MIKSI PAINO NOUSEE, KUN SYÖ HIILAREITA?

*Sisältää mainoslinkkejä

Hiilarit tuppaavat edelleen aiheuttamaan suurta pelkoa ja ahdistusta monien lautasella. En tiedä onko tämä runsaammin nautittujen hiilihydraattien kammoksumisen perä juurikin sen aiheuttamassa painonnousussa, vaikkei se suoraan laardiksi pakkautuisikaan. Vaa’alla se kuitenkin usein näkyy, ja se saattaakin järkyttää digitaalivaa’an lukemiin tiukkaa seuraavien naisten sielunmaailmaa syvästi. Puolen kilon nousu ja hiilarit heti veks!

Jos siis kartat edelleen hiilihydraatteja kuin ruttoa, ja pelkäät niiden lisäämistä päivittäin popsimiesi aterioiden kylkeen, niin suosittelen lämmöllä lukemaan ensin aiemmat hiilarisarjan postaukseni, jotka löytyy näppärästi tuosta alta:

Noh, mennäänpä itse tämän päivän asiaan. Hiilihydraatit ovat makroravinteista (toisin kuin proteiini ja rasva) siitä näppäriä, että ne pystyvät varastoitumaan kehoon nopeasti hyötykäytettäväksi energiaksi esimerkiksi treenitehoja vauhdittamaan. Se ei siis suoraan pamahda persposkiisi ja jenkkakahvoisi, vaan ne pystyvät suuntautumaan suoraan lihaksiisi varastoituen hyötykäyttöön ja nopeaksi energiaksi kelpaavaksi glykokeeniksi. Lihakseen varastoitunut yksi glykokeenigramma pystyy sitomaan itseensä jopa kolme grammaa nestettä.

Vaikka asia tuskin käytännössä menee ihan suoraan näin, mutta otetaan tähän väliin yksi tilannetta edes hieman hahmottava ajatusleikki. Popsit menemään 50 grammaa (eli esimerkiksi vajaa 400 grammaa perunaa tai 65 grammaa irtonamusia) tavallista enemmän hiilihydraatteja yhtenä iltana, koska viikon aikana hiilareista rajoittunut ruokavaliosi ajaa sinut tankkailemaan mummin keittämiä pottusia kernaan possupihvin kera. Namskis. Tämä 50 grammaa puhdasta hiilihydraattia pamahtaa kovan treeniviikon jälkeen suoraan palautuviin lihaksiisi glykokeenivarastoja täyttämään, ja sinne jysähtää kylkeen myös 150g nestettä. Se, että suolistossasi luuraa vielä seuraavana aamuna todennäköisesti nuo viisi isoa perunaa möyhiintyneenä, ja lihaksesi on nyt myös täynnä tavaraa, voi siis todellakin näkyä vaa’alla.

Mikäs kuitenkaan sen parempi paikka nousseen vaakalukeman aiheuttajalle olisi kuin se paineisen pyöreä ja uusiin treeneihin ladattu hyvin palautunut lihas, jota treenilläsi muutenkin tavoittelet? Ja haittaako se, että paino vaa’alla muodostuu osittain myös suolessasi ulostuloa odottavassa massassa, joka myös kakkapökäleenäkin tunnetaan. Toimiva suoli on muuten myös ihan metka juttu, ja tätä toimintaa edesauttaa juurikin se, että siellä on sitä massaa, jota esimerkiksi riittävästä hiilarista (joiden mukana lisäksi kuitujakin usein tulee) sinne saadaan.

Collegepaita: TÄÄLTÄ* // Adidas-3/4-trikoot: TÄÄLTÄ*

Tottakai myös hiilarien todella rankka nipistäminen kertaheitolla puolestaan tiputtaa painoa aika hurjasti osittain edellä mainitun ilmiön vuoksi. Tämä hiilarien lähes kokonaan karistaminen kertaheitolla onkin melko yleinen tavan tallaajan tehokeino muutaman ylimääräisen kilon karistamiseksi. Jo ensimmäisessä viikossa karisseet useat kilot toki motivoivat oikein olan takaa, mutta helpommallakin pääsisi ilman kärttyisiä perheriitoja, vetelää oloa ja heikotusta. Rasvaa palaisi varmasti ihan yhtä tehokkaasti tai tutkimusten mukaan jopa tehokkaammin, jos niitä hiilareita maltettaisiin pitää matkassa mukana. Paino toki tippuisi hieman rauhallisemmin, mutta suurin osa siitä pudonneesta painosta ei olisikaan niitä kehon nesteitä ja suolimassoja, jotka palautuvat kuitenkin takaisin heti kun perunakattilan ja kaurapuuron makuun jälleen päästään, vaan enemmän aktuaalista kärynnyttä laardia.

Noh, mitä tästä tänään opimme? Ainakin toivottavasti sen lisäksi, että suolessa on kakkaa myös sen, ettei hiilari pamahda taikaiskusta suoraan rasvakudokseksi hanuriin. ;)

Hiilaririkasta ja huoletta painavaa viikonvaihdetta!

Tsekkaa myös: Heitä nyt se henkilövaaka roskakoriin!

Edellinen juttuni: Asioita, joihin ymmärrykseni ei riitä #2

♥  SEURAA MINUA  ♥
Bloglovin // Facebook // Instagram // YouTube
Snapchat: piiapajunen

MIKSI PAINO EI TIPU, VAIKKA RASVA PALAA?

*Sisältää mainoslinkkejä

Vaakalukema tuntuu aiheuttavan vahvoja tunnereaktioita kehonmuokkausprojekteissa, ja osalla naisista aamupaino tuntuu määrittävän myös näyttääkö peilikuva kyseisenä päivänä timantilta vai täydeltä roskalavalta. Se vaakalukeman pirulainen syö siis naista jos toistakin, koska aina ei osata ajatella sitä kokonaiskuvaa vaakalukeman takana.

Digitaalivaa’an lukemaan voivat vaikuttaa yksilöstä ja tilanteesta riippuen useat eri asiat. Esimerkiksi stressi, huonot yöunet, fyysinen rasitus (edellisen päivän raskas treeni) ja naisilla myös hormoonitoiminta voi vaikuttaa suurestikin painoon. Allekirjoittaneen omiin kokemuksiin heijastaen täytyy sanoa, että itse kuulun vahvasti siihen ryhmään, jolla paino jumittaa kiristelykarkeloissa aina pitkään kunnes se humpsahtaa usein kertaheitolla. Junnaa ja junnaa, kunnes rysähtää.

Usein meikäläisellä edeltää tätä kuuluisaa humahdusta jopa äkillinen aamupainon nousu ennen edessä tulevaa rykäystä. Suosittelen siis jokaista aina ensin hengittämään syvään aamupainoa tirkistellessä rasvanpolttotalkoiden aikana, ennen kuin epämieluisan lukeman johdosta lähtee pelihousujaan repimään ja aloittamaan 600 kilokalorin pussikeittodieetin. Myrskyn jälkeen paistaa aina aurinko.

Mitä siis kehossa tapahtuu kun rasva palaa? Miksi se paino tippuu usein sykäyksittäin ja isona rysäyksenä kerralla. Miksi toisinaan se paino junnaa jopa viikkotolkulla? Keho fiksuna koneistona pyrkii aina jonkinnäköiseen tasapainotilaan. Rasvan palaessa solun sisältä keho pyrkii pitämään tästä tasapainosta kiinni korvaamalla sieltä palaneen rasvan ensialkuun nesteellä. Vaikka rasva siis palaisi solusta, se ei näy vielä vaa’alla eikä välttämättä edes peilistäkään, vaan tämän nestevarannon poistumisessa voi mennä muutamasta päivästä jopa pariin viikkoon.

Usein nämä kehoon pakkautuneet nesteet lähtevät liikkeelle omine aikoineen tai joskus poistumisen saattaa laukaista lepo, kevennys tai muu henkisen tai fyysisen stressin lieventyminen. Itsehän menetin kerran kisavalmistautumisen alla 1,5 kiloa aamupainosta Särkänniemen pyörteissä, eli Tornado antoi sopivan rentouttavaa kyytiä tälle sähikäiselle, heh. Pieni relaaminen kaiken puurtamisen keskellä kannattaa aina. ;)

Nike-huppari: TÄÄLTÄ* // Nike-urkkatoppi: TÄÄLTÄ* // Nike Pro-shortsit: TÄÄLTÄ*

Ei siis huolen häivää, mikäli paino välillä junnaa, jos tuo lukema kiristelyvaiheessa pitkällä tähtäimellä kuitenkin alaspäin valuu. Maltti on siis valttia, ja kärsivällisyys kyllä palkitaan. Mikäli asioita tehdään kokonaiskuvan kannalta rasvanpolton suhteen oikein ja fiksusti, niin kyllä se homma edistyy, vaikkei digitaalivaa’an lukema sitä ihan reaaliajassa ilmennäkään. Säästäkää siis pelihousunne, sillä niitä vielä tarvitaan!

Mielenrauhaa huokuvaa viikkoa jokaiselle rasvavarannoista riippumatta!

Tsekkaa myös: Heitä nyt se henkilövaaka roskakoriin!

Edellinen juttuni: TOP 5 treenitrikoot tällä hetkellä

♥  SEURAA MINUA  ♥
Bloglovin // Blogit.fi // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen