MIKSI PAINO EI TIPU, VAIKKA RASVA PALAA?

*Sisältää mainoslinkkejä

Vaakalukema tuntuu aiheuttavan vahvoja tunnereaktioita kehonmuokkausprojekteissa, ja osalla naisista aamupaino tuntuu määrittävän myös näyttääkö peilikuva kyseisenä päivänä timantilta vai täydeltä roskalavalta. Se vaakalukeman pirulainen syö siis naista jos toistakin, koska aina ei osata ajatella sitä kokonaiskuvaa vaakalukeman takana.

Digitaalivaa’an lukemaan voivat vaikuttaa yksilöstä ja tilanteesta riippuen useat eri asiat. Esimerkiksi stressi, huonot yöunet, fyysinen rasitus (edellisen päivän raskas treeni) ja naisilla myös hormoonitoiminta voi vaikuttaa suurestikin painoon. Allekirjoittaneen omiin kokemuksiin heijastaen täytyy sanoa, että itse kuulun vahvasti siihen ryhmään, jolla paino jumittaa kiristelykarkeloissa aina pitkään kunnes se humpsahtaa usein kertaheitolla. Junnaa ja junnaa, kunnes rysähtää.

Usein meikäläisellä edeltää tätä kuuluisaa humahdusta jopa äkillinen aamupainon nousu ennen edessä tulevaa rykäystä. Suosittelen siis jokaista aina ensin hengittämään syvään aamupainoa tirkistellessä rasvanpolttotalkoiden aikana, ennen kuin epämieluisan lukeman johdosta lähtee pelihousujaan repimään ja aloittamaan 600 kilokalorin pussikeittodieetin. Myrskyn jälkeen paistaa aina aurinko.

Mitä siis kehossa tapahtuu kun rasva palaa? Miksi se paino tippuu usein sykäyksittäin ja isona rysäyksenä kerralla. Miksi toisinaan se paino junnaa jopa viikkotolkulla? Keho fiksuna koneistona pyrkii aina jonkinnäköiseen tasapainotilaan. Rasvan palaessa solun sisältä keho pyrkii pitämään tästä tasapainosta kiinni korvaamalla sieltä palaneen rasvan ensialkuun nesteellä. Vaikka rasva siis palaisi solusta, se ei näy vielä vaa’alla eikä välttämättä edes peilistäkään, vaan tämän nestevarannon poistumisessa voi mennä muutamasta päivästä jopa pariin viikkoon.

Usein nämä kehoon pakkautuneet nesteet lähtevät liikkeelle omine aikoineen tai joskus poistumisen saattaa laukaista lepo, kevennys tai muu henkisen tai fyysisen stressin lieventyminen. Itsehän menetin kerran kisavalmistautumisen alla 1,5 kiloa aamupainosta Särkänniemen pyörteissä, eli Tornado antoi sopivan rentouttavaa kyytiä tälle sähikäiselle, heh. Pieni relaaminen kaiken puurtamisen keskellä kannattaa aina. ;)

Nike-huppari: TÄÄLTÄ* // Nike-urkkatoppi: TÄÄLTÄ* // Nike Pro-shortsit: TÄÄLTÄ*

Ei siis huolen häivää, mikäli paino välillä junnaa, jos tuo lukema kiristelyvaiheessa pitkällä tähtäimellä kuitenkin alaspäin valuu. Maltti on siis valttia, ja kärsivällisyys kyllä palkitaan. Mikäli asioita tehdään kokonaiskuvan kannalta rasvanpolton suhteen oikein ja fiksusti, niin kyllä se homma edistyy, vaikkei digitaalivaa’an lukema sitä ihan reaaliajassa ilmennäkään. Säästäkää siis pelihousunne, sillä niitä vielä tarvitaan!

Mielenrauhaa huokuvaa viikkoa jokaiselle rasvavarannoista riippumatta!

Tsekkaa myös: Heitä nyt se henkilövaaka roskakoriin!

Edellinen juttuni: TOP 5 treenitrikoot tällä hetkellä

♥  SEURAA MINUA  ♥
Bloglovin // Blogit.fi // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen

PÄÄSIÄISMÄTTÖ PILASI ELÄMÄSI

*Sisältää mainoslinkkejä

Pääsiäinen ja neljän päivän vapaat. Sukulointia, suklaamunia, kinderkakkuja ja ruokakoomaa. Pääsiäisähky yllätti suomalaisen, ja vatsalaukku on ruokatorveen asti pullollaan pashaa ja mämmiä kermalla. Sinne meni hyvä kehitysputki ja katki se terveelliseen ruokaan panostaminen! Hittolainen kun turvottaa! Morkkis puristaa pantaa, ja niin puristaa myös housunnappi. Äh.

Hei sinä siellä. Ei hätää! Sinulle kävi kuin pattiarallaa 87 prosenttille suomalaisista ikätovereistasi (tilastollisesti salettiin tarkka lukema, heh), joten onneksi olkoon! Olet ihminen! Aina siitä ähkystä ei tarvitse selvitä, vaan tämän osuessa kohdalla voi kölliä huoletta sokeritokkurassa sohvalla ja tykittää television laatuviihdettä. Parempi aina ottaa tilanteesta kuin tilanteesta kaikki ilo irti, joten imeydy sohvanpintaan kiinni oikein huolella, niin tiukkaa treeniä tykittänyt ruhosi saa ansaitsemaansa lepoa eikä arjen kiireiden tarvitse painaa mieltä. Aijai, että tekee muuten höpöä.

Mihinkään ei tarvitse sykkiä, ja ainut pulju, joka pääsiäisenä on auki, on Lidl. Sieltäkin saa onneksi lisää ruokaa, jos kesken loppuu. Viimeinen asia, mitä pääsiäispyhistä nautiskellessa pitäisi tehdä, olisi huolehtia siitä, että nyt meni treenit ja ruokavalio pilalle. Koska hei. Ei muuten mennyt, jollet koko ensi viikkoa samoissa mainingeissa jatka, ja tämä on tuskin on suunnitelmasi. ;)

Miksi ihmisiä pelottaa olla tavallisia kuolevaisia? Ei kenenkään meistä tarvitse olla superihmisiä, ja jos kahvipöydässä könöttää siskon bravuurina koreileva valkosuklaajuustokakku, niin kyllä siitä voi palasen omalle lautaselleen ottaa pääsiäisen kunniaksi, eikä aina tarvitse vetää överiksi, ellei tieten tahtoen halua. Jos ravintopuolesi on oikeasti kokonaisvaltaisesti kunnossa ja syöt arjessakin riittävästi, niin tuo kermainen kakkusiivu tai useampikin ei kyllä missään näy, ja jos olet kituutellut menemään jo pidemmän tovin, niin pieni hengähdys aineenvaihdunnalle ei välttämättä tee todellakaan huonoa.

Vaikka haluaisitkin vetäistä ne safkaorgiat, niin sekin on aikuisten oikeasti ihan okei. Nykyään ikävä kyllä joka paikasta saat vain lukea kärsiväsi joko ahmintahäiriöstä tai olevasi heikko ihminen vailla itsekuria. Vaihtoehtoisesti saat otsaasi ortoreksian leiman pysyessäsi sokerittomalla linjalla, vaikka olisit vain ihminen. Jumankekka. Eikö täällä saa enää elää?

Toki jos omalla kohdalla silmissä kiiluu todella selkeä päämäärä, jossa suunnitelma on myös sen mukainen, niin on ihan hyväksyttävää myös nauttia siitä kahvikupposesta sekä leppoisasta seurasta ilman pääsiäispullaa ja VirvonVarvon-patukkaa. Leppoisalla fiiliksellä itse toteutettu kesäkuntoprojekti kuitenkaan tuskin menee heittämällä roskalavalle, sillä kesään on edelleen yli kuusi viikkoa aikaa. Lisäksi jos Suomen kesää tarkastellaan, niin bikineissä rannalle tarkenee tepsutella aikaisintaan vasta juhannuksen jälkimainingeissa, joten vihkoon ei homma mennyt.

Puma-college: TÄÄLTÄ* // Adidas-trikoot: TÄÄLTÄ*

Ja hei, jos syöminen lähtee suunnitellusti tai hetken hairahduksesta täysin lapasesta, niin ainakin saat lihasten glykogeenivarastot tupaten täyteen! Voi herranisä sitä potkun määrää ja tajunnan räjäyttävää pumppia seuraavassa salitreenissä, ja päälle vain treenivaatekaapin löysin toppi, niin komean pullea keskivartalokumpu jää turvotuksineen piiloon, ja vältyt onnitteluilta tulevan perheenlisäyksen johdosta. Testattu toimivaksi allekirjoittaneen toimesta! ;)

Rentouttavaa pääsiäistä, koska vielä on sitä jäljellä! Jes!

Vilkaise myös: Mitä tehdä, kun syöminen lähtee lapasesta?

Edellinen juttuni: 4 x dieetin pelastajat

♥  SEURAA MINUA  ♥
Bloglovin // Blogit.fi // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen