4 x MÄTTÖSALAATTI – AH MITÄ HYVÄÄ!

*Sisältää mainoslinkkejä

Mättösalaatti ja viikonloppu! Oijoi! MyStoryn puolella näitä megamäjäyksiä on vilkkunut melko tiuhaan tahtiin, ja siitä seuraten myös reseptejä ja vinkkejä on pyydelty vähintään yhtä paljon. Itsehän en ole kovinkaan reseptien perässä puputtaja, vaan painelen menemään melkolailla mututuntuman kanssa kotikeittiössä koheltaen. Varsinkin näihin mättösalaatteihin reseptiikka syntyy ihan vain siitä, mitä kaappien kätköistä sillä hetkellä sattuu löytymään. Joka kerta tulee taatusti hyvää ja täyttävää tavaraa, omnom!

Mättösalaatit sopivat erinomaisesti joko omassa ylhäisessä yksinäisyydessään mähöttäväksi (Netflix & fooood) tai niistä saa myös illanistujaisiin tai perheen kesken oikein helpon ja passelin tarjoilun. Täytteet voi pilkkoa valmiiksi omiin kulhoihinsa, joista jokainen kynnelle kykenevä voi koota omanlaisensa kokoonpanon mieltymystensä mukaan. Tässä kuitenkin neljä erinomaiseksi todettua komboa omasta takaa, joista voi ottaa vähän inspistä omaan menoonsa, jos luovuus tuppaa pätkäisemään kesken. Lopussa toki vielä yleistason vinkkejä ja omia ”nyrkkisääntöjäni”, miten varmasti homma pelittää, ja kulhoon saa ne osuvimmat kombot aikaiseksi!

TEX MEX – SALAATTI

Klassikko jo vuosien takaa! Vanha kunnon Mäkkärin fiestasalaatti kuului ihan lemppareihini aikoinaan, ja miehen kanssa seurustelun vuosikymmen taaksepäin aloittaessani hänen perheeltään, että sellaisenhan voisi väsätä näppärästi ihan itse! Tässä kovin juttu en ehdottomasti tuo lämmin jauheliha kunnon mausteella, nachomurut ja sekalainen satsi soosseja!

  • Salaattia, kurkkua, tomaattia, porkkanaraastetta ja paprikaa
  • Pannulla paistettuna jauhelihaa (tai broitskua, nyhtistä tms.) tacomausteella tai grillimausteella höystettynä
  • Päälle juustoraastetta (kuuman lihan päälle), salsaa, ranskankermaa/kermaviilidippiä/paksua maustamatonta jugurttia (myös guacamole ja juustodippi passaavat oikein hyvin)
  • Pinnalle nachomuruja ja sipulinvartta

mättösalaatti

PAPU-KVINOA-KANASALAATTI

Oujeaa! Tätä mussuttelin menemään viime viikon my day-videolla, ja ai jumantsuikka tuli hyvää! Hyötykäyttöön edellisen päivän jämät pannulla freesattuna ja lämmin sekä todella ruokaisa salaatti on näppärästi valmis!

  • Salaattia ja punakaalta
  • Kurkkua, tomaattia, paprikaa ja selleriä
  • Pannulla kypsää broileria ja kvinoaa eiliseltä sekä kidneypapuja, valkosipulia ja punasipulia grillimausteessa
  • Päälle Mildona 2% kreikkalaista jugurttia ja sipulinvartta

mättösalaatti

RUOKAISA TONNIKALASALAATTI

Tämä on yksi lemppareitani erityisesti evääksi matkaan napattavaksi, sillä tämä mättösalaatti ei tarvitse lämmittämistä, maku on mitä mainioin sekä ennen kaikkea massun saa oikeasti täyteen! Tähän ei myöskään tarvitse varsinaista kokkailua ja paistinpannuja, vaan pilkkominen ja sekaan heittäminen riittää. Omnom!

  • Tonnikalaa paloina vedessä
  • Edellisen päivän riisin jämät (itse keitin jasminriisin suolan ja kurkuman kanssa)
  • Salaattia maun mukaan (jäävuorisalaattia, jääsalaattia, kiinankaalta, what ever)
  • Kirsikkatomaattia, kurkkua, paprikaa ja punasipulia
  • Suolakurkkua ja avokadoa kuutioina
  • Sipulinvartta tai purjoa
  • Päälle Herbamarea

Pssst. Myös keitetty kananmuna lohkoina voisi sopia salaattiin aika osuvasti!

mättösalaatti

PAISTETTU LOHISALAATTI

Edellisen päivän uunilohen jämät hyötykäyttöön! Perinteinen salaattipohja ja päälle lämmin setti pannun kautta, niin kyllä muuten lähtee! Lohi on myös ihanan mehevä täyte lämpimiin sekä kylmiin mättösalaatteihin sekä herkkusienet pannun kautta olivat tässä aivan loistava lisä, ah!

  • Jäävuorisalaattia, punakaalta ja kiinankaalta
  • Paprikaa, kirsikkatomaattia ja kurkkua
  • Pannulla lohta, punasipulia, herkkusientä ja selleriä
  • Päällä Mildonan 2% kreikkalaista jurgurttia ja Herbamarea pintamausteena

mättösalaatti

Jaaaaa sitten niitä omia tärppejä, miten se muhkea ja maistuva mättösalaatti saadaan viritettyä parhaaseen iskuun!

  • Valkkaile pohjalle erilaisten salaattien komboja. Hyödynnä myös kaaleja, juuresraasteita, pinaattia, rucolaa ja yrttejä.
  • Käytä rohkeasti erilaisia värejä, sillä ulkonäkö on ihan totta puoli ruokaa!
  • Koolla ja pilkkomisella on väliä! Kokeile pilkkoa palaset eri muotoon tai eri kokoon, mitä normaalisti. Pientä kuutiota, isoja lohkoa, tikkuja tai raastetta.
  • Inspiroidu salaattibaarien tarjonnasta. Tsekkaile, mitä esimerkiksi K-markettien take way-salaattitiskin valikoimista löytyy, ja kopsaa houkuttelevimmat täytteet kotikyökin puolelle. Huomioi näissäkin myös miten ainekset on sinne pilkottu.
  • Mättösalaatissa on hyvä olla jotain suolaista (maustettua lihaa, aurajuustoa, fetaa, suolakurkkua, juustoja, oliiveja, aurinkokuivattua tomaattia jne.). Myös pinnalle voi ripotella sormisuolaa tai yrittisuolaa. Herbamare kuuluu itselläni vakkareihin myös salaateissa!
  • Ruokaisa salaatti on yleensä myös maukas. Hyödynnä edellisen päivän pastaa, riisiä, perunaa, keitettyjä kananmunia, papuja, lihoja tms. seuraavan päivän salaatissa.
  • Lämmin salaatti myös täyttää hyvin ja maistuu monesti paremmalta. Heitä pannulle muutamat ruokaisat täytteet, ja lisää rouskuvan salaattipohjan päälle.
  • Mausteita tai soosseja kannattaa hyödyntää! Kermaviili-, salsa tai jugurttikastikkeista saa esimerkiksi todella kevyitä ja maistuvia kastikkeita.
  • Ole rohkea. Heitä ennakkoluulotomasti mukaan uusia ainesosia!
mättösalaatti
Fila – crop T-paita: TÄÄLTÄ*

Ja älkää kysykö annosten makroja tai kaloreita, koska mulla ei ole niistä mitään käryä, hah! Sen voin kuitenkin sanoa, että piru vie on hyviä, ja mieheltäkin on aika monesti kuulunut ylistyksen sanoja omaa annostaan mussutellessa. Nälkä lähtee ja yleensä samalla tulee ”puoli kiloa päivässä” jopa yhdessä annoksessa, eli pisteet himaan!

Jos muuten olette pyörimässä Helsingissä viikonloppuna, niin meitsi pörrää Kulttuuritalolla Fitness Classicin aulan ilmaisella messualueella FASTin pisteellä sunnuntaina 13:00-14:30. Tulkaa sinne ihmeessä morjestamaan ja heittämään läpyjä! ;)

Häikäisevää viikonloppua jokaiselle herkkusuulle!

Kurkkaa myös:
9 x Mitä hyvää sun lautaselta löytyy?
& Vähän kevyempi pyttipannu

Edellinen juttuni:
Mikä tässä kiinteytymiskulttuurissa ihmetyttää?

♥  SEURAA MINUA  ♥
YouTube // Bloglovin // Facebook // Instagram

MIKÄ TÄSSÄ KIINTEYTYMISKULTTUURISSA IHMETYTTÄÄ?

*Sisältää mainoslinkkejä

kiinteytymiskulttuurissa

Hyhhyh. Haluaisin saada tätä vyötärörasvaa pois. Nämä kylkimakkaratkin ovat ihan kamalia. Voi pyhä jysäys, kun vaakalukema nousi viikonlopun syöminkien jälkeen. Haluisin polttaa rasvaa, mutta en haluisi, että rasva lähtisi tisseistä. Moni asia ihmetyttää tätä likkaa tässä kiinteytymiskulttuurissa, sillä liikkeellä on mitä ihmeellisempiä toimintamalleja ja ajatusmaailmoja. Eihän se väärin ole tuntea tai tavoitella, mutta realistisuus ja järki on melkoisen hyvä pitää matkassa mukana.

Ensimmäinen asia, mikä jatkuvasti hämmentää allekirjoittaneen sielunmaailmaa on se, että miksi sinne vaa’alle on pakko hypätä heti mättöjen jälkeen tarkistamaan tuhoja, vaikka tietää jo varmuudella, että siitä tulee vain paska fiilis. Tässä ei auta, vaikka kuinka selittäisi, että yhdessä vuorokaudessa yläkanttiin heilahtanut vaakalukema kertoo lähinnä siitä, että kroppa on sitonut itseensä valtavan määrän nestepöhöä ja eilisiltainen mättöbuffet odottaa rehellisenä kakkamassana suolistossasi sukeltamista saniteettitilojen posliinimööpelin syövereihin. Lömps.

Miksi myös niistä juhlapyhistä tehdään niin suuri haloo ruokajuttujen kannalta. Ei siitä leviämisestä tarvitse niitä pyhiä syyttää. Eri asia, jos se pikkujoulu ja jatkuva piparin mussuttaminen jatkuu sieltä lokakuun alusta välipäiviin asti tai vappumunkkeja maistellaan ja santsataan sinne juhannukseen saakka. Ei yhden tai parin päivän takia tarvitse googletella vinkkejä terveysblogeista, että ”miten selvitä vapusta ilman ruokamorkkista”, eikä heti tarvitse alkaa höyryttää kanaa pelkässä vedessä pannulla yhden herkkuviikonlopun jälkeen. Viikko taas kärvistellään ja riudutetaan morkkiksessa ja viikonloppuisin pääsee piru irti. Näppärä oravanpyörä on valmis.

Vakiohämmennykseni sekä muilla että itselläni on myös se, kun syön koko ajan ja usein niin isoja annoksia. Muita hämmentää se, että miten jaksan syödä niin isoja annoksia enkä liho, ja minua ihmetyttää se, että vastapuoli silti vetää itse vaikka ja mitä roskaa, jossa energiamäärä on todellisuudessa huomattavasti suurempi kuin omassa kukkurallisessa annoksessani perunaa, lihaa ja kasviksia. Niinpä.

kiinteytymiskulttuurissa

Sitten ne jatkuvat kiinteytymiskuurit ja dieetit. Muutos vaatii muutosta aina itsestä. Jos halutaan pysyvää muutosta, niin se loogisesti vaatii myös pysyvää muutosta omassa itsessä. Toisaalta on aika ihailtavan optimististä, että kerta toisensa jälkeen uskotaan uuden dieetin tai kuntokuurin toimivan nyt tällä kertaa, vaikkei ne edelliset 49 uutta starttia omin kikkakolmosin tepsinytkään. Jos omat rahkeet muutoksen toteuttamiseen eivät riitä, niin ehdottomasti suosittelen valmentajan pestaamista tähän hommaan, jos palava halu siihen muutokseen on kova. Siinä voisi säästää vuosien pään seinään hakkaamista, jos kerrankin malttaisi kuunnella jotain osaavaa henkilöä ja juuri sinun tarpeisiisi suunniteltua kokonaisuutta. Parhaimmillaan vaikkapa kolmen kuukauden valmennusjaksolla saisit jo ihan uudet eväät ominpäin pärjäämiseen.

Ja hypätäänpä tähän ikuisuusasiaan. Haluttaisiin kiinteämpää kroppaa, mutta vaakalukema ei vaan saisi nousta?! Pistetäänpä pientä reality checkiä kehiin. Mitä te luulette sen kiinteämmän massan kropassa olevan? Jep. Se kiinteä massa on sitä lihasta, ja se lihas painaa ja näkyy ihan luonnollisesti vaa’alla. Yleensä jos normaalipainoinen ihminen lähtee tavoittelemaan kiinteämpää kroppaa, niin se vaakalukema voi ihan aikuisten oikeasti nousta, koska tiivis pihvi ei ole mitään köykäistä tavaraa. Ei kiinteä kroppa ole välttämättä todellakaan kevyt, mutta painava ei ole yhtä kuin läski. Nainen saa myös painaa, eikä kenelläkään ole mitää maagista yleispätevää painorajaa, jonka alla olisi syytä pysyä teini-iästä kiikkustuoliin asti, että voisi olla ”hyväskyttävä” ja ”ok”.

Eniten silti ihmetyttää, että miksi täysin normaalipainoiset, terveet ja upeat naiset haluavat väen vängäten polttaa rasvaa jatkuvalla syötöllä. Mikä siinä normaalissa rasvakerroksessa vyötäisillä tai hanurissa on niin kamalaa? Miksi alli ei saisi vavahtaa, ja kuka tänkin vitsin on joskus keskinyt, ettei heiluttaessa mikään paikka saisi höllyä tai puristaessa sormien väliin ei saisi jäädä edes nahkaa?

Suuresti tässä itseäni huolestuttaa minulta kiinteytysvinkkejä kyselevien nuorten naisten määrä. Jo yläasteikäiset pohtivat, miten saisi vatsarasvaa pois tai kiinteämmät reidet. Päässä pyörivät jo ruokien kalorit ja niiden kiristäminen sekä sopivat kotitreenit rasvan polttamiseksi. Treenimuodoista ei valita sitä, mikä tuntuisi mukavimmalta vaan se, mikä kuluttaa eniten kaloreita. Voi miksi?

kiinteytymiskulttuurissa

adidas-huppari
Adidas-huppari: TÄÄLTÄ* // Adidas-treenitoppi: TÄÄLTÄ* // Saumattomat trikoot: TÄÄLTÄ* // Tennarit: TÄÄLTÄ*

Katsokaa nyt jumaliste noita munkin kinttuja. Joo mä tykkään niistä, mutta kyllä niissä on sitä höllyvää ja tatinaa, niinkun juuri mun vartalossa kuuluukin. Onhan siellä nyt pihviä ja jerkkua alla, ja kyllä niistä lähtee pomppua ja voimaa. Päällä niissä on silti sitä rehellistä silavaa ja sitä faktaa ei muuta mikään. Ei ne ole kovinkaan sirot ja näytä joka kulmasta kovinkaan edustavalta, mutta ne ovat silti juuri täydelliset mulle. Mun genetiikka imaisee tuonne hanuriin sen isoimman lastin rasvaa, ihan kuten monella muullakin naisella, joten miksi taistelisin sitä vastaan, koska olen terve, voin hyvin ja treeni kulkee.

Pliis naiset. Hyväksykää itsenne pehmokohtineen päivineen. Rasva kehossa on ihan normaalia. Lisätkää vaikka Instagramiin casualisti joku kerta niistä 38 selfiestä se kuva, jossa et näytäkään hoikimmalta, vaan missä hymysi on kaunein. Tämä voi oikeasti olla aika terapeuttista. Älä hyppää väkisin siellä vaa’alla, ja heitä se vaikka roskalavalle, jos se aiheuttaa joka kerta vain paskan fiiliksen. Valitse treenityyli, joka sua houkuttaa eniten ja tuntuu hauskalta sen sijaan, että mikä polttaisi kuuleman mukaan tehokkaimmin rasvaa. Lopeta se itsesi vertaaminen Instagram-feedisi muihin naisiin. Syö välillä herkkua ja välillä salaattia. Nauti elämästä ja olemisesta omissa nahoissasi. <3

Ihanaa keskiviikkoa joka rasvasoluun!

Vilkaise myös:
Jos te kiinteytymistä tavoittelevat naiset vain söisitte
& Lähtikö syöminen taas lapasesta?

Edellinen juttuni:
Kun naama alkaa rupstahtamaan jo parikymppisenä

♥  SEURAA MINUA  ♥
YouTube // Bloglovin // Facebook // Instagram