TORONTO PRO SUPERSHOW – HUOMENNA LÄHTEE!

*Sisältää mainoslinkkejä

Niin se aika on vaan luikkinut menemään, että huomisen kohdalla kalenterissa lukee kissan kokoisilla kirjaimilla: KISAPÄIVÄ. Fiilis mulla on tällä hetkellä ihan mielettömän huikea ja itsevarma, ja itselläni ei ole ollut tämän kaltaista koskaan aiemmin. Jotain samansuuntaista fiilinkiä on toki ollut vintillä joissain aiemmissa kisoissa, mutta ei näin voimakasta ja samanaikaisesti rauhallista. Tätä fiilistä on jotenkin todella vaikea edes sanoiksi pukea, ja tässä on kliseisesti ilmaistuna jotain taianomaista. Ah. Niin ihanaa.

Itseäni ei oikeastaan edes jännitä, vaan oikeastaan odotan huomista todella innoissani. Päivä alkaa heti aamusta fysiikkakierroksella, joka on itselleni nimenomaan hauska ja stressitön osuus, jonne saa puunata itsensä kunnon tällinkiin ja fiilistellä lavalla. Fysiikkakierroksella saa myös haettua hyvän henkisen lavatatsin illan finaalin vapaaohjelmakierrosta varten, joka vaatiikin tietty selkeästi enemmän fokusta ja latautumista.

Aikataulut vaikuttaisivat huomisen osalta aika väljiltä, joten kunnianhimoinen tavoitteeni on tappaa aikaa kuvaamalla YouTubeen koko päivästä koostetta aamun tälläytymisestä takahuonemeininkiin ja yön pikkutuntien jälkiherkutteluihin asti. Ja kyllä. Mulla on pakastimessa BenkkuJenkkua odottamassa ja lavan taakse pamahtaa hyvä satsi paikallisia lähes laittomalla överirasvasokerimätöllä kuorrutettuja herkkuja. Huomenna illalla kaikki mahtuu makroihin. ;)

Huomenna pamahtaa käyntiin ensimmäinen tämän kesän neljästä skabasta täällä Torontossa. Duuni on tehty, ja nyt on aika alkaa kurkistelemaan, mihin tämän tytön rahkeet isossa maailmassa tällä hetkellä riittävät. Paljon olen tässä pohtinut myös tavoitteita ja mentaliteettiäni, mutta enhän minä voi enempää tältä touhulta oikeasti pyytää kuin rakkautta urheiluun. Rakastan tätä hommaa kokonaisuutena, ja se riittää sitten hoohetkellä mihin se riittää. Minä en voi vaikuttaa siihen kuinka hyviä muut kanssakilpailijani ovat tai mitä ne tuomarit siellä papereihinsa laittavat, koska tässä lajissa sijoituksia ei jaeta juostujen sekunttien tai hypättyjen metrien perusteella.

En voi myöskään muuttaa mennyttä ja voin vaikuttaa vain nykyhetkeen. En voi, enkä halua muuttaa sitä pohjaa, jolle tämän urheilu-urani olen pienestä Piiasta rakentanut. Sen uskallan kuitenkin sanoa, että fysiikka näyttäisi olevan ylivoimaisesti paras mitä omalla mittarillani on koskaan ollut, ja vapaaohjelma on ottanut myös hyvän harppauksen eteenpäin. Mitä huomenna tapahtuukaan ja mikä lopullinen sijoitukseni kyseisessä skabassa sitten onkaan, niin sen on sillä erää riitettävä minulle ja tiedän sen jo valmiiksi. Voin sijoittua tosi hyvin tai vähän heikommin, mutta se ei syö pohjaa itseltäni saati sitten siltä tieltä, joka tänne asti on taas kuljettu, eikä se vesitä näitä saavutettuja edistysaskeleita mihinkään.

Tämä preppi on ollut ehkä onnistunein ja nautinnollisin tähän mennessä, vaikken yleensä ole kisavalmistautumisia kovinkaan överiraskaiksi itselleni kokenutkaan. Lisäksi mikään sijoitus ei ole koskaan ennenkään määrittänyt minua millään tavalla perustavanlaatuisesti. Huippusijoitus ei ole tehnyt minusta parempaa ihmistä, tai totaalinen epäonnistuminen ei ole tehnyt minusta arvottomampaa. Rakkaat ihmiset pysyvät vierelläni aina ja elämäni pysyy muutoin myös aivan yhtä hyvänä, vaikka numero tuomareiden paperissa olisi mikä, tai vapaaohjelma olisi mennyt miten olisi mennyt. Jos onnistun, voin iloita. Jos epäonnistun, voin oppia ja kasvaa.

Marmoritoppi: TÄÄLTÄ* // Marmorishortsit: TÄÄLTÄ* (molemmat alessa)

Vaikka tulokset mitataan kisoissa, niin aina hommassa ei ole kyse pelkästä määränpäästä, vaan jopa olennaisempana asiana näen itselleni sen matkan. Olen antanut aidon innostuksen loistaa naamaltani ja heittäytynyt flow-tilan vietäväksi, kun paukutan vapaaohjelmaani. Olen vuodattanut hikeä porraskoneen päällä. Olen nauttinut ruuista, joita minä itse haluan ja valitsen syödä. Olen istunut ennen vaparitreeniä kotisohvalla katsellen YouTubesta kilpakumppaneideni näyttäviä vapaaohjelmia imien niistä potkua omaan treeniini. Olen järjestellyt edessä häämöttävää kisakiertuetta, jollaisesta olen aina ennen vain voinut haaveilla. Olen tehnyt töitä sen eteen, että olen pystynyt taloudellisesti mahdollistamaan tämän.

Olen huomannut treenitehojen ja -painojen tippuvan. Olen paukuttanut ennätyksiä jalkatreenissä. Olen levännyt ja skipannut treenejä, kun flunssa on iskenyt. Olen v*ttuuntunut, kun vaparissa on puhti loppunut kesken kokonaisen. Olen pyrkinyt treenaamaan kovaa, fiksusti ja kehoa kuunnellen. Olen nauttinut endorfiinihumalasta raskaan treenipäivän päätteeksi. Olen ravannut hierojalla palauttelemassa minua arvokkaasti palvellutta kehoani. Olen epäonnistunut, mutta sitäkin enemmän onnistunut. Olen rakastanut tätä ihan oikeasti.

Kiitos urheilu, kun olet. <3

Huomenna mennään, ja tämä likka on aika fiilareissa! Snäpissä (piiapajunen) meininkiä ja tuloksia reaaliajassa koko viikonlopun ajan!

Kurkkaa myös video itse kisavalmistautumisesta TÄÄLTÄ

Edellinen juttuni: Kuinka pitkään kannattaa dietata ja kuinka usein?

♥  SEURAA MINUA  ♥
Bloglovin // Facebook // Instagram // YouTube
Snapchat: piiapajunen

KUINKA PITKÄÄN KANNATTAA DIEETATA JA KUINKA USEIN?

*Sisältää mainoslinkkejä

Onko kesäkunto jo hiljalleen saavutettu? Milloin kiristelytalkoista olisi hyvä päästää irti ja kääntää kalorit nousuun? Näistä asioista on kyselty ja paljon, joten nyt tärähtää ilmoille asialle omistettu postaus, jolle jatkoakin varmasti piisaa. Uhrataanpa nyt tällä kertaa hetki ajatusprosessille, jossa etsitään vastausta kysymyksiin, kuinka pitkään kannattaa dieetata ja kuinka usein.

Pamautan heti alkajaisiksi ilmoille asiaa vauhdittamaan suuntaa antavan ”check listin” pähkinänkuoressa. Tässä muutamia pointteja, joiden kohdalla voisi olla hyvä pohtia, pitäisikö rasvavarantojen karistaminen pistää siltä erää jäähylle:

  • Olet päässyt tavoitteeseesi tai riittävän lähelle sitä
  • Dieetti ei enää pure toteutuksen kiristämisestä huolimatta
  • Ollaan jo tilanteessa, josta energiansaantia ei kannata enää kiristää tai kulutusta lisätä
  • Pää alkaa väsyä dieettaamiseen, ja homma alkaa maistua kaakelilta
  • Dieetti alkaa selkeästi terrorisoimaan treenitehoja ja motivaatiota
  • Dieetti alkaa imemään voimia arjesta ja vaikuttamaan mielialaan sekä vireystilaan negatiivisesti
  • Viimeistään siinä vaiheessa, kun kehon rasvat alkavat olemaan todella alhaiset
  • Hikoilu treenissä loppuu kokonaan
  • Hormoonitoiminta alkaa häiriintyä

Nämä edellä mainitut tekijät ovat toki suuntaa antavia vinkkejä, ja jokainen reagoi liian alhaiseen energiansaantiin tai fyysiseen sekä henkiseen rasitukseen yksilöllisesti. Jos kuitenkin huomasit pistäväsi rastia ruutuun useammankin kohdalla, niin suosittelisin ehdottomasti punnitsemaan, onko vähärasvaisen kropan tavoittelu sen arvoista tai voisiko tavoitteen jahtaamista siirtää edes hieman myöhemmäksi ja ottaa siltä erää pieni aikalisä. Itse tykkään ajatusmallista, jossa hommat lopetetaan hyvän sään aikana, vaikka tavoitteiden saavuttamisen eteen välillä joudutaankin käymään siellä kuuluisalla epämukavuusalueella.

Vaikka et olisi päässyt suoraan tavoitteeseesi, voi olla hyvä antaa keholle välillä hetken hengähdys ja antaa sille lepoa ja riittävää ravintoa. Pieni tauko rasvan käryttämisestä ei välttämättä tee huonoa niin kehollesi kuin päällesi. Kun sapuskan määrää nostelee ja turhaa soijatreeniä minimoi väliaikaisesti, niin keho voi jopa lähteä toimimaan uudella buustilla, joka näkyy positiivisesti myös kehonkoostumuksessa ja etenkin henkisessä sekä fyysisessä olotilassa.

Dieetin loppuminen ei välttämättä tarkoita sitä, että kaikki pudotetut kilot tulisi samantien takaisin. Toki paino voi (ja todella alhaisten rasvojen tapauksessa kannattaakin) hiljalleen nousta, ja esimerkiksi lisätyn hiilihydraatin määrä ruokavaliossa voi nostaa kehonpainoa, sillä hiilari varastoituu lihaksiin ja sitoo itseensä nestettä. Tästä olen kirjoittanut oman postauksenkin: Miksi paino nousee, kun syö hiilareita?

Pelkästä fläsästä tämä painonnousu ei siis välttämättä johdu, joten heti pienestäkin painoheitosta ylöspäin ei kannata repiä pelihousuja ja suunnata buffetlounaalle mättämään, koska ”peli on jo muutenkin menetetty”. Paino ei kuitenkaan välttämättä kaikilla edes lähde nousuun, vaan kiristyminen voi jopa jatkua kaloreiden nostamisenkin jälkeen jopa uudella tarmolla, jos suunnanvaihdos toteutetaan oikein ja kropassa on vielä varaa kiristyä. Lepo ja sopiva hengähdys auttavat välillä kropan muokkaamisessakin.

Kuinka usein kannattaa dietata?

Tämä yllätys yllätys riippuu ja roikkuu myös monesta asiasta. Itse näkisin asian niin, että palautuneella kropalla kiristelyhommien aloittaminen on ensinnäkin kaikkein tehokkainta, ja toisekseen se on silloin huomattavasti mukavampaa touhua. Jos rajuilla miinuskaloreilla ja päätä huimaavalla treenikulutuksella on painettu menemään kuukausitolkulla, niin tästä palautuminen voi kestää jonkin aikaa. Kropan siis kannattaa antaa ladata akkuja huolella kiristelysessioiden välissä, ja se vaatii kehon haltijalta konkreettisia toimia. Kaloreita on uskallettava nostaa ja ylimääräisiä rasvanpolttotreenejä vähentää. Raskas lisäpainoilla suoritettu treeni salilla kyllä pitää kulutusta yllä riittävän hyvin ja lisäksi auttaa kropan muokkausprojektissa edelleen eteenpäin, vaikka kiristelyt olisivatkin toistaiseksi jäähyllä.

Oman näkemyksen mukaan on parempi antaa kropan levätä mieluummin liian pitkään kuin juosta kiireellä pakarat edellä puuhun. Pääkin kaipaa lepoa ja latautumista, ja sitä ei näissä hommissa koskaan kannata unohtaa tai vähätellä. Motivaatio ja henkinen vireys on hyvinkin ratkaisevassa asemassa, sillä mieli ja keho toimivat aika näppärästi keskenään tiimipelaajina. Uuden dieetin aloittamiseen vaikuttaa siis monenmoiset tekijät, ja tässä on listattuna muutamia kiperiä apukysymyksiä, joiden avulla voi pohdiskella, olisiko sopiva ajankohta lähteä rasvantiristelyhommiin:

  • Onko sinulla varaa kiristää dieettiä varten? Onko sinulla riittävästi ruokaa nykytilassa, josta kiristää? Onko treenikulutuksesi jo valmiiksi tapissa?
  • Tuntuuko tuleva dieetti enemmänkin motivoivalta ja innostavalta kuin pakolliselta taakalta?
  • Koetko joutuvasi tekemään uhrauksia, jotka harmittavat jo valmiiksi?
  • Onko stressitasot, unensaanti ja elämäntilanne tätä projektia tukeva?
  • Tuntuuko kroppa virkeältä ja toimivalta vai väsyneeltä ja uupuneelta?
Marmoritoppi: TÄÄLTÄ* // Marmorishortsit: TÄÄLTÄ* (Molemmat kampanja-alessa! Tsekkaa koko sporttiale TÄÄLTÄ*!)

Kehoa ja mieltä sekä niiden signaaleita kannattaa siis opetella kuuntelemaan, vaikka tämän informaation ristitulen tulkitseminen voi olla toisinaan kuin hepreaa kuuntelisi. Pieni pohdiskelu ja oman nykytilan analysointi ei kuitenkaan koskaan ole sopivalla annoksella pahitteeksi, koska olemme kuitenkin jokainen omia uniikkeja yksilöitä, ja vastaukset moniin kysymyksiin löytyvät jo meistä valmiiksi itsestämme. Maalaisjärki sekä selkeä pelisuunnitelma sopivalla tilanteenlukutaidolla höystettynä vievät usein parhaimpiin pitkäkestoisiin tuloksiin.

Tällaista tällä kertaa, ja tulossa myös lähiaikoina pari pätevää postausta siitä, miten dieetti kannattaisi lopettaa ja jälkipelit hoitaa, ettei saavutetut tulokset valu suoraa tietä viemäristä alas. Pysyhän siis kuulolla, jos kiristelytalkoot ovat mielen päällä! ;)

Muikeaa Helatorstaita!

Tsekkaa myös: Jatkuva kiinteytymisen tavoittelu vie vain turmioon

Edellinen juttuni: Torontosta moro! 3 yötä kisaan!

♥  SEURAA MINUA  ♥
Bloglovin // Facebook // Instagram // YouTube
Snapchat: piiapajunen