Miltä näyttää 156 cm ja 61 kg?

Sis. mainoslinkkejä*

Shieet! Aika tuhti hobitti! Näin voisi otsikon mukaisilla strategisilla mitoilla olettaa, ja näinhän tuo osittain onkin. Vatsapaloja ei juurikaan näy, vaikka hyvinä päivänä oikein osuvassa valaistuksessa ne saattavat sieltä hieman pilkotella. Pakarasta löytyy sitä laardia, ja voin kertoa, ettei huonossa ryhdissä sohvalla vatsa pitkällä röhnöttäessä ensimmäisenä tule mieleen ammattilaistason fitnesskisaajaa. Eli jos sinullakaan ei peilistä kurkkaa heti ensimmäisenä aamulla vatsapalat ja tuolille istuessasi housun nappi kiristää ja vatsaan tulee makkaroita, niin hei, sama homma täällä!

Hyvä ryhti ja vatsa sisään! Sillä pääsee pitkälle, hah! ;)

Niin kilpaurheilussa kuin elämässä yleensäkin on osattava keskittyä muuhun kuin omaan ulkonäköön. Elämää on elettävä myös pitkäjänteisesti, jos jotain pysyvää haluaa saavuttaa. Jos miettisin ensisijaisesti kivoja sadoittain ja jopa tuhansittain tykkäyksiä kerääviä Instagram-kuvia, joissa vatsapalat vilkkuvat terävinä ja peräsin olisi tiukaksi hiottu, niin voisin samantien heittää hyvästit kaikille tavoitteilleni ja unelmilleni urheilulajini parissa. Se mitä kylvän nyt, tuottaa satoa myöhemmin. Enkä todellakaan puhu nyt kivoista somekuvista vaan tavoitteistani kilpaurheilussa.

Kun tähdätään optimaaliseen lihaskasvuun ja ominaisuuksien kehittämiseen, riittävä ravinto sekä palautuminen näyttelevät olennaista roolia. Jos haluaisin pysyä kireänä ympäri vuoden, niin joutuisin tinkimään optimaalisesta lihaskasvusta ja kehityksestä kisalavoja ajatellen aikalailla. Kaikkea ei kannata haalia samanaikaisesti, kuten olen jo useampaankin otteeseen blogin puolella jauhanut. Kertaus on kuitenkin opintojen äiti.

Ja mitä tulee myös ihan tavallisiin kehonmuokkausprojekteihin ilman kisatavoitteita, niin pitkäjänteisyyttä tarvitaan. Suurin osa normaaleissa kehonrasvoissa olevien henkilöiden kehonmuokkaustavoitteista keskittyvät nimenomaan sekä rasvanpolttoon että muodon hankkimiseen lihaskasvun avulla. Nopeat lottovoitot ovat osalla ihmisistä täysin mahdollisia, mutta ei kuitenkaan kaikilla. Hyvilläkin geeneillä varusteltu yksilö joutuu usein tekemään duunia, uhrauksia sekä valintoja näiden kahden tavoitteen väliltä, ja heidänkin on tuloksia haaliessaan ajateltava asioita pitkällä tähtäimellä. Mitä huolellisemmin hiot perustan kuntoon ja jaksat tehdä perusteellista pohjatyötä, sitä todennäköisemmin saat oikeasti kestäviä sekä vakuuttavia tuloksia.

Ihminen ei vain voi polttaa rasvaa koko aikaa ja vuodesta toiseen yhtä soittoa, sillä jossain vaiheessa kroppa pistää vastaan. Lihaskasvukaan ei kovin tehokasta tahdo enää olla jatkuvilla miinuskaloreilla, jollei puhuta aivan aloittelijasta. Se mitä haluan tällä kertaa korostaa on se, että uskalla luoda kärsivällisesti hyvä pohja. Se voi tarkoittaa sitä, että joudut joksikin aikaa työntämään syrjään haaveet sixpäkistä ja keskityttävä rakentamaan pohjaa sille kuuluisalle ”kiinteytymiselle”. Ja jos sormesi hapuilevat jatkuvasti vyötäisillesi makkaroita nipistelemään ja peilikuvassa ensimmäisenä silmäsi hakeutuvat heti kaikkiin epäkohtiin, niin lopeta tämä. Anna niiden nyt välillä olla rauhassa, ja keskity itsesi kehittämiseen ja pohjan luomiseen.

Syö riittävästi tavallista ruokaa, nollaa aerobiset edes hetkeksi ja keskity treenaamaan salilla nousujohteisesti. Kovaa ja viisaasti. Nyt en tarkoita mitään pumppipamppitreeniä, vaan lyö sarjoihin lisää rauta ja väännä tiukkoja sarjoja. Keskity nimenomaan pistämään salilla lihakset koville eikä niinkään henkityselimistöä tai hikirauhasia, vaikka nekin voivat ohessa runtua saada. Kun keho ja aineenvaihdunta on saatu pyörimään korkeilla kaloreilla ja ilman turhia aerobisia sekä luiden ympärille on rakennettu huolella komeaa muhkuraa, niin myöhemmin eteen tuleva kiristelyvaihe tulee olemaan todennäköisesti melko helppoa kauraa ja lopputulos rautaisen kova. Ah, miten polttelevan siisti pitkän ajan missio, ainakin omasta mielestäni!

Jos olisin itse viimeiset viisi vuotta keskittynyt ensisijaisesti vatsapalojen esillä pitämiseen, niin voisin todennäköisesti a) näyttää lähes samalta kuin viisi vuotta sitten ja b) olla tällä hetkellä ilman minkäänlaisia saavutuksia urheilun saralla. Kaikki on lopuksi kiinni siitä, mitä itsestäsi ajattelet ja miten itsesi kannat. Normaalipainoisen kehonmuokkaus ei ole mikään puolen vuoden superdieetti vaan vuosien työ, joka kantaa hedelmää pitkällä aikajänteellä, jos asioita maltetaan tehdä oikein ja huolella. Ja itseasiassa hyvin usein näissä käykin niin, kun lopetetaan se lottovoiton tavoittelu ja ruvetaan tekemään asioita pitkäjänteisesti, niin tuloksia tuleekin hyvin nopeasti, mutta et voi tietää, ellet koeta.

Toppi: Nike // Aim’n trikoot: TÄÄLTÄ* // Treenikengät: TÄÄLTÄ*

Itselläni matka tähän pisteeseen on ollut pitkä mutta antoisa. Pitkäjänteinen työ on itselleni aina ollut erittäin kiinnostavaa ja houkuttelevampaa kuin nopeat tulokset. Lyhyisiin projekteihin pystyy melkein kuka vaan, mutta pitkä tuloksekas duuni vaatii jo enemmän. Muutama vuosi takaperin näytin samoissa mitoissa aika erilaiselta, mutta huolellinen työ kantaa hedelmää. Muutenkaan tähän leikkiin lähteminen ei edes lähtenyt ulkonäköasioista, vaan raahasin päärynävartaloni salille alunperin kilpaurheilua varten, että olisin päässyt heittämään fitnesslavoille voltteja, hah. Samalla tiellä ollaan edelleen, ja vitsi miten upeita asioita olen tämän matkan varrella saanut kokea ja kuinka paljon olen oppinut.

Ja jos tuntuu, että ne täysin normaalit vatsarasvasi aiheuttavat vaivaa tämän pohjatyön luomisen ohessa, niin tässä pari omaa vinkki vitosta. Ryhti pystyyn, vatsa sisään ja valitse päällesi muotojasi imartelevat vaatteet. Kyllä minäkin voisin olla tämän hetkisessä olomuodossani plösö, mutta olen päättänyt, etten ole, hah! :D

Mahtavaa viikonloppua ja kovia treenejä!

Tsekkaa myös aiheeseen liittyen:
Jatkuva kiinteytymisen tavoittelu vie vain turmioon
Treenaatko paljon ja kovaa muttet kehity?

Edellinen juttuni: Onko ruokasi oikeasti terveellistä?

Seuraa minua:
Bloglovin // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen

Olen huono treenaaja, koska…

voimalaitos
…treenaan vain kolmesti viikossa?

En tiedä missä vaiheessa tämäkin asia on lähtenyt vääristymään sille raiteille, että kehitystä voisi saada vain treenaamalla vähintään 5-7 kertaa viikossa. Treenaamisessa ja kehittymisessä enemmän ei aina todellakaan ole enemmän, ja päinvastoin liika touhottaminen voi jopa hidastaa kehitystä, jos palautumiselle ei jää resursseja ja koko treenipaletti on yksi sillisalaatti. Mieluummin kolme keskittynyttä ja nousujohteista treeniä kuin kuusi treeniä väsyneellä kropalla ilman mitään kultaista lankaa.

…en halua kiristellä kesäkuntoon, vaikka kaikki muut ympärilläni niin tekevät?

Miksi pitäisi? Jos treeni kulkee, ja olo on suorastaan loistava, niin miksi tätä pitäisi lähteä muuttamaan, koska muut.

…kun kovat sarjat menevät aina plörinäksi kaverin tsempatessa, vaikka muilla se tuntuu auttavan?

Wrong. Jokaisella meistä toimii omat juttumme, ja ne voivat poiketa hyvinkin paljon muiden tavoista. Jollain toimii paremmin kova ulkopuolinen paine, ja jollain taas paremmin se, ettei paineita ole. Se mikä saa kaverisi suoriutumaan tiukasta paikasta paremmin, voi tuhota sinun suorituksesi täysin.

…treenaan pääasiassa siksi, että saisin lihasta ja muotoa ulkomuotooni?

Miksi tämä olisi huono asia? Raskailla painoilla treenaamisessa tulee mukana lukuisia muitakin terveyttä ja yleistä olotilaa kohentavia ”sivuvaikutuksia”, joten eipä sillä ole sinänsä väliä miksi salille olet eksynyt. Turha tässä asiassa on jeesustella, ja jokaisella on oikeus omiin motiiveihinsa. Tästä lisää: Eikö ulkonäön vuoksi saisi treenata?

voimalaitos-5

…mulla ei ole kisatavoitetta tai muutakaan kiveen hakattua tavoitetta? Tykkään silti treenata kovaa ja saada kehitystä salilla.

Jos tykkäät treenaamisesta, niin onko sillä väliä. Osa ihmisistä tarvitsee itselleen selkeän tavoitteen saadakseen itsensä liikkeelle ja treeneissä itsestään tehoja irti, mutta osa saa taas paremmin kehitystä ja tehoja irti ilman ylimääräisiä paineita.

…treenaan pienemmillä painoilla kuin vähemmän aikaa salilla treenanneet?

Sillä ei ole aina välttämättä väliä mitä ja millä painoilla tekee, vaan miten sen tekee. Kyllähän raskaan käsipainon saa heijattua ilmaan vaikka millä liikkeellä, mutta se on eri asia meneekö käsitreenisi nimenomaan käsille ja suoritatko liikkeen oikeasti kohdelihaksella. Jokainen myös kehittyy eri osa-alueissa eri tahtiin, ja jos itse menet kehityksessä kuitenkin koko ajan eteenpäin, niin se riittää.

…en koskaan kyykkää?

Vaikka kyykkääminen on todella tehokas moninivelliike, niin jalkojen voimaa ja lihasmassaa voi kasvattaa myös ilman kyykkäämistä. Kaikilla kroppa ei kestä kyykkäämistä esimerkiksi vammahistoriansa puolesta, osalla vartalonhallinta ei vielä riitä tähän tai osa ei yksinkertaisesti tykkää kyykätä.

…skippaan treenin, jos olen aivan puhki?

Tämä voi joskus olla ihan hyväkin juttu. Lepopäivän ja treenipäivän paikkaa voi olla tarvittaessa ihan hyväkin vaihtaa, jos tiedät jo valmiiksi, ettei treenistä tulisi sinä päivänä yhtään mitään.

voimalaitos-2

 Muikeaa loppuviikkoa ja kovia treenejä! Boom!

Edellinen juttuni: Lepoviikon tai kevennyksen paikka?

Seuraa minua:
Bloglovin // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen