HUVITTAVIA FAKTOJA RUUASTA – TIESITKÖ NÄISTÄ?

*Sisältää mainoslinkkejä

Tättärää tötteröt! Kymppiuutisten kevennysten veroiseksi keskiviikkoviihteeksi ja sivistäväksi informaatiopläjäykseksi Piude tarjoilee tänään vähän hämmentäviä asioita sapuskasta! Aina ei homman ei tarvitse olla kovinkaan vakavaa ja tiukkapipoista ollakseen valistavaa. ;)

HUVITTAVIA FAKTOJA RUUASTA

Punaisessa maidossa on rasvaa vain 3%. Lasillinen punaista maitoa sisältää siis yhtä paljon rasvaa kuin 8 cashew-pähkinää. Punainen maito ei siis ole ihan niin kermaista ja tuhtia kuin moni luulee.

Jenkeissä pitsa luokitellaan vihannekseksi, jos siinä on tarpeeksi tomaattikastiketta. Näin ”monipuolisella” koululounaalla vihannesosastolta löytyy Ameriikan tyyliin pitsaa. Seems legit.

100 grammassa karkkia on saman verran sokeria ja energiaa kuin kilossa mandariinejä. Kuvittelepa mielessäsi millaiselta kumpikin satsi fyysisesti näyttää. :D

Tässä 100 grammassa karkkia on myös saman verran hiilihydraattia kuin 150 grammassa kaurahiutaleita. Vieläkö 150 gramman aamupuuro kuulostaa valtavalta?

Suomalaiset syövät asukasta kohti eniten jäätelöä Euroopassa ja neljänneksi eniten koko maailmassa. Itse olen ainakin tehnyt osuuteni tämän saavutuksen eteen, haha! :D

Ihmisellä ja banaanilla on 50% sama DNA. Hah!

Keskivertosuomalainen juo vuodessa noin 123 litraa maitoa.

Keskiverto suomalainen syö myös 29 kiloa sokeria vuodessa, mikä on yksi vähimmistä määristä EU-maissa. Karkit kuitenkin maistuvat täällä sitäkin suuremmalla kouralla (14 kiloa per naama vuodessa), mikä vetää meidät puolestaan kärkeen samaisessa vertailupoppoossa.

Kofeiinia sisältäviä tuotteita ei saa mainostaa tai kuvailla termillä ”piristävä”. Näin saa sanoa ainoastaan C-vitamiinia sisältävistä tuotteista.

Jäävuorisalaatti on lähinnä kuitua ja vettä. Kun tarkastelet tätä salaattikerää, voit huomata, ettei se olekaan kovin vihreää vaan itseasiassa aika valkoista. Ei siis kovin ravintorikas kasvis.

Monissa kuluttajatutkimuksissa tuloksissa saadaan, että pitäisi olla tätä ja tota, mutta todellisuudeessa nämä tuotteet eivät koskaan myy. Loppujen lopuksi hyllyiltä tarttuu ostoskoriin ne tuotteet, jotka maistuvat hyvältä ja ovat riittävän halpoja. Vaikka keinotekoisesti makeutettuja tuotteita kuluttajatutkimuksissa hyljitään, niin silti ne tuntuvat kauppojen hyllyiltä silti katoavan. Heh.

Banaani on todellisuudessa marja, ja mansikka on puolestaan hedelmä. Toisaalta väliäkös lajitteluilla, kun hyvältä maistuvat molemmat!

Heraproteiini syntyy juustonvalmistuksen yhteydessä. Valmistusprosessissa maidosta syntyy juustoa ja heraa. Ei siis mitään mystistä mömmöä, ja kaupan hyllyltä saa nykyään ihan suomalaista kuusamolaisten lehmien maidosta tehtyä heraa ilman keinotekoisia makeutusaineita. Esimerkiksi FASTin Natural-sarjan lakritsiherassa on vain kolmea ainesosaa: heraproteiinia, lakritsanjuurta ja steviaa.

100% Natural-proteiinit: TÄÄLTÄ*

Ja hiiohoi! Koodilla piia20 saat -20% koko FASTin verkkokaupasta (myös alennetuista kampanjatuotteista)! Nyt lähtevät siis heraprotskut, treenijuomat, hävyttömän herkulliset NIX- ja NAX-patukat, Celsius-energiajuomat sekä Pudix-vanukkaat sievoisen siivun verran halvemmalla. Verkkokauppaan pääset kurkistamaan TÄÄLTÄ*!

Kepeää keskiviikkoa ruudun toiselle puolelle! ;)

Tsekkaa myös: 5 x fiksumpaa välipalaideaa

Edellinen juttuni: Olympiaan reilu 3 viikkoa – Miten preppi menee?

♥  SEURAA MINUA  ♥
Bloglovin // Blogit.fi // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen

KUINKA YLLÄPITÄÄ TREENITEHOJA KESÄKUUMALLA?

*Sisältää mainoslinkkejä

Soijaa pukkaa, ilma on tunkkainen ja kroppa tuntuu veltolta. Lämpömittari on piipussa ja niin on kroppakin. Täällä Miami Beachilla vihdoin paistaa aurinko sateisen viikon jäljiltä, ja ilmeisesti Suomessakin ollaan päästy nauttimaan huikeasta valoilmiöstä nimeltä aurinko, ja elohopeakin on kuulemma keikkunut ihan muikeissa lukemissa. Lämpöä pukkaa siis sekä siellä että täällä, joten treenitehojen ylläpitoon haastavissa olosuhteissa on syytä pistää pientä ajatusta.

Miten saada treeneistä kesäkuumalla tehot irti? Tähän postaukseen olen koonnut omat käytännössä parhaiksi näkemäni vinkit ja kikkakolmoset! Tässä niitä nyt tulee, ja oikein olan takaa, joten olkaapa hyvät kaikki rantakissat ja -kollit!

KUINKA YLLÄPITÄÄ TREENITEHOJA KESÄKUUMALLA?

Ennen kovaa treeniä vältä lojumasta koko päivää auringossa. Auringon ottaminen ja kuumuus tuppaavat väsyttämään ja voivat imeä selkeästikin potkua illan treenistä.

Tarkkaile etukäteen tulevia säätiedotuksia, ja suunnittele treenipäivät hieman viileämmille tai pilvisemmille päiville. Ajoita myös hurjimmat kyykkypeijaiset myös ilmaston puolesta siedettävimmille päiville, jos vain pystyt. On siis ihan okei suunnitella treenit kesästä nauttimisen ehdoilla.

Jos trooppisimpina päivinä päivälle tai illalle suunniteltu treeni tuntuu kuitenkin lähdön hetkellä aivan karmean uuvuttavalta ajatukselta ja kroppa on yhtä löysää räkää, niin seuraavalle päivälle suunnitellun lepopäivän voi lennosta vaihtaa huoletta sille päivälle. Huolehdi vain, että treeni tulee sitten tehtyä vaikka seuraavana aamuna raikkaammassa hapessa, jolloin sama ongelma ei toistu.

Kuumina päivänä käy treenaamassa heti aamusta, niin päivän voi viettää arskassa lojuten ja imeä D-vitskua oikein olan takaa sulautuen alla lepäävään pyyhkeeseen. Aamuisin salin tunkkaisen trooppinen sisäilmasto voi myös olla huomattavasti siedettävämpi.

Jos treeni kuitenkin menee illalle, niin muista huolehtia kuuman päivän aikana riittävästä vedenjuonnista ja suolan saannista. Hikoillessasi menetät yllättävän paljon nestettä ja suolaa, joten niiden saantiin kannattaa panostaa tasaisesti pitkin päivää. Varsinkin ”puhdasta sapuskaa” puputtavat eivät saa usein ruuasta sellaisenaan hirveästi suolaa, joten sitä riittävää suolan saantia kannattaa aikusten oikeasti tsekkailla. Suola ei itsessään ole epäterveellistä, ja koneisto sitä tarvitsee.

Muista juoda oikeasti myös treenin aikana. Huolehdi, että jokaisella sarjatauolla otat hörppyä siitä mukana kulkevasta putelista, ja että pullo olisi tyhjentynyt treenin loppuun mennessä.

Kuumalla ei välttämättä aina ruoka maistu yhtä hyvin kuin viileämmällä, ja heikommat eväät yhdistettynä trooppiseen ilmastoon voivat syödä jerkkua treenistä. Muista siis panostaa päivän ruokaluihin ja syödä tasaisesti ja riittävästi pitkin päivää, jotta potkua treenissä riittää.

Valitse päälle miellyttävät treenivaatteet. Hikilänteiltä vaatteissa ei kesäkuumalla voi välttyä, ja nehän vain kuuluvat treeniin ja ovat mielestäni oikeasti kovaa treenaavilla naisilla jopa tyylikästä katseltavaa. Älä siis valitse nihkeimpiä treenivaatteita vain siksi, ettei hiki niissä näkyisi, vaan valitse vaatteet sen mukaan, miltä ne tuntuvat päällä rehellisellä soijalla kuorrutetussa treenissä trooppisessa ilmastossa. Ketään ei ihan oikeasti kiinnosta, että näkyykö toppisi selkämyksessä tai nivusissasi komeat soijaläntit. Itseltäni ainakin näistä heruu vain propsit!

Treenitehoja haastavissa olosuhteissa voi tukea myös oikeasti asianmukaisilla lisäravinteilla. Itse en kovin paljoa lisäravinteilla edes hifistele, mutta oli sitten kuuma tai kylmä, niin treenin aikana juon jo vuosia käytössä ollutta lyömätöntä komboani eli Vitargoa* tai edullisempaa Supermaltoa*(treenitehoja buustaava hiilihydraatti) sekä FASTin Intraa* (oikeasti hyvänmakuinen aminohappojuoma). Intran sisältämät aminohapot buustaavat treenitehoja sekä mukana olevat suolat ja mineraalit korvaavat hikoilussa menetettyjä vastaavia veijareita ja ylläpitävät suorituskykyä. Hyvänmakuinen juoma myös hujahtaa treenin aikana mielellään naamariin, joten nesteytyskin pysyy samalla kunnossa. Jos haluat säästää pennosiasi, niin koodilla PIIA20 saat -20% FASTin verkkokaupasta*.

Maustettuun treenijuomaan (Intra, EAA, BCAA tms.) voi lisätä myös itse ripauksen suolaa extrana, jos tiedossa on paljon hikoilua sisältävää fyysistä menoa.

Nike Indy-urkkatoppi: TÄÄLTÄ* // Adidas-treenitrikoot: TÄÄLTÄ*

Tänään ollaan päivällä köllitty takapihalla meren rannalla auringossa, ja illalla suunnataan sitten välilevon ja kämpillä latautumisen jälkimainingeissa iskemään kinttuihin ja selkään kasvuärsykettä salilla. Hackia, jalkaprässiä, ojennusta ja koukistusta jaloille ja selkäpelti saakin sitten lyhyemmän ja ytimekkäämmän iskun tähän perään, kun se on jo kertaalleen jumpattu alkuviikosta.

Huomenna suunnataan tsekkaamaan Miamin puolelle fitness-expoa sekä ammattilaiskisaa, jossa meitsinkin piti alunperin olla lauteilla, mutta täytyy rehellisesti sanoa, että ei kyllä haittaa tippaakaan olla sittenkin tuolla katsomon puolella. Eniten odotan näkeväni kaikki huikeat vapaaohjelmat, sillä pro-tason vapareiden seuraaminen livenä katsomon puolelta onkin aika harvinaista herkkua. Olen siis ehkä vähän pähkinöinä, jeij!

Kovia treenejä ja aurinkoista viikonloppua!

Vilkaisehan aiheeseen liittyen myös: Miten palautua tehokkaammin kovasta treenistä?

Edellinen juttuni: 10 x Mikä Jenkkilässä nyppii?

♥  SEURAA MINUA  ♥
Bloglovin // Facebook // Instagram // YouTube
Snapchat: piiapajunen