminen, treenitehot ja motivaatio saattaa romahtaa kertaheitolla. Jälkimmäisellä valmiiksi aineenvaihduntansa kanssa jumissa olevalla naikkosella muutosta ei välttämättä 1600 kilokalorilla näy mihinkään suuntaan, sillä tämä on elänyt niukoilla kaloreilla jo vuosikaudet ja kroppa jumittaa. Historialla on siis merkittävä ero.

Ja ettei nyt vedettäisi jokaista hämmentynyttä silmäparia ruudun toiselta puolelta kahta kauheammin ajatuksissaan sekaisin, niin eivät nämä hommat niin vaikeita ole. Tylsästi tiivistettynä sanottakoon, että jokaisen omiin tavoitteisiinsa sopiva mussutettava energiamäärä löytyy vain kokeilemalla. Tätä voi rohkeasti kokeilla suorittamalla ihmiskoetta itsellään tai vastausta voi halutessaan lähteä toteuttamaan myös valmentajan avulla, jos tavoitteet ovat selkeät ja korkealla. Kivenkovan ammattitaidon ja kokemuksen omaava valmentajakin joutuu toki yhtälailla jokaisen asiakkaansa kohdalla tätä lähteä kokeilemalla etsimään, ja se mikä on syytä tosiaankin ymmärtää on se, että ammattimainen valmennuskin on jatkuvaa ihmiskoetta ja testaamista.

Adidas- korkeakauluksinen treenitoppi: TÄÄLTÄ* // Adidas- tekniset trikoot: TÄÄLTÄ*

Täytyy vielä lopuksi huikata, että lukuisista kyselyistä huolimatta valitettavasti rahkeeni eivät tällä hetkellä riitä ruokavalioiden ja treeniohjelmien laatimiseen. Voi vitsit, kun ihmisen voisikin vain näppärästi monistaa, mutta tällä hetkellä resurssini pörräävät aika tiukasti kilpaurheilun, nykyisten duunikuvioiden sekä diplomi-insinöörin opintojen viimeistelyn parissa. Huhheijaa, hommaa on, mutta haluan vielä varmistaa, että aikaa jää myös rehelliselle höntsäilylle sekä levolle. Eilisen tykityspäivän kruunasi Pleikkari ykkösen hakkaaminen Spyron merkeissä (haha, huikeaa!), ja tänään meitsi pamahtaa Ratinan Stadionille krebaamaan ja fiilistelemään Robbie Williamsia. Uujea!

Huikeaa torstaita!

Kurkkaa myös:
Voi jos te kiinteytymistä tavoittelevat naiset vain söisitte

Edellinen juttuni:
Kun kaikki muut kehittyvät, mutta sinä junnaat

♥  SEURAA MINUA  ♥
Bloglovin // Facebook // Instagram // YouTube
Snapchat: piiapajunen