HIERONTA – VAIKUTUS KROPAN ULKONÄKÖÖN?

*Sisältää mainoslinkkejä

Voiko hieronta vaikuttaa lihaspyöreyteen? Mitä hierojalle tulisi pukea? Miksi hierojalla kannattaisi tai pitäisi ylipäätään käydä ja kuinka usein? Näitä kiperän visaisia kysymyksiä pamahtelee meikäläisen korviin tiuhaan tahtiin, joten taitaakin olla korkea aika jysäyttää tehokas kooste hierontaan ja kehonhuoltoon, koska kukaanhan niihin ei oikeasti jaksa tarpeeksi panostaa, vaikka jokainen tietää kyllä sen merkityksen, hah! Kehonhuolto ja varsinkin hieronta on mielestäni jokanaisen sekä -miekkosen oikeus edes joskus tai jouluna, joten keskitytäänpä tällä kertaa siihen vähän eri näkövinkkeleistä!

Voiko hieronta tosiaan vaikuttaa lihaksen ulkonäköön?

Tämä erittäin erittäin mielenkiintoinen kysymys tupsahti blogini kommenttiboksiin jokin aika sitten, ja tätähän olenkin sitten tentannut useammaltakin alan ammattilaiselta. Epäilyni osoittautui omienkin kokemuksien lisäksi oikeaksi, ja aika selkeää puoltoa tuli myös näiden näppituntumien taitajilta siitä, että hieronnalla voidaan todellakin vaikuttaa sekä suoraan että välillisesti lihasten ulkomuotoon.

Tiukat jumiset lihasmöykyt kiskaisevat usein pihvin lyttyyn sekä lihaksen päällä kiristävät kalvot myös tuppaavat vetämään lihaksen kasaan, ja tällöin pyöreys sekä muoto usein lähtee jumien olemassa olon ajaksi kärsimään. Juminen ja jähmeä sekä toiminnaltaan rajoittunut lihas myös ottaa treeniä huonommin vastaan, ja tietty pahojen kireyksien aiheuttaman rasitusvaivat saattavat jopa estää koko treenin pidemmäksikin aikaa. Liian tiukkaan iskostuneet jumit saattavat myös kiristää kroppaa virheasentoihin ja lähteä esimerkiksi vetämään ryhtiä kasaan tai lantiota vinkkuraan, mutta nämä voidaan yleensä korjata jumeista riippuen näppärästi kehonhuollolla ja hieronnalla. Joskus jopa yksikin kerta ammattilaisen näpeissä saa homman takaisin urilleen ja vapauttaa lihat tukalasta tilanteesta.

Kuulemma muutama oikein ”järkyttävä” tapaus oli muuttunut hieronnan aikana aivan silmissä, ja voin kyllä myöntää, että itsekin olen kokenut muutaman kerran vastaavanlaisen tilanteen omalla kohdallani. Erään olkapäiden tehoavauksen jälkeen päivittäin käytössä ollut toppatakki alkoi kertaheitolla kirrailemaan hartioista, ja etenkin pakaran sekä etureiden jumien avaamisen jälkeen ulkomuodossa on pamahtanut ihan silminpistävää ja välitöntä muutosta erottuvuudessa ja pyöreydessä. En juksaa nyt yhtään!

mitä hierontaan päälle

Mitä hierontaan puetaan päälle ja mitä siellä tapahtuu?

Jos hieronnassa kohteena on yläkroppa, niin tavalliset selästä aukeavat rintsikat ovat tällöin hyvä valinta. Ristikkäiset olkaimet tai urheilutopit voivat olla haasteena, joten niitä en suosittele pukemaan yläkroppaa möyhittäessä. Jalkojen hierontaan puen housujen alle aina string-malliset alkkarit, jotka ovat vähiten tiellä esimerkiksi pakaraa hierottaessa.

Jos olet ensimmäistä kertaa menossa hierojalle, niin voit rohkeasti huikata hierojalle heti paikalle saavuttuasi, että tämä on ensimmäinen kertasi hierojalla, ja että olet aivan kujalla, mitä täällä tapahtuu. Näin varmasti hieroja osaa selostaa sinulle homman nimen, ja tämä helpottaa varmasti hänenkin toimintaansa. Yleensä kuitenkin yhdessä hieronnan kohdealueen sovittuanne hieroja kehottaa riisumaan päällysvaatteet kohdealueelta (eli jalkahieronnassa pikkuhoususilleen ja yläkropan kohdalla rintsikoilleen) ja käymään hierontapöydälle.

Kutian niin sairaan helposti. Kuolisin hierojalla heti!

No äläpäs nyt ala vielä hautakiveä varaamaan. Vinkkaa asiasta hierojalle heti kättelyssä, niin tämä osaa ottaa asian huomioon. Yleensä hierojien otteet ovat sen verran ”jykeviä”, ettei siinä paljoa tajua herkkäkään kutista. Eikä siellä mitään kainaloita tai kylkiä sipsutella, vaan avataan olennaisia lihaksia ammattimaisin ja ei-niin-kutkuttelevin ottein. Ehkä kaverisi näpit saavat sinut kutiamaan, mutta hän tuskin onkaan hieronta-alan ammattilainen. ;)

Häpeän mennä hierojalle selän aknen, jalkojen selluliitin tai järkyttävän pahojen jumien vuoksi. Nolottaa ihan sairaasti!

Eiköhän hierojat ole ammattilaisina nähneet vaikka ja mitä sekä lähes kaiken. Tuskin olet ensimmäinen, jolla on selluliittiä hanurissa (vaikka sitten runsaammallakin kädellä) tai aknea selässä. Eipä se heitä mihinkään hetkauta, ja kysehän on ihan luonnollisista asioista, joten sinne vaan!

 

mitä päälle hierontaan

Kuinka usein hierojalla kannattaisi käydä?

Rankka treeni vaatii rankat palautumisotteet. Itse kilpaurheilijana ravaan hierojalla toisinaan jopa kerran viikossa, sillä kroppani on minulle rakas ja tärkeä työkaluni, joka prakatessaan voi pistää homman kokonaan stoppiin. Pyrin siis itse ennaltaehkäisemään ongelmien syntyä avaamalla kroppaani säännöllisesti sekä hoidattamassa mahdollisia syntyneitä jumitiloja heti pois alta ennen niiden pahenemista.

Itse voisin suositella tavoitteelliselle treenaajalle ihan hyvin edes sitä kertakäyntiä kuukauden välein. Oikeastaan kun tarkemmin mietin, niin kerran kuussa voisi olla oikeasti passeli myös kevyemmällekin harrastelijalle ja jopa ihan kuntoliikkujalle tai rehelliselle sohvaperunalle. Meillä on vain yksi keho, ja sen jumit sekä kiputilat kyllä heijastuvat jokapäiväiseen touhottamiseemme sekä jopa vintille asti. Kyllähän kaikki tietää sen, kuinka siinä menee kasetti ihan jumiin, kun niska vetäisee tuhannen juntturaan? Aivan. Ei ole kiva, joten ei kannata odottaa aina sinne asti, vaan antaa omalle ruholle edes vähän rispektiä, ja pitää siitä huolta jo ennen kuin se leviää alle.

Mitä hierojalla voi hierottaa?

Hierojalla voi hierottaa melkein mitä tahansa aluetta jalkapohjista pakaroihin ja rintalihaksista kyynärvarsiin. Yleensä kipu- ja jumitilojen hoidossa ei keskitytä pelkän ongelmakohdan hoitoon, vaan samalla käsitellään laajempi alue tämän ympäriltä. Ongelmat ovat harvoin täysin paikallisia, vaikka kipu ja kireys tuntuisikin vain tietyssä kohtaa. Esimerkiksi kipu alaselässäsi voi johtua kireistä pakaroista tai niskan jumit voivat olla lähtöisin myös osittain ihan muualta. Kannattaa ottaa hierontaa varatessa, ettei tunnissa kerkeä todellakaan käymään koko kroppaa läpi muuten kuin pintapuolisesti. Itse pyrin varaamaan usein jopa parin tunnin hieronta-aikoja, sillä esimerkiksi yksi pyöreä tunti ei yleensä riitä esimerkiksi kinttujani kokonaan avaamaan.

 

mitä hierontaan päälle
Aim’n-treenipaita: TÄÄLTÄ* // Get stronger-trikoot: TÄÄLTÄ*

Tällä likalla alkaa kyllä olemaan ruho kevyessä juntturassa viime viikkojen treeneistä, ja täytyy myöntää, että omalla kohdallani edellisestä hieronnasta on vierähtänyt liian monta viikkoa. Hups. Onneksi asia korjaantuu huomenissa, ja pääsen taas hierontapöydälle antaumuksella möyhittäväksi. Siinä sitten yläkropan lihoja taas leivotaan pehmeämpään ja joustavampaan muotoon, ja voi jehna, että tulee tekemään höpöä, ja kroppa kyllä kiittää!

Ja pssst! Kehonhuollosta vähänkään kiinnostuneet (tässä vaiheessa oletan jokaisen nostavan käpälän ilmaan, hah) olkaahan muuten viikonlopun alla blogin puolella kuulolla, sillä teille on luvassa aivan himskatin osuvaa ja kovaa settiä! Stay tuned! Boom!

Letkeää tiistai-iltaa joka jantterille!

Vilkaise myös: Etkö palaudu treenistä? Missä vika?
Kehonhuolto on täysi turhake

Edellinen juttuni: Suuri ruokahaluisen naisen ongelmat

♥  SEURAA MINUA  ♥
YouTube // Bloglovin // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen