Lepoviikon tai kevennyksen paikka?

kevennetty-viikko-2

Treenisuunnitelmassa olisi ollut paukuttaa tämä viikko melko lujaa, mutta päätin räväyttää koko suunnitelman aika päälaelleen. Eilisessä selkätreenissä tuntui siltä, että rauta oli raskasta ja sarjat liikkuivat tahmeasti. Myös tätä edeltäneessä lauantain olkapää- ja käsitreenissä huomasi, että olkapäät eivät olleet aivan palautuneet edellisestä höökistä, vaikka tulikin väännettyä kasaan treenikavereiden kanssa oikein passeli setti. No onhan tässä tullut taas tovi väännettyä melko tiukkaa treeniä, ja vaikka treenikerrat eivät ole ylittäneet yli viittä viikossa, mutta niinhän se menee, että ei se määrä vaan se laatu. Treeneissä on rutistettu välillä sen verran tiukkaa settiä, että kroppa tarvitsee nyt ehkä pienen kevennyksen. Ensi viikosta lähtien treenikuormitukseen tulee muutenkin vähän tujausta lisää kisaprepin lähtiessä käyntiin, joten tämä on ihan passeli sauma hengähtää hieman.

Itselleni taitaa riittää tältä osin parin tai kolmen raskaamman treenin skippaaminen tältä viikolta. Oma kroppani on tottunut jatkuvaan fyysiseen höykkyytykseen jo varhaisteinistä lähtien, joten pieni kevennys taitaa tähän väliin riittää. Muutenkin olen loppuviikon reissun päällä, niin pieni kevennys tulee senkin puolesta hyvään saumaan, ja ei tarvitse raahata treenikamppeita matkaan. Saapahan omistaa koko reissun hyvälle seuralle. ;)

Milloin olisi hyvä hetki keventää tai pitää lepoviikko?

  • Jos parissa peräkkäisessä treeneissä tuntuu, että treeni ei kulje tai treenipainot lähtevät laskuun
  • Jos treenaamaan lähteminen tuntuu useamman kerran peräkkäin todella vastenmieliseltä
  • Reissujen tai superkiireisten viikkojen kohdalla voi olla myös hyvä hetki hengähtää treenistä

kevennetty-viikko-3

Miten siis toteutan tämän kevennyksen käytännössä? Noh, maanantaina kerkesin jo selkätreenin tehdä, ja torstaiaamulle olen sopinut jo vapaaohjelmatreenin. Lisäksi kaveri juuri onnistui houkuttelemaan mut (ei paljoa vaatinut, heh) kasvattilajini kilpacheerleadingin harrastejoukkueen treeneihin vanhojen joukkuekavereiden kanssa muistoja verestämään, joten luvassa on normiviikkooni kuuluvien hyppyjen ja akrobatian lisäksi myös stunttien paukuttamista, eli likkaa viskotaan ilmaan! Vitsi olen jo valmiiksi kikseissä!

Jätän silti pienen option myös yhdelle olkapäätreenille tälle viikolle, mutta luulen, että jää tekemättä, koska olen tilanteen vaatiessa melkoisen tehokas lepäämään, hah! Olen siis suorastaan mestari täyttämään aikani ihan muilla projekteilla tai vaihtoehtoisesti sulautumaan ameebana kiinni sohvan pintaan tuijottamaan monttu auki Netflixiä. Rankka treeni vaatii kevyet huvit.

Loppuviikosta tulee lisäksi kolme täysilepopäivää putkeen, joten 1-2 salitreeniä, yksi vapaaohjelmatreeni sekä yksi akrobaattinen harrastetreeni täyttää mulla ihan passelisti keventämisen viran. Jollekin tällainen meikäläisen kevennetty viikko voi olla ihan normaali treeniviikko, ja haluaisinkin siksi vielä muistuttaa, että ei kannata verrata itseään ammattimaiseen kilpaurheilijaan, jollet itse satu kilpailemaan samassa lajissa ja samalla tasolla. Asiasta muistuttelen ihan siksi, ettei tämä ole kaikille ihan itsestäänselvyys, ja itsekin tähän olen joskus aikoinani sortunut. Toki ilman kilpailutavoitteitakin voi yhtälailla treenata kovaa ja tavoitteellisesti, mutta se ei tarkoita, että jokaisen näin tarvitsisi tehdä.

kevennetty-viikko

Olen kirjoittanut lepopäivistä ja -viikoista aiemminkin vähän tarkemmalla fokuksella, ja tässä muutama ihan pätevä teksti:

Osuvaa tiistai-iltaa hengailit sitten kotisohvalla tai treenin äärellä! ;)

Edellinen juttuni: Asiat, joista tiedät, että et ole enää nuori

Seuraa minua:
Bloglovin // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen

Saako lepopäivistä nauttia?

Sis. mainoslinkkejä

Samalla kun porukka pohtii, miten saisi ylläpidettyä motivaatiota lähteä treenaamaan, niin samanaikaisesti toisaalla on myös suuri joukko kaiken karvaista sakkia, jotka pohtivat, miten osaisivat olla paikallaan ja vietettyä niitä tuikitarpeellisia lepopäiviä. Itselleni osoitetuista kysymyksistä meinaan huomattavasti suurempi osa koskee juurikin sitä, miten onnistuisi ottamaan rennommin lonkkaa kaiken sen treenimäärän ohessa.

Se, että nauttii ja odottaa innolla myös niitä lepopäiviä, ei tee sinusta yhtään huonompaa treenaajaa tai urheilijaa. Lepopäivistä nauttiminen voi tehdä sinusta jopa kokonaisvaltaisesti tasapainoisemman paketin, jolloin on todennäköisempää, että treenaaminen ei vie sinua henkiseen tai fyysiseen ähkyyn, ja jaksat painaa treenien ja urheilun parissa hyvinvoivana vuosikausien tai vaikka koko loppuelämäsi ajan.

Lepopäivinä treenien perään haikailu on todellakin ihan sallittua, mutta tunnontuskien ja puhtaan innokkuuden välillä on vissi ero. On siis hyvä erottaa, onko kaipuusi treenin äärelle negatiivissävytteistä omatunnontuskaa vai ylitsepursuavan motivaatiohuipun tuottamaa treenipoltetta. Kyllä siellä treeniahjon äärellä kerkää viettämään ihan tarpeeksi aikaa muutenkin, eikä päivä tai useampi tee kehityksellesi hallaa, vaan usein jopa päinvastoin. Enemmän ei aina ole ihan oikeasti enemmän.

super-dry-hoodie-5

Mikäli lepopäivät ja lonkan vetäminen aiheuttaa sinulle suurta tunnontuskaa, niin kokeile miettiä asiaa niin, että buustaat vain omaa palautumistasi ja siten kehitystäsi. Rankka työ vaatii kevyet huvit, eikä kehosi ja mielesi ole tehty ruostumattomasta teräksestä. Treenatessasi kovaa suorituskykysi laskee hetkellisesti tämän treenin johdosta. Palauttaakseen suorituskyvyn lähtötasolle ja mielellään tämän lähtötason yläpuolelle (eli suomeksi kehittyäksesi), kroppa tarvitsee lepoa. Jos skippaat tämän lepovaiheen jatkuvalla syötöllä, palautuminen jää aina kesken ja suorituskykysi lähtee jopa laskuun. Tästä voidaan siis todeta, että ne lepopäivät ovat siis välttämättömiä kehitykselle.

Lepopäivät jatkuvalla syötöllä skippaamalla saatat hyvin suurella todennäköisyydellä vain tehdä enemmän hallaa kokonaiskuvallesi, ja kovallekin treenaajalle viisi tiukkaa treenipäivää viikossa voi olla jo ihan riittämiin palautumiskapasiteetille. Elämässä on myös muitakin asioita kuin treenaaminen, ja ylisuorittaminen jokaisella elämän osa-alueella voi pahimmillaan viedä vain ojasta allikkoon.

Jos lepopäivinä koet kuitenkin suurta tarvetta painaa duunia kohti kehitystäsi ja levottomuus valtaa vintin, niin kokeilepa panostaa vaikka siihen kehonhuoltoon. Putkirulla alle ja töllöstä lempparisarja pyörimään, niin uskaltaisin väittää, että se on kokonaiskuvan kannalta paljon parempi ratkaisu, kuin lähteä väkisin tunnontuskissa hikilenkille. Myös hieronta tai venyttely voi olla todella passeli vaihtoehto, mutta se on oikeasti ihan okei, jos aikomuksissa ei ole tehdä mitään treenaamiseen tai kehonhuoltoon edes etäisesti liittyvää. Aina ei tarvitse suorittaa, vaan on todellakin hyväksyttävää vain olla.

super-dry-hoodie-6

super-dry-hoodie-7

Vaikka nautin kyllä treenaamisesta, niin lepopäivät ovat itselleni aivan ihanaa luksusta. Ei tarvitse miettiä aikatauluja, pakkailla treenikasseja, tuottaa säkillistä hikisiä treenivaatteita ja ravata suihkussa. Lepopäivissä on myös se ihana puoli, että silloin jää enemmän aikaa kaikille muille tärkeille elämän osa-alueille. Lepopäivinä yritän kyhäillä tuon herra Leivo(kse)n kanssa jotain kivaa tekemistä tai kikkailla jotain muuta hauskaa muiden itselleni tärkeiden ihmisten kanssa. On myös ihana uppoutua iltaisin muiden kiinnostuksenkohteiden pariin, kuten nöyryyttämään kavereita lautapeliturnausten äärellä tai pistämään vaikka neulontapuikoilla hösseliksi. Toisinaan myös tulee linnoittauduttua neljän seinän sisään ja vedettyä potslojot sohvan pintaan kiinni tuijottamaan monttu auki Netflixiä. Silkkaa parhautta!

Toisinaan tällöin tulee purettua myös rästiin kertyneitä hommia ja askareita, kuten pyykkikuorman kiikuttamista pesutupaan tai villakoirien eliminoimista imurinvarrella. Treenipäivinä voi olla ihan mukavaa, että muiden projektien puurtamisen välissä saa luonnollisesti luovaa taukoa ja kokea mieltä ylentävää endorfiiniryntäystä, jotta jaksaa taas painaa. Lepopäivinä on kuitenkin aivan huikeaa uppoutua aikaa ja keskittymistä vaativien projektien pariin ilman aikataulupaineita tai keskeytyksiä. Kun flow iskee päälle, niin on aivan mahtavaa vain tykittää tuotosta tulemaan ilman huolen häivää.

Onko linjoilla muita lepopäivien rakastajia? Tai vaihtoehtoisesti mikä lepopäivien viettämisessä tuntuu sinusta haasteelliselta?

super-dry-hoodie-3

Huppari: täältä // Farkut: täältä

Hei ja hiiohoi! Tänään on viimeinen päivä House of Brandonin syksyn alemyynneistä, joten vielä kerkeää kotiuttamaan syystakit tai uudet treenikuteet muikein alehinnoin!

 

Edellinen juttuni: Sano mua jokapaikanhöyläks