HIERONTA – VAIKUTUS KROPAN ULKONÄKÖÖN?

*Sisältää mainoslinkkejä

Voiko hieronta vaikuttaa lihaspyöreyteen? Mitä hierojalle tulisi pukea? Miksi hierojalla kannattaisi tai pitäisi ylipäätään käydä ja kuinka usein? Näitä kiperän visaisia kysymyksiä pamahtelee meikäläisen korviin tiuhaan tahtiin, joten taitaakin olla korkea aika jysäyttää tehokas kooste hierontaan ja kehonhuoltoon, koska kukaanhan niihin ei oikeasti jaksa tarpeeksi panostaa, vaikka jokainen tietää kyllä sen merkityksen, hah! Kehonhuolto ja varsinkin hieronta on mielestäni jokanaisen sekä -miekkosen oikeus edes joskus tai jouluna, joten keskitytäänpä tällä kertaa siihen vähän eri näkövinkkeleistä!

Voiko hieronta tosiaan vaikuttaa lihaksen ulkonäköön?

Tämä erittäin erittäin mielenkiintoinen kysymys tupsahti blogini kommenttiboksiin jokin aika sitten, ja tätähän olenkin sitten tentannut useammaltakin alan ammattilaiselta. Epäilyni osoittautui omienkin kokemuksien lisäksi oikeaksi, ja aika selkeää puoltoa tuli myös näiden näppituntumien taitajilta siitä, että hieronnalla voidaan todellakin vaikuttaa sekä suoraan että välillisesti lihasten ulkomuotoon.

Tiukat jumiset lihasmöykyt kiskaisevat usein pihvin lyttyyn sekä lihaksen päällä kiristävät kalvot myös tuppaavat vetämään lihaksen kasaan, ja tällöin pyöreys sekä muoto usein lähtee jumien olemassa olon ajaksi kärsimään. Juminen ja jähmeä sekä toiminnaltaan rajoittunut lihas myös ottaa treeniä huonommin vastaan, ja tietty pahojen kireyksien aiheuttaman rasitusvaivat saattavat jopa estää koko treenin pidemmäksikin aikaa. Liian tiukkaan iskostuneet jumit saattavat myös kiristää kroppaa virheasentoihin ja lähteä esimerkiksi vetämään ryhtiä kasaan tai lantiota vinkkuraan, mutta nämä voidaan yleensä korjata jumeista riippuen näppärästi kehonhuollolla ja hieronnalla. Joskus jopa yksikin kerta ammattilaisen näpeissä saa homman takaisin urilleen ja vapauttaa lihat tukalasta tilanteesta.

Kuulemma muutama oikein ”järkyttävä” tapaus oli muuttunut hieronnan aikana aivan silmissä, ja voin kyllä myöntää, että itsekin olen kokenut muutaman kerran vastaavanlaisen tilanteen omalla kohdallani. Erään olkapäiden tehoavauksen jälkeen päivittäin käytössä ollut toppatakki alkoi kertaheitolla kirrailemaan hartioista, ja etenkin pakaran sekä etureiden jumien avaamisen jälkeen ulkomuodossa on pamahtanut ihan silminpistävää ja välitöntä muutosta erottuvuudessa ja pyöreydessä. En juksaa nyt yhtään!

mitä hierontaan päälle

Mitä hierontaan puetaan päälle ja mitä siellä tapahtuu?

Jos hieronnassa kohteena on yläkroppa, niin tavalliset selästä aukeavat rintsikat ovat tällöin hyvä valinta. Ristikkäiset olkaimet tai urheilutopit voivat olla haasteena, joten niitä en suosittele pukemaan yläkroppaa möyhittäessä. Jalkojen hierontaan puen housujen alle aina string-malliset alkkarit, jotka ovat vähiten tiellä esimerkiksi pakaraa hierottaessa.

Jos olet ensimmäistä kertaa menossa hierojalle, niin voit rohkeasti huikata hierojalle heti paikalle saavuttuasi, että tämä on ensimmäinen kertasi hierojalla, ja että olet aivan kujalla, mitä täällä tapahtuu. Näin varmasti hieroja osaa selostaa sinulle homman nimen, ja tämä helpottaa varmasti hänenkin toimintaansa. Yleensä kuitenkin yhdessä hieronnan kohdealueen sovittuanne hieroja kehottaa riisumaan päällysvaatteet kohdealueelta (eli jalkahieronnassa pikkuhoususilleen ja yläkropan kohdalla rintsikoilleen) ja käymään hierontapöydälle.

Kutian niin sairaan helposti. Kuolisin hierojalla heti!

No äläpäs nyt ala vielä hautakiveä varaamaan. Vinkkaa asiasta hierojalle heti kättelyssä, niin tämä osaa ottaa asian huomioon. Yleensä hierojien otteet ovat sen verran ”jykeviä”, ettei siinä paljoa tajua herkkäkään kutista. Eikä siellä mitään kainaloita tai kylkiä sipsutella, vaan avataan olennaisia lihaksia ammattimaisin ja ei-niin-kutkuttelevin ottein. Ehkä kaverisi näpit saavat sinut kutiamaan, mutta hän tuskin onkaan hieronta-alan ammattilainen. ;)

Häpeän mennä hierojalle selän aknen, jalkojen selluliitin tai järkyttävän pahojen jumien vuoksi. Nolottaa ihan sairaasti!

Eiköhän hierojat ole ammattilaisina nähneet vaikka ja mitä sekä lähes kaiken. Tuskin olet ensimmäinen, jolla on selluliittiä hanurissa (vaikka sitten runsaammallakin kädellä) tai aknea selässä. Eipä se heitä mihinkään hetkauta, ja kysehän on ihan luonnollisista asioista, joten sinne vaan!

 

mitä päälle hierontaan

Kuinka usein hierojalla kannattaisi käydä?

Rankka treeni vaatii rankat palautumisotteet. Itse kilpaurheilijana ravaan hierojalla toisinaan jopa kerran viikossa, sillä kroppani on minulle rakas ja tärkeä työkaluni, joka prakatessaan voi pistää homman kokonaan stoppiin. Pyrin siis itse ennaltaehkäisemään ongelmien syntyä avaamalla kroppaani säännöllisesti sekä hoidattamassa mahdollisia syntyneitä jumitiloja heti pois alta ennen niiden pahenemista.

Itse voisin suositella tavoitteelliselle treenaajalle ihan hyvin edes sitä kertakäyntiä kuukauden välein. Oikeastaan kun tarkemmin mietin, niin kerran kuussa voisi olla oikeasti passeli myös kevyemmällekin harrastelijalle ja jopa ihan kuntoliikkujalle tai rehelliselle sohvaperunalle. Meillä on vain yksi keho, ja sen jumit sekä kiputilat kyllä heijastuvat jokapäiväiseen touhottamiseemme sekä jopa vintille asti. Kyllähän kaikki tietää sen, kuinka siinä menee kasetti ihan jumiin, kun niska vetäisee tuhannen juntturaan? Aivan. Ei ole kiva, joten ei kannata odottaa aina sinne asti, vaan antaa omalle ruholle edes vähän rispektiä, ja pitää siitä huolta jo ennen kuin se leviää alle.

Mitä hierojalla voi hierottaa?

Hierojalla voi hierottaa melkein mitä tahansa aluetta jalkapohjista pakaroihin ja rintalihaksista kyynärvarsiin. Yleensä kipu- ja jumitilojen hoidossa ei keskitytä pelkän ongelmakohdan hoitoon, vaan samalla käsitellään laajempi alue tämän ympäriltä. Ongelmat ovat harvoin täysin paikallisia, vaikka kipu ja kireys tuntuisikin vain tietyssä kohtaa. Esimerkiksi kipu alaselässäsi voi johtua kireistä pakaroista tai niskan jumit voivat olla lähtöisin myös osittain ihan muualta. Kannattaa ottaa hierontaa varatessa, ettei tunnissa kerkeä todellakaan käymään koko kroppaa läpi muuten kuin pintapuolisesti. Itse pyrin varaamaan usein jopa parin tunnin hieronta-aikoja, sillä esimerkiksi yksi pyöreä tunti ei yleensä riitä esimerkiksi kinttujani kokonaan avaamaan.

 

mitä hierontaan päälle
Aim’n-treenipaita: TÄÄLTÄ* // Get stronger-trikoot: TÄÄLTÄ*

Tällä likalla alkaa kyllä olemaan ruho kevyessä juntturassa viime viikkojen treeneistä, ja täytyy myöntää, että omalla kohdallani edellisestä hieronnasta on vierähtänyt liian monta viikkoa. Hups. Onneksi asia korjaantuu huomenissa, ja pääsen taas hierontapöydälle antaumuksella möyhittäväksi. Siinä sitten yläkropan lihoja taas leivotaan pehmeämpään ja joustavampaan muotoon, ja voi jehna, että tulee tekemään höpöä, ja kroppa kyllä kiittää!

Ja pssst! Kehonhuollosta vähänkään kiinnostuneet (tässä vaiheessa oletan jokaisen nostavan käpälän ilmaan, hah) olkaahan muuten viikonlopun alla blogin puolella kuulolla, sillä teille on luvassa aivan himskatin osuvaa ja kovaa settiä! Stay tuned! Boom!

Letkeää tiistai-iltaa joka jantterille!

Vilkaise myös: Etkö palaudu treenistä? Missä vika?
Kehonhuolto on täysi turhake

Edellinen juttuni: Suuri ruokahaluisen naisen ongelmat

♥  SEURAA MINUA  ♥
YouTube // Bloglovin // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen

SAFKAILU KIPEÄNÄ? AEROBINEN JA SALI? MEITSI VASTAA!

*Sisältää mainoslinkkejä

Miten kannattaisi syödä kipeänä? Aerobisen ja salitreenin yhdistäminen? Eristävät vai moninivelliikkeet? Aiemmista ”Piude vastaa”-osioista on tykätty siihen malliin, että aika tujauttaa ilmoille jälleen yksi vastaavanlainen setti. Tyhmiä kysymyksiähän ei ole olemassakaan, ja olettekin haastaneet minua visaisilla kysymyksillänne harva se päivä. Usein näitä asioita ainoana ihmisenä täällä perä-Pohjolassakaan kukaan miettii, joten parempi jakaa kysymykset ja vastaukset taas koko kansan silmille, niin saavat kaikki tiedonjanoiset ja pohtivat sielut vastauksen kiperiin kysymyksiinsä. Tässä niitä siis tulee! Putum!

Mulla olisi kysymys aerobisesta, että sitä kuulee että olisi hyvä jos aerobista liikuntaa harrastaisi tasapainossa salin kanssa. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa kun lihasmassan kasvatus on tavoitteeni ollut jo pitkään. Pitäisikö välillä sali päivä korvata cardiolla ja sitten pitää viikkoja jolloin cardiota ei ole ollenkaan? Kärsiikö se kestävyyskunto jos ei sitä cardiota joka viikko tee?

Aerobinen harjoittelu ei ole välttämätöntä, jos ylivoimaisena ykköstavoitteena on nimenomaan lihaskasvu. Etenkin, jos siitä ei pidä, niin ei sitä välttämättä tarvitse treenata, ja lihasmassaa saa usein rakennettua tehokkaasti ilmankin kestävyystreeniä. Aerobista treeniä voi kuitenkin tehdä halutessaan myös salitreenin ohessa, mutta kannattaa pitää huolta siitä, että aerobinen harjoittelu olisi raskaan salitreenin ohessa kokonaiskuvan kannalta sellaista, josta kroppa pystyy palautumaan. Esimerkiksi raskas HIIT-treeni tai kovatehoinen intervalliharjoittelu kuormittaa kehon palautumiskapasiteettia jo aikalailla, ja tämä menee jo ihan raskaasta treenistä, joka voi olla kropalle kova pala kovien salitreenien ohessa.

Yksi tai kaksi tasasykkeistä aerobista lihatalkoiden ohessa ei vielä palautumista hirveästi haittaa, jos salitreenin määrä pysyy myös maltillisena. Yhdelläkin aerobisella viikossa kestävyyskuntoa saa pidettyä yllä, mutta sitä harvemmalla menolla aerobinen kunto voi hieman heikentyä. Hyvä kestävyyskunto kuitenkin voi auttaa salitreenissä parempiin sarjakestävyyksiin esimerkiksi etenkin jalkatreenien parissa, mutta jos tuntuu, että kunto riittää jo nykyisellään koviin sarjoihin, niin hätää ei ole.

Miten haitallista on, jos syö IIFYM-ruokavaliolla, mutta hiilareissa saattaa välillä tulla jopa 5-10 gramman heittoja päivittäin?

IIFYM-tyylin (if it fits your macros) pohjimmainen idea on juurikin se, että sillä voitaisiin saavuttaa joustavuutta ja rentoutta syömisiin. Jos niitä numeroita ja makroja lähtee neuroottisen tarkasti seuraamaan, niin tällöin vesitetään jo tämän safkailutyylin perimmäinen idea. Tällaiset heittelyt ovat ihan jees, ja ne tasoittuvat kuin itsestään kokonaiskuvaan, eikä kroppa osaa gramman tarkkaan syömisiä laskea. Kyllähän kehokin kuluttaa joka päivä hieman eri verran riippuen siitä, mitä päivän aikana on touhuttu, joten energiansaanti- sekä kulutus eivät koskaan ole vakioita. Ei siis stressiä, vaan nimenomaan sitä joustoa on jopa ihan fiksua olla matkassa.

Kannattaisko jalat treenata mieluummin eristävillä liikkeillä niin, että ne ovat ihan poikki treenin jälkeen, vai isoilla liikkeillä muutaman eristävän kanssa, mutta niistä jalat eivät ole ihan kuolleet treenin jälkeen?

Se, että lihas on aivan rikki ja lopussa, ei suoraan ole hyvän treenin merkki. Mieluummin panostaisin alkutreenissä huolellisen lämmittelyn jälkeen laadukkaisiin sekä raskaisiin moninivelliikkeisiin ja ottaisin loppuun vähän eristävää menoa, kuin paukuttelisin koko treenin pelkästään eristäviä liikkeitä, jolla kintut ajettaisiin ihan tuhannen tilttiin.

Hassu kysymys, mutta miten toimisit, jos sulle iskisi kunnon ärhäkkä vatsatauti vaikka kesken kisaprepin? Itse sairastin hetki sitten sellaisen ja mietin vain, että ”mitähän se Piia nyt tekisi, kun mikään ruoka tai neste ei pysy sisällä?” :D Kun tosiaan miettii millaisia määriä ruokaa aina kehoosi tankkaat.

No näitäkin on koettu tässä matkan varrella, ja silloin yritän vain syödä ne mitä muuten ”kuuluisikin”. Jos tuo normaali sapuska ei meinaa millään upota, niin olen silloin syönyt jotain korvaavaa tilalta, eli esimerkkinä pottujen ja jauhelihan sijaan surauttanut maistuvan smoothien. Jos mikään ei yksinkertaisesti pysy sisällä, niin eihän sille sitten mitään voi, ja se on elämää se, eikä se maailmaa kaada.

Tietty kisakauden ulkopuolella syön tällaisissa tilanteissa sitä, mitä vain saan syötyä ja tekee mieli, koska tärkeintä on nimenomaan saada sitä löpöä koneeseen, että kroppa jaksaa taltulttaa taudin mahdollisimman tehokkaasti, ja se muutenkin parantaa kummasti oloa, kun on saanut murua rinnan alle. Monesti tällöin uppoaa hedelmiä, smoothieita, keittoja ja usein valmisruokia tai jätksiä, heh. Pääasia, että energiaa saa koneeseen, jolloin toipuminen on parempaa, lihasmassaa ei menetetä sängynpohjalla ja näin koviin treeneihin pääsee sitten nopeammin ja paremmilla energioilla toivuttuaan pian kiinni!

Ja sitä hui niin kamalaa lihaskatoa ei kannata sen suuremmin stressata, sillä kukaan ei kuihdu vatsataudissa olemattomiin ja menetetty paino on usein nesteitä. Lihasmassaa jos sieltä pääsee sulamaan, niin se on hetkessä takaisin lihasmuistin avulla. Jos jokaisella sulaisi lihat jokaisen pöpön kohdalla, niin eihän tällä planeetalla olisi yhtään kilpa- tai huippu-urheilijaa. ;)

Vetoketjullinen treenisvetari: TÄÄLTÄ* // Treenitrikoot: TÄÄLTÄ*

Itsehän olen pari päivää pörräillyt kotosalla kunnon kaktus kurkussa ja vähän höntteleissä tunnelmissa, enkä treenaamaan ole koko viikolla päässyt. Pöpöistä huolimatta suuntaan nokkani huomenna kohti isoa kirkkoa, ja kiskaisen niskaani jakkupuvun tuomarihommia varten. Vaikka omat skabat ovatkin tältä syksyltä kisailtu, niin Suomessahan vasta kisakausi on käynnistymässä, joten eihän tästä kisakuplasta ja lavavärin katkusta eroon näytä pääsevän edes väkisin, hah! Luvassa tänä viikonloppuna on myös huikeat kaksi hotelliaamupalaa, sillä jäädään tuomarointipäivän jälkeen Jumpan kanssa vielä pienelle kaupunkilomalle Radisson Blue Seasideen. Ah, mitä parhautta! <3

Muikeaa viikonlopun odotusta kaikille tiedonjanoisille sieluille!

Tsekkaa myös: Iltapala treenin jälkeen? Pikasafkat töissä? Meitsi vastaa!

Edellinen juttuni: Tavoitteena painoindeksi: Lievästi liikalihava

♥  SEURAA MINUA  ♥
YouTube // Bloglovin // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen