MITÄS HYVÄÄ SÄ TAAS SYÖT? OSTOSKORIIN BONGATTUA!

*Sisältää mainoslinkkejä

aimn x casual collegepaita

Mitä tuossa sun aamupalalla on? Mistä nuo murot ovat? Lautaseni sisältö herättää usein kiinnostusta, eikä ihme! Itsehän pidän itseäni aikamoisena ruokakauppojen Indiana Jonesina. Hyllyt nuuhkitaan läpi kauttaaltaan, ja uusia elintarvikkeita etsitään testattavaksi, sillä vaihtelu virkistää ja makumaailmat mullistavat mieliä. Lounaslautasillani ja iltapalakipoissani saattaakin komeilla toisinaan vaikka ja mitä mielenkiintoista, mitä fitnessurheilijan ruokaympyrästä ei aina ihan heti moni uskoisi näkevän.

Tähän postaukseen ajattelinkin jakaa muutamia kovimpia elintarvitärppejä tältä hetkeltä, vaikka nuo oikein ajankohtaiset porkkana- ja perunalaatikot kerkesivät tosiaan huiviin kadota, ennen kuin ne blogiin kerkesin tuikata, heh! Mitä kaikkia huikeita bongauksia sinne ostoskoriin on muuten sitten sujahtanut?

LIDL 2% KREIKKALAINEN JUGURTTI

Aloitetaan parilla Lidlin tuotteella, ja voi jehna miten tämä on hyvää! Tämä on ollut jo pidemmän aikaa aivan vakkarituotteeni Lidlistä, ja tätä menee kyllä tässä taloudessa pönttötolkulla. Kyseessä siis vähän normaalia proteiinipitoisempi maustamaton jugurtti, ja kyllä muuten uppoaa! Parasta tässä on se, että tämä soveltuu niin moneen eri käyttötarkoitukseen, että ei ole tosikaan. Useimmin tätä tulee syötyä sellaisenaan murojen ja myslien kanssa, mutta erinomaista tämä on myös dippikastikkeiden pohjana, ruokien lisukkeissa, salaateissa tai jopa herkkuleipien päällä (maustettuna tai sellaisenaan). Tätähän tuli käytettyä myös suorastaan legendaarisen niin fäteille kuin fiteille maistuvan savukalkkunatahnan valmistuksessakin! ;)

milbona greek style lidl

LIDL – AASIALAISET VALMISPAKASTEPUSSIT

Tästä Lidlin pakastepussista saa kaksi todella ruokaisaa ja laadukasta kunnon kokonaisvaltaista annosta, jossa ravintoarvot sekä sisältö vähintäänkin kohdallaan. Aivan mahtava pelastus kiireisinä päivinä tai nälkää huutavissa epätoivon hetkissä. Broileria, nuudelia ja kasviksia osuvan maistuvassa kombossa, ja tämän kun pannulla pyöräyttää niin avot! Lopputuloksesta ei aivan heti tule mieleen suinkaan valmisruoka. Vastaava riisiversio on myös ihan törkyhyvää ja helppoa, ja kumpaakaan ei ole todellakaan hinnalla pilattu! Tämä lävähtää meillä kotosalla että minun sekä miehen ehdottomiin lemppareihin. Nam!

lidl pakaste

KAURAMUROT

Olen koukussa. Kaikenlaiset murot, myslit ja muunlaiset rapsakat rouskuvat ovat olleet kova juttu meikäläisen safkakulhossa tänä syksynä. Näitä tulee imettyä kiduksiin joko tuon ensimmäisenä mainitun kreikkalaisen jugurtin kera tai rahkan seassa, ja vielä kun kylkeen heittää vähän marjoja, siemeniä tai hedelmäkuutioita, niin aijai!

Aivan mahtavaa vaihtelua hiilihydraatinlähteisiin, ja mielestäni muroilla on aivan liian heikoksi lytätty maine nyky-yhteiskunnassa. Kyllä sieltä murohyllyltäkin meinaan fiksuja vaihtoehtoja löytyy, kun vähän viitsii vilkuilla, ja jättää ne sokerihötöt paikalleen. Lisäksi murot ovat niin köykäistä tavaraa, että niitä saa kyllä kulhoon kaataa aika ison satsin, ennen kuin massaa alkaa lautaselle kertymään, ja tämähän kelpaa minulle! ;)

kauramuro

MAUSTETUT RIISIKAKUT

Siis jumaleissön! Nämä pamahtavat melkein laittoman herkullisen puolelle, ja juuston makuisista versioista en edes ehtinyt kuvaa ottamaan, kun parempiin suihin katosi koko paketti. Sitähän tässä on ehditty jo ajat pitkät kirota, että miksi kaikki Suomessa myytävät maustetut riisikakut ovat kaikella turhalla pilattu, mutta näissä on jo vihdoin kehityksen loikkia ilmassa! Good Foodin yhdessä valtavan kokoisessa riisikakussa on rasvaa vain pattiarallaa yhden gramman verran, ja muuten ravintoarvot vastaavatkin lähes täysin normaaleja maustamattomia riisikakkuja. Jatkoon. Jatkoon, jatkoon ja jatkoon!

maustetut riisikakut

COCOVI – SUPER 5

Tällaisen pussin syyskuussa avatessani ajattelin, että tästähän riittää jouluun asti. Ahhahaha! Kuinka väärässä olinkaan, sillä parissa viikossa ennen lokakuun alkua pussi ammotti jo tyhjyyttään. Oli vähän liiankin maistuva rahkan, puuron, smoothiekulhon ja jugurtin kruunaaja, ja vitsit olin vauhdilla myyty. Erittäin osuva kombo kurpitsansiemeniä, mulpereita, pellavansiemeniä, gojimarjoja ja chiaa. Menee kyllä vaikka ihan pelkiltäänkin naposteltaessa. Hups.

cocovi super 5

NYHTÖKALKKUNA

Tämä on ehkä aivan pakko nostaa uusiksi viimeisimmän Protskukornerini jäljiltä. Kivikylän nyhtökalkkuna kyllä uppoaa meitsin makumaailmaan kuin kuuma veitsi voihin, ja on niin mahtavan monikäyttöinen ja helppo! Menee sellaisenaan, herkkuleipien välissä (täydellistä!), wrapeissä, erilaisissa salaateissa (aijai), pastan kanssa ja vaikka missä. Säilyvyys on myös ihan jees avaamattomana, eli tätä monesti tulee ostettua jääkaappiin lyhytaikaiseksi hätävaraksi. ;)

nyhtökalkkuna

SOKEROIMATON GLÖGI

Ja hei se on kuulkaas joulu pian täällä! Glögin kittaaminen on aloitettu täällä päässä jo hyvissä ajoin, ja joulukoristeet on muutenkin jo huushollissa pistetty esille. Sokeroimaton glögi on kyllä yksi ehdottomista lempparijuomista joulun alla, ja voipi olla, että näitä humpsahtaa ostoskoriin useampia kappaleita tänäkin loppuvuonna! Autenttinen maku, mutta ilman liikoja sokeritällejä, ja toimii ihan yhtä hyvin joulutorttujen ja pipareiden kyljessä kuin alkuperäinen täysiversionsa. <3

sokeroimaton glögi

aimn college paita x casual
Aim’n-collegepaita: TÄÄLTÄ*

Ja hei te arjen herkkusuut siellä ruudun takana! Kommenttilootaan saa heitellä ihan boksin ulkopuolelta myös muita hyviä safkatärppejä, koska itsehän olen teiltä kulinaristeilta sieltä saanut ennenkin aivan julmetun osuvia sapuskavinkkejä! Älkääs niitä itsellänne suotta pantatko ja jakakaa ne mulle ja yhtä lailla kaikille muille tätä blogia silmä kovana seuraaville vaihtelunhaluisille mussuttajille! Sharing is caring. <3

Jos haluat bongailla vielä lisää vinkkejä erityisesti vaihtoehtoisiin ja sairaan herkullisiin hiilarinlähteisiin, niin kurkaapa eilinen vieraskirjoitukseni FitFashionin Parempaa Oloa-blogin kätköistä TÄÄLTÄ. Sieltä löytyy meinaan aika osuvia muroja, myslejä ja puuroja!

Täyteläistä tiistaita joka tupaan!

Kurkkaa myös:
Protskukorneri – Vaihtelua kanalle ja rahkalle?
& Myyttejä ruuasta ja ravinnosta – totta vai tarua?

Edellinen juttuni:
Aktiivitreenaajat karmean huonossa kunnossa?!

♥  SEURAA MINUA  ♥
YouTube // Bloglovin // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen

AKTIIVITREENAAJAT KARMEAN HUONOSSA KUNNOSSA!?

*Sisältää mainoslinkkejä

adidas-toppi

Viikko täyttyy treenistä, mutta kyykkyyn ei pääse ja kroppa kipuilee. Kyykkytangossa liikkuvat sellaiset painot, että heikoimpia huimaa, mutta lattialla istuminen tuottaa silkkaa tuskaa. Portaiden nousu neljänteen kerrokseen saa puuskuttamaan, vaikka suurin osa kultaakin kalliimmasta vapaa-ajasta hujahtaa kuntosalin uumenissa. Miten ihan oikeasti voi olla mahdollista, että kovaa treenaava ja itsestään muka huolta pitävä ihminen pystyy olemaan niin rapakunnossa ja saamaan ruhonsa niin hälyyttävän huonoon jamaan? Ja kaikki tämä huolimatta siitä, että itsestä muka pidetään huolta ja treenataan ahkerasti?

Sitten kun sillä vatsalihastreenilläkin tavoitellaan ensisijaisesti vain näkyvää sikspäkkiä, ja toistoja hakataan kasaan silmät sikkurassa tekniikasta viis. Kunhan tulee ne toistot kasaan, koska treeniohjelma niin määrää. Perillehän se menee, kun tuntee poltetta siellä jossain vatsan seutuvilla, vaikka ne oikeat ja tuiki tarpeelliset tukilihakset keskivartalosta jäävät unohduksiin. Sitten ihmetellään, kun selkää särkee ja kyykkyynkään ei saa lisäpainoja, kun keskivartalosta puuttuu kaikki tuki ”muka kovasta vatsatreenistä” huolimatta.

puma-trikoot

Kehonhuoltokin tuntuu olevan treenaaville ja itsestään huolta pitävillä ihmissieluille vain se pakollinen paha ja täysi turhake, jota ilman kyllä tuntuu selviävän melkoisen pitkällekin. Raskas rauta kyllä liikkuu, vaikka vähän kiristääkin. Toisilla taas lenkkitossu kulkee, vaikka kintut kipuilevat ja ryhmäliikuntatunneilla soija irtoaa ahkeraan, mutta illalla rukoillaan puolisolta hierontaa julmetun jumisen niskan ensiavuksi. Sitten ihmetellään, kun ei päästä enää kyykkyyn ilman jumalattomia kiristyksiä, niskaa särkee ja liikkuvuus on samalla tasolla kuin naapurin vanhuksella. Niinkun oikeasti haloo?! Ei se keho kestä kaikkea!

Hyvässä kunnossa oleminen ei välttämättä tarkoita sitä, että näyttää sporttiselta ja vahvalta. Hyvässä kunnossa oleminen ei myöskään tarkoita välttämättä sitä, että pystyy pinkomaan julmetun mittaisia juoksumatkoja tuosta vaan. Lihaksikas ja voimakas ihminen voi puolestaan olla todella jähmeä, toimintakyvytön ja lähellä fyysistä räpsätämispistettä. Pelkkä portaiden nousu voi aiheuttaa aivan tuskallista puuskuttamista ja pollan punoitusta. Järisyttäviä juoksusuorituksia kiskova hoikan urheilullinen kaveri taas voi olla fyysisesti ja henkisesti aivan loppu, ja keho viittä vaille finaalissa, puutostilassa ja nälkiintynyt.

Tässä vain muutama esimerkki, miten se ”hyvä kunto” ja ”kova urheilija” voi olla todellisuudessa aika huolestuttavassa jamassa. Ja joo kyllähän se liikkumattomuus rappeuttaa ihmiskuntaa vieläkin enemmän, mutta ääripäihin ei myöskään tarvitsisi toisessa suunnassa mennä. Niin helposti meinaan päästään syvälle oravanpyörän syövereihin, jossa keho prakaa vastaan ja junnaa niin pahasti, että joka ikinen venytys ja liikeratojen äärirajat tuntuvat täydeltä tuskalta. Näitä aletaan välttää juurikin sen epämiellyttävyyden takia, jolloin toiminnallisuus suppeutuu entistään.

Tietynlainen monipuolisuus ja peruskunto on mielestäni liikkuvan ihmisen peruspilareita. Kaikkeen ei toki kenenkään tarvitse pystyä, ja välillä olosuhteet vain pakottavat panostamaan tiettyihin asioihin jättäen taas toisille osa-alueille vähän vähemmän resursseja varsinkin, kun puhutaan kilpaurheilusta. Tämähän on ihan luonnollista, mutta ihan retuperälle ei välttämättä kannattaisi itseään päästää perustekijöiden osalta. Liikkuvuus, liikeradat, vetreys ja yleinen hyvinvointi sietäisi olla jokaisella kovaa treenaavalla edes jollain tolalla ympäri vuoden, sillä ne kyllä potkaisevat takaisin omaan nilkkaan ja lujaa jossain vaiheessa. Testattu on meinaan tämä omastakin takaa!

Pahintahan tästä hommasta tekee sen, että ihminen on huikean sopeutuvainen yksilö. Se tottuu ja turtuu moniin eri olosuhteisiin, joista kivut, jähmeys ja toiminnallisuuden puute ovat yksinä esimerkkeinä. Nyky-yhteiskunta on myös rakennettu niin nerokkaan helpoksi ja ergonomiseksi, ettei omaa rajoittuneisuutta edes kovin helposti tahdo huomata. Arjessa kun emme enää tarvitse kovinkaan suurta toiminnallisuutta suoriutuaksemme päivistä, ja sen varjoon voi jäädä monet fyysiset rajoitteet muka kovakuntoisillakin janttereilla. Turha siinä tässä vaiheessa on naureskella toimistojen jähmeille kynäniskoille.

puma-trikoot
Adidas- korkeakauluksinen treenitoppi: TÄÄLTÄ* // Puma-trikoot: TÄÄLTÄ* (Molemmat maanantain black week alessa!)

Ja kyllä. Olen itsekin aikoinani herännyt siihen, että muka kovakuntoisena nuorena urheilijanaisena vähänkin hapokkaampi fyysinen meno pisti pollan tulipunaiseksi ja puuskuttamaan. Perustavanlaatuiset rapistuneet liikkuvuustekijät tuikkasivat muka notkean likan liikeradat aivan nolliin, ja piti oikeasti alkaa funtsimaan, että mihin tässä ollaan menossa. Onneksi tästä tajusin herätä, ja eihän se ole koskaan liian myöhäistä aloittaa, oppia ja kehittyä. Vielä on matkaa, mutta suunta on jo pidempään luojan kiitos oikea. Muuten oltaisiin luultavasti jääty matkan varrelle.

Niin se kuitenkin menee, että ihan oikeasti ne peruspilarit täytyisi saada eka kuntoon, jos edes haaveilee pitkäjänteisestä kehityksesta ja selkeistä tuloksista. Eikö olisikin mahtavaa, että se oma keho olisi vetreä, (ainakin melkein) kivuton ja pystyvä monitoimimasiina, joka kykenisi vähän kaikkeen sekä toiseenkin, ja olisi vielä oman erikoitusmisalueensa lyömätön tykki? Tuskin kukaan tällaisesta ruhosta kieltäytyisi. Et varmasti sinäkään. Joten mitä siinä vielä odottelet? Nyt sitä pelisuunnitelmaa rakentamaan, ja tähän tähtäämään. Loppujen lopuksi se ei ihan hirveästi vaivaa vaadi, vaan fiksua suunnitelmaa ja toteutusta. ;)

Ja hox hox! Elloksella alkoi nyt BLACK WEEK, jossa ihan järjetön määrä valikoimaa alehinnoin. Kurkkaa Black Weekin päivittäin vaihtuvat tarjoukset TÄÄLTÄ*

Kurkkaa myös:
Miten kehittyä loukkaantumisista ja sairasteluista huolimatta?
& Uni & palautuminen – Parempaa unta safkalla!
Edellinen juttuni:
Mies avautuu: Mikä minussa ärsyttää?!

♥  SEURAA MINUA  ♥
Bloglovin // Facebook // Instagram // YouTube
Snapchat: piiapajunen