EN PYSTY VALMENTAMAAN KAIKKIA SOMESSA

*Sisältää mainoslinkkejä

valmentamaan

Somekanavat piippaavat yötä päivää. Viestiä pukkaa ämpärikaupalla suunnasta ja toisesta, ja siis pakkohan tähän on heti aluksi todeta, että niitä on aivan mahtava saada, sillä vuorovaikutus on tämän homman yksi parhaimmista puolista! Minua siis todellakin saa ”häiritä” ja viestejä pistää tulemaan, mutta pyytäisin teiltä kaikella rakkaudella pientä armollisuutta näissä konsultointipyynnöissä.

Snapchatissa pyydetään arvioimaan omia treeniohjelmia, antamaan vatsalihasvinkkejä ja vinkkaamaan korjauksia ruokavalioon. Blogin kommenttiboksiin lävähtää omat strategiset mitat, treenimäärät ja popsitut kalorit ja pyydetään ohjeistusta miten saisi kiinteytymisen liikkeelle. Sähköpostiin pamahtaa koko henkilön elämänkerta ja ongelmien vuodatus, ja pyydetään apua, että miten tässä tilanteessa saisi kropan tikkiin. Ja näitä siis saattaa tulla kymmeniä päivittäin huolimatta onko arki vai viikonloppu, ja olenko kotosalla, ulkomailla reissun päällä tai omaa polttariviikonloppua viettämässä.

Nyt mun on pakko nostaa välillä omat kädet pystyyn, ja todeta yhteen ääneen, etten millään pysty lähteä arvioimaan yksilöiden ravinto-ohjelmia tai ratkaisemaan yksilöllisiä ongelmia rasvanpoltossa blogini kommenttikentässä, sähköpostissa tai Snapchatissa, sillä minulla ei vain yksinkertaisesti riitä aika saati oma jaksaminen siihen. Allekirjoittaneella on tässä kova tahkominen omien elämän kuvioiden, duunin painamisen sekä tavoitteellisen treenin kanssa, ja ihan totta teen toisinaan aika julmetun pitkiä päiviä. Lomaa en ole pitänyt paria päivää pidempään kuin viimeksi vuonna 2016. Lisäksi aikaa olisi löydettävä omille läheisille, vapaa-ajalle sekä rehelliselle lepäämiselle ja omat häätkin on tässä järjestettävänä, joten aika ei vain millään riittäisi kaikkien auttamiseen, vaikka kuinka haluaisin. Minä en siis voi olla jokaisen ilmainen ja 24/7 päivystävä valmentaja, vaikka olisihan sellainen palvelu nyt kieltämättä aivan ihana.

Se, että vajailla lähtötiedoilla edes lähtisin antamaan selkeitä ohjeistuksia ja toimintamalleja ihmisille, olisi melko epäammattimaista ja suorastaan vastuutonta. Vaikka kuinka minulle kerrottaisiin lähtöpainot, kalorit, treenimäärät ja tavoitteet, niin tästä puuttuu niin järkyttävän paljon informaatiota, jotka vaikuttavat siihen, mitä olisi hyvä seuraavaksi lähteä kokeilemaan. Ja lisäksi jos nämä kaikki minulle kerrottaisiin, sen analysointiin ja vastauksen kirjoittamiseen menisi aivan järkyttävän paljon aikaa ja vaivaa. Näitä kun ei tule sitten vain yhtä, vaan treeniohjelmaa, nykytilan analyysia ja ruokavaliokonsultaatiota pyydetään niin hurjalla volyymillä ja ihan yötä päivää. Teitä silmäpareja kun pyörii jo siellä ruutujen toisella puolella sellainen määrä, että siinähän meinaa sumeta jo nyt vintti tältä tytöltä. :D

Jos haluaisit bongata hyvän pakaratreenin, vinkkejä keskivartalotreeniin ja liikkuvuuden lisäämiseen, monipuolisen kotitreeniohjelman tai ohjeistuksia käsilläseisontaan niin Google ja YouTube ovat tässä ihan ykkösvälineitä! Sinne vaan hakusanoja joko suomen tai ameriikan kielellä, niin johan löytyy ja varmasti paremmin ja kattavammin kuin mitä itse pystyisin näistä ikinä jakamaan Snapchatin viestikentässä. Mikäli kuitenkin tuntuu, että olet oman treeni- ja ravintoasioidesi kanssa hukassa ja oma suunnittelu sekä toteutus ei tunnu sinulla toimivan, niin en voi muuta kuin lämmöllä suositella asiantuntevan personal trainerin tai valmentajan hankkimista edes lyhyeksi ajanjaksoksi. Jo kolmen kuukauden valmennusjaksolla oikealla valmentajalla voit päästä eroon ikuisesta pään seinään hakkaamisesta. Lisäksi nykyään on saatavilla todella kattavia ja laadukkaita nettivalmennuksia, joissa hintakin on enemmän kuin kohdillaan.

valmentamaan

Älkää kuitenkaan käsittäkö väärin. Annan toki erittäin mielelläni vinkkejä ja vastailen ilomielin ytimekkäisiin ja selkeisiin kysymyksiin koskien treeniä, ravintoa sekä henkistä puolta, ja postaustoiveita otan aina ilolla vastaan! Antakaa siis tulla vaan, ja pyrin niitä tässä tasaiseen tahtiin toteuttamaan minkä kerkeän, mikäli niihin minulla riittää oma tietämys ja ymmärrys. En siis pysty ottamaan kantaa esimerkiksi fysioterapiaosaamista vaativiin ongelmiin tai antamaan nykyseillä osaamistaustallani ohjeistuksia juoksuharjoitteluun, ja esimerkiksi akrobatiavalmennus tai salitekniikoiden fiksaaminen vaatisi jo hands-on-tyypistä valmennussessiota. Niitä siis en voi mitenkään Snapchatissa lähteä konsultoimaan.

No mikäs virka tällä blogilla sitten on? Täällä nimenomaan haluan tarjota työkaluja, joilla jokainen halukas voisi pyrkiä kehittämään omia toteutusmallejaan ja itseään niin henkisesti kuin fyysisesti. Valmiita ratkaisuja en siis voi tarjota, eikä siinä olisi yksinkertaisesti mitään järkeä. Sellaisia ei välttämättä muutenkaan suoraan ole olemassakaan. Tiedonjanoa ja oppimisen intoa jokaiselle kehiin, sillä netti ja ihan vanhan liiton kirjastoistakin löytyy ihan järjetön määrä niin pätevää tietoa. Ah, oppiminen on oikeasti meinaan kivaa!

Hyvään lopputulokseen voi oikeasti päästä montaa reittiä, mutta tavoitteeni on täällä blogin puolella tarjota erilaisia vaihtoehtoja ja apuvälineitä siihen, jotta jokainen voisi omiin tavoitteisiinsa päästä. Omalla päättelykyvyllä ja tiedonhankinnalla pääsee jo pitkälle, jos heittää hetkeksi ne tunteet sivuun, ja pyrkii miettimään asioita järkiperäisesti. Lisäksi tietyt asiat oikeasti selviävät vain kokeilemalla, ja niin olen itsekin tässä nykytilaani päätynyt. Kokeillut, erehtynyt ja kokeillut jotain muuta. Rakastan analysointia, ongelmanratkaisua ja strategian luomista, ja sitähän nämä hommat loppupeleissä vaativat. Eivätkä treeni- ja ravintoasiat ole mitään rakettitiedettä, ja kun peruspohja on kunnossa, niin tuloksia tulee huolimatta syötkö neljä vai viisi kertaa päivässä tai käytätkö kaksi- vai nelijakoista ohjelmaa.

valmentamaan
Adidas-treenitoppi: TÄÄLTÄ* // Aim’n-trikoot: TÄÄLTÄ*

Välillä on siis itse uskallettava kokeilla eri toimenpiteitä rohkeasti. Jokainen valmentajakin lähtee aina valmennettaviensa kanssa kokeilemaan, mikä tällä toimii. Kaikille ei oikeasti toimi samat asiat, joten valmentajankin on työssään vain kokeiltava ja lähdettävä jostain liikkeelle. Kun nähdään, miten kroppa ja ihminen reagoi tehtyihin muutoksiin, voidaan vasta lähteä pohtimaan seuraavia siirtoja tavoitteita kohti. Jos itse haluat pärjätä omillasi, niin tätä samaa joudut tekemään myös itse.

Mieti, analysoi nykytilaa, hanki tietoa, sovella ja kokeile. Kenelläkään ei ole tarjota sinulle 100% varmuudella toimivaa vastausta suoraan, eikä sitä voi olla valitettavasti minullakaan. Ja edelleenkin, jos et itse tiedä, minkä siirron seuraavaksi tekisit, niin silloin vain sitä ammattitaitoista valmentajaa hankkimaan, ja voin kertoa, että tätä tuskin tulet katumaan! Kaikki ei kuitenkaan voi olla ihan ilmaista, mutta pieni taloudellinen panostus voi tuoda mukanaan jotain sitäkin arvokkaampaa. Lisäksi valmentajan pestaamisella tuet aina suomalaista yrittäjyyttä ja pusket verorahoja lisää Suomenmaahan. Win-win kaikille, boom! ;)

PS. Tämä teksti oli siis kaikella rakkaudella kirjoitettu, ja antakaahan kommenttiboksin edelleen laulaa, sillä sen homman te todellakin osaatte! Jau! Muistakaahan vain, että ihan kaikessa en aina pysty auttamaan tai jokaisen personal trainerina toimimaan, ja laittakaahan ne kiperimmät kysymykset Snäpin sijasta mieluummin tänne, jolloin niihin on koneen näppiksellä huomattavasti näppärämpi vastata. Pus! <3

Puhtia viikon puoleen väliin!

Vilkaise myös:
Eikö treeni mene perille? Tässä 7 kovaa vinkkiä!
& Onnistuneen dieettamisen ainekset

Edellinen juttuni:
Aamutreeni toimimaan – Miten syödä ja valmistautua?

♥  SEURAA MINUA  ♥
YouTube // Bloglovin // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen

HÄN PLAGIOI TEKSTINI – VUODEN LUETUIMMAT!

*Sisältää mainoslinkkejä

Jösses mikä vuosi! Tänä vuonna on tullut raapusteluta jo 302 postausta tänne blogin puolelle, ja vielähän sitä pari ehtii tänne heittää ennen vuoden vaihtumista. Aika paljon olen siis näppistä sauhuttanut sekä materiaalia tahkonut, joten joku voi siitä päätellä, ettei ihan tylsää ole päässyt tulemaan, hah!

Piudella on välillä asiaa kuin Karpolla, joten moni osuvakin postaus voi tällä tahdilla mennä luonnollisesti painua täysin unholaan tai luiskahtaa ohi suun. Siksipä päätinkin pyöräyttää tulille ne tämän vuoden 10 polttavinta postausta, jotka ovat tänä vuonna keränneet eniten silmäpareja ruudun toiselle puolelle. Pidetään loppuhuipennusta jännityksessä, ja lähdetään liikkeelle sijasta 10 kohti sitä suosituinta. Hiiohoi, sukelletaan nyt sinne itse asiaan!

VUODEN 2017 LUETUIMMAT

10. Hyvä 3-jakoinen treeniohjelma? Vai onko se vain nössöille?

Treenien osilta punaisen langan muodostaminen ja fiksusti jäsennelty treeniohjelma siis kiinnostaa, ja tämähän onkin vain ja ainoastaan positiivinen juttu. Järkevä suunnitelma onkin yksi tärkeimmistä tekijöistä tuloksien tahkomiseen sekä lyhyellä että pitkällä aikajänteellä. Way to go!

9. Fitness Classic ja oikeusmurhat

Suomeen sijoittuvat kisameiningit tuntuvat herättävän tunteita ja kiinnostusta kerta toisensa jälkeen. Kevään Fitness Classic ei ollut tälläkään kerralla poikkeus, ja osuikin vuoden 9. luetuimmaksi postaukseksi.

8. Nyt se tapahtui – KOSINTA!

Niinhän se vain tapahtui, että sormus putkahti nimettömän ympärille. Sepäs tuntui kiinnostavan yhtä jos toistakin silmäparia siellä ruudun toisella puolella, enkä kyllä tästä ketään syyllistä. Nämähän kiinnostavat minua itseänikin, jos muille samainen onni pamahtaa! ;)

7. Kun syöt muka terveellisesti – Onko näin?

Välillä joutuu vähän herättelemään, että asia menee perille. Lässytys ei aina välttämättä auta, mutta pääasia, että viesti menee perille. Tämä on ehkä yksi omista henkilökohtaisista suosikkipostauksistani tältä kuluneelta vuodelta, vaikken nyt aina paasaamiseen asti jaksakaan hommaa vetää. :D

6. Meidän parisuhteen erikoiset faktat

Pientä valotusta sinne tämän pariskunnan verhojen taakse, ja edelleenkin pieni tirkistely tuntuu kiinnostavan, heh. ;)

5. Parhaimmat treenitrikoot IKINÄ!

Hyviä treenitrikoita etsitään kestosuosikkina, ja kyllähän se ihan totta parantaa sitä treenifiilistä, kun kintuissa on housut, jotka A) näyttävät hyvältä B) pysyvät jalassa vaativammassakin menossa sekä C) ovat vielä laadukkaat ja mukavat kintuissa. Kannatan näitä edelleen! ;)

4. 5 x fiksumpaa välipalaideaa

Sanoiko joku ruokaa? Kyllä! Vähän fiksumpia ja vaihtelevampia välipalavinkkejä on siis kaivattu, ja tässä postauksessa niitä on muiden joukossa myös jaeltu.

3. Plagioinnin huippu! Kuinka TÖRKEÄ ihminen voi olla?

Vuosihan starttasi röyhkeällä plagiointihässäkällä (muistatteko?), jossa eräs henkilö kopioi blogipostaukseni aivan sanasta sanaan ja alusta loppuun asti, mainosti siihen liitettynä omia PT-palveluitaan ja jäätyään kiinni alkoi mustamaalata minua hänen tekstiensä kopioimisesta väittäen edelleen tekstin olevan hänen käsialaansa. Hänet saatuani puhelimitse kiinni (tyttöystävän vanhempien auto-onnemuudesta johtuneen viiveen vuoksi, yeah right) hän kertoi tämän sotkun takana olevan häntä vainonneen erittäin vaarallisen henkilön, jonka vuoksi hän ei haluaisi oman turvallisuuteni vuoksi sotkea minua tähän enempää. Olipa hän huomaavainen. Ehehe. :)

2. Miltä näyttää 156 cm ja 61 kg?

Kropan koostumus sekä muutos- tai kuntokuvat tuntuvat myös herättävän kiinnostusta, ja etenkin tuo vaakalukema tuntuu olevan monille yllättävänkin herkkä paikka. En siis toisaalta ihmettele, että tämä nousi tältä vuodelta näinkin suosituksi postaukseksi.

1. Jos te kiinteytymistä tavoittelevat naiset vain söisitte

Tämä kyseinen postaus on ylivoimaisesti tämän vuoden luetuin blogini puolella. Niin suosittu se tosiaan oli, että tämä oli juurikin se teksti, joka sanasta sanaan (ja linkkejä myöten) plagioitiin ja väitettiin minun olevan tämän julkaisemani tekstin toisaalta pöllinyt. Mutta eipä siinä, mielestäni melkoisen pätevää asiaa, vaikka itse sanonkin. ;)

luetuimmat

Muiden suosituimpien joukosta haluaisin nostaa etenkin ravintopuolelta mielestäni ihan todella pätevän postaukseni ”Tuloksia ilman tarkkaa ruokavaliota – Miten syödä?” sekä ”Eikö puuro maistu? Tsekkaa nämä 3 suosikkiani”. Ensimmäisen näistä mukaan itsekin pääsääntöisesti ruokailujani nyt olen toteuttanut, ja jälkimmäisestä näistä parhaimman teitte juurikin te! Kommenttiboksini ei ole ehkä koskaan ollut näin täynnä suoranaista ruokapornoa, ja sieltä itsekin tuli imettyä ihan järisyttävän hyviä puurovinkkejä kehiin! ;)

Lopuksi on heitettävä ilmaan valtava KIITOS teille kaikille silmäpareille siellä tietokoneen ruutujen ja mobiilinäyttöjen toiselle puolelle, että olette pysyneet matkassa ja tarranneet mukaan kuin takiaiset tänä vuonna. Kiitos jokaisesta mahtavasta kommentista sekä postausten sydänpainikkeiden hakkaamisesta! Olette kultaa! Odottakaahan vain ensi vuoteen, sillä minä en ainakaan ole hiljenemässä, vaan Piialla on asiaa yhä jatkossakin. ;)

Tämän vuoksi vähän harmittaakin, että en ole kerennyt näin joulun pyhinä kaikkiin kommenttiboksiin kajahtaneihin kommentteihin vastaamaan, mutta enköhän minäkin tässä taas jouluröhnöttelyistä näppiksen ääreen ala palailemaan. Ai miksi? No koska rakastan tätä hommaa! Ja kyllä, myös teitä, koska teette siitä sen arvoista! <3

uggit
Neule: TÄÄLTÄ* // Farkut: TÄÄLTÄ* // Uggit: TÄÄLTÄ*

Pus pus ja aivan mahtavia vuoden viimeisiä päiviä!
Pistäkäähän ne kunnolla hyötykäyttöön! ;)

Edellinen juttuni:
Meidän joulupöytä – Mitä sieltä löytyy?

♥  SEURAA MINUA  ♥
YouTube // Bloglovin // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen