Pääsiäismunailua

Pääsiäinen oli ja meni, mutta ei voi pieni ihminen valittaa. Jyväskylän huudeilla tuli rentouduttua kotikotona, mikä ei koskaan ole pahitteeksi. Jyväskylässä oman perheen lisäksi yksi parhaimpia asioita on Jumpan isän käsityönä väsäilemät laatukahvit. Kun tiedän Jyväskyläviikonlopun lähestyvän, niin alkaa suu kummasti napsaamaan jo alkuviikosta, kun tietää pääsevänsä hörppäämään ”Leivo’s Coffeen” täyteläistä cappuchinoa.

Onneksi olen tässä viime vuosina oppinut päteväksi kahvinystäväksi (lue: riippuvaiseksi), sillä monen monta vuotta meni niin sanotusti hukkaan tämän sukuedun puolesta, kun mikään kahviin viittaava ei oikein tahtonut tälle likalle maistua. Onneksi eräs kesä ja kolmivuorotyö paperitehtaalla pelasti tilanteen, ja loppu on kahvinhuuruista historiaa.

IMG_8893

IMG_8895

IMG_8675

IMG_8899
Tässä kuvassa mietin niitä suklaamunia, joita kohta sujahtaisivat parempiin suihin. Ja kahvia. Kahvia ja suklaata. Nam.

Oma tilanne tällä hetkellä vajaa neljä viikkoa kilpailukauden päättymisen jälkeen on ollut melko suotuisa. Sapuskaa on saanut heittää koneeseen aika leppoisalla tahdilla lisää, sillä koneisto tuntuu ottavan sen erittäin tehokkaasti hyötykäyttöön. Tämähän ei varsinaisesti minua juurikaan haittaa, koska rakastan ruokaa ja syöminen on erittäin mukavaa puuhaa! Treenitkin ovat muovautuneet entistä nousujohteisemmaksi, mikä passaa myös näin kilpaurheilua ajatellen.

Tarkoitushan siis ei ole todellakaan pitää vatsapalikoita esillä pitkin vuotta, jotta voisin päivitellä kivoja Instagram-kuvia ja kerätä kasapäin tykkäyksiä. Tarkoitus mulla on nyt kehittyä ja palautua. Lisää pihviä ja fysiikan kypsyyttä tarvitsisi tämä kroppa, ja se edellytää niitä kuuluisia plussakaloreita ja osuvaa treeniä. Rasvaa on siis otettava sivutuotteena, ja sehän mulle passaa myös oikein mainiosti, sillä oma minäkuvani ei perustu tiukkaan hanuriin, sixpäkkiin ja mieltä lämmittäviin kommentteihin kireästä kropasta. Mielestäni näytän hyvältä tällä hetkellä, ja mielestäni olen näyttänyt hyvältä, kun tässä kyseisessä ruhossa on ollut jopa 11 kiloa enemmän rasvaa kuin nyt, mikä on prosentuaalisesti aika paljon tämän kokoiseen likkaan. Kaikki on vain kiinni siitä, miten kannat itsesi ja miten ajattelet itsestäsi. Kehon muokkaaminen treenillä ja ruokavaliolla ei hyödytä, jos et osaa rakastaa itseäsi sellaisena kuin olet.

IMG_8929

Pääsiäinen huipentui omalta osaltani maanantaina Pro Elite Teamin kokoontumisajoihin Tampereen Wolfilla. Meilläkin tiimissä pitää olla kisaviikonloppuina vähintään yksi kiintiövanukas riutuneiden rottien ympärillä häärimässä ja syömässä kisaajien aftershow-karkit ennen h-hetkeä. Tämän kevään Fitness Classiciin tuskin kerkeän putteosastolle, mutta jos sitä Expossa oltaisiin vaaditussa ”kunnossa”. Tai tietty pääsisihän sitä tuohon huhtikuun etappiinkin mennessä mörssärikastiin, jos muuttaisi Lidlin paistopisteelle asumaan ja alkaisi imemään sokeria kiduksiin, mutta taidan jättää tältä erää väliin.

Mikäli pääsiäisähky kuitenkin vaivaa vielä ruudun toisella puolella, suosittelen lukemaan pätevät vinkkini kiperästä tilanteesta selviytyimiseen täältä!

xoxo,
Piia

 

Mitä tehdä kun syöminen lähtee lapasesta?

Suurin osa varmasti tietää tunteen, kun ruokatorvesta uppoaa alan hieeeman enemmän sapuskaa ja herkkuja kuin alunperin oli ajatellut. Itsekin piti eräs kaunis viikonloppu ottaa hieman maksalaatikkoa (fiksaationsa kullakin) ja Turkinpippurijäätelöpuikko treenibuusteriksi ennen olkapäätreeniä, mutta siinä syödessä kasvoi tunnetusti nälkä, kulho sekä tämän tytön hymy. Onneksi huomasin kaapinhyllyllä jo jonkin aikaa lojuneen Oreo-suklaalevyn, jonka parasta ennen päiväys oli ylittynyt jo viime kuussa. Täytyihän tämä yksilö nyt herranisä pelastaa parempiin suihin! Niin, ja tietty maistella muitakin hollilla olevia makupaloja.

IMG_8719
Olin pelastaja

Tässä kuitenkin vinkkini turpeasta tilanteesta selviytymiseen. Etsi kaapista mahdollisimman löysä treenipaita. Koripallovatsa jää piiloon sekä muilta että ennen kaikkia itseltäsi. Vältyt näin onnitteluilta tulevan perheenlisäyksen johdosta, ja salin joka seinämälle viritetyt peilit eivät mainosta sinulle näyttäväsi tänään kuplavolkkarin nielaisseelta Barbapapalta. Voit siis keskittyä esimerkiksi yläraajojesi lihaksiin pakkautuneen Fanipalapaketin tuomaan raamikkuuteen.

Nauti siitä, että treeni kulkee ja pumppi lihaksissa on hurja. Tämä tietenkin sillä edellytyksellä, että syömäsi ruoka ei pyri suoraa kyytiä takaisin ylös. Muista siis odottaa tarpeeksi pitkään ja tarvittaessa suosiolla seuraavaan päivään ennen treenille lähtemistä. Ruuankin pitää keretä sulaa. Nappaa treenin päätteeksi ylpeydellä kuva paineisista lihaksista tai mahdollisista verisuonista, jotka puskevat pintaan. Iloitse siitä jäätelöstä ja naminami-vanukkaasta, joka kirmaa suonissasi kuin villi varsa kuljettaen ravintoa lihaksiin.

IMG_8751
Löysä paita: check!
IMG_8758
Kuva pumpista tai letkuista: check!

Viimeinen ja tärkein vinkki: Älä koskaan jää katumaan ja surkuttelemaan tapahtunutta ylilyöntiä oli se sitten suunniteltu tai suunnittelematon. Syömisestä tuntuu tulleen nykyään niin totista, että voi olla paikallaan muistuttaa, että ruuallakin voi välillä ihan oikeasti pitää hauskaa! ;)

xoxo,
Piia