TREENI EI KULJE – MITEN LISÄTÄ TREENITEHOJA?

*Sisältää mainoslinkkejä

Treeni ei kulje, vaikka intoa piisaisi? Kropasta ei irtoa puhtia ja jalka painaa, mutta missä vika? Tänään ajattelin heitellä ilmoille näin hämärtyvien syysiltojen kunniaksi vähän käytännön ratkaisuita treenitehojen buustaamiseen, sillä niinhän se menee, että jos treeni ei kulje, niin niitä tuloksia saa etsiä suurennuslasin kanssa. Takkuava treeni ei myöskään ole varmaan kenestäkään kovin huisia ajanvietettä, ja alkaahan se motivaatiota nopeasti syömään, jos kroppa on tahmea, eikä jerkkua tahdo irrota.

Kovinkaan monessa asiassa en luota pikkukikkoihin tai vippaskonsteihin, vaan kokonaisuus on aina se, joka loppupeleissä ratkaisee. Osa näistäkin kohdista on varmasti monille itsestäänselvyyksiä, mutta silti ne unohtuvat yllättävän monelta, ja ratkaisuja haetaan mieluummin TV-shopin tasoisista pikanippeleistä. Jos perusta ei ole kunnossa, niin hifistelyllä ei kovin monesti kauas rannasta pääse. Lue siis nuo ”peruskauratkin” oikeasti ajatuksella, ja pysähdy siis hetkeksi miettimään, olisiko itsellä näissä fiksattavaa.

MITEN LISÄTÄ TREENITEHOJA?

1. Treenimäärän järkevöittäminen ja lepääminen

Treenissä laatu korvaa ihan aikuisten oikeasti sen määrän, ja enemmän ei ole enemmän. Kehitys sekä treenitehojen latautuminen tapahtuu oikeasti siellä levossa, ja tästä fiksuimmat voivatkin päätellä, mitä tapahtuu treenissä jyllääville energioille, jos lepo unohtuu ja treeniä on liikaa. Oma ohjenuorani himotreenajille onkin, että mieluummin kolme tai neljä oikeasti kovaa ja laadukasta treeniä viikossa kuin 5-8 vähän sinne päin. Älä siis roiski silmät sikkurassa ennalta asettamaasi määrää kasaan, vaan keskity sen sijaan siihen laatuun. Liika on aina liikaa.

Treenejä kannattaa myös jakaa mielellään mahdollisuuksien mukaan tasaisesti, ja esimerkiksi kolme kovatehoista treeniä peräkkäisinä päivinä on jo kropalle jo aika kova nakki. Äläkä huijaa itseäsi kevyillä ”kevyillä HIIT-treeneillä”. HIIT-treeni ei ole koskaan kevyt, vaan vaatii kropalta kovaa tehoa ja aikaa sekä resursseja palautumiseen monesti ihan yhtälailla kuin kova salitreenikin. Kun lepäät, niin lepää oikeasti. Lepääminen ei toki tarkoita aina vain sohvan pintaan kiinni sammaltumista, mutta siitäkään ei tarvitse huonoa omatuntoa potea, jos elämän hulinassa malttaa oikeasti välillä aivan potslojot vapaahetkinä vetäistä. Välillä myös useamman päivän tai vaikka viikon totaalilepo voi myös tehdä höpöä palautumiselle ja sitä kautta treenitehoille.

treeni ei kulje

2. Riittävän ja oikeanlaisen ravinnon takaaminen

Etenkin hiilihydraatin mussuttaminen on kovaa valttia treenitehojen ylläpidossa ja buustaamisessa, ja ei ole jäänyt saamani palautteet ihan muutamaan, joissa etenkin päivittäin popsittavien hiilihydraattien nostamisesta on seurannut huimaa tulosten ja tehojen nousua sekä palautumisen tehostumista. Kenestäkään ei kuulemma ole turvonnut karmeaa manaattia eikä housunnappi ole ratkennut liitoksistaan, vaan yllättävän monissa tilanteissa jopa kroppa on lähtenyt kiristymään ja pihvi alkanut ensimmäistä kertaa pilkottamaan hihan suusta. Hiilari on treenaajan paras ystävä, ja suosittelen epäileviä sieluja kurkkaamaan aiemman postaukseni: ”Luuletko syöväsi tarpeeksi hiilihydraatteja?

Monesti myös puhutaan vain treeniä edeltävän välipalan ominaisuuksista ja merkityksestä, mutta vaikka sattuisit syömään hyvin ennen treeniä, niin tämä ei välttämättä hirveästi auta, jos päivittäinen energiasaanti on muutoin alakantissa. Keho kun toimii taukoamatta kellon ympäri ja seitsemänä päivänä viikossa, niin keskittyminen ainoastaan yhteen pieneen siivuun ei usein riitä. Kiinnitä siis huomiota siihen, että sapuskaa tulee riittävästi myös treeniajankohdan ulkopuolella sekä myös lepopäivinä. Lepopäivinä kroppa tarvitsee ihan yhtälailla sitä rakennusainetta ja löpöä kovista treeneistä palautumiseen sekä lataamaan kroppaa seuraavaa tehotreeniä varten.

3. Älä skippaa sitä lämmittelyä

Aika peruskauraa, mutta silti tämä tuppaa jäämään yllättävän monella jantterilla hutiloiduksi tai jopa kokonaan välistä. Hyi olkoon. Lämmittelyn merkitys maksimaalisten treenitehojen irtisaamiseksi on tutkitusti melkoisen olennainen juttu, ja huolella toteutettu lämmittely herättää sekä mielen että kehon tulevaan kovaan koitokseen. Tietty kaupanpäällisiksi loukkaantumisriski pienenee ja plaa plaa mutta kaikkihan haluavat ensisijaisesti vaikutuksia nyt, heti sekä näkyvästi, ja lämmittelyllä sitä treeniin oikeasti saa! Been there, done that, eli minäkin olen testannut menoa aikoinaan ilman lämmittelyä ja nykyään sen kanssa. Kummassa lottoatte homman toimineen pikkuisen paremmin?

4. Treenijuomaan hiilarit kehiin

Tämä oli ihan pakko nostaa esille ihan oman kokemuksen ja lukuisien positiivisten palautteiden vuoksi. Jos siis pohdit vielä lisäravinteista olennaisia lisäravinteita niin treenihiilari aminohappojen kanssa on aika kova kombo. Aminohappojuomat (Intra-, BCAA– ja EAA-valmisteet*) ovat tulleet monille treenaajille jo todella tutuiksi, ja ovat tuttua kauraa. Tähän kylkeen heitetty hiilihydraattijauhe (esim. malto– tai Vitargo*) kuitenkin voi siivittää kovana kombinaationa treenejä todella tehokkaasti. Jos olet tottunut nauttimaan hiilihydraatteja palkkarissa, niin kokeilepa joskus vaihtaa tuon hiilarin paikka sinne treenin aikaiseen intra-juoman sekaan, ja testaa huomaatko eroa.

(Koodilla PIIA20 saat -20% alennuksen Fastin verkkokaupasta*)

treeni ei kulje

5. Kun pohja on kunnossa, niin apua muista täsmäjeeseistä

Kuppi kuumaa, mitallinen treenilaturia tai energiajuoma voi jeesiä treenissä, jos väsy meinaa yllättäen painaa eikä fokusta tahdo löytyä. Kofeiini piristää ja auttaa keskittymään, ja esimerkiksi latausjuomien* aminohapot voivat auttaa lisäämään kestävyyttä, blokata maitohappojen muodostumista ja antaa potkua treeniin. Tästä ei kuitenkaan ole usein kovinkaan merkittävää hyötyä, jos nuo ihan ensimmäiset kohdat eivät ole kuosissa. Pohja siis aina ensin kuntoon.

Toki osalle nämä latauskahvit salin aulassa tai treenibuusterin hörppiminen sheikkeristä ennen lähtöä voivat olla tärkeä osa omia rituaaleja, ja osalla vaikutus voi tulla vielä voimakkaimmin jopa placebon muodossa. Tätä ei kuitenkaan pidä vähätellä, sillä placebon vaikutus mieleen voi olla yllättävänkin kova, ja vaikutus on sekin! ;)

6. Henkiset tehokeinot

Kuulostaa rajulta ja sitähän se onkin, hah! Kuten jo edellisessä kohdassa asiaa alustettiin, niin henkistä osa-aluetta ei pitäisi missään asiassa koskaan heittää sivuun, koska vintillä on monessakin suhteessa jäätävän kova merkitys lopputulokseen. Treeneissä ei siis kannata vähätellä esimerkiksi musiikin, treenikaverin tai treeniympäristön vaikutusta, joten mahdollisuuksien mukaan ota ihmeessä hyöty ja buusti irti myös näistä! Treeniä edeltävät motivaatiovideot tai fiilistä nostattavat rituaalit voivat myös jeesiä virittäytymään treeniin henkisesti, ja tämähän heijastuu aivan suoraan sinne treenitehojen puolelle. Eräs fiksu kaveri kerran sanoi, että mieli on se ihmisen tärkein energianlähde.

treeni ei kulje
Aim’n-trikoot: TÄÄLTÄ*

Itsellä on tuo treeni kulkenut nyt pari viikkoa todella mallikkaasti, ja huomaan jo selkeästi, kuinka koneisto sekä mieli alkaa hiljalleen lähtemään palautumaan tämän vuoden pitkästä kisarupeamasta. Aika, lepo ja kunnon ruoka ovat kyllä tehneet tehtävänsä, ja voi jösses kuinka onkaan kiva ollut paukuttaa taas nousujohteista treeniä preppitouhujen jäljiltä. Treenimäärät olen pitänyt kohtuullisina, ja ottanut tarvittaessa ylimääräisiä lepopäiviä kehiin, jos masiina on tuntunut tahmealta tai ei ole oikeasti ollut fiilistä pistää pökköä pesään. Kohtuus meinaan kaikessa, ja ihan joka hetki tarvitse itseltään liikoja vaatia. Kohtuudella voi nimittäin päästä jopa yllättävän pitkälle, ja oikein annosteltuna toisinaan jopa sinne pisimmälle. ;)

Vahvaa viikkoa jokaiselle treenihirmulle lajiin katsomatta!

Tsekkaa myös:
Asioita, joista en pidä treenaamisessa
Tarvitseeko naisen treenata tissejä?
kook
Edellinen juttuni:
Mitä mulle kuuluu oikeasti?

♥  SEURAA MINUA  ♥
YouTube // Bloglovin // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen

MITÄ MULLE KUULUU OIKEASTI?

*Sisältää mainoslinkkejä

Miten menee niinkun ihan aikuisten oikeasti? Josko sitä tällä kertaa avaisin sanaisen arkun omasta elämästäni, ja lörpöttelisin niitä näitä ja syntejä syviä ilman erityistä juonta tai punaista lankaa. Hiiohoi ja näppis laulamaan!

Aina kun sitä hemmetti vie luulee, että nyt mennään aika tasaisella menoa, niin kyllähän se elämä heittää omaa maustetta kehiin. Montaakin aika yllättävää ja puskista tullutta asiaa on joutunut pohtimaan ja pyörittelemään vintillä, ja vaikka välillä on ollut käsillä kiperiä kysymyksiä ja visaisiakin pohdintoja nykytilannetta sekä tulevaisuutta koskien, niin eihän tuo aivotyöskentely kovin huono juttu ole, jos kypärässä ei lähde liian syvälle pyöritystä viemään. Toki tämähän on helpommin sanottu kuin tehty, ja mun mielestä Niksi-Pirkasta voisi konseptoida tästä keveähkön mind-editioinin. Voisiko sukkahousuilla ja jeesusteipillä fiksata myös harhailevat ja hämmentyneet ajatukset?

Elämässä on tällä hetkellä menossa toisaalta aika paljon muutoksia, mutta toisaalta kuitenkaan mikään ei ole muuttumassa. Ristiriitaiselta kuulostaa, mutta niinhän se vaan menee. Valmistun tällä viikolla (vihdoin) virallisesti, vaihdan parin kuukauden kuluttua siviilisäätyä rouvashenkilöksi (hääsuunnittelut kovassa vauhdissa) ja muutenkin koko syksy tuntuu menevän toisaalta aika erilaisella kaavalla kuin kulunut vuosi tähän mennessä. Kalenteri on aika täyteen tupattu, ja ihana taas iskeytyä pitkän kisakauden ja opintojen loppukirin jälkeen niin sanottuun normaaliin elämään, jossa on enemmän aikaa, energiaa ja resursseja tuusata kaikkea, jota elämäksikin viisaimmat kutsuvat.

Elämä tuntuu samaan aikaan ihanan valmiilta mutta toisaalta myös kutkuttavan keskeneräiseltä. Niin monta asiaa on vakaalla pohjalla, ja monen monta tekijää on sepposen selällään. Parasta kuitenkin on, että kaikki se keskeneräisyys ei enää ahdista tai pelota, vaan houkuttelee yhä enemmän. Kaipa tätä kutsutaan sitä henkiseksi kasvuksi, vaikka välillä kyllä siltikin joutuu haukkomaan henkeä sekä hengittämään syvään kun . Onneksi vain hetkellisesti, ja sitten taas yllättäen muistaakin, että kyllähän ne asiat aina siitä sumpliutuvat kuten niiden kuuluukin, ja elämä sekä likka jatkaa hymyilyään, hah!

Tämä alkava viikko on myös sinänsä melkoisen jees, ja hauskaa touhua sekä tohinaa yhdistettynä velvollisuuksiin piisaa. Aukaisin silmäni tänään porukoiden luota lapsuuden kodistani Jyväskylästä, ja hetki meni siinä ihmetellessä, että missä on mies ja missä minä oikein olen. En ole koko syksynä kerennyt kotipuolessa käydä, ja täällä kyllä mieli rentoutuu, vaikka läppäri kulkee tiiviisti mukana. Ainut vaan, että olisi saattanut ollut vähän helpompaa, jos olisin ottanut oman koneeni mukaan, enkä pakannut miehen vastaavaa matkaani mukaan, heh.

Viikko ei kuitenkaan voi millään lähteä huonosti käyntiin, jos ensimmäinen suuhun pistämäsi asia on äiskän salaisista jemmoista bongattu Dumle-konvehti ja ihan toki oikean aamupalan jäljiltä saa painella äiskän kyljessä hyiselle suolle keräämään karpalosaalista. Muuten meni nappiin, mutta lopussa mulppasin komeasti kauhaisten kumpparit täyteen turvetta. Loppuani en vielä kohdannut kovasta imusta huolimatta, ja pääasia oli, ettei saalis levinnyt pitkin kansallismaisemaa. Score!

No mutta hei, mikä mulle maistuu just nyt näin tällein ylipäätään elämässä?

  • Äitin tekemät kaalikääryleet (ja vähintäänkin anaboliset korvapuustit)
  • Pääsen tänään testaamaan vihdosta viimein ilmajoogaa ja huomenna akrojoogaa. Olen halunnut testata näitä niin pitkään!
  • Treeni rullaa, ja tuntuu jotenkin terapeuttisen osuvalle, kun kroppassa tuntee kunnon lihasjumit treenien jäljiltä.
  • Askelkyykkykävely lisäpainoilla on mun uusi (vihasuhde roskiin) rakkaus. Tekee melkoisen eetvarttia sekä kintuille että keuhkoille, huh.
  • Tällä viikolla starttaava jouluaskartelukurssi, koska joulukuun alkuun on hei enää reilu viisi viikkoa! Ah, mä rakastan joulua!
  • Joulukuuta odottava Lego-joulukalenteri, jolla mies lahjoi minut. En vaan suostu kasvamaan aikuiseksi, ja onneksi lähipiiri ei nähtävästi sitä minulta odotakaan.
  • Illalla häämöttävä lautapelisessio parhaassa seurassa (vastapuolen solvauksia valmistellaan jo vintillä)
  • Omin kätösin Nespressolla taiteillut cappuchinot. Toki välillä ongelmia aiheuttaa se, että voinko pyöräyttää itselleni kolmannen kupposen peräkanaa, hah! Olen päätynyt siihen lopputulokseen, että to-del-lakin voin.
  • Perjantaina on Blog Awardsit isolla kirkolla, jeejee!
  • …ja näiden etkona toimii vain paria tuntia ennen mun virallinen valmistuminen TTY:ltä! Boom shakalaka!
Neule: TÄÄLTÄ* // Superstretch-farkut: TÄÄLTÄ*

Mikä mulle ei juurikaan maistu?

  • Game of Thronesin viimeinenkin jakso tuli tapitettua läpi. Mitä me nyt tehdään elämällämme ja parisuhteellamme iltaisin?
  • Ne äitin kaalikääryleet puolukkahillon kanssa. Eijei. Ne pitää syödä ilman hilloa.
  • Talvirenkaiden vaihto, kun kelit nähtävästi jo sitä alkavat vaatia.
  • Siinä ne sitten ehkä olikin, kun tuo ensimmäinen kohta oli jo itsessään tarpeeksi fataali, hah!

Noh, tällaisia aivoituksia ja hajatelmia täällä päässä todella mielivaltaisesti ilmaistuna. Tiiviisti pähkinänkuoressa ilmaistuna voisin kuitenkin todeta olevani aika hemmetin onnellinen sekä onnekas ihmisyksilö. Ja hyvä niin. :)

Mieletöntä uutta viikkoa jokaiseen osoitteeseen!

Vilkaise myös: Mikset pidä sormusta? Vaihdanko sukunimeä?

Edellinen juttuni: Protskukorneri – Nopeat ja helpot vaihtoehdot!

♥  SEURAA MINUA  ♥
YouTube // Bloglovin // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen