MEITSIN HÄÄLOOK – MEIKKI & HIUKSET

häälook kiharat

häälook prime umppu

Tättärää, tässä tulee toivottu häälook-postaus! Siitähän onkin jo tasan kuukauden päivät kun osaltamme oltiin pienissä häissä, mutta järisyttävän huikeat muistot ja upeat kuvamatskut säilyvät elossa ja pitkään! Sain juuri muutama päivä sitten käsiini ison kasan kuvia häistä ja häävalmisteluista, ja nyt päätin pikkuhiljaa niitä lähteä tänne blogin puolelle ripottelemaan. Kuvaajana häissäni toimi Tiina Uimaluoto, joka oli räpsimässä huikean 12 tunnin ajan kuvia purkkiin laittautumisesta Primessä ja kaasojen kanssa aamutakeissa hölmöilemästä myöhäisen illan kreisibailaamiseen saakka.

Häälook ja sen luominen tuntuvat aiheuttavan monille tuleville morsmaikuille suurta huolta. Oma vinkkini onnistuneen häälookin luomiseen tulevat jo heti kättelyssä tässä:

  • Luota ammattilaiseen sekä lookin suunnittelussa että toteutuksessa. Säästyt stressiltä, pohtimiselta sekä vaihtoehtojen tulvalta, ja saat usein samalla tilanteeseen toimivimman ja kestävimmän lopputuloksen.
  • Häälook kuuluu olla kantanjansa näköinen, eli pysy tyylillesi uskollisena. Se, mikä sinusta tuntuu luonnollisimmalta, saa sinut todennäköisimmin tuntemaan olosi kaikkein upeimmalta itselle tärkeänä päivänä. Trendien ja massan mukana on aivan turha viipottaa, jos ne eivät sinua ja sielunelämääsi pue.
  • Säästöä saat, jos teet lookistasi jotain itse. Tähän kannattaa lähteä vain, jos tiedät hanskaavasi homman kokemuksen syvällä rintaäänellä ja olevasi viilipytty myös tiukassakin tilanteessa.
  • Kukaan ei huomaa, onko korvissasi olevat helmikorut aidot vai ”ehdat henkkamaukat”. Kukaan ei myöskään kiinnitä huomiota, onko hiuskiekurasi kolme senttiä sivummalla tai huulipunasi asteen kylmempi, mitä olit ajatellut. Joten relax. Olet upea silti!

Itselläni kultakutrieni osalta menostani vastasi luonnolisesti jo vuodesta 2012 luottokampaajanani toiminut Umppu. Kävin Umpulla Primessä noin puolitoista viikkoa ennen alttarille astumista laittamassa ensin omien suortuvieni värjäyksen sekä teippipidennykset freesiin kuosiin, ja samalla hahmoteltiin vähän ideaa lopulliseen lookiin. Molemmat oltiin jo alusta asti sillä näkemyksellä liikenteessä, että pukuuni ja muutenkin tyyliini ehkä luonnollisimmin sopisivat avoimet ja klassiset kiharat, sillä en ole oikeastaan koskaan ollut kovinkaan kampausnaisia (paitsi nyt se treeniponnari ja hätänuttura).

Tiesin kokemuksen lujalla rintaäänellä, että teippipidennykset pitävät kiharan kuosissa kovassakin menossa, ja niinhän siinä kävikin, että kiekurat olivat iskussaan vielä kolmelta yöllä seitsemän tunnin kreisibailaamisputken päätteeksi. Nailed it. Jos kuitenkin tiedät, ettei oma tukkasi pidä kiharaa kunnossa, tiedät joutuvasi olemaan tekemisissä myös ulkoilman kanssa sekä tanssilattia huutaa nimeäsi liiankin rajusti, niin suosittelen pohtimaan kampaajasi kanssa muita vaihtoehtoja, jos varmalla menolla haluat päästä. On kyllä tietty täysin makuasia, että onko puolen yön jälkeen hiusten täsmällisellä asennolla enää muutenkaan merkitystä. ;)

häälook kiharat häälook prime umppu häälook prime umppu häälook prime umppu häälook prime umppu häälook prime umppu häälook huulipuna

Meikin kohdalla mulla oli melko selkeät sävelet, ja tuon naamarin taioin kuosiin muutoin täysin itse, mutta Umpun varmoihin sekä osaaviin käsiin jätin hyvillä mielin luomet ihan vain siksi, ettei tarvitsi tuhlata omaa aivokapasiteettiäni toteutuksen miettimiseen (score). Huulet olivatkin kohdallani se meikin tärkein osuus, sillä tunnustan olevani aikamoinen huulipuna-addikti. Tyylilleni uskollisena halusin huuliini jotain pientä särmää, sillä tylsän huulet eivät kuulu sanavarastooni. Tietty häälook ei ollut omalla kohdallani se paikka, jossa iskettäisiin övereitä ja shokkiväriä kehiin.

Umpulta sainkin kestävyydeltään erinomaisen suosituksen Lancomen Matte Shakerista, ja sävyksi sattuman kautta valikoitui juuri näköiseni ja aivan upea Pink Power. Huulet rajasin sekä pohjustin laatikostani löytyneellä vadelmanpunaisella Lumenen rajauskynällä, ja eipä noita huulia tarvinnut korjata koko päivänä (voitolla yöhön, boom). Myöskään mies ei lähtenyt alttarilta morsiammen suutelun jälkeen punaa suunpielissään (sulhanen approves), shampanjalasin reunat säilyivät kirkkaana ja puna ei liuennut edes hääpöydän herkkuja antaumuksella mussutellessa, eli tämä meni kyllä ehdottomasti jatkoon sekä arjessa että muissakin tiukoissa tilanteissa!

Toki häämeikissä ison osan tekivät myös volyymiripset, jotka olin huollattanut Cosveran Jennillä juuri kaksi päivää ennen häitä. Ensimmäistä kertaa ikinä kajosin myös kestolakkauksiin juuri päivää ennen häitä, ja täytyy todeta, että Kauneushoitola Beautiful Youn Johanna pisti rautaisella ammattitaidolla myös häämatkankin yli pitkälle kestäneet kauniit kynnet. Ja kyllä. Kestolakkausten tielle jäätiin, heh!

häälook prime umppu

häälook
Postauksen kuvat: Tiina Uimaluoto

Ja hei väliaikatietona näin lopuksi mainittakoon, että kyllä. Videomatskua häistä on tulossa Tubeen, mutta tämä saamaton (okei okei kiireinen) tuore morsmaikku ei ole vielä kerennyt (uskaltanut työtaakkaa peläten) kajota vieläkään tallennettujen videomatskujen kimppuun. Tiedän kyllä muistikortille tallentuneen aivan hävyttömän paljon huikeaa matskua, joten nyt täytyisi kai ottaa itseä niskapersotteella napakasti kiinni, ja alettava editointihommiin!

Tämän tapahtumista odotellessa huikkailen vielä viimeiseksi, että Instagramissa on btw menossa kaksi huikeaa skabaa ihan vain sen kunniaksi, että viime viikolla IG-seuraajissa pamahti rikki huikea 40 tuhannen seuraajan rajapyykki. Käykäähän kurkkaamassa skabat TÄSTÄ (päättyy tänään tiistaina) ja TÄSTÄ (aikaa torstaihin asti). Lykkyä siis pyttyyn!

Häikäisevän kaunista tiistai-iltaa joka kypärään!

Vilkaise myös:
Ykkösmeikit, jotka reissussa mukana!
& Naimisissa – Huhheijaa mitkä häät!

Edellinen juttuni:
Miltä ruoka-annokseni näyttävät? 8 x arkiruokaa!

♥  SEURAA MINUA  ♥
YouTube // Bloglovin // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen

SALITREENI TEHOKKAAMMAKSI – NÄILLÄ LÄHTEE!

*Sisältää mainoslinkkejä

salitreeni tehokkaammaksi

Salitreeni tehokkaammaksi? Sarjatauot puuduttavat, ja treeni tuntuu muutenkin liian yksipuoliselta puurolta? Miten siitä treenistä voisi saada enemmän irti ja lisäksi vielä haalia moninkertaisesti hyötyjä plakkariin ja kehitystä takataskuun. Tänään uppoudutaan muutamiin omiin hyväksi toteamiini tapoihin tai periaatteisiin, jotka toki poikkeavat jonkin verran tyyleiltään ja pohja-ajatuksiltaan toisistaan.

Kannatan vahvasti niin elämässä kuin treenaamisessakin pientä pelisilmän ja soveltamisen soppaan heittämistä. Nihkeilläkin pelikorteilla voi saada aikaan hurjaa jälkeä, jos vain osaa pelata korttinsa oikein. Treenihommissa aivosolujen hyötykäyttö on kovaa valuuttaa, jos halutaan saada olosuhteista riippumatta koviakin tuloksia ja olisi agendana olisi saada salitreeni tehokkaammaksi.

VUOROSARJAT

Vuorosarjoilla on mahdollista säästää aikaa sekä saada lyhyemmässä ajassa enemmän tehoja irti. Etenkin ”hönkivämpää” menoa suosiville vuorosarjat voivat olla oikein passeli tapa tuoda mielekkyyttä treeniin sarjojen ja tulosten silti sen suuremmin kärsimättä. Ideana on suorittaa kaksi eri lihasryhmälle osuvaa liikettä vuoron perään. Liikkeitä ei toki tehdä suoraan peräkanaa putkeen, vaan liikkeiden välissä pidetään reilu 30 sekuntin tauko, jotta hengityselimistö ja ruho saisi pienen hetken hengähtää.

Vuorosarjojen liikepareiksi soveltuvat parhaiten vastavaikuttajalihakset. Etu- ja takareisi, hauis ja ojentaja sekä selkä ja rinta ovat hyviä pariesimerkkejä, mutta yhdistellä voi esimerkiksi olkapäitä ja vatsaa sekä pakaraa ja rintalihasta, joissa samassa liikkeessä ei ole töissä pääsääntöisesti samat lihakset.

Vuorosarjojen paukuttaminen voi olla toki melkoisen raskasta, joten heikolla hapenottokyvyllä ja yleiskunnolla näitä kannattaa lähteä napsimaan mukaan ohjelmaan hillitysti. Lisäksi mitä pienempi ja eristetympi liike, sitä vähemmän se kuormittaa kehoa ja hengityselimistöä, eli esimerkiksi käsien treenaaminen vuoroin hauista ja ojentajaa paukuttamalla voi olla toimivin tapa lähteä testaamaan vuorosarjoja käytännössä ja muuttaa salitreeni tehokkaammaksi.

SARJATAUKOJEN HYÖDYNTÄMINEN

Kiristääkö pohkeita? Kinnaako kyykyn ääriasento? Ovatko vatsalihakset heikossa hapessa? Sarjatauloilla voi hyvin tehdä pieniä ja kevyitä harjoitteita niille lihasryhmille, joita ei sillä hetkellä treenauteta painojen kanssa.

Esimerkiksi olkapäätreenin sarjatauot voi hyvin pistää hyötykäyttöön esimerkiksi pohkeiden, lonkankoukistajien tai syväkyykyn venyttelyn merkeissä. Raskaita kulmasoutuja painaessasi pidemmillä sarjatauloilla voi näppärästi aktivoida syviä vatsalihaksia ja kyykkysarjojen välissä antaa rintalihakselle lempeän pumppaavia venytyksiä tai vahvistaa heikkoja ranteita.

Jos fyssari on iskenyt käpälääsi puuduttavalta tuntuvan kuntotuslappusen, niin näitä tukijumppia on todella passeli suorittaa salilla sarjojen välissä. Nyt siis pelisilmä käyttöön, niin äkkiäkös lähtee moninkertaista hyötyä irtoamaan. Boom!

FOKUS KOHDILLEEN

Kun tehdään, niin tehdään kunnolla. Niin elämässä kuin treenissäkin on aina parempi tehdä asiat huolella kuin ”vain tehdä”. Kun laite tai tanko pistetään liikkeelle, niin fokuksen pitäisi olla kohdelihaksessa tai suoritustekniikassa. On ihan tutkittu juttu, että ajatusten pörrätessä joko eilisen Salkkarijaksossa tai treenikaverin juuri ilmoille laukomissa vitseissä, tämä ajatusten haahuilu heikentää lihaksen aktivoitumista. Jos oikeasti haluat saada lihaksesi aktivoitumaan maksimaalisesti ja tavoitteenasi on saada salitreeni tehokkaammaksi ”samalla vaivalla”, niin kupolin pitäisi olla menossa yhtä lailla mukana. Keskity lujaa työtä tekevään lihakseen ja sen maksimaaliseen aktivoimiseen. Näin ihan oikeasti lisäät liikkeen tehokkuutta ja osuvuutta ihan merkittävissä määrin.

Jos myös koet, että Instan pläräily, Whatsappin piippailu tai selfieden napsiminen oikeasti häiritsee keskittymistä ja venyttää sarjatauot hävyttömän pitkiksi, niin iske luuri lentotilaan treenin ajaksi jo pukkariin päästyäsi. Salitreenissä sarjojenkin aikana puheripuliaan purkava treenikaveri ei myöskään välttämättä ole paras tuloksien tehostaja, joten joskus valintoja on vain tehtävä, jos muutosta menoon haluaa.

salitreeni tehokkaammaksi

LÄMMITTELYN HYÖTYKÄYTTÖ

Lämmittely! Kyllä! Asia, jonka puolesta puhumista en jaksa lopettaa sitten koskaan! Ai miksi? No siinä tuppaa ihmisillä olevan niin järkyttävä kasa hyötykäyttöön ottamatonta kokonaisvaltaista potentiaalia, jolla saataisiin koko kroppa, arjen kolotukset ja uuteen iskuun sekä koko salitreeni tehokkaammaksi, jos vaan vähän viitsittäisiin nähdä vaivaa. Niin, ja ennen kaikkea siitä lämmittelystä voisi tulla todella motivoivaa ja mielenkiintoista.

Lämmittelyssä ei tarvitse toteuttaa yhtä tylsää ja tiettyä kaavaa. Mieti mikä paikkaa kropasta kirraa jatkuvalla syötöllä, ja nappaile heti lämmittelyyn lempeitä ja miellyttäviä tätä verryttäviä liikkeitä. Keppijumppaa, kropan kiertoja, joustavia venyttelyitä, liikelaajuuksien avauksia sekä mitä tahansa taitoa kehittäviä, tasapainoa haastavia, koordiaatiokykyä kutkuttaia tai tukilihaksia aktivoivia liikkeitä kehiin. Jos aikoinasi olet jotain ohjattua urheilua tai liikuntaa harrastanut, niin muistele sieltä erilaisia lämmittelytapoja tai treeniharjoitteita, ja pistä ne rohkeasti hyötykäyttöön!

Mitä itse olen onnistunut lämmitelyillä tekemään? Noh ainakin taitorepertuaaria on tullut kehitettyä aivan julmetusti, liikkuvuutta ja liikelaajuuksia lisättyä huomattavasti ja monet kivut sekä kirraukset saatua kuriin. Lisäksi treenikin on jo ekasta sarjasta lähtien päässyt täysillä vauhtiin.

salitreeni tehokkaammaksi
Korkeakauluksinen treenitoppi: TÄÄLTÄ* // Aim’n-treenitrikoot: TÄÄLTÄ*

Vink vink! Google ja YouTube ovat aivan järkyttävän osuvia apuvälineitä oman lämmittely- ja kehohuoltoliikkeiden skaalan kasvattamiseen. Sieltä vain rohkeasti tonkimaan ja treenissä testaamaan, sillä ei ole olemassa vain muutamaa hyvää liikettä kuhunkin tarkoitukseen, vaan niitä on maailma ja netti pullollaan! Omista lämmittelyrutiineistani löytyy muutamia videopätkiä parin YouTube-videoni ohesta TÄSTÄ sekä TÄSTÄ.

Lisäksi mikään kikka tai toteutus ei yksinkertaisesti toimi, jollei niitä suoriteta toistamiseen ja jatkuvalla syötöllä. Yksi hartioiden vetreyttämistä tähtäävä lämmittely tai sarjataukojumppa ei sinua vielä uudeksi ihmiseksi tee, vaan tätä tulee paukuttaa treenistä ja treeniviikosta toiseen. Tulokset kyllä alkavat äkkiä puhumaan puolestaan, ja vaikutukset lähtevät kertaantumaan aika vauhdilla!

Tehokasta ja pelisilmällä varustettua viikkoa joka nurkkaan!

Tsekkaa myös:
Uni ja palautuminen – parempaa unta safkalla!
& Nälkä lepopäivinä? Paljon silloin kuuluisi syödä?

Edellinen juttuni:
12 x Asiat, jotka ärsyttävät ihan liikaa!

♥  SEURAA MINUA  ♥
YouTube // Bloglovin // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen