MITEN KEHITTYÄ LOUKKAANTUMISESTA TAI SAIRASTELUSTA HUOLIMATTA?

*Sisältää mainoslinkkejä

Jep jep. Elämässä sattuu ja tapahtuu, ja minä jos joku tiedän sen. Välillä on jalka paketissa, rasitusvammat vaivaavat tai sitkeä pöpön pirulainen valtaa koneiston. Pelisilmä ja strategia on kuitenkin pitkän tähtäimen kehittymisessä todella olennaisessa asiassa, ja vaikeidenkin haasteiden kohdalla niiden merkittävyys nousee entisestään.

2014 syyskuussa voitin Arnold Europe Amateurin ja saavutin samalla ammattilaiskorttini. Tätä ennen olin sairastellut kuluneen vuoden aikana yhteensä 16 viikon ajan erillisissä pidemmissä pätkissä, ja silti olin onnistunut vuoden aikana takomaan kehitystä niin lihasmassan kuin vapaaohjelman puolella sekä saavuttamaan rapsakan kunnon ennätyspehmeästä offikunnosta. Ammattilaisdebyyttini kisapreppi lähti kahden kuukauden täsytreenaamattomuudesta mykoplasman vuoksi, ja silti pamautin itseni kolmannelle sijalle keltanokkana. Viime vuonna myös puolet kisaprepistäni meni ilmakipsi jalassa ja kyynärsauvat kainalossa, ja silti oltiin iskussa ja vapaaohjelmassakin jopa kehityin. Tässä siis vain pari esimerkkiä allekirjoittaneen elämäkerrasta, ja monta muutakin kurakeissiä on testailtu ponnistuspäänsäryistä jalkaleikkauksiin silti saavuttaen pitkällä tähtäimellä erinomaisia tuloksia.

TREENIÄ ÄLLIÄ KÄYTTÄEN

Silloin kun ollaan sairaana, niin treenit oikeasti stoppiin. Puolikuntoisena on ihan turha käydä tekemässä mitään pikkupumppailuita ja tartuttamassa kaikkia muita kanssatreenaajia. Lisäksi paremman puoliskoni sanoin, kuinka paljon voisit oikeasti edes saada kehitystä yhden viikon aikana tai etenkään sen kahden päivän aikana, kun päätät karata nielu vielä verillä etukäteen treenaamaan. Jep. Lepää siis huolella pöpö pois.

Jos kyse on jonkinasteisesta loukkaantumisesta, niin usein on kuitenkin jotain mitä voi tehdä. Toki ei ole missään nimessä huonoa antaa sille kovalla rasituksella ympäri vuoden kunniakasta työtä tekevälle keholle, mutta jos intoa ja pelisilmää riittää, niin mahdollisuudet ovat rajallisuudestaan huolimatta melkoisen rajalliset. Itse kehityin jalka kipsissä käsilläseisonnoissa ja kehonhallinnassa aivan hurjasti, ja salilla pystyin tekemään erittäin tehokkaita yläkropan treenejä.

Usein yksi raaja paketissa voi tehdä lukuisia asioita mielikuvituksella, ja kehonhuolto, monet tukevat harjoitteet, mielukuvaharjoitteet ja fysioterapiaharjoitteet ovat tällöin melkoisen kovaa valuuttaa. Keskivartalon syvät ja tukevat lihakset ovat myös tuskin kellään liian vahvat, ja kinttu tai hanska paketissa näitä pystyy kehittämään todella tehokkaasti. Mietipä millaisen etulyöntiaseman saat, kun loukkaantumisen jälkeen pääset takaisin radalle, ja olet pystynyt kehittämään itsellesi sellaisia ominaisuuksia, mitä tuskin kukaan malttaa koskaan kehittää, vaikka jokainen tietää, että pitäisi. ;)

RAVINTO ON TÄRKEÄ OSA TOIPUMISTA

Kaiken A ja O sairasteltelusta tai loukkaantumisesta selvitessä on oikeasti se riittävä ravinto. Kaikkein typerintä, mitä voit tehdä, on nipistää ravinnosta kulutuksesi pienentyessä. Ruhosi tarvitsee nyt oikeasti energiaa ravinnosta rikkinäisen raajan korjaamiseen tai kehoosi invaasion suorittaneiden pöpöjen nujertamiseen. Ja jos lihaskatoa pelkäät, niin ruuasta nipistämällä varmasti edesautat pihvin sulamista. Itse vedin kahden kuukauden pakkolevossa mykoplasmassa ennätysmäärän ruokaa, eikä se näkynyt kropassa juuri millään tavoin, jos ruuasta olisin nipistänyt, niin tuleva kisapreppi olisi ollut tuhoon tuomittu.

Jos olet karmeassa kuumetaudissa, eikä ruoka millään maistu, niin pyri huolehtimaan ensimmäisenä siitä, että sitä energiaa tulee riittävästi, sillä sitä kehosi nyt tarvitsee taistellessaan ärhäkkää pöpöä vastaan. Jos alas menee ainoastaan jäätelöä tai rasvaista noutoruokaa, niin anna palaa. Pelkkää heraa, selleriä ja mustikoita popsimalla energiansaantisi jää todella alhaiseksi, eikä kehollasi riitä energiaa taistella tunkeutujia vastaan tai korjata rikkinäistä raajaa. Ensimmäisenä energiamäärä, ja sitten vasta laatu. Siitä ”terveellisyydestä” ei nyt tarvitse nipottaa, jos et energiaa edes muualta saa.

MUU KEHITTÄVÄ TOIMINTA

Nyt kun treenille ei tahdo päästä, voit ottaa ajan oikeasti hyötykäyttöön muussa tarkoituksessa itseäsi kehittäen tai rehellisesti myös ihan rentoutuen. Itse pakkolevon käytän usein aina panostaen esimerkiksi sisustamiseen, käsitöihin, kaappien inventaarioihin, Netflix-maratoneihin sekä ehdottomasti myös lautapelisessioihin läheisten kanssa. Kun keho rentoutuu, niin kroppakin voi paremmin, joten huoli pois! Nyt on hyvää aikaa antaa sitä henkistä hyvinvointia itselle, ja käyttää aikaa myös omien tuntemuksien käsittelyyn. Relaaminen ja henkinen vahvuus ovat erittäin olennaisia tekijöitä menestyksekkäälle treenaajalle, joten pyri kehittämään niitäkin siinä missä kyykkytekniikkaasi.

Treeniasioissa voit oikeasti kehittyä myös sillä, että parannat tietotaitoasi treeni- ja ravintoasioista, jotka voit ottaa sitten hyötykäyttöön, kun pakkolepo on ohitse. Lue mielenkiintoisia artikkeleita, selaa asiasisältöisiä blogeja, luo uutta treenisuunnitelmaa ja ime tietoutta YouTube-videoista sekä podcasteistä. Mitä olet aina halunnut tietää lämmittelystä, liikkuvuuden kehittämisestä tai fiksummasta treenijaosta? Google kehiin ja etsimään, ja voila! Treenille päästyäsi olet entistä fiksumpi treenaaja!

Adidas-treenireppu: TÄÄLTÄ*

PÄÄKOPPAA EI PIDÄ UNOHTAA

Oikeasti relaa. Meitsi jos joku tietää ja on pystynyt todistamaan, ettei homma kaadu siihen, että joudut olemaan hetken aikaa poissa treenin parista. Viikko tai useampi sinne tänne ei tuhoa kehitystäsi, ja jos satut sulattamaan hieman lihaksiasi sängynpohjalle, niin lihasmuisti pistää sen saman tien takaisin luiden ympärille, kun jumpalle taas pääset.

Erityisesti naisilla kuitenkin tuntuu olevan pakkolevossa  tuo karmea lihomisen pelko. Itse kääntäisin asian niin, että jos täyslevolla saat popsittua sen normaalimäärän ruokaa (tai jopa enemmän), niin ensinnäkin kehosi pääsee palautumaan aika kohtuu täydellisesti. Kroppasi ja aineenvaihduntasi myös oppii käsittelemään sitä runsasta ravintoa minimaalisella kulutuksella. Mietipä mitä käy, kun normaalin treenikulutuksen pariin pääset? Jos kiloja sattuisi tulemaan totaalisella sohvalla rötväämisellä ja sikamättöä syömällä (kulutus nolla ja energiansaanti 100), niin normaaliin arkirutiiniin pääseminen (kulutus 100 ja energiansaanti 50) pistää kyllä hommat liikeelle.

Monilla aktiivitreenajilla treeni on kuitenkin se juttu, jossa pääsee purkamaan stressiä ja käsittelemään tunteitaan, joten loukkaantumisen sattuessa tämä ajanjakso voi olla aika ahdistavaakin. Ota siis vastaan kaikki tuntemukset sellaisina kuin ne tulee, äläkä lakaise niitä maton alle. Pohdi miksi ajattelet tai tunnet näin, ja hyväksy se, että sinäkin olet vain ihminen. Nyt on siis hyvää aikaa kehittää omaa ajatusmaailmaa ja työstää tunteitaan, vaikka kuralta se tuntuukin. Trust me, tiedän mistä puhun. Ja välillä oikeasti kuraa vain osuu kohdalle. Näille ei aina voi mitään, mutta niiden kanssa voi oppia elämään. Hymy väkisin naamalla ei kuitenkaan tarvitse kulkea, ja on ihan okei välillä olla onneton ja purkaa tunteitaan. Kaikki kuitenkin kannattaa aina pitää perspektiivissä, ja usein asiat eivät ole niin fataaleja kuin ne sillä hetkellä tuntuvat. Elämässä on paljon muutakin kuin treenaaminen. Tai ainakin pitäisi olla.

Toppi: TÄÄLTÄ* (alessa!) // Saumattomat trikoot: TÄÄLTÄ*

Pakkolevossa kannattaa myös muistaa se, että treeni- ja ravintoasiat ovat aina pitkän tähtäimen kokonaisuuksia. Parikin kuukautta on usein erittäin lyhyt aika pitkäjänteisen kokonaisuuden kannalta, ja silloin voi saavuttaa huomattaviakin kehitysaskeleita, jos korttinsa osaa pelata oikein. Älä siis jää vain surkuttelemaan omaa kohtaloasi, vaan mieti, miten oikeasti voisit kehittää tälläkin ajalla itseäsi. Kehityksessä ja strategiassa kiinni pysyminen usein auttaa myös lipun ylhäällä pitämistä, joten ei muuta kuin juonia punomaan. Mahdollisuudet ovat oikeasti aika osuvat, kun aikaa liikenee ihan erilaisille kehityskohteille ja ajanvietteille kuin normaalisti. Niillä huonoillakin korteilla voi pärjätä, jos ne vain osaa pelata oikein. Ja jos muu ei onnistu, niin piru vie, askartele itse käteen pari jokerikorttia.

Tässä myös pari aiempaa aiheeseen liittyvää ihan pätevääkin juttuani:

KURKKAA MYÖS EILINEN SPEKTAAKKELINI: RANDOM FAKTOJA MINUSTA

♥  SEURAA MINUA  ♥
Bloglovin // Facebook // Instagram // YouTube
Snapchat: piiapajunen

ASIAT, JOITA KISAKAUDELLA RAKASTAN

*Sisältää mainoslinkkejä

Vaikka itsehän rakastan kehityskausien arkista tasaisuutta ja nousujohteisia treenejä yli kaiken, tuo kisakausi aina sopivissa väleissä mahtavaa vaihtelua ja erilaista fokusta mukanaan. Tuloksia kuoritaan esiin pikkuhiljaa ja vapaaohjelmaa viilataan viimeiseen iskuun. Kyllähän tämäkin välillä voimien päälle luonnollisesti ottaa, mutta pääsääntöisestihän tämä homma on silkkaa parhautta! Tässä pähkinänkuoreen sullottuna muutamia ylivoimaisesti kovimpia hittejä ja iskevimpiä asianhaaroja vaparifitnessurheilijan kisaprepillä. ;)

Kehityksen ja edistymisen merkkejä voi pistää merkille lähes päivittäin tai ainakin viikottain. Pidempään urheilleena tuota kehitystä ei muutoin niin helposti pääse todentamaan, sillä salin puolella lajinomaisen fysiikan rakentaminen on äärimmäisen hidasta touhua. Toki treenipainojen/-toistojen kasvu buustaa kisakauden ulkopuolellakin, ja vapaaohjelmapuolella taitojen kehittyminen nostattaa fiilistä mukavasti.
.

Vapaaohjelmavetojen tuoma euforia. Jumaliste, että potkii joka kerta, kun saa vedettyä onnistuneen kokonaisen vapaaohjelman läpi. Tätä fiilistä ei tule mistään muusta!
.

Pitkälle alkuun vireystilan selkeä kasvu, ja mustahan tulee ihan jäätävä superihminen. Esimerkiksi diplomityön ensimmäisen puolikkaan tein edellisellä pitkällä kisaprepillä, ja ”luovan tauon” jälkeen jatkoin sen loppuun nyt tällä prepillä. Opiskeluissa olen muutenkin vetänyt aina parhaimmat arvosanat ja eniten kursseja usein juuri kisakausien aikana. :D
.

Päivän tehokkaampi rytmittyminen. Aamu alkaa tehokkaasti treenillä, jonka jälkeen jatkuu tehokas tykitys. Illalla voi todeta, että jösses tänään on saatu asioita aikaiseksi.
.

Into laittaa ruokaa ja etenkin hyvää sellaista! Nam!

Kasvisten runsas määrä ja laaja kirjo ruuanlaitossa. Niitä tulee kyllä huitaistua kohti ääntä ja paljon!
.

Elämän pienien ilojen korostuminen. Jotenkin tässä vain aina käy näin. Mieskin naureskeli eräs ilta kotosalla, miten joku voikaan olla niin onnellinen siitä, että voi seuraavana päivänä laittaa huulilleen violettia huulipunaa. Saatoin hehkuttaa tätä pari kertaa kyseisen illan aikana. :D
.

Kehonhuoltoon, rentoutumiseen ja muuhun hyvinvointiin tulee panostettua aina jotenkin extrapaljon. Nipistetympi ruokavalio vaikuttaa melko voimakkaasti palautumiseen, niin tätä tuppaan kompensoimaan huomattavasti muilla tavoin. Hierontaa, venyttelyä, putkirullailua, rentoutumista, hengitysharjoitteita, itsensä hemmottelua, kynttilöitä jne.
.

Lihaspaineiden heikentyessä yläkropassa hartioihin pamahtaa usein mukavasti lisää liikkuvuutta. Eli tässä kuraominaisuudessa on mukanaan jotain positiivista, hah!
.

Monipuolisuuden lisääntyminen treenissä. Vapaaohjelman ”piikkaaminen” kisaiskuun tuo mukanaan erilaisia harjoitteita ja treeni-ideoita, ja tykkään yhdistellä näitä vahvasti myös perinteisen salitreenin kylkeen sekä aerobisten harjoitusten yhteyteen.

Treenitoppi: TÄÄLTÄ* // Trikoot: TÄÄLTÄ*

Noh, menkööt mukavasti kerran menee, ja pianhan sitä ollaan jo jännärin äärellä. Itseasiassa tasan kuuden viikon päästä sitä ollaankin lusittu jo yksi yö Toronton puolella, ja yritetään selvittää päätä sekä kroppaa jetlagista viikonlopun skabaa varten. Tästä tulikin mieleen, että pitäisi varmaan riipaista kisasoppareihin nimi alle, ja pistää ne matkaan Atlantin toiselle puolelle, heh.

Pakko vielä lopuksi todeta, että kyllä tämä on vaan sitten kaikessa typeryydessään (haha, jep) niin huippua touhua, mutta mitäpä muutakaan sitä elämällään tekisi, ellei juuri niitä asioita, joita oikeasti rakastaa. Tänäänkin on paukuteltu vapaaohjelman parissa erittäin osuvia vetoja, ja huomenna homma jatkuu samalla agendalla! ;)

Huikeaa viikkoa sinne! Kaboom!

Kurkista myös: 8 viikkoa kisapreppiä takana

Edellinen juttuni: Helpot kikat paremman makuiseen ruokaan

♥  SEURAA MINUA  ♥
Bloglovin // Blogit.fi // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen